اشتراک جت سئو

سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) چیست؟


سئو کلاه خاکستری ترکیبی است از سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید در تکنیک‌های سئو خاکستری طوری تکنیک‌های سیاه و سفید در کنار هم قرار گرفته‌اند که سایت علاوه بر اینکه بتواند در مدت کوتاه‌تری بهبود رتبه پیدا کند، مشمول جریمه‌های گوگل نیز نشود.
از نظر بسیاری از سئوکاران، بهترین روش سئوی وب‌سایت، استفاده از تکنیک‌های سئو خاکستری است که در این مطلب با آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئوی کلاه خاکستری یا Gray Hat SEO استفاده از تاکتیک‌هایی است که توسط موتورهای جستجو توصیه نمی‌شوند (از موارد مجاز سئو نیستند) و از طرفی استفاده از آن‌ها شما را با پنالتی‌های گوگل نیز مواجه نمی‌سازد. هدف استفاده از تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری رسیدن به جایگاه‌های بالا در صفحه نتایج جست‌وجوی موتورهای جستجو است.
متخصصین سئو این تکنیک‌ها را چیزی مابین سئوی کلاه سفید و سئو کلاه سیاه می‌دانند.

چرا سئو کلاه خاکستری اهمیت دارد؟

استفاده از قواعد سئو کلاه خاکستری می‌تواند در زمان و هزینه مدیران وب‌سایت‌ها صرفه‌جویی کند و زمان بهبود جایگاه رتبه سایت را نسبت به استفاده تنها از تکنیک‌های کلاه سفید کاهش دهد.
با این حال استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری کمی ریسکی هستند و در کنار این نقطه قوت، از آنجا بسیار به تکنیک‌های کلاه سیاه شباهت دارند ممکن است برای سایت تهدیداتی نیز به همراه داشته باشند. یک اشتباه کوچک ممکن است وب‌سایت را با پنالتی گوگل همراه کند و در نتیجه سایت برای همیشه جایگاه خود را از دست بدهد.
به همین خاطر برای اجرای سئو کلاه خاکستری به یک متخصص مجرب در زمینه سئو نیاز داریم که اطلاعات خود را دائماً به‌روز کند و همیشه در جریان آپدیت‌های الگوریتم‌ها و به‌روزرسانی‌های گوگل قرار بگیرد.

تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری چیست

آقای رضا شیرازی، مشاور و متخصص سئو، در خصوص تکنیک های سئو کلاه خاکستری این چنین توضیح داده اند:

تکنیکهای سئو خاکستری همان تکنیکهای سئو سیاه هستند ولی در کنار سئو سفید استفاده می شوند. در واقع همان تکنکیهای سیاه که از نظر گوگل خلاف محسوب میشود، در کنار سئو سفید به عنوان سئو خاکستری مطرح می شود.

در ادامه به بررسی این تکنیک‌ها می‌پردازیم:

  1. خرید دامین‌های قدیمی و منقضی شده: بسیاری از وب‌سایت‌ها وجود دارند که در رشته مورد فعالیت شما فعال بوده‌اند و اکنون بلااستفاده رها شده‌اند. اگر این وب‌سایت‌ها قبلاً مشمول جریمه گوگل قرار نگرفته نباشند می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید، از مطالب موجود در آن‌ها استفاده کنید و در محتوای وب‌سایت جدید به وب‌سایت اصلی خود لینک دهید.
  2. کلیک بر روی دکمه‌های شبکه‌های اجتماعی: این تکنیک سئوی کلاه خاکستری این گونه است که شما با IP های مختلف در شبکه‌های اجتماعی روی لینک وب‌سایت خود کلیک می‌کنید. این گونه در واقع ترافیک وب‌سایت خود را بالا می‌برید.
  3. آپدیت‌های کلاه خاکستری سایت: در سئوی کلاه سفید دائماً مطالب قبلی سایت به‌روز می‌شود؛ اما در سئوی کلاه خاکستری آپدیت سایت صوری است. بنابراین تغییر در کدهای رنگ و سایز و فونت قسمت‌های مختلف سایت، تغییر تاریخ به‌روزرسانی، تغییر تگ‌ها و ... همگی از تکنیک‌های کلاه خاکستری محسوب می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توان موتورهای جست و جو را فریب داد.
  4. ساخت اکانت های جعلی در شبکه‌های اجتماعی: کار بسیار ساده است. شما چندین اکانت در شبکه‌های اجتماعی محبوب نظیر اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و... می‌سازید سپس از آن‌ها به وب‌سایت خود بک لینک می‌دهید.
  5. خرید بک لینک از وب‌سایت‌های دیگر: خرید بک لینک همیشه توسط موتورهای جستجو به شدت نفی شده است. الگوریتم پنگوئن گوگل وب‌سایت‌هایی که بک لینک‌های غیرطبیعی زیادی دارند را جریمه می‌کند. بنابراین این کار باید توسط متخصصین زبده سئو صورت بگیرد در غیر این صورت ممکن است سایت جریمه شود که در این صورت عواقب بسیار بدی را برای آن سایت در پی خواهد داشت.
  6. بالا بردن نرخ کلیک یا CTR: همان‌طور که می‌دانیم یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بهبود جایگاه وب‌سایت، بالا بردن نرخ کلیک آن است. امروزه بسیاری از سرویس‌ها با استفاده از ربات‌ها با آی پی آدرس‌های مختلف سایت شما را جست و جو، روی آن کلیک کرده و وارد سایت می‌شوند. حتی برخی از آن‌ها این قابلیت را دارند تا برای مدتی در سایت شما بمانند. به این وسیله نرخ خروج کاهش و زمان حضور در وب‌سایت را افزایش می‌دهند. هرچند کم‌کم این روش توسط گوگل در حال کشف شدن است و استفاده از آن مقداری ریسک به همراه دارد.
  7. استفاده از شبکه وبلاگ نویسی خصوصی (PBN): استفاده از شبکه وبلاگ نویسی خصوصی یکی از تکنیک‌های سئوی کلاه سیاه است. بله اگر شبکه وبلاگ نویسی خصوصی خود را بر اساس محتوای تکراری و لینک‌های غیر مرتبط ایجاد کنید، این تکنیک سئوی کلاه سیاه است. اما اگر محتوای اصلی باکیفیت را برای موضوعات مرتبط ایجاد کنید، در واقع سئوی کلاه خاکستری انجام داده‌اید.
  8. دریافت نظرات و کامنت های مثبت: برخی سایت‌ها با هدف ایجاد منبعی برای معرفی سایر کسب و کارها ایجاد شده‌اند. شما می‌توانید در آن‌ها کسب و کار خود را معرفی کرده و کامنت دریافت کنید. اگر کاربران نظر مثبت در رابطه با وب‌سایت شما ارائه دهند، سایت شما جایگاه بهتری پیدا می‌کند. البته ممکن است کامنت های منفی نیز دریافت کنید.
  9. بهره بردن از چگالی کلمه کلیدی مناسب: چپاندن کلمات کلیدی در محتوای صفحات وب به سئوی آن ضربه می‌زند. اما رعایت چگالی مناسب می‌تواند سبب بهبود جایگاه سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو شود.
  10. اسپم کردن گوگل مپ: لیستی از کسب و کارهای جعلی در گوگل مپ ثبت کنید و در آن‌ها به سایت خود لینک دهید. در خصوص ثبت مکان در گوگل مپ در مقاله ای اختصاصی توضیحات لازم را ارائه کرده ایم.

جمع بندی
تکنیک‌های سئوی کلاه خاکستری می‌تواند در بهبود رتبه سایت به شما کمک کند. توصیه نمی‌شود از سئوی کلاه خاکستری استفاده کنید اما اگر به هر دلیلی تصمیم به این کار گرفتید حتماً با یک متخصص سئو مشورت کنید. در نظر داشته باشید تفاوت ناچیز و غیر قابل محسوسی بین سئوی کلاه سیاه و کلاه خاکستری وجود دارد. بنابراین باید همیشه اطمینان حاصل کنید که متدهای شما به سمت کلاه سیاه نرود. همواره به خاطر داشته باشید که گوگل می‌تواند وب‌سایت شما را برای استفاده از تکنیک‌های کلاه سیاه جریمه کند.

اگر به دنبال یافتن ایرادات سایت خود هستید پیشنهاد می کنیم ابزار آنالیز سایت جت سئو را امتحان کنید. همچنین این ابزار یک اکستنشن سئو بسیار محبوب دارد که در زمانی کوتاه ایرادات فنی و محتوایی هر صفحه از سایت شما یا رقیبتان را گزارش می کند. اگر هم میخواهید رنک سایت خود را بین سایت های ایرانی بدانید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.
 

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید