تولید محتوا با هوش مصنوعی

معرفی 5 مورد از بهترین افزونه‌های بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس

 آخرین به‌روزرسانی: 02 آبان 1403

بهینه‌سازی تصاویر اهمیت زیادی در سئوی سایت و بالا بردن رتبه آن در نتایج جستجوی گوگل دارد. اما انجام این کار برای خیلی افراد چندان راحت نیست؛ چراکه بهینه‌سازی تصویر نیازمند کار با نرم‌افزارهای ویرایش عکس مثل فتوشاپ است و کار با این نرم‌افزارها نیاز به آموزش و تخصص دارد. با وجود آنکه ابزارهای آنلاین یا نرم‌افزارهای ساده‌ای هم برای این کار وجود دارد اما هنوز هم می‌توان به ساده‌تر شدن این کار امیدوار بود. به‌ خصوص وقتی پای سایت‌های وردپرسی در میان باشد، انواع افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس کار را خیلی ساده می‌کنند. در این مقاله به معرفی پنج مورد از بهترین افزونه های بهینه سازی و سئو تصاویر وردپرس پرداخته‌ایم.

بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس

تصاویر نقش مهمی در استراتژی‌های بازاریابی محتوایی هر برندی دارند. استفاده از تنظیمات فاوآیکون که در وردپرس بسیار کار آسانی است نیز نقش موثری در شناخت برند دارد همچنین تصاویر می‌توانند در سایت شما جذابیت ایجاد کنند، برند شما را ارتقا دهند و تجربه کاربران را به میزان زیادی بهبود بخشند. اما از سوی دیگر همین تصاویر اگر درست استفاده نشوند، تأثیرات منفی جدی بر سایت شما می‌گذارند. استفاده از تصاویر زیاد و تصاویر با حجم بالا باعث می‌شود سرعت بارگذاری سایت تا حد زیادی کم شود که این اتفاق چندان موردپسند کاربران نخواهد بود. هر چیزی را هم کاربران نپسندند، گوگل نمی‌پسندد. در نتیجه این تصاویر بر سئوی سایت شما تأثیر منفی می‌گذارند. در واقع برای استفاده از تصاویر سایت خود باید آنها را بهینه‌سازی کنید.

همان‌طور که هر محتوایی برای اثرگذاری مثبت روی سئوی سایت نیاز به بهینه‌سازی دارد، تصاویر هم باید برای ارتقا جایگاه سایت بهینه‌سازی شوند. بهینه‌سازی تصاویر از یک سو شامل رعایت نکاتی در مورد حجم و اندازه آن‌ها می‌شود که بر سرعت بارگذاری سایت تأثیر می‌گذارند. از سوی دیگر هم شامل درنظر گرفتن متن جایگزین تصویر برای آن‌ها است. از GTmetrix می توانید گزارش تصاویر با حجم بالا را بگیرید. اگر می خواهید با امکانات و گزارش های این ابزار بیشتر آشنا شوید مقاله جی تی متریکس چیست؟ را در جت سئو بخوانید.

برای کم کردن حجم تصاویر راه‌های زیادی پیش رو دارید، نرم‌افزارهای حرفه‌ای مثل فتوشاپ هنگام خروجی گرفتن گزینه‌هایی برای انتشار تصاویر در وب در اختیارتان می‌گذارند. همچنین برخی نرم‌افزارها یا ابزارهای آنلاین هم برای کاهش حجم تصاویر وجود دارد که به ‌راحتی کار فشرده‌سازی تصاویر را انجام می‌دهند. اما یک راه ساده‌تر نیز استفاده از افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس است. با استفاده از این افزونه‌ها می‌توانید در همان محیط داشبورد وب‌سایت وردپرسی خود بهینه‌سازی تصاویر را انجام دهید و در وقت خود صرفه‌جویی کنید.

بهترین افزونه بهینه‌سازی تصاویر وردپرس

افزونه‌های بهینه سازی تصاویر در وردپرس معمولاً برای کاهش حجم تصاویر، تغییر فرمت آن‌ها یا تغییر اندازه آن‌ها به کار گرفته می‌شوند. با استفاده از این افزونه‌ها می‌توانید به‌راحتی و به‌صورت خودکار اقدام به بهینه‌سازی تصاویر کنید. همچنین می‌توانید تصاویر قبلی موجود در سایت خود را بهینه کرده و از آن‌ها نسخه پشتیبان هم بگیرید. در ادامه بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر در وردپرس را معرفی می‌کنیم.

افزونه wp smush pro

Smush، محبوب‌ترین افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس است. این افزونه به شما کمک می‌کند تصاویر خود را بدون اینکه خراب شوند و کیفیت خود را از دست بدهند، کم حجم کنید. smush حجم تصاویر را هم به‌ صورت تکی و هم به‌ صورت گروهی کم می‌کند و می‌تواند اندازه آن‌ها را زیر 5 مگابایت نگه دارد. این افزونه بهینه‌سازی تصاویر علاوه بر این، برخی ویژگی‌های دیگر مثل lazy loading و auto-resizing را برای بهبود عملکرد صفحه به کار می‌گیرد.

افزونه بهینه سازی تصاویر در وردپرس

Smush، ابزاری ساده برای تازه کارها است؛ چراکه این افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس به‌ صورت خودکار همه کارها را انجام می‌دهد. با نصب آن روی سایت خود تنها کاری که باید انجام دهید، فعال کردن افزونه است. کافی است به قسمت تنظیمات افزونه رفته و آن را روشن کنید. با این کار Smush کلیه تصاویر موجود در سایت شما را بهینه‌سازی می‌کند. همچنین تصاویری که بر عملکرد سایت تأثیر منفی گذاشته‌اند را به شما معرفی می‌کند. علاوه بر این پس از نصب افزونه، هر بار تصویری را روی سایت خود آپلود کنید، بلافاصله بهینه‌سازی می‌شود. Smush از همه فرمت‌های تصویر پشتیبانی می‌کند و محدودیتی در تعداد تصاویر مورد استفاده و حجم آنها ندارد.

افزونه automatic webp

یکی از بهترین راه‌ها برای بهینه‌سازی تصاویر و کاهش حجم آن‌ها، تغییر فرمت تصاویر به webp است. این فرمت توسط گوگل ارائه شده و می‌تواند تصاویر را با کیفیتی قابل قبول در حجم کم نگه دارد. فرمت webp می‌تواند تا 45 درصد حجم تصاویر را کاهش دهد. به همین دلیل برای استفاده در وب سایت‌های اینترنتی و بهینه‌سازی آن‌ها برای موتورهای جستجو بسیار مناسب است. automatic webp یک افزونه بهینه‌‌سازی تصاویر در وردپرس است که به راحتی تصاویر با هر فرمتی را به فرمت webp تبدیل می‌کند. این افزونه به شما امکان می‌دهد که کیفیت تصویر مورد نظر خود را در حالت‌های مختلف فشرده‌سازی ببینید، با هم مقایسه کنید و حالت مدنظر خود را انتخاب کنید. automatic webp امکان تغییر فرمت تعداد نامحدودی تصویر را در اختیار شما می‌گذارد و با آپلود هر تصویر به طور خودکار آن را به webp تبدیل می‌کند.

افزونه بهینه ساز تصاویر

حتی در صورتی که هاست شما از فرمت webp پشتیبانی نمی‌کند، با داشتن automatic webp می‌توانید با خیال راحت تصاویر خود را تغییر فرمت دهید. این افزونه همچنین قابلیت ذخیره نسخه پشتیبان تصاویر را دارد. ویژگی جالب توجه automatic webp این است که ابتدا تصاویر را فشرده کرده و سپس فرمت آن‌ها را تغییر می‌دهد. در واقع حجم تصاویر را در دو مرحله کاهش می‌دهد.

افزونه Optimus 

اگر در مورد اشغال پهنای باند سایت‌تان هنگام بهینه‌سازی تصاویر نگرانی دارید، می‌توانید برای بهینه‌سازی از افزونه Optimus استفاده کنید. این افزونه حجم تصاویر آپلود شده روی سایت را تا 70 درصد بهینه می‌کند. Optimus برای انجام این کار، ابتدا فایل‌های تصاویر را روی سرور خودش می‌فرستد. سپس فایل‌های جدید با حجمی کمتر را برای استفاده در سایت شما بازمی‌گرداند. کاهش حجمی که Optimus انجام می‌دهد، تأثیری در کیفیت تصویر ندارد و اساساً بی‌ضرر است.

بهترین افزونه های بهینه سازی تصاویر وردپرس

این افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس همه کارها را روی سرور خودش انجام می‌دهد و کاری با سرور سایت شما ندارد؛ در نتیجه پهنای باند سایت را اشغال نمی‌کند. این افزونه هم پس از نصب و فعال‌سازی، به ‌صورت خودکار اقدام به بهینه‌سازی تصاویر سایت شما می‌کند. همچنین هر تصویری که روی سایت آپلود کنید، به طور خودکار بهینه می‌شود. بدین ترتیب بدون اینکه زحمت چندانی بکشید، همه تصاویر سایت شما بهینه‌سازی می‌شوند. البته اگر نیازی به بهینه‌سازی خودکار تصاویر نداشتید، می‌توانید به ‌راحتی این قابلیت را غیرفعال کنید.

افزونه ShortPixel Image optimizer

ShortPixel  هم یک افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس است. این افزونه کاهش حجم و فشرده‌سازی عکس، دو راه‌حل پیش روی شما می‌گذارد. یک راه‌حل فشرده‌سازی با حفظ کیفیت فایل است و راه‌حل دیگر فشرده‌سازی همراه با کم شدن کیفیت تصویر است. در حالت دوم، در واقع این افزونه بهینه‌ساز تصاویر اقدام به حذف برخی اطلاعات در فایل تصویر می‌کند، بدین ترتیب بخش زیادی از حجم عکس کم می‌شود اما همراه با آن کیفیت عکس هم پایین می‌آید. به هرحال، اگر مشکل چندانی با کاهش کیفیت تصاویر خود ندارید یا می‌خواهید امکان انتخاب بین این دو روش را داشته باشید، استفاده از ShortPixel گزینه خیلی خوبی برای شما است.

افزونه کاهش حجم و فشرده سازی عکس

یکی از ویژگی‌های بسیار کاربردی ShortPixel این است که قبل از فشرده‌سازی نسخه اصلی فایل را نگه می‌دارد. بدین ترتیب در صورتی که لازم بود می‌توانید فایل را به حالت اولیه خود برگردانید. این افزونه فشرده‌سازی تصاویر وردپرس همچنین قابلیت تبدیل ویژگی CMK به RGB را دارد و می‌تواند به بازسازی تصاویر بپردازد. همچنین امکان فشرده‌سازی را برای فرمت‌های JPG، PNG، GIF، WebP، AVIF و حتی PDF بدون محدودیت در اندازه آنها فراهم می‌کند.

افزونه Imsanity

اگر به دنبال یک افزونه بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس هستید که به ‌جای کم کردن حجم تصاویر امکان تغییر اندازه تصاویر را به شما بدهد، Imsanity را امتحان کنید. این افزونه همزمان با آپلود تصاویر در سایت شما، اقدام به کم کردن ابعاد آن می‌کند. ویژگی منحصربه‌فرد Imsanity این است که می‌توانید حد نهایی عرض، طول و کیفیت تصاویر را به آن بدهید؛ سپس افزونه اقدام به بررسی تصاویر سایت می‌کند و آن‌هایی که از حدود تعیین ‌شده بیشتر باشند را مشخص کرده و اندازه آن‌ها را تغییر می‌دهد. این قابلیت بیشتر برای سایت‌هایی مفید است که کیفیت تصاویر برایشان خیلی مهم نیست و بیشتر به حجم تصاویر و فضای اشغال شده توسط آنها توجه دارند.

بهینه سازی تصاویر وردپرس

با استفاده از Imsanity همچنین می‌توانید به‌ صورت دسته‌جمعی همه فایل‌هایی را که قبلاً آپلود کرده‌اید، یک جا تغییر اندازه دهید. امکان تغییر فرمت‌هایی که بهینه نیستند مثل BMP و PNG نیز برای شما فراهم است. به طور کلی می‌توان گفت این افزونه برای سایت‌هایی که محتوای سنگین با چندین نویسنده دارند، بسیار مناسب است. در این حالت به ‌جای اینکه هر نویسنده بخواهد تصاویر خود را بهینه‌سازی کند، افزونه به طور خودکار همه تصاویر را روی یک اندازه دلخواه نگه می‌دارد.

جمع‌بندی

استفاده از افزونه‌ها کار بهینه‌سازی تصاویر وردپرس را بسیار ساده کرده‌اند. این افزونه‌ها در کاهش حجم و تغییر فرمت تصاویر به شما کمک می‌کنند. مزیت استفاده از آن‌ها این است که معمولاً کار بهینه‌سازی و کاهش حجم را خودکار برایتان انجام می‌دهند.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید