شبکه خصوصی لینک سازی یا PBN چیست؟ شمشیر دو لبه سئو


یکی از روش‌هایی که در سئو بعضاً مورد استفاده قرار می‌گیرد ساخت چند وب‌سایت با هدف لینک سازی و رتبه گرفتن برای یک وب‌سایت اصلی است. به این روش شبکه خصوصی لینک سازی یا PBN گفته می‌شود. هرچند برای مدتی بعضی از این تکنیک توانستند به این روش جایگاه خوبی در گوگل به دست آورند؛ اما کم‌کم سؤال‌هایی مطرح شد که اعتبار این روش قدیمی را زیر سؤال می‌برد. مثلاً برخی معتقدند اگر گوگل متوجه ارتباط بین چند سایت با هم شود به لینک‌هایی که به هم می‌دهند اعتبار نخواهد داد یا مسائلی از این دست.
در این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی PBN و اثر آن در سئو بپردازیم.

شبکه خصوصی لینک سازی یا PBN چیست؟

pbn

شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) شبکه‌ای از وب‌سایت‌های معتبر است که برای ایجاد لینک به وب‌سایت اصلی – همان سایتی که منبع درآمد شماست - استفاده می‌شود. هدف این است که با گرفتن بک لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط، رتبه سایت اصلی و در نتیجه جایگاه آن را در فهرست نتایج جستجو بالا برد.
برای مثال وب‌سایت‌های A و B و C به سایت D که وب‌سایت هدف است لینک می‌دهند. به این ترتیب رتبه سایت D بهبود خواهد یافت.
نکته مورد توجه این است که وب‌سایت‌های PBN هر کدام به تنهایی به یکدیگر لینک نمی‌دهند بلکه همه لینک‌ها به وب‌سایت اصلی، هدف یا منبع درآمد هدایت می‌شود. در مثال فوق وب‌سایت‌های A، B و C خودشان به یکدیگر لینک نمی‌دهند. در ظاهر باید این گونه به نظر برسد که این وب‌سایت‌ها هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

مفهوم PBN از چه زمانی در سئو مطرح شد؟

اگر بخواهیم بدانیم که ایده pbn از چه موقع در دنیای سئو مطرح شد، باید به بررسی ظهور مزرعه لینک در سئو بپردازیم؛ چراکه pbn نوعی لینک فارم به حساب می‌آید. این مفهوم اولین بار در سال ۱۹۹۹ ظهور پیدا کرد. مزرعه لینک نیز مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها بودند که با هم ارتباط کامل داشته و به سایت اصلی یا هدف لینک می‌دادند.
لینک دهی یکی از عوامل بسیار مهم در رتبه بندی سایت‌ها در گذشته بود. بسیاری از افراد برای بهبود جایگاه سایت خود مجبور به خرید تعداد زیادی لینک‌ها می‌شدند. سایت‌ها برای گرفتن لینک بیشتر از یکدیگر سبقت می‌گرفتند و بک لینک به مؤثرترین ابزار سئو تبدیل شد.
بنابراین سایت‌های اینترنتی پر شد از لینک‌هایی که نامرتبط و بی‌کیفیت بودند. گوگل نهایتاً مجبور به تغییر الگوریتم‌های قدیمی خود شد. الگوریتم‌هایی که اهمیت ویژه‌ای برای لینک و تبادل لینک قائل بودند.
بعد از تغییر الگوریتم‌های گوگل، سایت‌هایی که محتوای بد داشتند و تنها به مزرعه لینک اکتفا کرده بودند توسط گوگل جریمه هم می‌شدند.
از آنجایی که بک لینک‌ها تنها باید از سایت‌های مرتبط گرفته می‌شدند و این سایت‌ها مسلماً رقیب یکدیگر به شمار می‌روند گرفتن بک لینک باکیفیت کاری دشوار بود. بنابراین وبمستران به این فکر افتادند که خودشان وبلاگ‌هایی تخصصی در ارتباط با کسب و کارشان بسازند تا بتوانند از آن‌ها به عنوان منبعی برای گرفتن بک لینک استفاده کنند. اما این روش به سرعت همه‌گیر شد و از ارزش آن نیز کم شد.

دلایل اصلی ساخت pbn

برای لینک سازی خارجی همیشه به دنبال سایت‌های معتبر هستیم و تلاش می‌کنیم تا با پرداخت پول از آن‌ها لینک بگیریم. اما این عمل خطراتی را نیز به دنبال دارد.
بیشتر متخصصین سئو از PBN برای تبلیغ و فروش بک لینک به سایر دارندگان وب‌سایت استفاده می‌کنند. بین شبکه‌های وبلاگ عمومی و خصوصی تفاوت وجود دارد. به عبارت دیگر، با فروش پیوندهایی به مشتری‌های مختلف، خطر کشف توسط گوگل و جریمه را زیاد می‌کنید.
شبکه‌های وبلاگ خصوصی خطر جریمه را کاهش می‌دهند، زیرا لینک‌ها به کسی فروخته نمی‌شوند بلکه در عوض فقط برای سایت‌های خاص استفاده می‌شوند. مهم‌ترین اهداف استفاده از pbn ها عبارت‌اند از:

  1. pbn به تلاش‌ها در رتبه بندی SERP کمک می‌کند.
  2. ترافیک با کیفیتی به سایت هدف هدایت می‌کند.
  3. به اخذ رتبه خوب سایت سرعت می‌بخشد.
  4. PBN ها می‌توانند در ایجاد کمپین‌های قوی SEO کمک کنند.
  5. PBN، سایت را در معرض دید بیشتر قرار می‌دهد.
  6. به افزایش درآمد کمک می‌کند.
  7. برای سایت ترافیک طبیعی به ارمغان می‌آورد.

چرا نباید به فکر ساخت PBN باشیم؟

دلایل زیر مهر تأییدی است بر اینکه pbn استراتژی خوبی برای سئو نیست:1

  • هزینه‌بر بودن ساخت شبکه خصوصی
  • زمان‌بر بودن انجام فرآیند ساخت
  • عدم تمرکز کافی روی وب‌سایت اصلی یا هدف
  • امکان جریمه‌های سنگین توسط گوگل

آیا PBN به سئو سایت کمک می‌کند؟

pbn در سئو

Pbn برای سئوی سایت مانند شمشیری دولبه عمل می‌کند. یعنی می‌تواند در رقابت‌های پیچیده یاور ما باشد یا به جریمه گوگل منجر شود. برای اجرای آن باید به صورت حرفه‌ای و با برنامه ریزی دقیق عمل کرد.

گوگل چگونه PBN ها را شناسایی می‌کند؟

Pbn ها به سادگی توسط گوگل قابل شناسایی و ردیابی هستند. الگوریتم‌های گوگل هر روز قوی‌تر شده و می‌توانند ارتباط بین چند سایت با هم را به سادگی تشخیص دهند.
از جمله روش‌هایی که گوگل برای شناسایی PBN ها استفاده می‌کند عبارت‌اند از:

  • ثبت شدن دامنه‌ها به نام یک شخص

معمولاً این دامنه‌ها به نام یک شخص حقیقی یا حقوقی ثبت می‌شود و درک این رابطه برای گوگل کار ساده‌ای است.

  • قرار گرفتن شبکه لینک خصوصی بر روی یک سرور

اگر IP سایت‌ها مشابه باشند گوگل متوجه شبکه اختصاصی خواهد شد.

  • تغییر ناگهانی فعالیت و موضوع یک وب‌سایت

اگر به تغییر اساسی محتوای دامین آزاد شده‌ای که می‌خرید بپردازید، گوگل به سادگی متوجه موضوع خواهد شد.

  • تشابه اطلاعات تماس وب‌سایت‌ها

هنگامی که محتوا، تصاویر و برندینگ سایت‌ها یکسان باشد، گوگل به سادگی متوجه راه اندازی شبکه خصوصی لینک سازی می‌شود.

چرا باید از PBN بترسیم؟

همان طور که گفته شد با اینکه PBN می‌تواند به کسب سریع‌تر رتبه سایت اصلی کمک کند، در صورتی که توسط گوگل شناسایی و کشف شود با جریمه‌های سنگینی مواجه شده و تمام هزینه‌های مالی و زمانی که برای طراحی و سئو چند سایت انجام شده است به هدر خواهد رفت.
جمع بندی
شبکه خصوصی لینک سازی یا pbn همچنان به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های سئوی سایت استفاده می‌شود. البته قبل از راه اندازی آن، حتماً با کارشناسان حرفه‌ای و خبره مشورت کنید چرا که ممکن است هزینه زیادی متحمل شوید و نه‌تنها نتیجه‌ای نگیرید بلکه با پنالتی‌های گوگل نیز روبرو شوید.

با عضویت در جت سئو گزارش رایگان سایت خود را ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: