اشتراک جت سئو

آموزش ریدایرکت 301 و روش استفاده از آن


ریدایرکت 301 به‌عنوان رایج‌ترین روش هدایت صفحات وب شناخته می‌شود که وقتی بخواهید یک صفحه از وب‌سایت خود را برای همیشه به آدرس دیگری انتقال دهید، باید از این روش ریدایرکت دائمی استفاده کنید. با این کار تمام ترافیک و اعتبار url قدیمی به url جدید انتقال خواهد یافت. پس اگر شما هم در وب‌سایت خود صفحاتی دارید که باید به آدرس دیگری انتقال دهید، تا پایان این بخش از سایت جت سئو همراه ما باشید و با تأثیرات و نحوه اجرای ریدایرکت 301 آشنا شوید.

روش ریدایرکت 301

ریدایرکت 301 چیست؟

در اولین بخش از آموزش ریدایرکت 301، قصد داریم یک تعریف مفید و مختصر راجع‌به این مسئله ارائه دهیم تا به‌خوبی با ماهیت آن آشنا شوید و در ادامه به درک عمیقی از تاثیراتی که روی سئوی وب‌سایت می‌گذارد، دست یابید.

به‌طورکلی تغییر مسیر دائمی 301 به شما این امکان را می‌دهد تا برای همیشه مسیر یک URL را به آدرس دیگری انتقال دهید تا به‌واسطه این کار، وقتی کاربر وارد لینک قدیمی شد، به صفحه جدید هدایت شود‌. معمولاً این روش زمانی کاربرد دارد که یک صفحه از وب‌سایت ما دارای اعتبار و رتبه باشد؛ اما دیگر نیازی به آن صفحه نداشته باشیم یا بخواهیم کاربر را به مرتبط‌ترین صفحه دیگری که در سایت وجود دارد، هدایت کنیم. در این صورت، آدرس صفحه موردنظر را روی آدرسِ دیگر ریدایرکت می‌کنیم تا کاربران به صفحه جدید منتقل شوند.

شاید این سؤال در ذهنتان ایجاد شود که به‌طورکلی در چه مواقعی باید از این روش استفاده کنیم؟ برای توضیح مفصلِ پاسخ این سؤال پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه قسمت بعد بپردازید.

دلایل استفاده از ریدایرکت 301

از جمله رایج‌ترین علل ریدایرکت 301 صفحات عبارت‌اند از:

  • ادغام صفحات با یکدیگر: گاهی ممکن است به‌اشتباه چند صفحه مختلف با کلمه کلیدی یکسان یا محتوای مشابه ایجاد کرده باشید که موضوعات یکسانی را پوشش می‌دهند و سبب ایجاد کنیبالیزشن می‌شوند. در این صورت می‌توانید با روش ریدایرکت مذکور این مشکل را برطرف کنید. البته با راهکارهای دیگر مانند درج تگ کنونیکال، نو ایندکس کردن صفحات و... نیز می‌توان مشکل کنیبالیزشن را برطرف کرد؛ اما محوریت بحث ما در این مقاله تغییر مسیر دائمی 301 است
  • انتقال محتوا به دامنه دیگر: هنگامی که یک دامنه را به دامنه دیگری انتقال دهید، باید تمام محتوای آن را با ریدایرکت 301 به صفحات جدید منتقل کنید. نکته‌ مهم این است که در این فرایند آدرس‌های ریدایرکت شده حتماً باید از url جدید پیروی کنند
  • تغییر URL: گاهی برای تغییر ساختار پوشه‌های URL نیز می‌توان از این روش استفاده کرد

تأثیرات ریدایرکت 301 در سئو

دررابطه‌با تأثیرات کد ریدایرکت 301 روی سئوی وب‌سایت باید بگوییم که اگر این کار به‌درستی انجام شود، تاثیر مخربی روی سئوی وب‌سایت سمت نخواهد گذاشت. از سوی دیگر همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم، با این ریدایرکت، اعتبار و ارزش صفحه قدیمی به صفحه مقصد انتقال می‌یابد؛ پس بهتر است ابتدا مرتبط‌ترین صفحه به موضوعِ صفحه موردنظر را در اولویت قرار دهید. پس اگر در ریدایرکت‌کردن دقت کنید و به نکاتی را که در این مقاله خواهیم گفت، توجه داشته باشید، می‌توانید بدون نگرانی این فرایند را با موفقیت پشت سر بگذارید.

نحوه ریدایرکت 301

نحوه اجرای ریدایرکت 301

به‌طورکلی برای ریدایرکت 301 می‌توانید از طریق وردپرس یا فایل htaccess اقدام کنید که هر کدام مراحل خاص خود را دارند. پس در ادامه هر دو روش را به‌طورمفصل توضیح خواهیم داد تا به‌خوبی با هر کدام آشنا شوید.

ریدایرکت در وردپرس

در این روش ریدایرکت 301 شما می‌توانید از افزونه‌های مختلفی مانند رنک مث redirection، Quick Redirect، yoast و... استفاده کنید.

  • افزونه Yoast: اگر در وب‌سایت وردپرس خود از سیستم مدیریت محتوای Yoast استفاده می‌کنید، باید در منوی سئو، گزینه «تغییر مسیر» را انتخاب کنید. بعد از انتخاب نوع ریدایرکت موردنظر «redirect 301» در قسمت «نشانی قدیمی»، آدرس صفحه قدیمی و در قسمت «آدرس»، url صفحه مقصد را وارد کنید. سپس روی گزینه «افزودن تغییر مسیر» ضربه بزنید تا ریدایرکت ثبت شود
  • افزونه rank math: از منوی رنک مث به قسمت «تغییر مسیرها» بروید و پس از واردکردن url مبدأ و مقصد، روی گزینه «301 انتقال دائمی» کلیک کنید و در نهایت با ذخیره تغییرات، فرایند مربوطه را به انجام برسانید
  • افزونه Quick Redirect: اگر برای انجام ریدایرکت‌های وب‌سایت خود، این افزونه را نصب کرده‌اید، کافی است روی اسم آن در منوی وردپرس کلیک کنید و پس از واردکردن لینک مبدأ و مقصدِ صفحات موردنظر در صفحه‌ای که نمایش‌ داده‌ شده است، روی گزینه Add New Redirects کلیک کنید. در این افزونه دو گزینه وجود دارد که NF مربوط به نوفالوشدن لینک موردنظر و NW مربوط به بازشدن لینک در تب جدید است
  • افزونه redirection: این پلاگین هم برای تغییر مسیر urlها جزو موارد پرکاربرد به شمار می‌رود. برای ریدایرکت‌کردن از طریق آن باید در صفحه مربوطه، داخل کادر «نشانی اصلی» آدرس قبلی را وارد کنید در قسمت «URL هدف» هم آدرس جدید را بنویسید تا پس از ذخیره‌سازی اطلاعات، تغییر مسیر انجام شود

ریدایرکت در htaccess

نحوه ریدایرکت 301 در htaccess به این صورت است که باید کد مربوط به نوع ریدایرکت موردنظر را داخل این فایل قرار دهید. در جدول زیر برخی از کدهای مربوط به ریدایرکت انواع آدرس‌ها از طریق htaccess آورده شده است:

نوع ریدایرکت کد htaccess
ریدایرکت http به https RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTPS} off
RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]
ریدایرکت دامنه به نسخه بدون www RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.yourdomain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://yourdomain.com/$1 [L,R=301,NC]
ریدایرکت فایل ها تغییر پسوند داده شده با htaccess RewriteEngine On
RewriteCond %{REQUEST_URI} .php$
RewriteRule ^(.*).php$ /$1.htm [R=301,L]}
ریدایرکت یک فایل به دامنه دیگر Redirect 301 /oldfile.htm https://yourdomain.ir/newfile.htm
ریدایرکت دامنه به نسخه www RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^yourdomain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://www.yourdomain.com/$1 [L,R=301,NC]}
ریدایرکت فایل ها Redirect 301 /oldfile.htm /newfile.htm
ریدایرکت کل دامنه RewriteEngine on
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^yourdomain.com [NC,OR]
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.yourdomain.com [NC]
RewriteRule ^(.*)$ https://yourdomain.ir/$1 [L,R=301,NC]

جمع‌بندی

در این مطلب توضیح دادیم ریدایرکت 301 چیست و نحوه اجرای آن در وردپرس و فایل htaccess به چه صورت است؛ حالا دیگر به‌خوبی می‌دانید که اگر برخی از صفحات وب‌سایت نیاز به تغییر مسیر داشته باشند، باید از چه طریقی اقدام کنید. البته به‌ یاد داشته باشید که این روش تنها راهکار برای هدایت صفحات نیست و علاوه‌برآن، انواع دیگری مانند ریدایرکت 307، 308، 302، 303 و... وجود دارد که هر کدام دارای ماهیت و کاربرد منحصربفردی هستند.

ازاین‌رو پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که با مطالعه سایر مقالات مربوط به روش ریدایرکت در سایت جت‌ سئو، اطلاعات خود را دراین‌باره افزایش دهید و به عنوان یک سئوکار یا مدیر وب‌سایت خود، حین هدایت صفحات، تصمیم درست و عملکرد هوشمندانه‌ای داشته باشید. لطفا نظرات خود را پیرامون موضوع مطرح شده با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید