اشتراک جت سئو

صفحات یتیم یا orphan page چیست؟


هر صفحه در سایت از طریق لینک به صفحات دیگر وصل می‌شود. در استعاره مثل این است که به والدینش متصل می‌شود و یک سلسله مراتبی در سایت به وجود می‌آید که ساختار سایت را مشخص می‌کند. خزنده‌ها و کاربران نیز از طریق این ساختار در سایت هدایت می‌شوند.

اکنون فرض کنید یک صفحه یا چند صفحه هیچ لینکی به صفحات دیگر نداشته باشند. این‌ها هیچ اتصالی با والدینشان ندارند و مانند صفحاتی یتیم و تنها رها شده‌اند. پیدا کردن این نوع صفحات کار ساده‌ای نیست، چون ارتباطی با آن‌ها وجود ندارد. اما ما در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا صفحات یتیم سایتتان را پیدا کنید و دست آن‌ها را به والدینشان برسانید.

محتوای یتیم چیست؟

صفحات یتیم در واقع صفحاتی از سایت هستند که هیچ لینکی از صفحات دیگر سایت به آن‌ها داده نشده است. به طوری که از طریق شبکه لینک‌های داخلی به صفحات دیگر سایت متصل نیستند. در نتیجه، کاربر هرگز از درون سایت نمی‌تواند با لینک‌های داخلی به آن‌ها برسد.

محتوای یتیم به سختی می تواند در موتورهای جستجو ایندکس شود، چون همان طور که کاربران قادر به پیدا کردن آن‌ها نیستند، خزنده‌ها هم که از طریق لینک‌ها صفحات را پیدا می کنند قادر به یافتن آنها نخواهند بود. در این شرایط خزنده ها تنها از طریق نقشه سایت می توانند به این صفحات دست پیدا کنند. به همین دلیل این صفحات یا ایندکس نمی شوند و یا حتی در صورت ایندکس شدن هم رتبه مناسبی را کسب نمی کنند.

چرا صفحات یتیم برای سئو مضر است؟

صفحات یتیم یا Orphan Pages چند معیار سئو را با مشکل مواجه می‌کنند:

  • صفحات یتیم به سختی ایندکس می‌شوند

همان طور که گفته شد، خزنده‌های گوگل و اسپایدرها به سختی می توانند محتوای یتیم را بخزند و آن را ایندکس کنند.

  • صفحات یتیم به تجربه کاربری سایت لطمه می‌زنند

حتی اگر این صفحات را در نقشه XML سایتتان ثبت کنید، باز هم چون کاربر در ساختار سایتتان هیچ دسترسی به محتوای این صفحات ندارد، اگر مطالب مهمی در این صفحات نوشته شده باشد به تجربه کاربری سایت لطمه خواهد زد.

  • صفحات یتیم نرخ خروج را افزایش می‌دهند

از سوی دیگر، چه خزنده‌ها و چه کاربران وقتی وارد سایتی می‌شوند از طریق لینک‌های موجود در صفحه به صفحات دیگر راه پیدا می‌کنند و همین طور در سایت می‌چرخند. حالا فرض کنید بخشی از سایت از طریق هیچ لینکی به بقیه صفحات متصل نباشد. در این حالت خزنده یا کاربر راه خود را پیدا نمی‌کند و به همین دلیل سایت را ترک می‌کند و این باعث افزایش نرخ خروج و کاهش نرخ تبدیل خواهد شد.

دلایل به وجود آمدن Orphan Pages

صفحات یتیم به دلایل مختلفی در سایت به وجود می‌آیند. مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ریدایرکت نشدن نسخه http صفحه روی نسخه https
  • ریدایرکت نشدن نسخه دارای www صفحه روی صفحه بدون www (اگر شما این مورد را انتخاب کرده‌اید)
  • ایجاد دو URL مشابه هم در حالی که یکی از آن‌ها یک اسلش اضافی دارد. مثل:

/https://www.example.com/page-x
https://www.example.com/page-x

این‌ها شایع‌ترین مواردی هستند که باعث ایجاد Orphan Pages می‌شوند؛ اما دلایل دیگری نیز در پیدایش آن‌ها می‌توانند دخیل باشند. مانند موارد زیر:

  • وقتی یک شرکت یک سری صفحات را دیگر نیاز ندارد، اما می‌خواهد آن‌ها را روی وب‌سایتش داشته باشد، به همین دلیل دسترسی به آن قسمت را حذف می‌کند. این صفحات کم‌کم قدیمی و فراموش شده و هیچ لینک جدیدی نمی‌گیرند. برای مثال یک دسته‌بندی در بخش وبلاگ یا یکی از صفحات خدمات که فعلاً توسط شرکت ارائه نمی‌شود.

چگونه صفحات یتیم وب‌سایتمان را پیدا کنیم؟

ابزارهای زیادی برای پیدا کردن صفحات یتیم وب سایت به وجود آمده‌‌اند که با کمک آن‌ها می‌توانید صفحات سایتتان را تجزیه و تحلیل کنید. یکی از معروف‌ترین و دم دستی‌ترین این ابزارها گوگل آنالتیکس است.

البته پیدا کردن صفحات یتیم با استفاده از گوگل آنالتیکس کمی طولانی و زمان بر است. چون این ابزار صفحات یتیم را به شما معرفی نمی‌کند، بلکه فقط فهرستی از صفحات خزیده شده مقابلتان قرار می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید این فهرست را با فهرست کل صفحات وب سایت مقایسه کنید و ببینید کدام صفحات از قلم افتاده‌‌اند یا در واقع خزیده نشده‌اند. صفحاتی که خزیده نشده‌‌اند همان صفحات یتیم یا Orphan Pages هستند.

همان طور که مشاهده کردید این کار زمان‌بر و کمی گیج کننده است. بنابراین بهتر است از ابزارهایی که به طور مستقیم صفحات یتیم را به شما معرفی می‌کنند استفاده کنید. معروف‌ترین این ابزارها در سطح جهانی ابزار screaming frog است. برای ما ایرانی‌ها استفاده از این ابزارها نیز معایب خاص خودش را دارد. اول اینکه در خرید آن‌ها با دردسر مواجه خواهیم شد و بعد به دلیل انگلیسی بودن زبان این ابزار ممکن است هنگام استفاده از آن‌ها با دشواری رو به رو شویم. در مقاله‌ی آموزش کار با نرم افزار Screaming Frog SEO Spider درباره‌ی این نرم افزار بیشتر صحبت کرده‌ایم.

پس بهترین کار این است که از ابزارهای ایرانی که این خدمات را ارائه می‌دهند استفاده کنیم. از بهترین ابزار های ایرانی برای تحلیل صفحات وب سایت می‌توان به «جت سئو» اشاره کرد. جت سئو ابزاری است که سئو سایت را از نظر الگوریتم‌های گوگل تحلیل کرده و اشکالات آن را با جزئیات به شما معرفی می‌کند. در ادامه روش پیدا کردن صفحات یتیم با استفاده از این سرویس قدرتمند را به طور کامل به شما آموزش خواهیم داد.

پیدا کردن صفحات یتیم با استفاده از جت سئو

به این منظور کافی است وارد سایت جت سئو به آدرس jetseo.ir شده و در آن ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام بسته‌های تجزیه و تحلیل سایت برای شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید بسته متناسب با نیازتان را خریداری کنید. سه بسته برای اشتراک به شما پیشنهاد داده می‌شود به نام‌های بسته مقدماتی، پیشرفته و سازمانی. از میان این‌ها فقط دو بسته پیشرفته و سازمانی اطلاعاتی در مورد صفحات یتیم سایت ارائه می‌کنند. بنابراین باید یکی از این دو گزینه را انتخاب و خریداری کنید. به علاوه جت سئو این امکان را دارد که یک بار با وارد کردن آدرس سایت خود به طور رایگان از خدمات تحلیل سایت آن بهره مند شوید.

  • بعد از خریداری، برای اینکه داشبوردتان به حالت فعال دربیاید کافی است یک بار از حساب کاربری خود خارج شده و مجددا لاگین کنید.

پنل کاربری جت سئو

  • اولین مرحله برای پیدا کردن صفحات یتیم سایت، این است که سایتتان را ثبت کنید.

مرحله اول: ثبت سایت

  • بعد از ورود به صفحه، این بار از شما خواسته می‌شود تا آدرس سایتتان را وارد کنید.

مراحل ثبت سایت در جت سئو برای پیدا کردن صفحات یتیم

  • در مرحله بعد آدرس سایت باید به تأیید برسد. برای تأیید آدرس سه روش پیش روی شماست که از هرکدام راحت‌تر بودید می‌توانید استفاده کنید:

روش های تایید سایت در جت سئو برای پیدا کردن صفحات یتیم

  1. بارگذاری فایل

در این روش یک فایل به شما داده می‌شود که باید آن را دانلود کرده و سپس در هاست سایتتان در پوشه public_html آپلود کنید. سپس باید به سایت جت سئو برگردید و بر روی دکمه نارنجی رنگ «تأیید سایت» کلیک کنید.

  1. متا تگ

روش بعدی استفاده از متا تگ است. این روش برای افرادی که با کدنویسی آشنایی دارند توصیه می‌شود. برای این کار باید کد ارائه شده را در بین کدهای سایتتان تعبیه کنید. همه این‌ها برای این است که جت سئو بتواند به اطلاعات سایتتان دسترسی پیدا کرده و به خوبی آن را آنالیز کند. در این روش نیز بعد از کپی کردن کد، گزینه تأیید سایت را کلیک کنید.

  1. ارسال ایمیل

در این روش باید یک آدرس ایمیل مخصوص سایتتان را وارد کنید تا برای آن کد تأیید ارسال شود. سپس یک کد فعال سازی برایتان ایمیل می‌شود که باید آن را از صندوق دریافت ایمیلتان فعال کنید.

  • بعد از تأیید سایت، می‌توانید تجزیه و تحلیل را شروع کنید.

مرحله دوم: تجزیه و تحلیل سایت

  • اکنون باید در داشبورد خود صفحه‌‌ای مانند زیر ببینید:

تجزیه و تحلیل سایت با جت سئو

  • در اینجا روی داشبورد تجزیه و تحلیل سایت کلیک کنید تا وارد صفحه‌‌ای مانند شکل زیر شوید. از منوی سمت راست، گزینه صفحات را کلیک کنید تا منوی آبشاری باز شود. 

چرا صفحات یتیم برای سئو مضر است؟

  • در این حالت گزینه «صفحات یتیم» نمایان خواهد شد و می‌توانید آن را انتخاب کنید. به این ترتیب گزارش صفحات یتیم مانند صفحه زیر برایتان به نمایش درخواهد آمد: این تحلیل عنوان صفحه، بررسی تگ noindex، AMP بودن صفحات، حجم صفحات و بسیاری موارد دیگر را نیز در برمی‌گیرد.

پیدا کردن صفحات یتیم با استفاده از جت سئو

همان طور که مشاهده کردید کار با این ابزار سئو ایرانی نه تنها بسیار ساده است، بلکه چنانچه در هر مرحله با مشکلی مواجه شدید می‌توانید با پشتیبانی تماس گرفته و راهنمایی بگیرید. این تنها یکی از قابلیت‌های این ابزار بود که در اینجا گفته شد. بنابراین با استفاده از ابزار جت سئو دیگر نیازی به بلد بودن زبان انگلیسی یا پیدا کردن orphan pages از میان کل صفحات و صفحات خزیده شده نخواهید داشت، بلکه فقط با چند کلیک فهرستی از صفحات یتیم مقابلتان قرار خواهد گرفت. به همین ترتیب می‌توانید تنها با چند کلیک، سایت خود را در بسیار از زمینه‌های دیگر مورد ارزیابی قرار دهید و گزارش‌های جامعی را همراه با راهکار دریافت کنید.

جمع بندی

با توجه به مشکلاتی که بر سر راه استفاده از ابزارهای خارجی وجود دارد توصیه طلایی ما به شما این است که از ابزارهای فارسی برای این کار کمک بگیرید تا دچار اشتباه و سردرگمی نشوید. حتی ابزار معروفی چون گوگل آنالتیکس هم یک راه حل ساده و قطعی برای پیدا کردن صفحات یتیم ندارد. بهترین کار استفاده از ابزارهایی است که بدون مشکل تراشی‌های جدید فهرستی از صفحات یتیم وب سایتتان را پیش روی شما قرار می‌دهند. یکی از بهترین ابزارهای موجود در بازار ایران برای آنالیز سایت، ابزار جت سئو است که ما در این مقاله طرز کار با آن را به شما آموزش دادیم.

اگر می خواهید اصول دیگر تولید محتوا و سئو را بیاموزید پیشنهاد می کنیم به صفحه اختصاصی جت سئو در این زمینه مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

با استفاده از ابزارهای زیر می توانید صفحات یتیم (orphan page) را شناسایی کنید :

jetseo / Screaming Frog / Google Search Console

مضرات صفحه یتیم برای سئو به شرح زیر است :

ایندکس نشدن صفحات یتیم / آسیب به تجربه کاربری / افزایش نرخ خروج کاربران از سایت

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید