شاید باور نکنید، ولی موقعیتهایی پیش میآید که صفحات یک سایت به جان همدیگر میافتند و یکدیگر را میخورند! همنوع خواری یکی از مشکلات رایج در کاهش رتبه وبسایتهاست که حتی برخی از متخصصان آن هم به آسانی متوجه آن نمیشوند.
در حالی که خیلی خوب پیش میروید و تلاش میکنید در کلمات کلیدی مهم و کلمات همخانواده آن رتبه خوبی بگیرید، به ناگهان متوجه میشوید برخلاف تصورتان در حال از دست دادن رتبه هستید. دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد، ولی یکی از مهمترین علل آن میتواند کنیبالیزیشن باشد که در این مطلب بیشتر درباره این مشکل و روش تشخیص و برطرف کردن آن بیشتر خواهیم گفت.
همنوع خواری یا کنیبالیزیشن (Cannibalization) چیست؟
ابتدا بهتر است خیلی کوتاه و مختصر با مفهوم دقیق همنوع خواری آشنا شویم. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم، کنیبالیزیشن کلمات کلیدی به این معنی است که تعدادی از صفحات و پستهای سایت شما پیرامون یک ورودی یا کلمه کلیدی در گوگل رتبه بگیرند. معمولا در این شرایط گوگل یک یا دو صفحه از یک سایت را در صفحه نتایج خود نشان میدهد و اگر اعتبار دامنهتان خیلی بالا باشد، شاید این تعداد به سه لینک برسد.
از آنجایی که احتمالا موضوع این صفحات و مطالب پیرامون یک کلمه کلیدی یکسان است یا شما تلاش کردهاید که در همه آنها این کلمه کلیدی رتبه بگیرد، اینجاست که این صفحات رتبه همدیگر را میخورند و در نتیجه همنوع خواری رخ میدهد.
چرا همنوع خواری برای سئو بد است؟
شاید تصور کنید اگر چندین صفحه از سایتمان رتبه بگیرد خیلی خوب است، اما این موضوع زمانی ارزشمند است که این صفحات به هم نزدیکی نداشته باشند و همه روی کلمات کلیدی مشابه بهینه نشده باشند. چراکه در این حالت شما در حال خودزنی هستید و به جای رقابت با رقبا، در حال رقبا با خودتان هستید. همین مسئله باعث میشود رقبا از شما پیشی بگیرند و صفحات سایتتان رتبه همدیگر را کم کنند.
وقتی گوگل نتواند تشخیص دهد کدام مطلب شما اصلی است، در نتیجه نمیداند برای یک ورودی مشخص کدام صفحه سایت باید رتبه بالاتری بگیرد. از طرف دیگر تاثیر موارد مهمی چون بلکلینکها و نرخ کلیک به جای اینکه روی یک پست بیشتر شود، روی چند پست کمتر خواهد شد.
به همین دلیل تمام تلاشهای شما در سئو بر باد خواهد رفت و خودتان دستیدستی رتبه صفحات سایتتان را کاهش میدهید. یکی دیگر از مشکلاتی که کمتر به آن توجه میشود این است که همنوع خواری باعث از بین رفتن بودجه خزش خواهد شد.
نکته مهم اینجاست که کنیبالیزیشن کلمات کلیدی تنها زمانی رخ نمیدهد که پستها را برای کلمات کلیدی مشخص و یکسان بهینه کنید. اگر دو کلمه نزدیک به هم باشند و دقیقا پیرامون موضوع مشخصی به کار برده شوند هم باز ممکن است همنوع خواری رخ دهد.
چطور همنوع خواری کلمه کلیدی را تشخیص دهیم؟
ممکن است بسیاری از کاربران یا حتی برخی وبمسترها و کارشناسان سئو هم گاهی متوجه کنیبالیزیشن نشوند. به همین دلیل باید این مشکل را خیلی دقیق بررسی کنید. برای تشخیص همنوع خواری روشهای مختلفی وجود دارد و میتوانید از گوگل و ابزارهای دیگر استفاده کنید. اما جت سئو بهترین ابزار ایرانی تحلیل سایت است که شما را از تفسیر نتایج منابع خارجی بینیاز میکند.
به کمک جت سئو میتوانید وضعیت سئوی سایتتان را به صورت کامل تحلیل کرده و گزارشهای دقیقی را در بخشهای زیر دریافت کنید:
- تحلیل صفحات شامل عناوین، توضیحات، خطاها، ریدایرکت و نوایندکس
- گزارش همنوع خواری
- گزارش کنونیکال
- رتبه کلمات کلیدی
- گزارش ایستواژهها
- لینکهای خروجی
یکی از گزارشهای دقیق جت سئو مربوط به همنوع خواری است که به صورت دقیق به شما میگوید برای هر کدام از کلمات کلیدی و کلمات مشابه چند لینک وجود دارد که اسیر کنیبالیزیشن شدهاند. برای دریافت این گزارش کافیست بعد از تحلیل سایتتان توسط جت سئو، از طریق داشبورد تجزیه و تحلیل سایت یا از منوی سایدبار سمت راست روی گزارش همنوع خواری کلیک کنید.
چطور همنوع خواری را برطرف کنیم؟
برای اینکه بتوانید مشکل کنیبالیزیشن را حل کنید میتوانید از روشهای مختلفی کمک بگیرید. در قسمت زیر میتوانید مهمترین راهکارهای حل این مشکل را ببینید:
ادغام محتوای مشابه: یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام دهید این است که با ادغام محتوای صفحات مختلف در مطلبی که بهتر است و رتبه بالاتری دارد، یک مطلب جامع و کامل بسازید.
پیدا کردن کلمات کلیدی جدید: روش دیگر برای حل مشکل همنوع خواری تغییر استراتژی تحقیق کلمات کلیدی است. گاهی تمام چیزی که نیاز دارید پیدا کردن کلمات کلیدی جدید است.
ساختن صفحه فرود جدید: یکی دیگر از بهترین کارها این است که به عنوان صفحه اصلی یک لندینگ پیج جدید بسازید و از طریق آن به انکر تکستها را به صفحات مختلف لینک دهید. به عنوان مثال میتوانید یک صفحه فرود با عنوان کیف چرم بسازید و داخل آن به کیف چرم زنانه لینک دهید.
ریدایرکت 301: هنوز روی استفاده از ریدایرکت 301 و بهویژه مضرات استفاده زیاد از آن بین کارشناسان سئو اختلاف نظر وجود دارد. ولی میتوانید برای فرار از همنوع خواری از ریدایرکت 301 به صفحه موردنظرتان استفاده کنید تا گوگل متوجه شود کدام مطلب اصلی است و باید رتبه بهتری بگیرد.
روشهای حل مشکل همنوع خواری کاملا مشخص است، ولی مهمتر از آن تشخیص به موقع و درست است که گاهی کار را سختتر میکند. به همین دلیل میتوانید خیلی راحت از ابزار جت سئو استفاده کنید و تا کامل و دقیق بفهمید کدام صفحات سایتتان به جان هم افتادهاند. برای انجام این کار کافیست عضو جت سئو شوید و سایتتان را تحلیل کنید تا علاوه بر مشکل کنیبالیزیشن، بتوانید گزارش جامعی از بخشهای دیگر نیز دریافت کنید. استفاده از تگ کنونیکال میتوانید بهترین راهکار مقابله با همنوعخواری باشد.
تگ کنونیکال
محتوای تکراری یکی از بدترین آفتهایی است که میتواند به جان سایت شما بیفتد. اما جای نگرانی نیست و برای از بین بردن هر آفتی، یک راهکاری وجود دارد.
به دلایل مختلفی ممکن است محتوای سایت شما توسط گوگل تکراری تشخیص داده شود که این موضوع اصلا برای سئو و رتبهگرفتن سایتتان خوب نیست. همیشه این احتمال وجود دارد که هر سایتی اسیر محتوای تکراری شود؛ بهویژه سایتهایی که نویسندههای زیادی دارد یا پیرامون موضوعات مختلف محتوا تولید میکند.
اولین اقدام مهم شما این است که بتوانید محتوای تکراری را پیدا کنید. اما این کار خیلی هم راحت نیست، مخصوصا اینکه اگر سایت شما محتوای زیادی داشته باشد یا محتوامحور باشد، پیدا کردن مطالب تکراری خیلی سخت خواهد بود. صفحات تکراری ممکن است به دلایل مختلفی چون آدرس سایت با www یا بدون آن، وجود دو نسخه از سایت روی http و https، آدرسهای متفاوت از یک صفحه در کاربردهای مختلف مانند نسخه amp یا نسخه موبایل و... بهوجود آید.
گام دوم استفاده از تگ کنونیکال است تا بتوانید مشکل محتوای تکراری را برطرف کنید و به گوگل بگویید کدام مطلب اصلی است. البته میتوانید مطالب را با هم ادغام کرده یا محتوایی که رتبه خوبی ندارد حذف کنید.
اما پیش از اینکه بخواهیم درباره پیدا کرده محتوای تکراری و استفاده از تگ کنونیکال صحبت کنیم، بهتر است اول ببینیم این تگ چیست و چه کاری انجام میدهد؟
تگ کنونیکال چیست؟
تصور کنید چند محتوای تکراری دارید و میخواهید وقتی خزندههای گوگل به این مطالب رسیدند متوجه شوند که کدامیک اصلی است و آن را در نتایج جستجو نشان دهند. برای این کار کافی است تگ زیر را که از نوع لینک است در قسمت head صفحه قرار دهید تا کرالرهای گوگل متوجه شوند که کدام آدرس URL اصلی است.
<link rel="canonical" href="https://web24.ir/" />
در واقع نکته اصلی اینجاست که مطالب تکراری دارای محتوای یکسان ولی آدرس URL متفاوت هستند و این تگ به راحتی نشان میدهد که کدام مطلب باید به عنوان محتوای اصلی و مرجع که موردنظر شماست ایندکس شود.
انواع تگ کنونیکال شامل موارد زیر است:
- Self-referencing: در این حالت آدرس تگ کنونیکال با آدرس صفحهای که در آن قرار داریم، یکی است.
- Preferred URL: محتوای اصلی را صفحهای دیگر در همان دامنه در نظر بگیریم.
- Cross Domain: محتوای اصلی را صفحهای از یک دامین دیگر در نظر بگیریم.
حال سوال اصلی اینجاست که چطور محتوای تکراری سایت و تگهای کنونیکال را پیدا کنیم؟
پیدا کردن تگ کنونیکال در سایت
وقتی به عنوان وبمستر یا کارشناس سئو قرار است روی یک سایت کار کنید، این احتمال وجود دارد که قبل از شما هم افراد دیگری کارهای سایت را انجام داده باشند. برای همین پیدا کردن محتوای تکراری و بررسی گزارش تگهای کنونیکال کمک زیاد به بهبود سایت خواهد کرد. یکی از بهترین ابزارهای ایرانی که گزارشهای مختلفی از تحلیل وضعیت سایت در اختیار شما قرار میدهد، جت سئو است.
به کمک جت سئو میتوانید وضعیت سئوی سایتتان را به صورت کامل تحلیل کرده و گزارشهای دقیقی را در بخشهای زیر دریافت کنید:
- تحلیل صفحات شامل عناوین، توضیحات، خطاها، ریدایرکت و نوایندکس
- گزارش همنوع خواری
- گزارش کنونیکال
- رتبه کلمات کلیدی
- گزارش ایستواژهها
- لینکهای خروجی
یکی از گزارشهای کامل جت سئو مربوط به Canonical است که به صورت دقیق به شما میگوید کدام صفحات بدون کنونیکال یا دارای کنونیکال یکسان یا متفاوت هستند. ضمن اینکه در این گزارش جذاب امتیاز صفحات، عمق صفحه، وضعیت گراف لینک و وضعیت یکسان یا متفاوت بودن کنونیکال به شما نشان داده میشود.
برای انجام این کار کافیست عضو جت سئو شوید و سایتتان را تحلیل کنید تا علاوه بر دریافت گزارش کنونیکال، بتوانید گزارش جامعی از بخشهای دیگر نیز دریافت کنید.