اشتراک جت سئو

Long Tail Keyword چیست و چرا باید از آنها استفاده کنیم


اگر در زمینه سئو فعالیت می‌کنید، حتماً می‌دانید که تحقیق کلمه کلیدی یکی از مهمترین اقداماتی است که برای بهینه‌سازی یک سایت باید انجام بدهید. بخشی از این تحقیق، به کلیدواژه‌هایی مربوط می‌شود که باید برای بهینه‌سازی سایت خودتان استفاده کنید و بخشی دیگر به کلیدواژه‌هایی که رقیبان شما از آنها استفاده می‌کنند.

شاید یک استراتژی رایج این باشد که هر چه یک کلیدواژه پرجستجوتر باشد، در زمان کمتری سایت شما را به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل می‌رساند. اما این استراتژی اشتباه است. سایت‌های زیادی وجود دارند که با کلیدواژه‌های اصلی کسب و کار شما بهینه‌سازی شده‌اند و رقابت با آنها بر سر صفحه اول بسیار سخت است. پس بهتر است از کلیدواژه‌های دیگر استفاده کنید که رقبای کمتری داشته باشند. کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword از جمله این کلیدواژه‌ها هستند. در این مقاله در مورد کلمات کلیدی طولانی و مزایا و نحوه استفاده از آنها برای بهینه‌سازی سایت‌ها بحث می‌کنیم.

کلمات کلیدی long tail یا دم بلند چیست

Long Tail Keyword چیست؟

وقتی به دنبال کلیدواژه برای تولید محتوا و سئو سایت خود هستید، در نظر داشته باشید که محبوبیت همه چیر نیست! به عبارت دیگر تصور نکنید که هر چه کلمه کلیدی شما پرجستجوتر باشد، لزوماً ورودی بیشتری از گوگل دریافت خواهید کرد. شاید باورش سخت باشد، ولی در این مورد، موضوع کاملاً برعکس است. کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords در نتایج جستجو بهتر عمل می‌کنند. کلمات کلیدی طولانی عبارت‌هایی هستند که از کلمات کلیدی اصلی و کلمات توصیفی دیگر تشکیل شده‌اند. مثلاً خرید کفش یک کلیدواژه اصلی است، در حالی که خرید کفش زنانه چرم در تهران یک کلیدواژه طولانی به شمار می‌رود.

هر موضوعی که درباره آن محتوا تولید می‌کنید، یک کلیدواژه اصلی یا head دارد که رایج‌تر است و بیشتر در مورد آن جستجو می‌شود. کلمات کلیدی طولانی درواقع زیرمجموعه کلمات کلیدی اصلی قرار می گیرند و حاوی آنها هستند، به جزئیات موضوع می‌پردازند و تعداد جستجوی کمتری با آنها انجام می‌شود. کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keyword نسبت به سایر کلمات کلیدی، خاص‌تر و کمتر رایج هستند. نام این کلمات کلیدی از کتاب The Long Tail نوشته کریس اندرسون برداشت شده است. در این کتاب، کریس اندرسون نشان می‌دهد که تقریباً برای هر محصولی بازاری وجود دارد و اگرچه این بازار در برخی موارد واقعاً کوچک است، اما گستردگی اینترنت باعث می‌شود محصول (در این مورد پست وبلاگ) شما سودآور باشد.


بیشتر بخوانید : رتبه کلمات کلیدی


چرا باید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم؟

رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی طولانی بسیار آسان‌تر از کلمات کلیدی رایج‌تر است، زیرا وب سایت‌های کمتری با این کلیدواژه‌ها برای رتبه‌های بالا در صفحات نتیجه گوگل رقابت می‌کنند. هرچه عبارات جستجوی شما طولانی‌تر و خاص‌تر باشد، رتبه‌بندی آن عبارت آسان‌تر است. به دلیل گستردگی اینترنت، پیدا کردن مخاطب برای جایگاه‌های خاص آسان‌تر شده است.

به عنوان یک استراتژی سئو، پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی و هدف گرفتن آنها در سایت می‌تواند ترافیک زیادی را به همراه داشته باشد. یکی دیگر از مزایای تمرکز بر کلمات کلیدی طولانی این است که اگرچه این کلمات کلیدی کمتر در جستجو استفاده می‌شوند، بازدیدکننده‌ای که وب سایت شما را با استفاده از آنها پیدا می‌کند، احتمال بیشتری دارد که خدمات یا محصول شما را بخرد. سه ​​دلیل وجود دارد که چرا باید کلمات کلیدی طولانی را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از استراتژی سئوی خود در نظر بگیرید:

کلمات کلیدی طولانی کمتر رقابتی هستند

فرض کنید به تازگی یک وبلاگ راه‌اندازی کرده‌اید. کلمات کلیدی محبوب زیادی با حجم جستجوی بالا وجود دارند که می‌توانند ترافیک زیادی را به وبلاگ شما هدایت کنند. اما بیایید واقع بین باشیم؛ شانس اینکه بتوانید وبلاگتان را با این کلمات کلیدی رتبه‌بندی کنید چقدر است؟ کلمات کلیدی اصلی، دشواری(KD)  بالایی دارند. این بدان معناست که رسیدن به صفحه اول گوگل با این کلمات فوق‌العاده سخت خواهد بود و اگر وب سایت شما جدید باشد، این کار عملاً غیرممکن خواهد بود.

تولید محتوا با کلمات کلیدی طولانی آسان‌تر است

هرچه عبارت جستجو عمومی‌تر باشد، جزئیات بیشتری را باید در هنگام پرداختن به آن شرح بدهید. اما اگر عبارت جستجو خاص باشد، اغلب می‌توانید به آن پاسخ کوتاهی بدهید و جستجوگران را راضی نگه دارید. به عبارت دیگر، ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی طولانی معمولاً به زمان و انرژی کمتری نیاز دارد. پاسخ به یک سوال که در قالب یک کلمه کلیدی طولانی سرچ می‌شود، ممکن است تنها یک جمله باشد، در حالی که اگر کاربر با یک کلیدواژه اصلی به سایت شما برسد، ممکن است به دنبال جزئیاتی باشد که شما در نظر نگرفته‌اید.

تعداد زیادی کلمات کلیدی طولانی وجود دارد

یک کلمه کلیدی طولانی، دریچه‌های ترافیک گوگل را به سمت وب سایت شما باز نمی‌کند. اما اگر از تعداد قابل توجهی از این عبارت‌ها استفاده کنید، ترافیک جستجو در نهایت قابل توجه خواهد بود و از آنجایی که تقریباً در هر صنعتی تعداد زیادی از کلمات کلیدی طولانی وجود دارد، بعید است روزی برسد که چیزی برای انتشار نداشته باشید!

کلمات کلیدی Long Tail و بالا رفتن نرخ تبدیل

استفاده از کلمات کلیدی طولانی ترخ تبدیل سایت شما را افزایش می‌دهد و در نهایت به فروش بیشتری منجر می‌شود. بگذارید این موضوع را با یک مثال ساده توضیح بدهم. فرض کنید به دنبال یک بازی رومیزی جدید برای جمع‌های خانوادگی هستید و جستجوی خود را با عبارت بازی‌های کارتی شروع می‌کنید. پس از کمی جستجو، متوجه می‌شوید به یک بازی کارتی نیاز دارید که هم برای بچه‌ها مناسب باشد و هم یک عنصر آموزشی در آن وجود داشته باشد.

جستجوی شما ادامه دارد، اما اکنون از اصطلاحات طولانی‌تری مانند بازی‌های کارتی آموزشی برای بچه‌ها استفاده می‌کنید. می‌توانید با اضافه کردن نام شهر خود به انتهای عبارت جستجو، فروشگاه‌های بازی‌های آموزشی شهرتان را پیدا کنید. با استفاده از این کلمات کلیدی، نتایج جدیدی پیدا خواهید کرد که بیشتر شبیه هدف جستجوی شما هستند. با این جستجوی خاص، شانس خرید یک بازی رومیزی تا حد زیادی افزایش یافته است.

تمرکز بر کلمات کلیدی بلند و بالا رفتن احتمال فیچر اسنیپت

تمرکز روی کلمات کلیدی بلند، به خصوص کلماتی که مبتنی بر سؤال هستند احتمال حضور شما را در فیچر اسنیپت، افزایش می‌دهد، زیرا با هدف احتمالی کاربر از جستجو مطابقت دارد.


همچنین بخوانید: کیورد گپ چیست


کلمات کلیدی Long Tail و بالا رفتن ترافیک سایت

همانطور که گفتیم، کلمات کلیدی طولانی تعداد ورودی کمتری نسبت به کلیدواژه‌های اصلی دریافت می‌کنند. اما آنچه بیشتر اهمیت دارد، کیفیت است. بهتر است بازدیدکنندگان سایت شما کمتر ولی واقعی باشند. اگرچه استفاده کردن از کلیدواژه‌های اصلی ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما روانه می‌کند، اما افرادی که با کلمات کلیدی اصلی به سایت شما می‌رسند، معمولاً به دنبال چیز دیگری می گردند و زمان زیادی را در سایت شما سپری نمی‌کنند. موضوع مهم این است که برای استفاده از Long Tail Keyword باید یک استراتژی منسجم داشته باشید تا بتوانید در طولانی مدت حجم ترافیک ورودی را بالا ببرید و از مزایای حجم و کیفیت ورودی‌ها در کنار هم بهره مند شوید.

کلمات کلیدی Long Tail چه تاثیری بر سئو دارد؟

تا اینجا گفتیم که استفاده از کلیدواژه‌های طولانی، جستجوهای هدف‌دار بیشتری را به سمت سایت یا وبلاگ شما هدایت می‌کند و با افزایش نرخ تبدیل، منجر به موارد فروش بیشتری می‌شود. موضوع دیگری که بر سئوی سایت شما اثر می گذارد، این است که وقتی از کلمات کلیدی طولانی استفاده می‌کنید، همزمان در کلمات کلیدی اصلی هم رتبه بهتری به دست می‌آورید. مثلاً وقتی با عبارت بازی‌های کارتی آموزشی برای بچه ها در گوگل جستجو می‌کنید، ضن این که کاربران هدفمندتری را به سایت خود دعوت می‌کنید، از عبارتی استفاده کرده‌اید که حاوی کلمه کلیدی اصلی بازی‌های کارتی هم هست. پس با یک تیر دو نشان زده‌اید.

کلمات کلیدی Long tail

چگونه از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم؟

اما از کلمات کلیدی طولانی چطور باید استفاده کرد؟ درست است که هدف اصلی ما تولید محتوا است، اما جایگاه‌های استراتژیک دیگری هم وجود دارند که با قرار دادن کلمات کلیدی طولانی در آنها، می‌توانید به بهتر شدن رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل کمک کنید.

عنوان سئو

عنوان سئو باید حداکثر 60 کاراکتر باشد، پس کلمات کلیدی طولانی شما ممکن است کل عنوان سئو را اشغال کند. در صورتی که کلمه کلیدی از عنوان سئو طولانی‌تر است، سعی کنید با حذف کردن ایست واژه‌ها، فصای بیشتری برای کلمات مهم‌تر ایجاد کنید. اگر می خواهید درباره تگ عنوان بیشتر بدانید مقاله تگ تایتل چیست؟ چطور تگ عنوان (Title) سئو شده بنویسیم؟ جت سئو را مطالعه کنید.

توضیحات سئو

یکی دیگر از جایگاه‌های استراتژیکی که هم برای کاربر و هم برای گوگل اهمیت دارد، توضیحات سئو است. با استفاده از کلمه کلیدی طولانی در توضیحات سئو، مخاطبان از موضوع محتوای شما مطلع می‌شوند.

آدرس صفحه URL

طبق یک قاعده کلی ادرس صفحه باید شامل کلمه کلیدی شما باشد. در مورد کلمات کلیدی طولانی هم این اصل صادق است. با این تفاوت که باید حروف ربط و است واژه‌های دیگر را از آدرس حذف کنید چون بر سئوی سایت شما تاثیر منفی می‌گذارند.

محتوای صفحه

از کلمات کلیدی طولانی باید در متن صفحه استفاده کنید، اما این کار اصول و قواعدی هم دارد. به عنوان مثال کلمه کلیدی باید در پاراگراف اول متن وجود داشته باشد و در متن هم (بسته به تعداد کلمات) به تعداد کافی تکرار شود.


بیشتر بخوانید: سئو چیست؟


جمع‌بندی

شاید در نگاه اول به نظر بیاید که هدف قرار دادن کلمات کلیدی کوتاه و پرجستجو، استراتژی درستی برای راه یافتن به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل باشد، اما در اصل اینطور نیست. موضوع این است که همه مدیران سایت همین فکر را می‌کنند و تمرکز خود را بر کلمات کلیدی اصلی می گذارند. رقابت در چنین کلماتی بسیار سخت است، سایت‌های زیادی در فضای وب وجود دارند که سال‌ها است فعالیت می‌کنند و جایگاه قابل قبولی در کلمات کلیدی خود کسب کرده‌ند.

برای این که شانس بیشتری برای جذب مخاطب داشته باشید، بهتر است از این کلمات صرف‌نظر کنید و به سراغ کلماتی بروید که اگرچه ورودی کمتری دارند، اما کاربران هدفمندی را به سایت شما می‌آورند. در این مقاله شما را با مفهوم کلمات کلیدی طولانی و مزایا و نحوه استفاده از آنها در سئوی سایت آشنا کردیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

شما می توانید برای بررسی سئو سایت خود از ابزار جت سئو استفاده کنید. همچنین با نصب اکستنشن سئو جت سئو می توانید تحلیل هر صفحه را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید. علاوه بر این نیز اگر می خواهید رتبه سایت خود در ایران را  ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید