اکستنشن کروم جت سئو

تگ تایتل چیست؟ چطور تگ عنوان (Title) سئو شده بنویسیم؟


هنگامی که کاربران یک کلمه کلیدی را در گوگل جستجو می کنند با لیستی از نتایج رو به رو می شوند که هر کدام در تلاش برای جلب توجه آنها هستند. اما چه چیزی باعث می شود که کاربران روی یک نتیجه بیشتر از یک نتیجه دیگر کلیک کنند. یکی از دلایل این موضوع کیفیت تگ تایتل است.
اگر می خواهید تعداد کلیک سایت خود را افزایش دهید، لازم است بدانید که چطور یک تگ تایتل (عنوان سئو) جذاب بنویسید. بهینه سازی تایتل یکی از مراحل مهم در سئو است که در نهایت به افزایش نرخ کلیک کمک می کند. در این مقاله توضیح می دهیم که تگ تایتل چیست و چطور می توانید آن را بهینه کنید. با ما همراه باشید.
تگ تایتل چیست؟

تگ تایتل چیست؟

یک عبارت خاص را در گوگل جستجو کنید و به دقت به صفحه نتایج بنگرید، همان طور که مشاهده می‌کنید عناوین خاصی با فونت آبی یا بنفش مشاهده می‌شود. در قسمت پایین این عنوان‌ها نیز توضیحات با فونت کوچکتر آورده شده است. به طور ساده بخش عنوان هر صفحه وب، همان تگ تایتل یا تگ عنوان خواهد بود که ماهیت آن HTML است. 

تگ تایتل همچنین در تب مرورگر هم نشان داده می شود.

جت سئو، ابزار جادویی سئو

جت سئو با آنالیز سئو سایت به صورت دقیق، مشکلات سئو را شناسایی می‌کند و راهکارهای کاربردی برای رفع آن‌ها ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل بررسی فنی و محتوایی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، ارائه ساختار محتوا، رهگیری رتبه کلمات کلیدی، مشاهده خطاهای فنی سایت و تجزیه و تحلیل رقبا می‌شود. با استفاده از جت سئو، می‌توانید سئو سایت خود را به صورت هوشمندانه انجام دهید و بالاتر از رقبا دیده شوید.

نحوه صحیح استفاده از تگ تایتل (Title Tag) چیست؟

تگ تایتل

به شکل کلی کدهای HTML که نشانگر تگ تایتل هستند فرمتی مانند کدهای زیر خواهند داشت:

<head>
<title/> جت سئو، مرجع آموزش سئو<title>
<head/>

در مثال فوق عبارت "جت سئو، مرجع آموزش سئو" برای عنوان صفحه یا همان تگ تایتل درنظر گرفته می‌شود. شاید باورتان نشود اما اگر از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های مختلفی مثل یوآست (yoast) وجود دارند که کار را از این هم ساده‌تر خواهند کرد. یک باکس نواری در اختیار شما قرار خواهد گرفت و کافیست عنوان صفحه را تایپ کنید که البته انتخاب عنوان نکات مختلفی دارد که پیشنهاد می‌کنم این نکات را در ادامه همین مطلب بخوانید و به هیچ وجه آن‌ها را از دست ندهید. آموزش افزونه یواست را در جت سئو مشاهده کنید.

نحوه صحیح استفاده از تگ عنوان

محتوای تگ عنوان در آدرس بار چگونه نمایش داده می‌شود؟

زمانی که روی یک لینک کلیک می‌کنید در واقع یک صفحه وب را انتخاب کرده‌اید، آدرس صفحه مذکور به شکل اتوماتیک وارد نوار بالایی مرورگر شما خواهد شد. این آدرس یا URL متشکل از نام دامنه وبسایت، اکستنشن وبسایت و عنوان صفحه خواهدبود. هر صفحه می‌تواند زیرمجموعه صفحه دیگری باشد در این حالت با علامت " / " جدا خواهد شد. برای مثال اگر به صفحه کفش نایکی در وبسایت یک خرده‌فروشی آنلاین وارد شویم، احتمالاً آدرسی مشابه زیر را خواهیم داشت:

https://www.amazon.com/nike/s?k=nike

در عبارت بالا صفحه "s?k=nike" زیر مجموعه‌ای از صفحه "nike" است که بیانگر عنوان صفحه نیز خواهد بود.


بیشتر بخوانید: سئو تکنیکال چیست و شامل چه مواردی می شود؟


محتوای تگ تایتل در صفحات جستجو چگونه نمایش داده می‌شود؟

وقتی عبارتی را جستجو می‌کنیم صفحه‌ای متشکل از آدرس چند صفحه وب مشاهده می‌شود. به این صفحه سرپ (SERP) گفته می‌شود. (پیشنهاد می کنیم مقاله serp چیست را در جت سئو دنبال کنید.) حال اینکه محتوای آورده شده توسط ربات با چه عنوانی نمایش داده شود به تگ تایتل مربوط خواهد شد. پس باید این بخش را به دقت و با چاشنی کپی رایتینگ بنویسید. از طرفی توضیحات بیشتری از صفحات وب با فونت کوچکتر نیز آورده می‌شود و مدیریت این بخش نیز به عهده متا دسکریپشن است و نوشتن آن به شکل جذاب و متقاعدکننده بسیار ضرورت خواهد داشت.

نکته: شما می‌توانید با نصب کردن افزونه جت سئو بر روی مرورگر خود، المان‌های مهم هر صفحه اینترنتی مانند تگ عنوان، متای توضیحات، تگ‌های هدینگ و... را با یک کلیک مشاهده کنید.

همه ما سعی داریم تا محتوای درجه یک و کاربردی برای کاربران تهیه کنیم، اما بسیار مهم است که این محتوا به دست افرادی که مشغول وبگردی هستند برسد. تمامی محتواهایی که منتشر می‌کنیم قبل از رسیدن به دست بازدیدکنندگان توسط ربات‌ گوگل خزیده می‌شود، یک ایده عالی این است که برای ربات‌های گوگل یا سایر موتورهای جستجو محتوا را تفسیر کنیم. به طور ساده به ربات‌ها بفهمانیم که درباره چه چیزی محتوا خلق کرده‌ایم و برخی ارتباطات معنایی را بیان کنیم. در ادامه با تگ تایتل و تاثیر تایتل در سئو بیشتر آشنا خواهید شد.

دلیل اهمیت تگ عنوان چیست؟

تا به حال به تماشای یک فیلم نشسته‌اید بدون آن که اسم فیلم را بدانید؟ حدس می‌زنم چندان خوشایند نخواهد بود. عنوان صفحات در وب نیز اهمیت چند منظوره دارند. ربات‌های گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر با خزش روی عنوان صفحه دسته‌بندی محتوایی را انجام خواهند داد. پس برای اینکه صفحات سایت ما برای ربات‌ها خواناتر باشند، این شناسایی و عنوان مرتبط بسیار ضروری است. این همه قصه نیست، کاربران وقتی با صفحه سرپ مواجه می‌شوند تمایل دارند یک دید کلی به محتوای منتشر شده توسط شما داشته باشند. کاربران دوست دارند بدانند که آیا این محتوا واقعاً به دردشان می‌خورد یا نه؟ آیا همان موضوعی است که در ذهن دارند؟ با یک تگ تایتل جذاب آن‌ها را به سمت خود هدایت کنید.

دلیل اهمیت تگ عنوان چیست؟


 بیشتر بخوانید: اسکیما در سئو


چرا گاهی گوگل بدون توجه به تگ تایتل عنوان صفحات را تغییر می‌دهد؟

گاهی ممکن است این اتفاق بیفتد که عنوانی که گوگل در صفحه نتایج (SERP) برای سایت شما نمایش می‌دهد، با تگ عنوانی که شما قبلاً نوشته‌اید، تفاوت کند. تغییر عنوان شما در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگری مانند Bing) به دلایل متعددی رخ می‌دهد:

  • اشتباه در کد: سورس کد شما باید شامل یک عنوان متا تگ باشد. اگر می‌بینید که هیچ تگ تایتلی ندارید و یا بیش‌تر از یک تگ عنوان دارید، سریعاً اقدام به درست کردن آن کنید. برای چک کردن آن، راست کلیک کرده و view the source code را بزنید و به دنبال تگ زیر بگردید:

 <title>عنوان دلخواهتان اینجاست!</title> 

  • گوگل هنوز تغییرات را ندیده است!: ممکن است شما  عنوان صفحه خود را عوض کرده باشید ولی ببینید که گوگل همچنان دارد عنوان قبلی را در صفحه نتایج خود نشان می‌دهد. نگران نباشید چرا که مدتی طول می‌کشد تا گوگل روی صفحه شما خزش کند و با تغییرات آن مواجه شود.

  • مرتبط نبودن عنوان با محتوای صفحه: سعی نکنید تمام کلمه کلیدی‌هایی که می‌خواهید به واسطه‌‌ی آن رنک بگیرید را داخل عنوان خود قرار دهید. استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی در عنوان کار درستی نیست. سعی کنید که در نوشتن عنوان، دقیقاً سراغ چیزی بروید که محتوای آن صفحه است. اگر دقیقا نمی دانید که در تایتل هر صفحه از چه کلیدواژه هایی باید استفاده کنید پیشنهاد می کنیم مقاله تحقیق کلمه کلیدی را مطالعه کنید.

  • مغایرت با جستجوی کاربر: ممکن است کاربر، دنبال اطلاعاتی بگردد که شما در یکی از صفحه‌های وبسایتتان آن را داشته باشید ولی در توضیحات متا و تگ عنوان، آن موضوعی که کاربر به دنبال آن است را مطرح نکرده باشید. مثلاً عنوانی که برای این صفحه نوشته شده است، "تگ تایتل یا تگ عنوان (Title Tag) و نقش آن در سئو سایت" است ولی درباره "چطور یک عنوان خوب برای سئو بنویسیم؟" هم در این صفحه صحبت شده است. بنابراین اگر کاربری در موتور جستجوی گوگل، به دنبال راهکارهای نوشتن یک عنوان خوب برای سئو باشد، گوگل ممکن است با تغییر عنوان، این صفحه را به کاربر پیشنهاد دهد درحالیکه بحث اصلی این صفحه درباره نوشتن یک عنوان خوب، نیست.


بیشتر بخوانید: سئو چیست و چه کاربردی دارد؟


چطور یک عنوان خوب برای سئو بنویسیم؟

چطور یک عنوان خوب برای سئو بنویسیم؟

یک عنوان جذاب و استاندارد می‌تواند به شکل مستقیم روی نرخ تبدیل سایت شما تاثیر بگذارد، پس بسیار حائز اهمیت است که با صبر و حوصله عنوان صفحه را انتخاب کنیم. برای انتخاب عنوان صفحه باید چند نکته اساسی را رعایت کنید که این نکات به همراه شرح عملی آن را برای شما آورده‌ایم.

  • تعداد حروف مجاز 

توصیه موکد این است که بین 50 تا 70 کاراکتر برای تگ تایتل انتخاب کنید. اگر تایتل خیلی طولانی باشد ممکن است در سرچ کامل نمایش داده نشود، تایتل خیلی کوتاه نیز به طور دقیق به محتوای شما اشاره نخواهد کرد و بعید است بتواند کاربران وب را متقاعد کند.

  • تگ تایتل منحصربه‌فرد و گویا

سعی کنید از عناوینی که به ذهن همه می‌رسد پرهیز کنید با این وجود اطلاعات نامفهوم و بی‌ارتباط را در تگ تایتل ننویسید. واضح و صریح پیام خود را برسانید و مطمئن باشید شفافیت و صداقت نتیجه مثبت در پی خواهد داشت. یک ایده جذاب این است که از اعداد استفاده کنید، این امر سبب می‌شود تا کاربر یک دید کلی به محتوای شما پیدا کند و زمان تقریبی که صرف مشاهده یا مطالعه محتوای شما می‌کند را خودش تخمین بزند. مثلاً می‌توانید یک ویدیوی آموزش کیک پزی تهیه کنید و برای تگ عنوان از "5 نکته مهم در شیرینی‌پزی" استفاده کنید.

  • کلمات کلیدی در تگ تایتل

کلمات کلیدی کسب‌وکار خود را می‌شناسید؟ تلاش کنید به نحوی از این کلمات در عنوان صفحه بهره ببرید. مثلاً اگر کسب‌وکاری در حوزه لوازم التحریر دارید بدیهی است که مداد، پاک‌کن، تراش و... کلمات الویت بالاتر شما هستند ولی استفاده از کلماتی مثل دانش‌آموز، مدرسه، مهر، کلاس و ... نیز بسیار مفید خواهد بود و تاثیر تگ تایتل در سئو آن کاملاً محسوس است. این دسته از کلمات الویت کمتری نسبت به دسته اول دارند اما زمانی پر اهمیت می‌شوند که صفحه‌ای دارید که می‌تواند عنوانی از این دسته بگیرد، پس درنگ نکنید. دقت کنید که اگر از همه کلمات کلیدی در عنوان استفاده کنید یک رفتار غیرعادی تلقی می‌شود و تاثیر منفی روی سئو دارد. پس متناسب با محتوای تولید شده عنوان بنویسید و سعی نکنید همه کلمات کلیدی را در عنوان بیاورید.

  • برند شما در عنوان صفحه

درست است که برند شما باید در ذهن مخاطب طنین‌انداز شود اما در استفاده از نام برند بسیار محتاط عمل کنید چرا که مفهومی وجود دارد به نام همنوع‌خواری یا کنیبالیزیشن که طبق آن صفحات مختلف سایت شما که محتوا یکسان یا بسیار مشابه دارند با هم رقابت خواهند کرد و به نوعی یکدیگر را تضعیف خواهند کرد. زمانی که شما دائماً از نام برند استفاده کنید تشخیص این که کدام صفحه از وبسایت شما الویت بالاتری دارد و کدام صفحه صرفاً به قصد آشنایی با برند نامگذاری شده است برای ربات‌ها ممکن نخواهد بود. از تگ تایتل تکراری نیز جداً پرهیز کنید چرا که در سرچ کنسول نیز به عنوان اخطار به شما نمایش داده می‌شود.

  • عنوان مرتبط با محتوا

متاسفانه برخی تصور می‌کنند که جذابیت تگ عنوان از مرتبط بودن آن بیشتر اهمیت دارد، از این رو سعی می‌کنند تا با عناوین گول‌زننده مخاطب را جذب کنند. دقت کنید که ممکن است در مرحله اول کاربران به سبب تگ تایتل جذاب وارد سایت شما شوند اما زمانی که محتوای مرتبط را نیابند بلافاصله سایت شما را ترک خواهند کرد و نرخ پرش شما افزایش خواهد یافت که یک نکته منفی از منظر سئو محسوب می‌شود. از طرفی برند شما نیز غیرقابل اعتماد جلوه می‌کند. راه حل این است که متناسب با محتوای خود عنوان صفحه بنویسید و تیتری ننویسید که محتوای آن را تولید و منشر نکرده‌اید.

  • عنوان جذاب و کلیک خور

از تکنیک‌های کپی رایتینگ استفاده کنید و تلاش کنید حس کنجکاوی کاربر را برانگیزید. درست است که عنوان شما باید صادقانه و شفاف باشد اما گاهی اوقات کمی ابهام به جذابیت آن خواهد افزود. برای مثال اگر به جای تیتر "سردار آزمون مهاجم ایرانی موفق به گلزنی شد" از تیتر "درخشش لژیونر ایرانی همچنان ادامه دارد" استفاده کنیم حس کنجکاوی کاربر را برانگیخته خواهیم کرد، در این حالت افراد تمایل دارند بدانند که لژیونر ایرانی کیست؟ چه درخششی در کجا داشته است؟ دقت کنید که عنوان جذاب و کلیک خور به هیچ‌وجه نباید خلاف واقعیت و منکر ارزش‌های اخلاقی باشد.

اگر می خواهید بدانید که در حوزه سئو روش صحیح تولید محتوا چیست پیشنهاد می کنیم که مقاله جت سئو را در این خصوص از دست ندهید.


بیشتر بخوانید: جایگزین الکسا


جمع بندی در خصوص تگ تایتل

برای جمع‌بندی می‌توان گفت که عنوان متا موضوع بسیار مهمی است که روی بازدید سایت شما و نرخ تبدیل آن نقش دارد. تگ تایتل و تاثیر تایتل در سئو بر کسی پوشیده نیست و امروزه سئوکاران حرفه‌ای به کمک کپی رایتینگ و خلاقیت سعی می‌کنند عنوان صفحه را مرتبط و جذاب انتخاب کنند. با این کار در واقع یا یک تیر دو نشان زده‌اند هم دسته‌بندی محتوایی بهتری انجام داده‌اند، هم یک دید کلی به مخاطب داده‌اند که موضوع بحث چیست و آیا برای مخاطب مفید خواهد بود یا خیر! پس محتوای جذاب و کاربردی نیاز به عنوان حرفه‌ای و کلیک خور دارد در غیر این صورت نرخ تبدیل پایینی خواهد گرفت و شانس وایرال شدن آن به شدت کاهش خواهد یافت. با صبر و حوصله تگ عنوان و دیسکریپشن را پر کنید و مطمئن باشید مورد توجه گوگل و کاربران قرار خواهید گرفت. اما توجه داشته باشید که سئو بیش از حد تگ تایتل می تواند شما را به درد سر بیندازد. برای جلوگیری از استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در تگ تایتل که گوگل به آن حساس است از کلمات مترادف و هم معنی استفاده کنید.

اگر به دنبال یک اکستنشن سئو برای بررسی تایتل های سایت خود و رقبا هستید، می توانید از اکستنشن جت سئو استفاده کنید. در صورتی هم که کنجکاو هستید که بدانید رتبه سئو شما در مقایسه با رقبا چقدر است می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.


مطالب مرتبط :

تاثیر ایموجی در سئو

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

برای تعریف تگ عنوان در HTML کافی است از تگ <title> استفاده کنید: <title>عنوان دلخواهتان اینجاست!</title> 

دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد اما مهمترین آنها عبارت اند از: طولانی بودن عنوان یا کیورد استافینگ در آن.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
سمانه موسوی
 ارسال شده در : دوشنبه 01 اسفند 1401

بهینه سازی تگ عنوان منجر به افزایش نرخ کلیک می شود؟

وب 24
 ارسال شده در : دوشنبه 01 اسفند 1401

ربات‌های گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر با خزش روی عنوان صفحه دسته‌بندی محتوایی را انجام خواهند داد. همچنین برای کاربران نیز عناوین مرتبط بسیار مهم است. بنابراین با بهینه سازی هوشمندانه تایتل و نوشتن یک عنوان جذاب و مرتبط، آن‌ها را به سمت سایت خود هدایت کنید و نرخ کلیک بیشتری را برای سایت خود به ارمغان آورید.

مریم ایرانی نژاد
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

بعد از ایندکس شدن صفحه، تغییر تایتل امکان پذیر است؟

وب 24
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

تغییر تگ تایتل یا عنوان امری کاملا طبیعی و در برخی موارد ضروری است. اما دقت داشته باشید که عنوان جدید حتما باید بهتر و جذاب تر از عنوان سابق باشد که بر جایگاه و نرخ کلیک تاثیر مثبت داشته باشد.

ناهید ملکی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

سلام من یک مقاله در مورد تگ عنوان خوندم که در اون مقاله جان مولر گفته بود که تایتل صفحات سایت، فاکتور بسیار کوچک سئو هستند اما تجربه ای که در این سال ها دارم اینه که تگ تایتل تاثیر زیادی داره و با بهینه کردن تایتل صفحات تغییر رتبه رو تجربه کردم.

فراغی
 ارسال شده در : چهارشنبه 30 آذر 1401

با سلام و خسته نباشید تشکر میکنم بابت این مقاله. یک نکته هم من اضافه کنم. گوگل در بسیاری از مواقع سپریتور "|" رو با "-" در تایتل جایگزین میکنه. به همین دلیل بهتره از اول خودمون از "-" در تایتل برای جادا کردن برند استفاده کنیم.

فرهادی
 ارسال شده در : دوشنبه 14 آذر 1401

دوستان به وجود برند در تایتل هم اهمیت بدید مخصوصا اگه با برندهای بزرگ دارید کار میکنید. خود این کار میتونه به افزایش CTR خیلی کمک بکنه.

ناصری
 ارسال شده در : دوشنبه 30 آبان 1401

سلام آیا اندازه تگ عنوان از لحاظ تعداد پیکسل ها اهمیت دارد یا فقط تعداد کاراکترها مهم است؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 30 آبان 1401

سلام بله اهمیت دارد و تعداد پیکسل های تگ تایتل صفحات بهتر است بین 285 تا 575 پیکسل باشد.

هاشمی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 10 آبان 1401

خسته نباشید چی کار کنیم که گوگل تگ تایتل ما رو تغییر نده؟!

مدیریت سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 10 آبان 1401

دلیل تغییر تایتل توسط گوگل نامناسب بودن آن است. از کیورد استافینگ در تایتل ها خودداری کنید و مطمئن شوید که تایتل، محتوای صفحه را به خوبی توضیح می دهد.

اقدسی
 ارسال شده در : چهارشنبه 04 آبان 1401

سلام اخیرا گوگل شروع به اضافه کردن site name به نتایج سرپ کرده. با این وجود آیا بازم لازمه نام برند رو در انتهای تایتل بیاریم؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 04 آبان 1401

با سلام در گذشته هم الزامی نداشت که تایتل شما دارای نام برند باشد. در حال حاضر اهمیت این موضوع کمتر هم شده است.

محمد قاضی زاده
 ارسال شده در : چهارشنبه 20 مهر 1401

با سلام نبود تگ تایتل در صفحات سایت مشکل به حساب میاد؟ سایت من اختصاصی هست و الان که بررسی کردم دیدم این تگ رو نداره.

مدیریت سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 20 مهر 1401

بله. لازم است این تگ به صفحات سایت شما اضافه شود چون گوگل از آن برای رتبه بندی استفاده می کند.

حسام شهابی
 ارسال شده در : چهارشنبه 06 مهر 1401

سلام خسته نباشید من وقتی سایتم رو در اسکریمینگ فراگ کراول میکنم ارور میده که بعضی صفحات چند تگ تایتل دارن. آیا این واقعا مشکل به حساب میاد؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 17 مهر 1401

با سلام بله بهتر است این مورد رفع شود.