اکستنشن کروم جت سئو

تفاوت استفاده از ساب دامین و ساب فولدر در سئو


مقایسه ساب دامین (زیر دامنه) با ساب فولدر (پوشه) همیشه یکی از بحث‌های داغ بین سئوکارها بوده است. مقایسه‌ای که امروز دیگر به یک کل‌کل همیشگی تبدیل شده است. در مقایسه ساب دامین با ساب فولدر طرفداران هیچ‌کدام نمی‌توانند دیگری را قانع کنند. در نتیجه این بحث همیشه ادامه خواهد داشت.

صحبت درباره تفاوت ساب دامین و ساب فولدر نه تنها در میان سئوکارها داغ است، بلکه طراحان سایت و حتی افرادی که می‌خواهند یک وب سایت شرکتی یا بلاگ شخصی داشته باشند هم با آن درگیر هستند. در واقع مقایسه ساب دامین با ساب فولدر فقط برای توجه به مسائل سئو مطرح نمی‌شود، بلکه برای طراحی ساختار و استراتژی بلند مدت وب سایت هم مدنظر قرار می‌گیرد. در این مطلب قرار است بدون جانب‌داری به مقایسه ساب دامین با ساب فولدر بپردازیم و مزایای هر کدام را بررسی کنیم. در آخر هم به بررسی تاثیر هر کدام بر سئوی سایت خواهیم پرداخت. تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت ساب دامین و ساب فولدر

قبل از مقایسه ساب دامین با ساب فولدر بد نیست ابتدا به معرفی هر یک از این دو بپردازیم تا تفاوت آن‌ها بیشتر روشن شود.

ساب فولدر چیست؟

  • شما هر بار که می‌خواهید فایلی را روی سیستم خودتان ذخیره کنید، آن را در یکی از درایوهای ویندوز، احتمالا داخل فولدری با نام همان فایل می‌گذارید. این روش را همه استفاده می‌کنیم تا دسترسی راحت‌تری به فایل‌هایمان داشته باشیم.
  • در نسخه‌های اولیه HTML، طراحان وب از همین روش برای ساختن صفحات سایت استفاده می‌کردند. یعنی صفحات را در فولدرهای جداگانه روی دامنه سایت ایجاد می‌کردند. این فولدرها به ساب فولدر یا زیر شاخه معروف شدند.
  • البته در وردپرس و وب سایت‌هایی که با زبان پی‌اچ‌پی کدنویسی شده‌اند، این فولدرها به صورت واقعی روی سرور سایت قرار ندارند، بلکه به صورت مجازی وجود دارند. در واقع این ساب فولدرها بخشی از ساختار وب سایت هستند که با نام دامنه شناسایی می‌شوند.
  • ساختار URL ساب فولدرها به صورت زیر است. در این مثال، بلاگ یک ساب فولدر به حساب می‌آید.

www.example.com/blog

مقایسه ساب دامین با ساب فولدر

ساب دامین چیست؟

  • ساب دامین‌ یا زیر دامنه به طور کلی با ساب فولدر متفاوت‌ است. ساب دامین با نام دامنه یک وب سایت ارتباط دارد اما ممکن است با خود وب سایت ارتباطی نداشته باشد. در واقع ساب دامین به عنوان یک وب سایت جداگانه شناخته می‌شود. این بدین معناست که شما می‌توانید بر روی ساب دامین، سایتی مجزا با طراحی متمایز و امکاناتی متفاوت از وب سایت اصلی بسازید.
  • این موضوع را می‌توان از عملکرد سرچ کنسول گوگل هم فهمید. چرا که این ابزار گوگل ساب دامین‌های یک دامنه را به عنوان سایت جدا در نظر می‌گیرد. در واقع ساب دامین‌ها را باید جدا از وب سایت اصلی به آن شناساند.
  • ساختار آدرس ساب‌ دامین‌ها به صورت زیر است. در این مثال، بلاگ یک ساب دامین به حساب می‌آید.

blog.example.com

کاربردهای ساب فولدر (Sub Directory)تاثیر ساب فولدر در سئو

پس از بررسی تفاوت ساب دامین و پوشه حالا به سراغ کاربردهای آن‌ها می‌رویم. 

ساب فولدر یا زیر شاخه همیشه برای آدرس‌دهی صفحات مختلف وب سایت کاربرد داشته است.

با استفاده از ساب فولدر به راحتی می توان مطالب و بخش‌های مختلف سایت را طبقه‌بندی کرد.

همچنین با استفاده از ساب فولدر می‌توان سلسله مراتب مشخصی را برای مطالب وب سایت طراحی کرد.

این اقدامات به دسترسی راحت‌تر کاربر و همچنین ربات‌های گوگل به بخش‌های مختلف سایت کمک زیادی می‌کند.

مزیت استفاده از ساب فولدر

معمولا سایت‌هایی که در موضوعات گسترده‌تری فعالیت می‌کنند، نسبت به سایت‌هایی که تنها در یک حوزه فعالیت می‌کنند، اعتبار بیشتری دارند. این بدین معنا نیست که سایت‌های محدود به یک حوزه، نامعتبر یا غیرمفید هستند.

سایت‌هایی که در یک حوزه به طور عمیق و گسترده فعالیت دارند، معمولا لینک‌های بیشتری می‌گیرند و اعتبار بالاتری به دست می‌آورند. به همین دلیل ممکن است شما ترجیح دهید به جای آنکه برخی موضوعات را در ساب دامین پوشش دهید و آن ها را به عنوان یک سایت جدا در نظر بگیرید، از ساب فولدر استفاده کنید.

تاثیر ساب فولدر (پوشه) در سئو

با بررسی تاثیر ساب فولدر در سئو باید اذعان کنیم که ساب فولدر یا زیر شاخه قرار نیست تاثیر زیادی روی سئو سایت شما بگذارد.

در مقایسه ساب دامین با ساب فولدر باید توجه داشت که مطالب موجود در ساب فولدرها از اعتبار کلی سایت اصلی هم بهره‌مند می‌شوند، اما مطالب ساب دامین‌ها باید خودشان اعتبار کسب کنند.

کاربردهای ساب دامنه (Sub Domain)

هرچند قانون یا قاعده خاصی در این زمینه وجود ندارد، اما بر اساس عرف طراحی سایت در موارد زیر از ساب دامین یا زیر دامنه استفاده می‌شود.تاثیر ساب دامین در سئو

بخش پشتیبانی

معمولا قرار دادن بخش پشتیبانی در یک ساب فولدر چندان منطقی نیست. بخش پشتیبانی را تقریبا همه سایت‌ها به عنوان ساب دامین در نظر می‌گیرند.

زبان‌های مختلف وب سایت

یک سایت در زبان‌های مختلف، ساختاری متفاوت به خود می‌گیرد. نه ‌تنها زبان این سایت‌ها و مخاطب هدف آنها متفاوت است، بلکه ساختار منوها و کلمات کلیدی آن‌ها هم تفاوت دارد. در این مورد بهتر است از ساب دامین استفاده شود.

صفحه بلاگ، فروشگاه و رویداد

صفحاتی مثل فروشگاه، بلاگ یا صفحات رویدادها معمولا کارکرد جداگانه‌ای نسبت به دیگر بخش‌های سایت دارند. از این رو معمولا در ساب دامین قرار می‌گیرند.

مزیت استفاده از ساب دامین

فرض کنید قصد دارید بخش‌های ویژه‌ای از وب سایتتان را تنها برای مخاطبین خاصی که رمز عبور دارند، نمایش دهید. همچنین برخی کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند به خاطر استراتژی‌های برندسازی، بخش‌هایی از سایت را جدا نمایش دهند. برای مثال قسمت پشتیبانی بسیاری از سایت‌ها به صورت ساب دامین نمایش داده می‌شود. این قسمت‌ها یا نسخه‌های ویژه را می‌توانید به راحتی روی ساب دامین اجرا کنید.

در مقایسه ساب دامین با ساب فولدر باید گفت که ساخت دیتابیس جدا و اجرای سایتی کاملا مشابه با سایت اصلی روی ساب دامین کار ساده‌ای است. اما انجام همین کار روی ساب فولدر، هم پیچیده‌تر است و هم می‌تواند خطاهای ساختاری در سایت به ‌وجود بیاورد.

به همین دلیل معمولا طراحان سایت تمایل دارند برای نمایش نسخه ویژه یک وب سایت از ساب دامین استفاده کنند. در این حالت کلیه دیتابیس‌ها و cms و حتی قالب جداگانه برای ساب دامین در نظر گرفته می‌شود.

برخی سایت‌ها بنا بر استراتژی سئو از ساب دامین استفاده می‌کنند. پرکاربردترین حالت آن وقتی است که بخواهیم یک محتوای کاملا متفاوت از دیگر مطالب سایت بارگذاری کنیم. در این حالت ساب دامین گزینه خوبی است تا محتوای متفاوت را از دیگر بخش‌های سایت جدا نگه دارد. نمونه جالب این حالت سایت‌های خبری هستند که مثلا بخش آموزش آشپزی را در ساب دامین نمایش می‌دهند.

آموزش آشپزی جزو موضوعات همیشه سبز به حساب می‌آید و همواره مورد توجه مخاطبان قرار دارد. سایت‌ها و مجله‌های خبری هم از این موضوع استفاده می‌کنند تا ترافیک بیشتری را به سمت خود روانه کنند. اما از آنجا که مطالب آموزش آشپزی ساختاری کاملا متفاوت با اخبار دارند، سردبیرها معمولا آن‌ها را در یک ساب دامین قرار می‌دهند.


بیشتر بخوانید: تغییر دامنه سایت با کمترین تاثیر منفی در سئو 


تاثیر ساب دامین بر سئو

برای بررسی تاثیر ساب دامین در سئو، باید توجه داشت که استفاده از زیر دامنه باعث می شود محتوای یک قسمت سایت کاملا تحت کنترل باشد. همچنین امکان تاثیرگذاری دیگر قسمت‌های سایت روی این قسمت از بین می‌رود. بدین ‌ترتیب امکان انجام سئو بر روی این قسمت بدون تاثیرپذیری از دیگر قسمت‌ها فراهم می‌شود.

به طور کلی می‌توان گفت زیر دامنه‌ها می‌توانند یک بخش را از سایت اصلی جدا کنند تا امتیاز سئوی آن جدا از سایت اصلی محاسبه شود.

ساب دامین یا ساب فولدر، کدام برای سئو بهتر است؟

قبل از مقایسه ساب دامین با ساب فولدر برای تاثیر بر سئو، لازم است ساختار سایت خود را بر اساس کاربرپسند بودن طراحی کنید. به طور کلی اگر هر قسمت از سایت با دیگر قسمت‌ها همخوانی دارد، آن را در ساب فولدر قرار دهید. اما اگر قسمتی از سایت واقعا با دیگر قسمت‌ها تفاوت دارد، بهتر است آن را به عنوان یک ساب دامین در نظر بگیرید.

برخی سئوکارها معتقدند ساب دامین‌ها کمتر توسط خزنده‌های گوگل دیده می‌شوند. این افراد می‌گویند ساب دامین معمولا از جایی لینک نمی‌گیرد. حتی اگر هم یک ساب دامین لینک خارجی بگیرد، نمی‌تواند اعتبار چندان زیادی کسب کند.

این موضوع توسط خود گوگل به صراحت رد شده است.

جان مولر کارمند ارشد گوگل در جایی تاکید کرده که استفاده از ساب دامین هیچ آسیبی به رتبه سایت شما نمی‌زند. او می‌گوید گوگل آنقدر باهوش هست که بتواند دامنه اصلی و ساب دامین‌های یک وب سایت را تشخیص داده و در نتایج جستجو لحاظ کند.

اما با همه این تاکیدات گوگل باز هم بحث‌ها درمورد برتری ساب دامین یا ساب فولدر تمامی ندارد. همیشه هستند کسانی که با هزار استدلال تلاش می‌کنند برتری یکی بر دیگری را اثبات کنند. اما واقعیت این است که امروزه استفاده از ساب دامین یا ساب فولدر به خودی خود هیچ امتیاز مثبت یا منفی برای سئو ایجاد نمی کند. تنها چیزی که مهم است استراتژی اولیه شما برای وب سایت است.

استفاده از زیردامنه (ساب دامین) یا پوشه (ساب فولدر) هیچ تفاوتی از نظر سئو با یکدیگر ندارند و گوگل بارها به این موضوع اشاره کرده است.

اگر با ارزیابی بخش‌های مختلف وب سایت و محتوای آن ها لازم می‌دانید برخی بخش‌ها جدا از سایت اصلی باشند، از ساب دامین استفاده کنید. اگر هم تمایل دارید وب سایتتان یکپارچگی بیشتری داشته باشد، بهتر است به همان ساب فولدرها اکتفا کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
سامان ملک پور
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 شهریور 1400

کامل بود ممنون

جت سئو:
 ارسال شده در : چهارشنبه 17 شهریور 1400

خواهش می‌کنم، خوشحالیم که با ما همراه هستید.