اشتراک جت سئو

چک لیست سئو سایت (آپدیت 2024)


متخصصان سئو همیشه روی این نکته تاکید داشته‌اند که سئو، مجموعه‌ای از اقدامات است که منجر به بهبود رتبه وب‌سایت در نتایج جستجو می‌شود. به همین دلیل استفاده از یک چک لیست سئو سایت که دربرگیرنده اقدامات لازم به منظور بهبود سئوی سایت باشد، بسیار حائز اهمیت است. اگر شما هم به تازگی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید، این چک لیست ارزیابی سایت می‌تواند شروع خوبی برای ورود به دنیای سئو برای شما و وب‌سایت شما باشد. در واقع چک لیست سئو به شما کمک می‌کند به مرور زمان جایگاه خود را در نتایج، بهبود ببخشید و در نتیجه ترافیک ورودی و کاربران سایت خود را افزایش دهید. با مطالعه این مطلب، می‌توانید به تمامی بخش‌هایی که برای سئو سایت خود به صورت اصولی نیاز دارید مسلط شوید؛ زیرا به تمامی موارد سئو خارجی، سئو داخلی و سئو تکنیکال اشاره می‌کنیم. پس حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

چک لیست سئو Off-Page

چرا چک لیست سئو اهمیت دارد؟

چک لیست به این دلیل اهمیت دارد که یک رویکرد ساختاریافته و جامع برای بهینه‌سازی وب‌سایت با هدف کسب رتبه بالاتر و ارائه تجربه کاربری بهتر ارائه می‌دهد. سئو، یک حوزه پیچیده و همیشه در حال تغییر است و عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند بر آنالیز سایت در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد.

موتورهای جستجو به طور مداوم، الگوریتم‌های خود را به روز می‌کنند، این بدان معنی است که بهترین استراتژی‌های سئو نیز در طول زمان تغییر می‌کنند. چک لیست سئو می‌تواند کمک کند تا با این تغییرات، همگام شوید و اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما همیشه مطابق با آخرین استانداردها بهینه شده است. همچنین می‌تواند به عنوان مرجعی برای ارزیابی پیشرفت و شناسایی نقاط قوت و ضعف سایت شما عمل کند.

با پیروی از چک لیست سئو، صاحبان وب‌سایت و بازاریابان دیجیتال، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که تمام اقدامات لازم را برای بهینه‌سازی سایت خود انجام می‌دهند و هیچ مرحله مهمی را در فرآیند بررسی سایت فراموش نمی‌کنند، شانس خود را برای حضور در رتبه‌بندی بالاتر در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) افزایش می‌دهند، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب می‌کنند و در نهایت درآمد خود را افزایش می‌دهند یا به سایر اهداف تجاری خود دست می‌یابند.

چک لیست پایه و اولیه سئو چیست؟

چک لیست اولیه سئو شامل ابزارهایی است که به تحلیل سایت و درک بهتر موتورهای جستجو از سایت شما کمک می‌کنند. در این بخش به برخی از اصلی‌ترین موارد چک لیست پایه سئو اشاره می‌کنیم:

  • نصب سرچ کنسول گوگل: سرچ کنسول یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که به منظور ارزیابی عملکرد و وضعیت سئوی سایت شماست.  نصب سرچ کنسول گوگل برای همه وب سایت‌ها مهم و ضروری است. به کمک سرچ کنسول، می‌توانید رتبه خود را در کلمات کلیدی مشاهده کنید، خطاهای وب‌سایت خود را مانند خطاهای مربوط به Crawl سایت مانند خطاهای crawl depth بیابید و از وضعیت خزش و ایندکس شدن صفحات سایت خود مطلع شوید.
  • نصب گوگل آنالیتیکس: گوگل آنالیتیکس یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل است که به شما اطلاعات بسیار ارزشمندی از جمله میزان بازدید سایت، منبع ترافیک ورودی سایت و نحوه تعامل کاربران با سایت شما را ارائه می‌دهد. حتما وب‌سایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید و از امکانات فوق‌العاده آن بهره‌مند شوید.
  • نصب پلاگین‌های مورد نیاز: اگر سایت شما یک سایت وردپرسی است، پس حتما نیاز به نصب پلاگین‌های مختلفی دارید که به شما اجازه پیاده‌سازی فرایندهای مختلف را می‌دهند. استفاده از پلاگین‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا بدون کدنویسی، به قابلیت‌های مختلفی دسترسی داشته باشید؛ به عنوان مثال، محتوای وب‌سایت خود را بهبود ببخشید، خطاهای وب‌سایت را پیدا و برطرف کنید، سرعت سایت و رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید. دقت کنید که همیشه پلاگین‌های خود را به روز نگه داشته و از مارکت خود وردپرس یا فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید و دریافت پلاگین کنید.
  • استفاده از سایت مپ: نقشه سایت sitemap فهرستی از محتواها و صفحات موجود در سایت شما را شامل می‌شود و راهی برای ثبت صفحات سایت برای موتورهای جستجو است که به کمک سایت مپ، می‌توانند راحت‌تر صفحات سایت را خزش و ایندکس کنند.
  • استفاده از Robots.txt: فایل ROBOT.TXT به موتورهای جستجو دستور می‌دهد که چه صفحات یا قسمت‌هایی از سایت را خزش نکنند. به طور پیش‌فرض، موتورهای جستجو، کل صفحات سایت و محتوای آن‌ها را خزش می‌کنند.
  • تحلیل رقبا: حتما به شناسایی و  تحلیل رقبا در حوزه کاری خود بپردازید، وب‌سایت آن‌ها را تحلیل کنید و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بشناسید.

چک لیست سئو خارجی

چک لیست سئو داخلی (On-Page) چیست؟

سئو داخلی (On-Page SEO) به مجموعه‌ای از روش‌های بهینه‌سازی سایت گفته می‌شود که مربوط به محتوا و ساختار داخلی وب‌سایت است. در واقع، سئو داخلی شامل بهینه‌سازی اجزای داخلی سایت مانند عنوان صفحات، متا تگ‌ها، محتوا، ساختار لینک، تصاویر و دیگر عوامل داخلی سایت است. هدف اصلی سئو داخلی، بهبود قابلیت فهم و جذابیت محتوای سایت برای موتورهای جستجو و کاربران است.

برای انجام سئو داخلی، باید با توجه به کلمات کلیدی مرتبط با محتوای سایت، عنوان، توضیحات متا و محتوای صفحات را بهینه کنید و از تصاویر باکیفیت و ساختار لینک سازی داخلی ساده و قابل فهم استفاده کنید. همچنین، در سئو داخلی باید به قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو توجه شود و از تکنیک‌های مشکوک یا اسپم خودداری کنید. به طور کلی، سئو داخلی به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود که بسیاری از عوامل موثر در بهینه‌سازی سایت را در بر دارد. همین موضوع باعث می‌شود که چک لیست سئو داخلی شامل جزئیات زیادی باشد که در کنار اینکه شاید ساده به نظر برسند؛ اما بسیار مهم هستند. در این بخش به ارائه شاخص‌ترین موارد چک لیست سئو On-Page می‌پردازیم:

  • تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research): قبل از تمرکز روی محتوای سایت، نیاز است که بدانید مخاطبان شما با چه کلمات و عباراتی در حوزه کاری شما جستجو می‌کنند و به آنالیز هدف جستجوی کاربران بپردازید تا بتوانید سایت خود را در معرض دید آن‌ها قرار دهید. پس حتما با ابزارهای متنوع تحقیق کلمات کلیدی، مانند جت سئو، این کار را انجام دهید.
  • توجه به تگ عنوان: تگ عنوان (Title) به درک محتوای صفحات به کاربران کمک می‌کند. بهتر است از کلمات کلیدی در تگ عنوان استفاده کنید و عنوان‌هایی بنویسید که کاربر را ترغیب به کلیک روی سایت شما کند.
  • متادسکریپشن (Meta Description): مانند تگ عنوان، برای هر صفحه باید یک تگ متای توضیحات (Description) مخصوص و مرتبط با موضوع نوشته شود. متا دیسکریپشن تا حد امکان باید ساده نوشته شوند و حاوی کلمات کلیدی باشند.
  • استفاده از هدینگ‌ها: تگ هدینگ به نظم محتوا کمک می‌کنند. سعی کنید فقط از یک تگ H1 استفاده کنید و اولین تگ باشد و در ادامه نیز با تگ‌های H2، H3 و ... مطالب خود را دسته‌بندی کنید.
  • کیفیت محتوا: اطمینان حاصل کنید که محتوای شما باکیفیت، جذاب، آموزنده و منحصربه فرد است.
  • استفاده مناسب کلمه کلیدی: از کیورد استافینگ (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی) خودداری کنید و به صورت منطقی از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید.
  • بهینه‌سازی تصاویر: تصاویر خود را تا حد امکان فشرده کنید؛ البته با حفظ کیفیت مناسب.
  • لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی به شما کمک می‌کند تا کاربران را بیشتر در سایت نگه دارید. کاربران با مشاهده لینک‌ داخلی در مطالب، برای مطالعه مطالب تکمیلی، تشویق می‌شوند تا روی آن‌ها کلیک کنند و صفحات بیشتری از سایت شما را ببینند. همچنین گوگل از لینک‌های داخلی برای درک محتوای صفحه و ارزش‌گذاری آن استفاده می‌کند.
  • برطرف کردن مشکل محتوای تکراری: محتوای تکراری (Duplicate Content) محتوای دقیقا یا تقریبا مشابهی است که در بیش از یک صفحه تکرار شده است و باعث می‌شود این دو صفحه باهم ایندکس شوند و رتبه هردو کاهش یابد.
  • ساختار آدرس صفحات (URL Structure): حتما به سفارشی‌سازی URL های صفحات توجه کنید. درست است که گوگل URL های به هم ریخته را هم ایندکس می‌کند؛ اما بهتر است آدرس صفحات منظم و شامل کلمات کلیدی و مرتبط با موضوع صفحه باشد. همچنین سعی کنید آدرس صفحات تا حد امکان کوتاه باشد.
  • استفاده از اسکیما: کدهای اسکیما به موتورهای جستجو به درک بهتر محتوای شما کمک می‌کنند. همچنین محتوای شما در صفحه نتایج نسبت به بقیه نتایج متفاوت دیده می‌شود که باعث افزایش کلیک روی سایت شما می‌شود.
  • استفاده از متن جایگزین (Alt Text) برای تصاویر: برای تصاویر خود از متن جایگزین (Alt text) استفاده کنید تا در نتایج جستجوی تصاویر نیز مشاهده شود. سعی کنید در تگ Alt از کلمات کلیدی صفحه در این قسمت استفاده کنید.
  • ساختار سایت: سعی کنید سلسله مراتب و ترتیب صفحات سایت خود را تا حد ممکن منظم و کاربرپسند کنید. همچنین ساختار دایرکتوری و URL صفحات باید بر اساس محتوای همان صفحه تنظیم شود.

چک لیست سئو چیست؟

چک لیست سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال (Technical SEO) به مجموعه‌ای از روش‌ها و فنون بهینه‌سازی سایت گفته می‌شود که برای بهبود عملکرد فنی وب‌سایت و رتبه آن در موتورهای جستجو به کار می‌رود. در واقع، سئو تکنیکال به بهبود عملکرد و ساختار فنی سایت از جمله سرعت بارگذاری، بهینه‌سازی کد‌ها و ... می‌پردازد.

علاوه بر این، بهینه‌سازی تکنیکال به ویژه برای وب‌سایت‌های بزرگ، بسیار حیاتی است، زیرا هر ایراد کوچکی می‌تواند روی رتبه سایت و جایگاه آن تاثیر بگذارد. برای مثال، سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت، موثرترین عامل در رتبه‌بندی است و در صورتی که وب‌سایت شما نسبت به بقیه وب‌سایت‌های مشابه، سرعت لود پایین‌تری داشته باشد، قطعا رتبه وب‌سایت شما نیز پایین خواهد بود. در نتیجه، سئو تکنیکال به عنوان یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌های بهینه‌سازی سایت محسوب می‌شود. در چک لیست سئو فنی به مواردی می‌پردازیم که به بخش‌های فنی سایت شما مرتبط هستند و با بهینه‌سازی آن‌ها در کنار عوامل موثر دیگر، می‌توانید رتبه سایت خود را بهبود ببخشید و تجربه کاربری بهتری ارائه کنید. با چک لیست سئو تکنیکال همراه باشید:

  • بررسی دامنه: مطمئن شوید که کاربران از طریق چند دامنه وارد سایت شما نشوند؛ زیرا باعث ایجاد مشکلاتی در کراول و ایندکس شدن صفحات سایت می‌شود. در صورت وجود این مساله، دامنه‌های غیر اصلی را روی دامنه اصلی ریدایرکت 301 کنید.
  • سرعت لود سایت: همان‌طور که اشاره شد، سرعت لود صفحات، یکی از فاکتورهای مهم رتبه‌بندی است. به دنبال راه‌هایی برای افزایش سرعت لود سایتتان باشید. می‌توانید از ابزارهایی مانند سایتGTMetrix و جت سئو برای تحلیل سرعت سایت خود استفاده کنید.
  • سازگاری با موبایل (Mobile-Friendly): امروزه بسیاری از جستجوها از طریق موبایل انجام می‌شود. به همین دلیل حتما سایت خود را برای نمایش در موبایل بهینه (موبایل‌فرندلی) کنید.
  • صفحه خطای 404: حتما یک صفحه اختصاصی برای خطای 404 حاوی اطلاعاتی مانند لینک‌های مفید، دسته‌بندی‌ها، قابلیت جستجو و راه‌های ارتباطی، طراحی کنید؛ زیرا با نمایش صفحه خطای 404 پیش‌فرض مرورگر، به راحتی بازدیدکنندگان را از دست می‌دهید.
  • استفاده از https: استفاده از https یا گواهینامه SSL برای سایت‌های فروشگاهی یا سایت‌هایی که از کاربران اطلاعاتی دریافت می‌کنند، اجباری است؛ زیرا از این داده‌ها محافظت می‌کند. علاوه بر این در صورت عدم استفاده از https هنگام ورود کاربر به سایت، گوگل عبارت این سایت امن نیست را به کاربر نشان می‌دهد که باعث می‌شود، اعتماد کاربر نسبت به شما کمتر شود.
  • شناسایی لینک‌های شکسته: برای بهبود تجربه کاربر و مقابله با از دست دادن ارزش لینک‌ها، لینک‌های شکسته را شناسایی و اصلاح کنید. لینک‌ شکسته ، لینکی است که کاربر را به هیچ مقصدی هدایت نمی‌کند
  • استفاده از Breadcrumbs: از بردکرامب برای کمک به کاربران در برای یافتن موقعیت خود وب‌سایت استفاده کنید.
  • توجه به Core Web Vitals :Core Web Vitals شاخص‌هایی هستند که روی تجربه کاربری متمرکزند. به ‌طور کلی CWV دارای سه دسته شاخص است: 1. LCP یا Largest Contentful Paint به معنی زمانی که طول می‌کشد تا بزرگ‌ترین المان صفحه لود شود. 2. FIP یا First Input Delay به معنی زمانی که طول می‌کشد تا کاربر، ارتباطی با صفحه برقرار کند و پاسخی دریافت کند؛ مثلا روی دکمه بازگشت کلیک کند و صفحه بعد لود شود. 3. CLS یا Cumulative Layout Shift که به ثبات ظاهری سایت اشاره دارد.
  • توجه به ریدایرکت‌ها: حتما بررسی کنید که به درستی از ریدایرکت‌ها در سایت خود استفاده کرده باشید. همچنین به نوع ریدایرکت‌ها و جایگاه استفاده از هرکدام نیز توجه کنید. به طور کلی به  ریدایرکت 302، ریدایرکت 303 و زنجیره‌ ریدایرکت (Redirect Chain) دقت کنید.

Redirect Chain

چک لیست سئو خارجی (Off-Page) چیست؟

فرایند سئو خارجی شامل ایجاد بک‌لینک از سایت‌های خارجی معتبر و مرتبط با محتوای سایت شما، بازاریابی محتوا در شبکه‌های اجتماعی و بلاگ‌ها و همکاری با مدیران سایت‌های دیگر جهت انتشار مطالب مرتبط است. ب نیز مانند سئو داخلی، باید با رعایت قوانین موتورهای جستجو صورت گیرد و از تکنیک‌های مشکوک یا اسپم خودداری شود. با داشتن یک چک لیست سئو خارجی، می‌توانید به صورت اصولی از این بخش مهم در سایت خود بهره ببرید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد چک لیست سئو Off-Page اشاره می‌کنیم:

  • توجه به بک لینک‌های رقبا: ابزارهای زیادی هستند که در شناسایی بک لینک‌های رقبا به شما کمک می‌کنند و نشان می‌دهند که رقبای شما از کدام سایت‌ها لینک گرفته‌اند. اگر تعدادی از آن‌ها از یک منبع مشترک لینک دریافت کرده‌اند، احتمال دارد منبع ارزشمندی باشد و احتمالا بهتر است که شما هم از آن لینک بگیرید.
  • پیدا کردن لینک‌های گمشده: بک لینک‌ها برای همیشه ثابت و ماندگار نیستند و از بین می‌روند. این لینک‌ها را پیدا و بررسی کنید؛ زیرا گاهی امکان بازیابی آن‌ها وجود دارد.
  • پیدا کردن منشن‌های بدون لینک: گاهی ممکن است در مورد برند شما در وب‌سایتی اسم برده شود؛ اما لینک داده نشود. این محتواها را پیدا کنید و از نویسنده آن درخواست کنید تا به سایت شما بک لینک بدهد.
  • انتشار پست مهمان: پست مهمان (Guest Post) به معنی انتشار محتوا در سایت‌های مشابه است. برخی سایت‌ها به شما این اجازه را می‌دهند که یک وبلاگ به اسم خودتان در آن سایت منتشر کنید. می‌توانید به این روش به سایت خود لینک بدهید.
  • شبکه‌های اجتماعی: حضور در شبکه‌های اجتماعی، تاثیر مستقیم بر رتبه وب‌سایت شما ندارد؛ اما به شما کمک می‌کند کاربران بیشتری را به سایت خود هدایت کنید و افراد بیشتری با برند شما آشنا شوند. فعالیت منظم و تولید محتوای ارزشمند در شبکه‌های اجتماعی مناسب، می‌تواند به جذب کاربر به سایت شما کمک کند.
  • جستجوهای محلی: اگر یک کسب‌وکار محلی هستید، می‌توانید با تمرکز روی سئو محلی و ثبت مکان در گوگل‌مپ (Local SEO) جایگاه خود را در جستجوهای مکان محور بهبود ببخشید.

جمع‌بندی

لازمه مدیریت و بهبود هر وب‌سایتی، توجه به جزئیات و دستورالعمل‌های مرتبط با آن است. با توجه به اینکه سئو یک فرایند پیچیده و پر از جزئیات است، نیاز است که یک چک لیست کامل و جامع از فرایندها و استراتژی‌هایی که باید در جهت بهبود رتبه و وضعیت سایت به کار گرفته شود، در دسترس باشد. در این مطلب به این موضوع پرداختیم که چک لیست سئو چیست؟ و چگونه می‌توان یک وب‌سایت را با توجه به جنبه‌های مختلف سئو، بهینه کرد. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید موارد بیان شده در این نوشته را در سایت خود پیاده‌سازی کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید