اشتراک جت سئو

سرچ والیوم یا میزان سرچ کلمات کلیدی چیست؟


در دنیای امروزی که اکثر فعالیت‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود، تعداد سرچ کاربران در موتورهای جستجوی اینترنتی روز به روز بیشتر می‌شود. این امر باعث‌ شده‌ تا توجه به میزان سرچ کلمات کلیدی یا سرچ والیوم به عنوان یک معیار مهم در تعیین استراتژی سئوی وب سایت‌ها افزایش یابد.

اگر صاحب یک وب‌سایت هستید و قصد دارید تا بیشترین بازدهی را از نتایج جستجو برای سایت خود دریافت کنید، لازم دارید که در قدم اول تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید تا عبارات مرتبط با حوزه فعالیت‌تان که توسط کاربران جستجو می‌شوند را پیدا کنید و در قدم بعدی تخمین بزنید هر یک از این کلمات به صورت حدودی چه تعداد جستجو می‌شوند یا به عبارت بهتر چه قدر برای شما و کسب و کارتان آورده دارند؟

پس برای یافتن پاسخ اینکه سرچ والیوم چیست و چگونه می‌توان آن را به دست آورد؟ و چه اهمیتی برای سئو سایت دارد؟ ادامه مقاله را از دست ندهید.

سرچ والیوم یا حجم جستجوی کلمات کلیدی

سرچ والیوم چیست؟

سرچ والیوم به تعداد حدود دفعاتی اشاره دارد که یک عبارت در یک بازه زمانی مشخص، توسط کاربران در یک موتور جستجو مانند گوگل جستجو شده است.

باید در نظر داشته باشید که این عدد، یک مقدار تخمینی است و کاملا به مقطع زمانی، منطقه و موضوعی که راجع به آن جستجو می‌کنید بستگی دارد. مثلا در فصل تابستان میزان جستجوی کاربران برای وسایل سرمایشی، وسایل تفریحی مانند عینک شنا، عینک آفتابی و… بسیار بالاتر از میزان جستجوی این موارد در فصل زمستان است.

همچنین بنا به دلایل منطقه‌ای موضوعات می‌توانند میزان سرچ متفاوتی در مناطق مختلف جهان داشته باشند. 

چرا سرچ والیوم یا تخمین حجم جستجوی کلمات کلیدی برای سئو مهم است؟

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، سرچ والیوم یک تخمین حدودی از میزان سرچ عبارات مختلف توسط کاربران است. نباید این تخمین با میزان ترافیکی که می‌توانید برای سایت خود دریافت کنید اشتباه گرفته شود، چون تمام جستجوها به ورودی (click) برای سایت شما منجر نمی‌شوند! اما نمی‌توان تاثیر تخمین سرچ والیوم بر استراتژی سئو یک سایت را نادیده گرفت. شما با استفاده از ابزارهای تخمین میزان جستجو می‌توانید پیش‌بینی کنید کدام عبارات جستجوی بیشتری دارند؟ عبارات جستجو شده را براساس میزان جستجو، نیت کاربر و میزان رقابت دسته‌بندی کنید و با اولویت‌بندی مناسب‌تری به سراغ بهینه‌سازی وب‌سایت خود بروید. اما چه ابزاری برای این کار مناسب است؟

کدام ابزار میزان سرچ والیوم کلمات کلیدی را نشان می‌دهد؟

در دنیای سئو ابزارهای متعددی وجود دارند که ویژگی‌های بسیاری مانند تحقیق کلمات کلیدی، شکاف کلمات کلیدی و حجم جستجو را در خود دارند. ابزارهایی مانند Keyword planner، Ahref و Semrush این قابلیت را به کاربران خود ارائه می‌دهند. اما تمام این ابزارها با اینکه در زبان انگلیسی بسیار کاربردی هستند، در زبان فارسی عملکرد مشابهی ندارند.

ابزار بررسی سایتِ جت سئو که اولین و کامل‌ترین ابزار سئوی ایرانی است قابلیت مشاهده سرچ والیوم یا حجم جستجو برای عباراتی که توسط کاربران جستجو می‌شوند را در بخش‌های مختلف ابزارِ خود ارائه می‌دهد. در ادامه به آموزش مشاهده سرچ والیوم از قسمت‌های مختلف جت سئو می‌پردازیم.

به دست آوردن سرچ والیوم یا حجم جستجوی کلمات کلیدی با استفاده از جت سئو

تا اینجا به طور کامل درباره سرچ والیوم و اهمیت سرچ والیوم آن صحبت شد. حالا نوبت آن است که برای عباراتی که مدنظرتان است، میزان تخمینی جستجو توسط کاربران را پیدا کنیم. سرچ والیوم در سه بخش برای عبارات مختلف در ابزار آنالیز سئو سایت جت سئو در دسترس است.

  1. تحلیل دامنه رقبا
  2. ساختار محتوا
  3. شکاف کلمات کلیدی

برای این کار باید وارد پنل جت سئو شوید. 

(توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید از قابلیت‌های مختلف جت سئو استفاده کنید باید حداقل یک وبسایت ثبت شده در اکانت خود داشته باشید.)

 پس از ورود به پنل جت سئو بخش «سایت‌های من» را مشاهده می‌کنید. وارد «داشبورد تجزیه و تحلیل» یکی از سایت‌هایی که ثبت کرده‌اید شوید. 

سرچ والیوم

  • سرچ والیوم در بخش تحلیل دامنه رقبا

پس از ورود به «داشبورد تجزیه و تحلیل» در بخش کناری سمت راست مسیر زیر را طی کنید:

تحقیق کلمات کلیدی >> تحلیل دامنه رقبا

بر روی «تحلیل دامنه رقبا» کلیک کنید.

برای این بخش لازم است که شما آدرس دامنه یکی از رقبایتان را در باکس موجود در صفحه وارد کنید. در اینجا فرض می‌‌کنیم جت سئو یکی از رقبای ما است و قصد داریم تخمین جستجوی ماهانه برای کلمات جت سئو را مشاهده کنیم.

Search Volume

در ستون جستجوی ماهانه می‌توانید میزان جستجوی ماهانه یا سرچ والیوم هر عبارت را به تفکیک مشاهده کنید. در قسمت تحلیل دامنه رقبا علاوه بر سرچ والیوم، میزان سختی کلمات کلیدی، رتبه دامنه مورد نظر در هر کلمه را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

  • یافتن سرچ والیوم در بخش ساختار محتوا

در صفحه «داشبورد تجزیه و تحلیل» در بخش کناری سمت راست مسیر زیر را طی کنید:

تحقیق کلمات کلیدی >> ساختار محتوا

بر روی «ساختار محتوا» کلیک کنید.

اهمیت سرچ والیوم در سئو

برای مثال قصد داریم میزان جستجوی عبارت «گل لاله» را از طریق بخش «ساختار محتوا» پیدا کنیم. در باکس موجود در صفحه عبارت «گل لاله» را وارد می‌کنیم.

سرچ والیوم
 

در اینجا جت سئو تخمین جستجوی ماهانه برای عبارت «گل لاله» را حدود 4400 نمایش می‌دهد. شما می‌توانید سایر عباراتی که مدنظر دارید را همانند مسیر طی شده جستجو کنید و میزان سرچ آن‌ها را مشاهده کنید.

  • میزان جستجوی ماهانه در بخش شکاف کلمات کلیدی

در صفحه «داشبورد تجزیه و تحلیل» در بخش کناری سمت راست مسیر زیر را طی کنید:

تحقیق کلمات کلیدی >> شکاف کلمات کلیدی

برای استفاده از بخش شکاف کلمات کلیدی لازم است حداقل نام دو تا از رقبای خود را از طریق باکس‌های موجود در صفحه انتخاب کنید و بر روی دکمه «مقایسه» کلیک کنید. شکاف کلمات کلیدی، کلماتی را نمایش می‌دهد که توسط رقبا کار شده‌اند، اما شما برای این کلمات صفحه فرود و پاسخ مناسبی در سایت خود ندارید.

شکاف کلمات کلیدی

پس از انتخاب و کلیک بر روی «مقایسه» مواردی مشابه تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد:

حجم جستجوی کلمات کلیدی

در این بخش پس از وارد کردن نام دامنه سه تا از رقبای جت سئو کلماتی که رقبا در سایت خود کار کرده اند به همراه میزان جستجوی ماهانه این کلمات قابل مشاهده هستند.

جمع بندی

در این مقاله درباره سرچ والیوم یا حجم جستجوی کلمات کلیدی صحبت کردیم و روش‌های یافتن میزان جستجوی کلمات را از طریق ابزار جت سئو بررسی کردیم. در صورتی که تا به حال از اشتراک ویژه جت سئو و گزارش‌های مختلفی که جهت بهینه سازی، تحقیق کلمات کلیدی و قابلیتی مثل بررسی سرچ والیوم کلمات آن استفاده نکرده‌اید می‌توانید با ثبت نام در جت سئو از اشتراک 7 روزه رایگان آن استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید برای بررسی‌های مربوط به سئوی داخلی صفحات از افزونه سئو کروم و سایر مرورگرهای جت سئو استفاده کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

شما می‌توانید میزان جستجوی کلمات کلیدی یا سرچ والیوم را از طریق ابزار جت سئو در بخش‌های: تحلیل دامنه رقبا، ساختار محتوا و شکاف کلمات کلیدی مشاهده کنید.

از طریق بخش تحلیل دامنه رقبا یا شکاف کلمات کلیدی می‌توانید با وارد کردن نام رقبای خود، کلمات کلیدی پرسرچ آنها را مشاهده کنید و در صورت مرتبط بودن با وبسایتتان از آن کلمات استفاده کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید