اشتراک جت سئو

آموزش ریدایرکت 302 و نحوه اجرا و کاربرد آن


ریدایرکت 302 به‌عنوان تغییر موقت مسیر یک آدرس به آدرس دیگر محسوب می‌شود که برخلاف ریدایرکت 301، اعتبار صفحه قدیمی به صفحه جدید انتقال نمی‌یابد و صرفاً برای مدتی، صفحه مربوطه از دسترس خارج می‌شود. پس اگر در وب‌سایت خود نیاز به انجام چنین کاری دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله از مجله آموزشی جت سئو را تا پایان مطالعه کنید و علاوه‌بر آشنایی با ماهیت ریدایرکت 302، نحوه استفاده از آن را هم بیاموزید.

آموزش ریدایرکت 302

ریدایرکت 302 یا ریدایرکت موقت چیست؟

دررابطه‌با ریدایرکت 302 باید بگوییم که این فرایند به‌منظور تغییر آدرس ‌یک صفحه یا دامنه وب‌سایت (به‌صورت موقت) انجام می‌شود. با ریدایرکت موقت 302 اعتبار صفحه مبدأ به صفحه مقصد منتقل نمی‌شود؛ اما شما می‌توانید از این طریق، صفحه موردنظر را برای مدتی از دسترس خارج کنید تا کاربران به آدرس دیگری منتقل شوند. برای مثال ممکن است بهدلیل بروز ایردات فنی در یکی از صفحات پربازدید وب‌سایت، بخواهید کاربران خود را برای مدتی به یک آدرس دیگر هدایت کنید تا مشکلات مربوطه برطرف شوند. البته این مثال تنها یکی از کاربردهای متعدد ترفند مذکور است و علاوه بر آن، می‌توان در مواقع بسیاری به‌واسطه این روش، بدون انتقال اعتبار و ارزش صفحه موردنظر، تا اطلاع ثانوی آن را به صفحه دیگری انتقال دهید.

کاربرد ریدایرکت 302 یا ریدایرکت موقت

از جمله مهم‌ترین کاربرد ریدایرکت 302 موقت، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حذف یک پست یا صفحه به‌صورت موقت
  • رفع ایرادات فنی و دیزاین صفحه
  • انتقال سایت به یک آدرس دامنه دیگر
  • تغییر CMS یا فعال‌کردن Permalinks
  • تغییر آدرس تمام صفحات وب‌سایت
  • ادغام چند آدرس دامنه با یکدیگر
  • انتقال چند صفحه به صفحه مهم‌تر

نحوه صحیح انجام ریدایرکت 302

پس از آشنایی با موارد استفاده از ریدایرکت 302 در وب‌سایت‌های مختلف، حالا نوبت آن است که طریقه پیاده‌سازی آن را بیاموزید و بدانید که چطور می‌توان در وردپرس یا از طریق فایل htaccess، مسیر صفحه یا دامنه موردنظر را تغییر داد.

اجرا ریدایرکت 302 در وردپرس

در اولین بخش از آموزش نحوه ریدایرکت 302، قصد داریم طریقه انجام این کار را با کمک افزونه‌های وردپرس، خدمت شما عزیزان توضیح دهیم. سپس به بررسی ترفندهای تغییر مسیر موقت با فایل htaccess هم خواهیم پرداخت.

تغییر مسیر 302 با افزونه Rank Math

برای اجرا ریدایرکت 302 از طریق افزونه رنک مث، کافی است روی نام افزونه در منوی سمت راست پیشخوان کلیک کنید و به قسمت تغییر مسیرها بروید. سپس در کادر مبدأ، آدرس مربوط به صفحه‌ای که قصد ریدایرکت کردن آن را دارید، وارد کنید و در کادر بعدی هم url صفحه مقصد را بنویسید. حالا باید روی گزینه تغییر مسیر موقت 302 ضربه بزنید و با کلیک بر گزینه «افزودن تغییر مسیر» تغییرات مربوطه را ذخیره کنید.

تغییر مسیر 302 با افزونه Yoast

هنگام اجرای ریدایرکت موقت 302 با این افزونه باید وارد منوی پیشخوان وردپرس شوید و روی گزینه مربوط به پلاگین Yoast کلیک کنید و پس از ورود به بخش تغییر مسیر، با انتخاب نوع ریدایرکت و وارد کردن آدرس قدیمی و جدید، روی گزینه ذخیره تغییرات ضربه بزنید تا مسیر صفحه تغییر کند.

تغییر مسیر 302 با افزونه Safe Redirect Manager

دررابطه‌با روش ریدایرکت 302 از طریق افزونه Safe Redirect Manager خبر خوب اینکه شما می‌توانید به‌راحتی انواع ریدایرکت‌های 301، 302، 303 و 307 و... پیاده‌سازی کنید. تنها کافی است وارد بخش کار با این افزونه شوید و با انتخاب نحوه تغییر مسیر و درج لینک صفحات مبدأ و مقصد، تغییرات لازم را جهت انجام ریدایرکت اعمال کنید.

استفاده از ریدایرکت 302

تغییر مسیر 302 با افزونه Set All Redirect Plugin

یکی دیگر از افزونه‌های کاربردی وردپرس برای انجام ریدایرکت موقت (302)، Easy Redirect Manager است که می‌توانید به کمک آن انواع صفحات وب‌سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن، به‌صورت موقت تغییر مسیر دهید. همچنین اعمال سایر ریدایرکت‌های 310، 301 و... هم به‌واسطه این پلاگین امکان‌پذیر است. برای انجام ریدایرکت 302 با استفاده از این پلاگین باید وارد بخش کاربری مربوطه شوید و به همراه درج url مبدأ و مقصد، نوع ریدایرکت را انتخاب کنید تا پس از ثبت تغییرات، کاربر هنگام کلیک روی لینک مبدأ، به صفحه موردنظر شما هدایت شود.

ریدایرکت 302 در htaccess

پس از آشنایی با انواع روش تغییر مسیر 302 به کمک افزونه‌های وردپرس، حالا نوبت آن است که در ادامه مروری بر نحوه انجام ریدایرکت مذکور از طریق فایل‌های htaccess داشته باشیم. ازاین‌رو در جدول زیر لیستی از کدهایی را آورده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها برای اعمال تغییر مسیر موقت (302) روی صفحات مختلف وب‌سایت استفاده کنید.

نوع ریدایرکت موقت 302

کد دستوری

توضیحات

ریدایرکت یک صفحه مشخص به URL جدید

Redirect 302 /old-page.html http://example.com/new-page.html

این دستور به مرورگرها می‌گوید که آدرس /old-page.html به‌صورت موقت به http://example.com/new-page.html منتقل شود.

ریدایرکت یک صفحه یا سایت به دامنه دیگر

Redirect 302 / http://example.com

با این روش درخواست‌ها به سایت فعلی موقتاً با آدرس http://example.com منتقل می‌شوند.

ریدایرکت سایت از دامنه قدیمی به دامنه جدید

Redirect 302 / http://newdomain.com

با این کد، همه درخواست‌ها به سایت فعلی به‌صورت موقت، به http://newdomain.com منتقل می‌شوند.

ریدایرکت سایت از http به https

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} on

RewriteRule (.*) http://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=302,L]

این کد به مرورگرها دستور می‌دهد که اگر وب‌سایت از HTTPS استفاده می‌کند، به طور موقت به HTTP انتقال یابد.

ریدایرکت سایت از https به http با htaccess

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} on

RewriteRule ^(.*)$ http://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=302]

با این کد اگر وب‌سایت از HTTPS استفاده می‌کند، موقتاً به HTTP انتقال خواهد یافت.

تفاوت ریدایرکت 302 و 301

مهم‌ترین تفاوت بین ریدایرکت 301 و 302 این است که تغییر مسیر 301 برای انتقال همیشگی یک آدرس به آدرس دیگر استفاده می‌شود؛ اما تغییر مسیر 302 را مواقعی به‌کار می‌بریم که بخواهیم آدرس یک صفحه یا دامنه را به‌طور موقت روی آدرس دیگر ریدایرکت کنیم. درهمین‌راستا می‌توان به یک تفاوت دیگر که از مسئله دائم و موقت‌بودن ریدایرکت‌های نشأت می‌گیرد، اشاره کرد و آن هم انتقال پیج رنک است. در واقع اگر از ریدایرکت دائمی (301) استفاده کنید، اعتبار و ارزش صفحه هم به آدرس مقصد انتقال می‌یابد، درصورتی‌که حین تغییر مسیر موقت (302) این اتفاق رخ نمی‌دهد.

تفاوت ریدایرکت 302 و 307

به‌طورکلی http دارای دو نسخه 1.0 و 1.1 است و فرقی که بین ریدایرکت 302 و 307 وجود دارد، مربوط به نسخه‌های همین پروتکل می‌شود. درواقع تغییر مسیر 302 از هر دو نسخه پشتیبانی می‌کند؛ اما نوع 307 صرفاً قابلیت پشتیبانی از نسخه 1.0 را دارد.

جمع‌بندی

در این مطلب به آموزش ریدایرکت 302 پرداختیم و نحوه اجرای آن در وردپرس و فایل‌های htaccess را مرور کردیم. پس حالا دیگر به‌خوبی می‌دانید که این روش برای تغییر مسیر موقت صفحات یا دامنه وب‌سایت مورداستفاده قرارمی‌گیرد و معمولاً هنگام رفع ایرادات فنی آدرس موردنظر کاربرد دارد.

امیدواریم نهایت استفاده را از مطالعه این مقاله برده باشید و به پاسخ سوالات خود دررابطه‌با موضوع مطرح شده، برسید. لطفاً شما عزیزان هم تجربیات و پیشنهادهای خود را دراین‌خصوص با ما و سایر کاربران جت سئو به اشتراک بگذارید. از اینکه تا پایان همراه ما بودید، صمیمانه سپاسگزاریم.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید