اشتراک جت سئو

کلمه کلیدی چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟


کلمه کلیدی چیست؟ سوالی که بسیاری از صاحبان وبسایت مطرح می‌کنند و احتمالا جواب آن را از متخصصین و معمولا تیم سئو می‌خواهند. کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو است و به موتورهای جستجو اعلام می‌کنند که صفحه شما در مورد چیست. همچنین شامل عبارات و کلماتی است که توسط کاربر جستجو می‌شود و در صورت استفاده درست از آن‌ها در کنار عوامل دیگرِ تاثیرگذار بر رتبه‌بندی، آن صفحه می‌تواند در نتایج جستجو رتبه خوبی کسب و ترافیک زیادی وارد سایت کند.

کلمه کلیدی در سئو

همه ما هنگام جستجو از کلمات کلیدی استفاده می‌کنیم؛ مثل موقعی که برای خرید یک محصول یا یافتن پاسخ یک سوال جستجو می‌کنیم. به ظاهر، شاید پیدا کردن و استفاده از کلمات کلیدی ساده به نظر برسد؛ اما این کار نکات ظریف زیادی دارد که در این مقاله به طور کامل به آن‌ها اشاره می‌کنیم. پس اگر شما هم به دنبال این هستید که کلمات کلیدی حوزه کاری خود را پیدا کنید و از آن‌ها به درستی در وب‌سایت خود استفاده کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمات کلیدی، کلمات یا عباراتی هستند که کاربران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تا محتوای مرتبط را برای سوالات و جستجوهای خود بیابند. از آنجایی که کلمات کلیدی از عبارت‌های جستجو می‌آیند، گنجاندن این عبارات در استراتژی محتوای شما به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات وب‌سایت شما را رتبه‌بندی کنند و کاربران هنگام جستجوی مرتبط با وب‌سایت شما، محتوای شما را پیدا کنند؛ بنابراین ضروری است که بدانید چگونه کلمه کلیدی را جستجو و کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات وب‌سایت خود را پیدا کنید و یک استراتژی مناسب SEO (بهینه‌سازی موتور جستجو) و PPC (پرداخت به ازای کلیک) ایجاد کنید.

به دو دلیل انتخاب مناسب کلمات کلیدی برای سئو اهمیت زیادی دارند:

  1. اگر در انتخاب کلمات کلیدی اشتباه کنید و سایت شما در رتبه بالایی برای این کلمات قرار بگیرد، در واقع زمان و انرژی زیادی را هدر داده‌اید تا کلماتی انتخاب کنید که ترافیکی برای سایت ندارند.
  2. همین‌طور اگر رقابت‌پذیری کلمات کلیدی را بررسی نکنید، برای اینکه بفهمید این کلمات آن‌قدر رقابتی نیستند که بتوان با استفاده از آن‌ها رتبه‌بندی شد یا روی صفحه نخست قرار گرفت، زمان و انرژی خود را روی کلمات کلیدی خاصی صرف خواهید کرد.

انواع کلمه کلیدی

کلمات کلیدی می‌توانند یک تک کلمه یا ترکیبی از کلمات باشند. اگر می‌خواهید یک تک کلمه انتخاب کنید بهتر است بدانید کار دشواری در پیش دارید. تک کلمه‌ها، کلمات کلیدی بسیار رقابتی هستند و اینکه بتوانید از آن‌ها برای قرار گرفتن در رتبه‌بندی بالاتر استفاده کنید بسیار مشکل است. در ادامه با انواع مختلف کلمات کلیدی آشنا می‌شوید:

کلمات کلیدی ناوبر (Navigational Keywords)

کلمات کلیدی ناوبر کلماتی هستند که قصد کاربر از جستجوی آن‌ها رفتن به وب‌سایت خاصی است که به احتمال زیاد قبلاً از آن آگاه است، اما به دلایلی مستقیماً آدرس آن را تایپ نمی‌کند. کلمات کلیدی ناوبر شامل نام‌های تجاری، نام محصول، نام خدمات، مکان‌ها، مسیرها، قیمت‌ها، هزینه‌ها و غیره هستند. به طور خلاصه کلمات کلیدی که برای یافتن یک برند یا آدرس یک وب‌سایت استفاده می‌شوند کلمات کلیدی ناوبر نام دارند مانند جت سئو.

کلمات کلیدی چیست

کلمات کلیدی اطلاعاتی (Informational Keywords)

کلمات کلیدی که برای پیدا کردن یک موضوع خاص استفاده می‌شوند. این دسته از کلمات کلیدی با کلمات پرسشی مانند "چگونه" یا "چرا" آغاز می‌شوند. همچنین نتایج برای این کلمات کلیدی گاهی اوقات به صورت قطعه ویژه نمایش داده می‌شود. این کلمات می‌توانند برای افزایش آگاهی از برند به کمک جذب کاربر با محتوای اطلاعاتی و آموزش مخاطبان مفید واقع شوند.

کلمات کلیدی تجاری (Transactional Keywords)

عباراتی که مشتری با هدف خرید یک محصول آن را جستجو می‌کند به عنوان کلمات کلیدی تجاری شناخته می‌شوند. هنگامی که کاربران این نوع کلمات کلیدی را جستجو می‌کنند یعنی قبلا اطلاعات مورد نیاز خود برای خرید محصول را کسب کرده‌اند و الان به دنبال یک وب‌سایت مناسب با شرایط خوب می‌گردند که از آن خرید کنند. مانند خرید آنلاین کفش مردانه

کلمات کلیدی کوتاه (Head-term Keywords)

عباراتی که دارای یک یا دو کلمه هستند مانند کفش مردانه. معمولا هدف کاربر از جستجوی این کلمات برای موتورهای جستجو مشخص نیست. مثلا می‌تواند خرید کفش مردانه یا انواع کفش مردانه باشد. این کلمات میزان جستجوی بسیار زیادی دارند و رقابت شدیدی برای کسب رتبه در آن‌ها وجود دارد.

کلمات کلیدی با دنباله طولانی (Long-tail Keywords)

کلمات کلیدی با سه یا بیش از سه کلمه مانند کفش مردانه اسپرت. همان‌طور که اشاره شد کلمات کلیدی کوتاه، میزان جستجوی زیادی دارند اما توصیه نمی‌شود آن‌ها را هدف قرار دهید مخصوصا برای شروع کار؛ زیرا رقابت در آن‌ها بسیار شدید است و سایت‌های با سابقه‌ای که مدت زمان زیادی روی سئوی این کلمات کار کرده‌اند رقابت کنید. از طرفی نرخ تبدیل کلمات کلیدی کوتاه بسیار کم است و نمی‌تواند منجر به فروش بیشتر شما شود.

کلمه کلیدی طولانی عبارت طولانی‌تری است که کاربر هدف مشخص‌تری از جستجوی آن دارد. این کلمات کلیدی در مقایسه با کلمات کلیدی کوتاه، بازدید زیادی برای سایت شما نمی‌آورند اما هم رقابت در آن‌ها بسیار کمتر است و هم تبدیل بازدیدکننده به مشتری به کمک آن راحت‌تر صورت می‌گیرد. همان‌طور که در نمودار زیر می‌توانید مشاهده کنید، هر چه اندازه کلمه کلیدی طولانی‌تر باشد، میزان جستجوی آن کمتر اما نرخ تبدیل آن بیشتر می‌شود.

کلمات کلیدی برای سئو

در بیشتر موارد، انتخاب کلمات کلیدی کوتاه یا کلمات کلیدی هدایتی برندهای دیگر، رقابتی است و ارزش ندارد که برای آن‌ها زمان و انرژی صرف کرد. با اینکه این کلمات ترافیک بالایی برای سایت ایجاد می‌کنند اما باعث فروش نمی‌شوند. از سویی دیگر برای بیشتر پروژه‌های سئو کلمات کلیدی با دنباله طولانی، اطلاعاتی و تجاری، کلمات کلیدی مناسبی‌اند و به افزایش مشتری می‌انجامند.

روش استفاده اصولی از کلمه کلیدی چیست؟

اکنون که با کلمات کلیدی و نحوه انتخاب بهترین آن‌ها برای وب‌سایت خود آشنا شدید، نوبت آن است که بدانید چگونه باید از این کلمه کلیدی در سئو سایت خود استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید علاوه بر محتوای اصلی صفحه، در بخش‌های زیادی از صفحات وب‌سایت خود از کلمات کلیدی استفاده کنید که در این بخش به آن می‌پردازیم.

  • عنوان صفحه و عنوان سئو: به خاطر داشته باشید که همیشه باید کلمه کلیدی خود را در تایتل و تگ H1 اضافه کنید. بهترین حالت این است که آن را در ابتدای عنوان خود اضافه کنید، به خصوص اگر عنوان شما طولانی است. اگر کلیدواژه را در انتهای عنوان بنویسید، این امکان وجود دارد که در نتایج گوگل نمایش داده نشود. این اتفاق مخصوصاً برای کاربران موبایل بیشتر رخ می‌دهد.
  • تگ‌های H2 و H3: همچنین باید کلمه کلیدی خود را به برخی از زیرعنوان‌های خود (H2 و H3) اضافه کنید، اما نه همه آن‌ها. این دقیقاً مانند عبارات کلیدی در متن اصلی شما است. بسته به طول صفحه یا وبلاگ خود، از کلمه کلیدی خود در یک عنوان یا چند عنوان فرعی استفاده کنید.
  • مقدمه: مقدمه اولین پاراگراف متن در صفحه است. مقدمه شما باید مستقیماً به اصل مطلب بپردازد، بنابراین گوگل و خوانندگان شما باید بدانند که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید. این قسمت یک جایگاه عالی برای گنجاندن عبارت کلیدی شماست.
  • متن جایگزین تصویر: اگر صفحه یا پست شما حاوی تصاویر مرتبط با متن است، بهتر است تگ alt را به تصاویر خود اضافه کنید. این کار باعث می‌شود تا گوگل راحت‌تر به پردازش تصویر شما بپردازد و همچنین آن را در بخش جستجوی تصاویر نیز نمایش دهد. هر چند لازم است کلمات کلیدی در متن جایگزین تصاویر استفاده شوند، اما متن جایگزین باید هم‌زمان توصیف کننده مفهوم تصویر هم باشد.
  • توضیحات متا: توضیحات متا یا متا دیسکریپشن، متنی است که گوگل در نتایج جستجوی خود نمایش می‌دهد. این بخش باید حاوی توضیحات کوتاهی باشد از آنچه کاربران می‌توانند در صفحه شما ببینند. این قسمت نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، برای درج کلمات کلیدی است که توصیه می‌شود، حتما این کار را انجام دهید.
  • آدرس صفحه (URL): توصیه می‌شود برای هر صفحه‌ای که می‌سازید، آدرس آن را بهینه کنید، به طوری که کاربر با دیدن آن متوجه موضوع صفحه و محتوای آن شود و در صورت امکان باید کلمات کلیدی خود را نیز در آن بگنجانید.
  • لینک‌های داخلی سایت: یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو داخلی، لینک سازی داخلی صفحات سایت است. توصیه می‌شود از کلمات کلیدی به عنوان متن لینک‌ها استفاده کنید که به آن انکرتکست (Anchor Text) گفته می‌شود. شما می‌توانید هنگام لینک دادن به یک صفحه از وب‌سایت خود از کلمات کلیدی صفحه هدف استفاده کنید و آن کلمه را به صورت انکرتسکت و حاوی لینک به کار ببرید. همچنین یک صفحه را همیشه با یک کلمه کلیدی لینک نکنید زیرا باعث جریمه از سوی گوگل خواهد شد.

برای اینکه بتوانید از کلمات کلیدی به نحو صحیح در محتوای سایت خود استفاده کنید بد نیست بدانید که در حوزه سئو تولید محتوا چیست. در یک مقاله اختصاصی در خصوص این مفهوم توضیحاتی را ارائه کرده ایم.

نکات مهم در مورد کلمه کلیدی

در این بخش به بیان نکات تکمیلی که جهت استفاده بهتر از کلمات کلیدی برای سئو سایت شما کاربرد دارد می‌پردازیم.

کلمات کلیدی

از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی بپرهیزید

در سال‌های قبل، اگر از کلمات کلیدی به صورت افراطی در متن استفاده می‌کردید، باعث می‌شد گوگل ارزش بیشتری برای محتوای شما قائل شود و آن را در رتبه‌های بالاتر نمایش دهد. به این کار پُرکردن کلمات کلیدی کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) می‌گفتند. طی به‌روزرسانی‌های مختلف، گوگل جلوی این کار را گرفت و سایت‌هایی که به جای ارائه محتوای ارزشمند، به تکرار بی‌رویه کلمات کلیدی پرداخته بودند، جریمه کرد.

از کلمات کلیدی به صورت طبیعی استفاده کنید

هنگام به کاربردن کلمات کلیدی در متن، به این نکته توجه داشته باشید که متن شما برای کاربران است نه گوگل. خود گوگل نیز تجربه کاربر را به عنوان مهم‌ترین فاکتور سئو عنوان کرده است؛ بنابراین استفاده از کلمات کلیدی باید یک روند طبیعی و منطقی داشته باشد و محتوای شما با داشتن یک روند داستان‌گونه، بتواند موفق به جذب کاربر شود. و برای این کار نباید صرفا به استفاده غیرمنطقی از کلمات کلیدی بپردازید.

تحقیق کلمات کلیدی را جدی بگیرید

یکی از مهم‌ترین بخش‌های استراتژی سئو، تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) است که به شما این امکان را می‌دهد تا ببینید کاربران شما از چه کلمات و عباراتی برای جستجو استفاده می‌کنند. برای این کار می‌توانید از ابزارهای زیادی کمک بگیرید. ابزارهایی مانند Semrush، Ahrefs و ... همچنین می‌توانید از ابزار جت سئو نیز استفاده کنید که با دقت بسیار زیادی در کلمات کلیدی فارسی، به شما در فرایند کیورد ریسرچ کمک می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به پاسخ کلمه کلیدی چیست ؟ یکی از مهم‌ترین پرسش‌های صاحبین وب‌سایت پرداختیم. پاسخ درست به این سوال و یافتن بهترین کلمات کلیدی برای وب‌سایت شما، باعث می‌شود که مهم‌ترین گامِ استراتژی سئو، یعنی تحقیق کلمات کلیدی خود را محکم و به درستی بردارید. همچنین به این موضوع پرداختیم که بهترین جایگاه برای استفاده از این کلمات کلیدی چیست و چگونه باید از آن‌ها استفاده کرد. امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب به سوالات شما در این حوزه پاسخ داده باشیم.

اگر به دنبال آنالیز سایت خود هستید پیشنهاد می کنیم ابزار جت سئو را امتحان کنید. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که می توانید از آن برای بررسی سریع صفحات سایت خود یا رقبا استفاده کنید. در صورتی هم که می خواهید رتبه سایت خود را بین سایت های ایرانی دیگر بدانید کافی است به صفحه مرتبط در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید