صفحه فرود یا Landing Page چیست


لندینگ پیج‌ها ابزاری قدرتمند و مهم در بازاریابی به شمار می‌روند و اگر می‌خواهید در کسب‌وکارتان موفق باشید بهتر است خیلی جدی به طراحی اصولی آنها فکر کنید. اما سوال مهم اینجاست که Landing Page چیست و چرا تا این اندازه مهم است؟

در این مقاله به تعریف لندینگ پیج می‌پردازیم، سپس شما را با انواع و هدف از طراحی این صفحات آشنا می‌کنیم.

لندینگ پیج (Landing Page) چیست؟

شاید شما هم با صفحاتی روبه‌رو شده‌‌اید که شمارش معکوس برای اتمام تخفیف در آن گذاشته شده و بی‌درنگ شما را ترغیب می‌کند تا زودتر خرید را انجام دهید. این یکی از نمونه‌های لندینگ پیج یا صفحه فرود است.

به زبان ساده، صفحه فرود اولین صفحه‌‌ای است که پس از کلیک روی لینک مورد نظر، وارد آن می‌شوید. هر صفحه‌‌ای می‌تواند صفحه فرود شما باشد: صفحه اصلی، یک پست وبلاگ، یک صفحه محصول یا صفحه‌‌ای که بازدیدکننده را به مشتری تبدیل می‌کند. با این حال، هنگامی که ما در مورد صفحه‌های فرود در بازاریابی آنلاین صحبت می‌کنیم، منظور ما معمولاً صفحه‌‌ای است که به طور خاص برای دریافت و تبدیل ترافیک از یک کمپین بازاریابی آنلاین طراحی شده است.

با استفاده از این تعریف جایگزین، صفحه اصلی نمی‌تواند لندینگ پیج باشد، چرا که برای تبدیل ترافیک از یک کمپین بازاریابی خاص طراحی نشده است. متخصصان هم تعاریف متفاوتی از لندینگ پیج دارند و همین امر باعث می‌شود که تعاریف گیج‌کننده‌‌ای از این مفهوم را ببینیم.

اگر بازاریاب‌های آنلاین در مورد صفحه فرود صحبت کنند، آن‌ها در مورد صفحاتی صحبت می‌کنند که به طور خاص برای یک کمپین بازاریابی طراحی شده‌اند. در اینجا به بررسی چند نمونه از مواردی می‌پردازیم که ممکن است بخواهید افراد در صفحه فرود شما انجام دهند:

  • نهایی کردن خرید
  • با پر کردن یک فرم از یک بازدیدکننده عادی به مشتری تبدیل شود.
  • با شما تماس بگیرند.
  • از طریق چت آنلاین با شما در تماس باشند.
  • در یک خبرنامه یا لیست ایمیل مشترک شوند.
  • برای یک رویداد ثبت نام کنند.

ویژگی‌های اصلی لندینگ پیج

مهم‌ترین ویژگی‌های لندینگ پیج عبارتند از:

لندینگ پیج دعوت به اقدام (CTA) واضحی

وظیفه مهم هر صفحه فرود باید متقاعد کردن کاربر برای اقدام باشد. این اقدام می‌تواند تماس با شما، دانلود یک فایل یا انجام یک خرید باشد. یک Call-to-Action (CTA) ساده و کاملاً مشخص می‌تواند به شما در تبدیل کاربر به مشتری کمک کند.

جدا کردن اجزای محتوا

هر بخش از صفحه فرود باید فضای مخصوص خود را برای نمایش داشته باشد. در کنار فضای سفید، می‌توان از تم و تصاویر نیز برای ایجاد تفکیک بصری استفاده کرد. این امر کمک می‌کند که کاربران در طول حضور خود در لندینگ پیج بیش از حد تحت فشار قرار نگیرند. سایت‌های تک صفحه‌‌ای با بخش‌بندی و سازمان‌دهی مناسب، از این ویژگی به خوبی بهره می‌برند و هر بخش جدید را از آخرین بخش جدا می‌کنند.

متن قابل فهم و مختصر

هرچه خواندن و فهم محتوای صفحه فرود برای کاربران آسان‌تر باشد، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد شد. از فونت‌هایی استفاده کنید که قابل خواندن باشند و همچنین توصیه می‌شود از بلوک طولانی محتوای متن خودداری کنید.

استفاده از اطلاعات تصویری

همراه با متن کوتاه و جذاب، استفاده از تصاویر می‌تواند سهم مهمی در انتقال پیام کلی شما داشته باشد. این تصویر می‌تواند نمودار، عکس، جدول یا اینفوگرافیک باشد. این عناصر بصری معمولاً خیلی بهتر از متن مفهوم را منتقل می‌کنند.

ترکیب رنگی جذاب

استفاده از رنگ یک موضوع ذهنی و سلیقه‌‌ای است. اما لازم به ذکر است که صفحه فرودی که از رنگ منطبق با سلیقه کاربر استفاده می‌کند، استفاده و فهم آن را آسان‌تر می‌کند. عناصر ناوبری کدگذاری رنگی و استفاده از نسبت‌های کنتراست بالا، روش‌های ساده‌‌ای برای تقویت UX است.

ارتباط کامل با آگهی منتشر شده

هر نوع پیشنهاد یا اطلاعاتی که در تبلیغات خود قرار می‌دهید باید به طور برجسته در صفحه فرود نمایش داده شود.

ارائه پیشنهاد با کیفیت

کاری نکنید کاربر احساس فریب‌خوردگی کند.

انواع صفحه فرود

حال که با مفهوم صفحه فرود آشنا شدیم، انواع لندینگ پیج را بررسی می‌کنیم:

صفحه فرود عضویت Opt-In landing Pages

صفحات Opt-In Landing Pages که به اختصار Opt-in Page هم گفته می‌شود نوعی از صفحات فرود هستند که توسط بازاریابان برای تشویق مشتریان فعلی و آینده برای به اشتراک گذاشتن داده‌های شخصی با آن‌ها استفاده می‌شود. یک صفحه Opt-In معمولاً از مشتری می‌خواهد تا نام، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات هویتی خود را در فرم موجود در پیج وارد کند.

صفحه فرود Click Through

یکی دیگر از انواع صفحه فرود صفحه Click Through است. عمدتا هدف از این نوع صفحه فرود، افزایش نرخ تبدیل، متقاعد کردن کاربر برای کلیک و سپس هدایت به صفحه دیگر است. طراحی این مدل از لندینگ پیج برای توصیف یک محصول همراه با جزئیات مناسب است. در واقع مشتری را متقاعد کرده و او را به اقدام نزدیک‌تر می‌کند.

صفحه فرود Lead Generation

برخلاف صفحه فرود Click Through که به عنوان یک مرحله آماده سازی قبل از اقدامی مانند فروش محصول یا خدمات عمل می‌کند، از صفحه فرود Lead Generation برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی و ایجاد فضایی برای برقراری ارتباط مشتری با شرکت یا فروشگاه استفاده می‌شود و می‌توانید در قبال این ورود اطلاعات، هدیه‌‌ای چون یک کتاب الکترونیکی رایگان یا کد تخفیف را به کاربر هدیه دهید.

کاربردهای صفحه فرود

کاربردهای صفحه فرود بسته به نوع سایت و مخاطبان آن متفاوت است. اما برخی از مهم‌ترین کاربردهای صفحه فرود عبارتند از:

تبلیغات گوگل یا تبلیغات بنری

 کاربرد صفحه فرود - تبلیغات گوگل یا تبلیغات بنریتبلیغات بنری گوگل در بیش از سه میلیون وب‌سایت پخش می‌شود و این یعنی بهتر دیده شدن شما در دیدگان مخاطبان. این رقم چیزی بالغ بر نود درصد از کاربران اینترنت است. شما با راه‌اندازی یک کمپین و تعریف بنرهای خود می‌توانید توجه میلیون‌ها کاربر را به موضوعی خاص جلب کنید. فقط کافی است که یک لندینگ پیج حرفه‌‌ای برای این موضوع طراحی کنید.

محتوای بازاریابی ایمیلی

 کاربرد صفحه فرود - محتوای بازاریابی ایمیلی

مشتریانی که با کسب و کار شما آشنایی اولیه دارند را با طراحی یک صفحه فرود یا لندینگ در ایمیل مارکتینگ، خیلی راحت می‌توانید به کسب و کار خود برگردانید. اقداماتی از قبیل برگزاری یک دوره آموزشی، کتاب الکترونیکی و… می‌تواند مشتری را حفظ یا ترغیب به بازگشت کند.

دموی رایگان

Landing Page چیست؟اگر همه یا بخشی از خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهید، می‌توانید توجه کاربر را به آن جلب کرده و حتما در صفحه فرود بر آن تاکید داشته باشید. اگر کاربر به صورت آزمایشی محصول را امتحان کند احتمالا بیشتر یه خرید آن راغب می‌شود.

صفحه محصول

 کاربرد صفحه فرود - صفحه محصولبا طراحی یک صفحه عالی می‌توانید تمرکز خود را بر فروش یک محصول هدف گذاشته و راندمان فروش را به بالاترین حد ممکن برسانید. جلب توجه کاربر به یک محصول خاص، می‌تواند فروش آن را بیشتر کند. اگر خوب دقت کنید خواهید دید که فروشگاه‌های بزرگ و موفق برای برخی محصول یا محصولات خود صفحه فرود جداگانه‌‌ای طراحی کرده‌اند.

کمپین تبلیغاتی

 کاربرد صفحه فرود - کمپین تبلیغاتیهمان طور که قبلا هم گفتیم یکی از مهم‌ترین اهداف لندینگ پیج‌ها، به ثمر نشستن کمپین‌های تبلیغاتی است. متناسب با کمپین تبلیغاتی خود باید صفحه فرودی طراحی کنید که دقیقا متناسب با کمپین شما باشد. برای مثال کمپین ارجاع به مشتری، پست الکترونیکی مستقیم، برگزاری جشنواره، ارائه کد تخفیف محصول و ارائه رایگان یک محصول به کاربران هر کدام لندینگ پیج مخصوص به خود را دارند.

تماس با ما

 کاربرد صفحه فرود - تماس با ماهمیشه این صفحه راهکاری سریع برای ارتباط با مشتری‌ها و کاربران است و در واقع برای بسیاری از کسب و کارها حیاتی‌ترین صفحه به شمار می‌رود. برای ارتقا کسب و کار و افزایش نرخ تبدیل حتما باید صفحه فرودی با طراحی مناسب برای این قسمت طراحی کنید. برای مثال بهتر است حتما فرم تماس با ما را در اختیار مشتری قرار دهید تا اگر در روز تعطیلی کاربر خواست با شما تماس بگیرد، بتواند به راحتی این کار را انجام دهد.

تفاوت لندینگ پیج با صفحه اصلی یا صفحه خانه

لندینگ پیج کاربردهای محدودی دارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. اما صفحه اصلی سایت دائمی است، برای اهداف متنوع و متفاوتی طراحی می‌شود و چند منظوره است. بر خلاف یک صفحه اصلی یا یک وب سایت اصلی کسب و کار، یک لندینگ پیج یک ماموریت منحصر به فرد و مهم دارد: متقاعد کردن بازدیدکننده برای انجام اقدامی واحد و خاص (مانند خرید، ثبت نام، دانلود کردن و غیره).

هدف صفحه فرود

حال که با مفهوم لندینگ پیج آشنا شدید بهتر است کمی به بررسی اهداف این صفحات بپردازیم. به طور کلی صفحات لندینگ به سه دسته تقسیم می‌شوند:

فروش محصول یا خدمات

همان طور که از نام آن پیداست هدف این صفحات فروش محصول یا خدمات است. لندینگ پیج ترافیک صفحه فروش شما را بالاتر برده و به تبع آن امکان فروش محصول نیز بیشتر خواهد شد. در این گونه صفحات می‌توانید تست رایگان یک محصول یا خدمات، خرید بلیط و… را به مخاطبان خود پیشنهاد دهید.

ایجاد سرنخ برای فروش

باید به هر طریقی در پی جمع‌آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان و مشتریان خود باشید. این اطلاعات در آینده امکان بازاریابی محصول یا ارتباط گرفتن با اشخاص را برای شما آسان‌تر می‌کنند. برای این کار یک کتاب الکترونیکی رایگان ارائه دهید، از آن‌ها بخواهید برای مشاوره رایگان نام‌نویسی کرده یا در یک وبینار یا در یک خبرنامه الکترونیکی ثبت نام کنند. البته باید ارزشی برای مخاطب ایجاد کنید تا او این اطلاعات را در اختیار شما بگذارد.

ایجاد رابطه

هدف از ساخت این صفحه، لزوما دریافت اطلاعات از مشتری نیست بلکه به شما امکان را می‌دهد که به جذب کاربرانی بپردازید که با خدمات شما آشنایی دارند و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. اگر می‌خواهید سرنخ‌های فروش خود را به سمت قیف فروش هدایت کنید باید به فکر لندینگ پیجی جذاب باشید. فراموش نکنید که طراحی این صفحات ترافیک بیشتری برای سایت شما به ارمغان می‌آورند.

بررسی چند نمونه لندینگ پیج جذاب

در زیر به بررسی چند نمونه لندینگ پیج موفق می‌پردازیم تا بتوانند الهام بخش شما باشند.

چند نمونه لندینگ پیج

Gift Rocket سایتی با صفحه فرود قوی است. نقاط قوت لندینگ پیج این سایت چیست؟

  • عنصر گرافیکی قوی توجه کاربر را به خود جلب می‌کند.
  • هدر، در چند کلمه کوتاه توضیح می‌دهد که Gift Rocket چه چیزی است.
  • اطلاعات کوچکتر از بولت‌بندی شده زیر هدر را می‌توان به راحتی اسکن کرد.
  • دکمه CTA کاملاً واضح و آسان است.
  • دکمه شبکه‌های اجتماعی موجود هستند.

نمونه های لندینگ پیج

Social Sprout نمونه دیگری از صفحه فرود قدرتمند است. چند عنصر قوی دارد که نقاط قوت آن به شمار می‌آیند:

  • عنوان قوی‌‌ای که توضیح می‌دهد Social Sprout چیست، بدون هیچ توضیح اضافی.
  • توصیفات موجود در نوار سبز پایین.
  • دکمه سبز آزمایشی مرکز است و بر صفحه تسلط دارد، با CTA فریبنده و یادداشت «بدون نیاز به کارت اعتباری» زیر دکمه برای تشویق بیشتر.

انواع لندینگ پیج

روش Pinterest از این نظر متفاوت است که آنها وقت زیادی را برای توضیح اینکه Pinterest چیست نمی‌گذرانند، زیرا می‌توانند تصور کنند اکثر مردم قبلاً درباره کسب و کار آن‌ها اطلاعاتی دارند. در عوض با توضیح بیشتر درباره Pinterest، یافتن و ذخیره مواردی که زیر عنوان اصلی قرار دارد و از آن‌ها الهام می‌گیرید، نمونه متفاوتی از ارزش این شبکه اجتماعی نشان داده می‌شود. نقاط قوت این صفحه فرود عبارتند از:

  • شروع کار آسان است، فقط دو دکمه برای انتخاب وجود دارد.
  • Pinterest می‌گوید که ثبت نام آسان است و این فرآیند فقط چهل و پنج ثانیه طول می‌کشد.
  • از پایگاه کاربر به عنوان عامل اعتماد استفاده می‌کند. هر سایتی با بیش از ۲۵ میلیارد قطعه محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند به راحتی اعتماد هر کاربری را جلب کند.

جمع‌بندی

در حالی که اصطلاح صفحه فرود می‌تواند برای هر صفحه‌‌ای در سایت شما به کار رود، در بازاریابی صفحه فرود معمولاً به صفحه خاصی گفته می‌شود که برای یک کمپین بازاریابی خاص ایجاد شده است. این نوع صفحات فرود با ایجاد تجارب موثر برای ترافیک شما می‌توانند کارهای شگفت‌انگیزی برای تبلیغات آنلاین شما انجام دهند.

مراقب باشید از لینک‌های خروجی در صفحات فرود استفاده نکنید چرا که ممکن است ذهن کاربر را از موضوع اصلی منحرف کند. برای ارتقای فروش و افزایش بازگشت سرمایه مقالات متعددی در جت سئو نوشته‌ایم. بهتر است همین امروز اقدام به خواندن آن‌ها کنید و موفقیت را در کسب و کار خودتان تجربه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: