اشتراک جت سئو

آموزش استفاده صحیح از تگ های هدر H1 تا H6 در متن


هدینگ یا همان سرتیترها تاثیر زیادی در سئو دارند و به عنوان فاکتور از سوی گوگل اعلام شده اند. در این مقاله از جت سئو به بررسی مفهوم و اهمیت هدینگ، انواع هدینگ و بهینه سازی هدینگ ها پرداخته ایم. دانستن موارد موجود در این محتوا شما را چندین گام در سئو سایتتان جلو می برد. 

حتماً شما هم شنیده‌اید که بهتر است هر مطلب و محتوا متنی دسته‌بندی و طبقه‌بندی شود. تقسیم‌بندی مطلب به میان‌تیترها و زیر مطالب کوچکتر به کاربر کمک می‌کند تا یک دید کلی از محتوای پیش‌رو داشته باشد و بتواند زمان خود را مدیریت کرده یا تمرکز خود را به یک بخش خاص معطوف کند. در این مقاله به ابعاد گسترده‌تری درباره همین موضوع می‌پردازیم و نکات بسیار مهمی را مطرح خواهیم کرد.

تگ هدینگ (Heading) چیست؟

تگ‌های هدینگ در HTML تگ‌هایی هستند که به تیترها و زیرتیترهای یک محتوای متنی داده می‌شوند. تگ‌های Heading، به ترتیب اهمیت، عبارتند از H1 و H2 و ... H6 که H1 مهم‌ترین آن است و به عنوان اصلی اطلاق می‌شود. استفاده درست از این تگ‌ها در سئوی سایت بسیار مهم است.

تگ‌های H1 تا H6 چیست؟

تگ H1 از سایر هدینگ‌­ها ارزش بیش­تری دارد و هویت مطلب را به روبات‌­های گوگل اعلام می‌کند. توصیه می‌­شود تا حتماً یکبار از آن استفاده کنید. چرا که عنوان اصلی یکتا خواهد بود.

تگ H2 از H1 کم ارزش‌تر است اما به نسبت سایر هدینگ­‌ها، مهم­تر است. توجه داشته باشید تا پس از استفاده از H1، حتماً به سراغ تگ H2 بروید و هیچ وقت از تگ H3 یا کم اهمیت تر، به جای H2 استفاده نکنید.

هر چه شماره حرف H افزایش یابد شکل ظاهری آن با فونت کوچکتر مشاهده می‌شود و عنوان جزئی‌تر و کم ارزش‌تر (نسبت به سایر هدینگ‌ها) خواهد بود. برای مثال فرض کنید قصد نگارش یک متن درباره تغییرات اقلیمی را دارید یک الگوی مناسب برای تگ‌ها به شرح زیر است:

  • تغییرات اقلیمی در کره زمین= h1
  • تغییرات اقلیمی در آسیا= h2
  • تغییرات اقلیمی در اروپا= h2
  • تغییرات اقلیمی در غرب آسیا= h3
  • تغییرات اقلیمی در ایران و امارات= h4
  • تغییرات اقلیمی در ایران= h5
  • تغییرات اقلیمی در تهران= h6

بیشتر بخوانید: متا دیسکریپشن (Meta Description) چیست؟


همان‌طور که مشاهده می‌کنید هرچه اندیس h افزایش یابد موضوع نسبت به عنوان اصلی جزئی‌تر خواهد شد. این دسته‌بندی برای ربات‌های گوگل، بازدید کننده وبسایت و حتی خود نگارنده متن نکته مثبت به شمار می‌رود و خوانش را تسهیل می‌کند. 

نحوه مشاهده تگ‌های هدینگ یک صفحه به کمک افزونه جت سئو

شما می‌توانید با مراجعه به این لینک در بخش اکستنشن‌های مرورگر کروم به نصب افزونه جت سئو اقدام کنید. پس از نصب افزونه با کلیک بر روی آیکون جت سئو در بخش افزونه‌های مرورگر و مراجعه به بخش هدینگ‌ها می‌توانید هدینگ‌هایی که در یک صفحه استفاده شده اند و ترتیب آن‌ها را در صفحه مشاهده کنید:

بهینه سازی تگ‌های هدینگ برای سئو 

به همین ترتیب برای هدینگ‌های دیگر کافیست به جای 1 از اعداد دیگر کمک بگیرید.

اهمیت تگ H1 در سئو چیست؟

عنوان اصلی هر مطلب با تگ h1 نگارش می‌شود و از همه تگ‌های هدینگ ارزش بیشتری دارد و شکل ظاهری آن با فونت بزرگتری ظاهر خواهد شد، همچنین وظیفه دارد که به ربات‌های گوگل چیستی مطلب را القا کند. برای مثال در همین مطلب عبارت "بهینه‌سازی تگ های هدینگ (h1 تا h6) در سئو" عنوان اصلی متن است و تگ h1 را به خود اختصاص خواهد داد.

در واقع تگ‌های هدینگ در HTML تگ‌هایی هستند که به تیترها و زیرتیترهای یک محتوای متنی داده می‌شوند. تگ‌های Heading، به ترتیب اهمیت، عبارتند از H1 و H2 و... H6 که H1 مهم‌ترین آن است و به عنوان اصلی اطلاق می‌شود. استفاده درست از این تگ‌ها در سئوی سایت بسیار مهم است.

ترتیب استفاده از تگ‌های هدینگ چیست؟

از تگ‌های هدینگ نباید لزوماً به ترتیب استفاده کرد. به عنوان مثال خیلی اوقات پیش می‌آید که از تگ H2، بعد از تگ H3 استفاده می‌شود و این امر کاملاً عادی و بدون مشکل است؛ چون بسته به میزان اهمیت، ما از هدینگ مناسب استفاده می‌کنیم. فقط باید به این نکته توجه داشته باشید که برای بزرگ و کوچک کردن فونت متن، از تگ‌ها استفاده نکنید!!!


مقاله سئو محتوا را در جت سئو بخوانید.


چرا از تگ‌های Heading استفاده می‌کنیم؟

استفاده از تگ‌‌های تیتر مزیت سه گانه دارد، اولاً ربات‌های گوگل تفسیر بهتری هنگام خزش روی وبسایت شما خواهند داشت و اگر شما با هوشمندی کلمات کلیدی خود را در این تگ‌ها جاگذاری کرده باشید تاثیر مثبت سئو آن را خواهید دید. دوماً بازدیدکننده صفحه وب دچار خستگی و یکنواختی نمی‌شود و خیلی ساده می‌تواند تمرکز خود را در یک تیتر خاص معطوف کند و دید کلی به محتوای شما داشته باشد. سوماً نویسنده متن شما با رعایت تیترها به متن تسلط‌ بیشتری خواهد داشت و می‌تواند ذوق خود را به خوبی پیاده سازی کند و از طرفی هم تیترها نویسنده را در یک حوالی مشخص نگه خواهند داشت و به قول معروف اجازه نمی‌دهند که نویسنده به جاده خاکی بزند!

آیا در استفاده از تگ‌های هدینگ، محدودیتی وجود دارد؟

از نظر سئو، توصیه می‌شود که بیش‌تر از یک تگ H1 در یک صفحه استفاده نشود. البته لازم به ذکر است که اگر بیش از یک تگ H1 استفاده کنید، ربات‌های گوگل قادر به خزش بیش از یک H1 هستند اما این کار به سئوی سایتتان آسیب می‌زند. درمورد تگ‌های H2 تا H6 محدودیتی وجود ندارد. با این حال بعضی از سئوکارها معتقدند که استفاده بیش‌تر از ۴ مورد H2 در یک صفحه، کار درستی نیست و به سئوی سایت آسیب می‌زند اما چنین تصوری تا به حال ثابت نشده است و در حد یک نظریه باقی مانده است.

تاثیر تگ‌های هدینگ در سئو چیست؟

امروزه تمام سئوکاران حرفه‌ای از اهمیت تگ‌های هدینگ باخبر هستند. زمانی که شما قصد دارید رتبه کلمات کلیدی را کاهش دهید و در کلمات خاصی از نظر سئو رتبه بگیرید شروع به تعیین استراتژی محتوایی و تولید محتوا می‌کنید، حال اگر کلمات کلیدی خود را در تیترها استفاده کنید تاثیر آن افزایش خواهد یافت و درواقع شما به ربات‌های گوگل یا سایر موتورهای جستجو پیامی مبنی بر اهمیت کلمه واقع در تیتر داده‌اید. اگر این کلمه یا عبارت در تگ اچ 1 باشد اهمیت آن به مراتب بیشتر از اچ 2 است و به همین ترتیب تا اچ 6 ارزش‌گذاری از بالا به پایین‌تر انجام می‌شود. برای چک کردن رتبه سایت خود می توانید از ابزار آنالیز سئو جت سئو استفاده کنید. این ابزار با در اختیار گذاشتن یک افزونه کروم حرفه ای در تحلیل و آنالیز سایت به شما کمک می کند. برای دانلود اکستنشن کروم جت سئو به صفحه مربوط به آن مراجعه کنید.

همچنین تجربه نشان داده است که محتوای بدون دسته‌بندی حوصله کاربر را سر خواهد برد و میزان Time On Page کاهش می‌یابد که از نظر سئو نیز تاثیر منفی دارد. به نظر شما از نظر سئو تگ های h1 تا h6  چیست؟ می‌توان گفت از دریچه سئو h1 تا h6 تگ عنوان‌هایی با اهمیت مختلف هستند که اهمیت کلمه کلیدی را نشان می‌دهند. اما همیشه دقت داشته باشید که آیتم ها و فاکتورهای مهم سئو را هیچ گاه به صورت غیر طبیعی سئو نکنید و سئو بیش از حد روی آن ها انجام ندهید. این درباره تگ های هدینگ نیز مصداق دارد. سعی نکنید از کلمات کلیدی اصلی به صورت افراطی در هدینگ ها استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: تگ تایتل چیست؟


نظم‌دهی ساختار محتوا با کمک تگ‌های عنوان

مثال تغییرات اقلیمی که در بالا اشاره شد را به یاد دارید؟ در واقع یکی از وظایفی که برعهده تگ عنوان است ایجاد یک ساختار مشخص و عقلانی در متن است. درست است که محتوای ما باید جذاب و کاربردی باشد اما اگر صادقانه به موضوع نگاه کنیم، ما می‌توانیم در هر مطلب فقط به یک موضوع بپردازیم و اگر از هرجا سخنی به میان بیاوریم متن پیوستگی خود را از دست می‌دهد. تیترها و تگ‌های عنوان مرزهایی را ترسیم می‌کنند تا محتوا ساختاریافته، یکپارچه و منظم جلوه کند. پس استفاده از تگ‌های عنوان یک الزام است که متن را هدفمند و حرفه‌ای می‌کند.

نکات بهینه سازی تگ های عنوان

اولین نکته این که استفاده از تگ‌های عنوانی که ارزش بیشتری دارند ضروری‌تر است، یعنی نداشتن تگ h1 در سایت می‌تواند مشکلات جدی سئو را به دنبال داشته باشد و جالب آن است که تعداد تگ h1 نباید از یکی بیشتر شود اما تگ‌های کم ارزش‌تر مانند تگ h6 هیچ الزامی در تعداد استفاده یا عدم استفاده ندارند.

گاهی برخی از افراد به دلیل شکل ظاهری و فونت بزرگتر h1 برای اعلان تبلیغات و جلب‌توجه بارها از این تگ در نقاط مختلف وبسایت استفاده می‌کنند، اما همان طور که اشاره شد شما باید از این تگ یک و فقط یکبار استفاده کنید و مکان آن نیز بهتر است در بالاترین فضای صفحه وب باشد. هنگام نگارش عناوین به طول آن دقت کنید، عنوان به طور معمول حداکثر یک فعل و چند کلمه است که بسیار بعید است بیشتر از 60 کاراکتر باشد، اما توجه داشته باشید که از آن سوی بام نیز نیفتید! عناوین بسیار کوتاه و تک کلمه دیرتر سئو خواهند شد و بسیار کلی هستند.

همچنین بعید است که کلمات کلیدی را در خود جای داده باشند از طرفی کاربران دنبال محتوای خاص و تخصصی هستند و عنوان خیلی کوتاه مطلب شما را غیرحرفه‌ای و بیش‌ازحد ساده نشان خواهد داد. درست است که کلمات کلیدی بسیار مهم و تعیین‌کننده هستند، اما هرگونه استفاده غیرعادی و بیش‌ازحد از آن‌ها به خصوص در عناوین خطر جریمه شدن توسط گوگل را در پی خواهد داشت. نکته بعد در مورد استفاده از تکنیک‌های کپی رایتینگ است. سعی کنید ذوق و خلاقیت خود را در نگارش تیترها به کار ببرید و صد البته صادقانه و مطابق با هنجارهای اجتماعی تیتر بزنید.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید افزونه yoast رعایت برخی نکات را برای شما یادآوری خواهد کرد و برای جوملا نیز افرونه tag meta با قابلیت‌های عالی در دسترس شما خواهد بود. عناوین نباید تکراری باشند؛ چرا که خطر هم‌نوع‌خواری یا Cannibalization همیشه در کمین است، اما استفاده از یک الگوی مشخص برای ساختن عناوین مانعی ندارد و سرعت تولید محتوای شما را نیز بالا خواهد برد.

برای مثال آمازون بیش از 120 میلیون صفحه ایندکس شده در گوگل دارد، حدس می‌زنم شما هم معتقد هستید که عناوین این صفحات به شکل دستی تنظیم نشده است! آمازون CMS اختصاصی خود را دارد که در آن عنوان متناسب با محتوا جنریت خواهد شد، اما نگران نباشید لازم نیست که شما هم از همان سیستم مدیریت محتوا (که احتمالاً در دسترس نیست) استفاده کنید؛ چرا که در سایر سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس به کمک افزونه‌ها این امکان فراهم شده است. فرض کنید یک وبسایت فروش تلویزیون دارید، شما کلمه کلیدی خرید به همراه نام برند را تعیین می‌کنید و تگ عنوان اتوماتیک ساخته می‌شود و فقط انتشار آن باقی می‌ماند، به مثال زیر دقت کنید:

خرید تلویزیون 50 اینچ | سامسونگ

خرید تلویزیون 40 اینچ | سونی

هرچند که این تیترها خلاقانه و با چاشنی کپی رایتینگ نیستند، ولی سرعت تولید محتوای شما را افزایش خواهند داد.

یک ایده برای معادل‌نویسی در تیترها استفاده از کاراتر " | " است که هم ربات‌های گوگل با آن میانه خوبی دارند و هم به خوانایی و زیبایی متن کمک خواهد کرد.

برای مثال:

کفش نایکی مدل vomero 14 | بهترین انتخاب برای دوندگان

در تیتر بالا شما به شکل خلاصه و مفید یکی از محصولات خود را معرفی کرده‌اید و شرح آن را نیز آورده‌اید، این تکنیک برای خدمات مختلف و در بخش وبلاگ شما نیز قابل پیاده‌سازی است و بازخورد خوبی دارد.

جمع بندی

حتماً از تگ h1، دقیقاً یکبار آن هم در بالای صفحه استفاده کنید و بدانید که رعایت نکات هدینگ بسیار ساده خواهد بود، این نکات باید توسط خالق محتوا رعایت شود؛ چرا که او کاملاً به محتوا تسلط دارد و از بخش‌های مختلف باخبر است. اگر وردپرسی هستید با پلاگین yoast چالش خاصی پیش‌رو نخواهید داشت، جز اینکه کمی خلاق باشید و تیترهای جذاب بنویسید. هرچه تیتر جذاب‌تر باشد نرخ CTR افزایش خواهد یافت ولی سعی نکنید به هرقیمتی CTR را افزایش دهید چرا که اگر تیتر نامرتبط داشته باشید نرخ پرش شما افزایش خواهد یافت که موضوع خوشایندی نخواهد بود.

پیشنهاد می کنیم در ادامه مقاله "تولید محتوا چیست" را مطالعه کنید تا با اصول سئو در تولید محتوا به طور کلی آشنا شوید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

بنابه گفته گوگل تگ های هدینگ فاکتور رتبه بندی محسوب می شوند و انتخاب صحیح هدینگ ها به بهبود رتبه کمک می کند.

محدودیتی برای استفاده از تگ های هدینگ که عبارتند از H1، H2، H3، H4، H5 و H6 وجود ندارد اما پیشنهاد می شود از تگ هدینگ به صورت هدفمند استفاده شود. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
رضا محبی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

فرق بین تگ H1 و تگ تایتل چیه؟

وب 24
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

عنوان مقاله در تگ H1 قرار می گیرد که بهتر است برای هر صفحه یک تگ H1 استفاده کنیم. اما عنوانی که در نتیج گوگل به کاربران نمایش داده می شود که قابلیت کلیک دارد در تگ title اضافه می کنیم. که برای سایت های وردپرسی می توان با افزونه های یوآست و رنک مث اضافه کرد.

حمید
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 بهمن 1401

آیا می توان در تگ های هدینگ از عکس استفاده کنیم؟

وب 24
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 بهمن 1401

برای تگ H2 و H3 پیشنهاد می کنیم از عکس و متن استفاده کنید که موجب کسب نتایج بهتر تنها در ۵ مقاله از سرپ می شود. تصاویر و عکس هایی که با این حالت استفاده می شود با سرعت بالاتری توسط خزنده های گوگل در مورد آن موضوع دسته بندی می شود.

فاطمه حیدری
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

سلام یه مطلبی خوندم خواستم باهاتون به اشتراک بزارم. در مورد هدینگ ها قبلا همه کارشناسان سئو معتقد بودن که شماره هدینگ میزان اهمیت اون هدینگ رو مشخص می کنه. اما الان فهمیدم که هدینگ ها مهم هستند اما شماره اونا مهم نیست و برتری نسبت به هم ندارن.

سحر قشقایی
 ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

سلام و عرض ارادات مورد جالی بود که چند روز پیش بهش برخورد کردم و اون اینکه بعضی از کارشناسان سئو زیرتیتر هایی که دارای کلمه کلیدی نیستند رو از تگ هدینگ خارج میکنن. به نظر من که کاملا اشتباه هست این کار. دلیلی نداره تمام زیرتیترها دارای کلمه کلیدی باشن.

خالدی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 آذر 1401

سلام در حال حاضر هدینگ ها از نظر ارزش، تفاوتی با هم ندارند و به طور کلی هدینگ ها، مفهوم کلی صفحه را به گوگل اعلام می کنند تا به درک گوگل از صفحه کمک کنند.

مریم قاضی
 ارسال شده در : شنبه 21 آبان 1401

یک نکته بسیار مهم رو جا انداختید. به گفته جان مولر ترتیب استفاده از هدینگ ها مهم نیست. جان مولر گفته ما میتونیم در کل زیرتیترها از H1 استفاده کنیم و این هیچ مشکلی نداره چون تنها چیزی که برای گوگل مهمه اینه که بدونه چه بخش هایی تو محتوای ما وجود داره.

شری
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 10 آبان 1401

سلام چرا تگ اچ 6 تا هست؟ دلیل اینکه فقط 6 تا داریم چیه؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 15 آبان 1401

با سلام دلیل این امر آن است که معمولا حداکثر با 6 زیرتیتر می توان محتوای مورد نظر را نوشت و به بیشتر از این تعداد نیاز نیست.

مریم
 ارسال شده در : یکشنبه 08 آبان 1401

با سلام دلیل اینکه میگن تو تگ هدینگ لینک قرار ندیم چیه؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 08 آبان 1401

سلام وقت بخیر به دلیل این است که معمولا با قرار دادن لینک در هدینگ ها این لینک ها متن (neighborhood content) مناسبی نخواهند داشت.

صادق
 ارسال شده در : شنبه 30 مهر 1401

تگ های هدینگ دیگه مثل قبل مهم نیستن. گوگل از روی سایز و محل زیرعنوان ها میتونه متوجه بشه که مواردی مثل عنوان اصلی صفحه کجا هستن.

فرزاد
 ارسال شده در : یکشنبه 24 مهر 1401

آیا نبود تگ هدینگ H1 در صفحات وبسایت مشکل مهمی به شمار میاد؟ اگر این مشکل رو رفع کنیم چقدر رشد میکنیم؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 24 مهر 1401

با سلام خیر دیگر مثل قبل نبود تگ H1 در صفحات سایت مشکل مهمی به شمار نمی رود. گوگل از روی سایز فونت، وزن فونت و مواردی نظیر آن می تواند شاخص ترین عنوان صفحه را تشخیص دهد.

کامران طاحونی
 ارسال شده در : چهارشنبه 12 آبان 1400

بعداز یکسال داشتن اکانت جت سئو، تازه دارم با کارکرد و استفاده این ابزار آشنا میشم، برخلاف اعتقاد اکثر سئوکاران جت سئو خیلی خیلی بهتر از ابزارهای خارجی و مشابه هستش البته برای مبتدیانی مثل من

جت سئو:
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

خوشحالیم که جت سئو نظر شما را جلب کرده است. تلاش ما در تیم جت سئو این هست که بتوانیم هر روز بهتر از قبل باشیم.

سعید حسنی
 ارسال شده در : دوشنبه 10 آذر 1399

مطلب خیلی مفیدی بود سپاس :)