منظور از تبادل لینک چیست؟


یکی از دغدغه‌های مدیران وبسایت‌ها، بیشتر دیده ‌شدن محتوای انتشار یافته در سایت‌های زیر دستشان است. یکی از پیشنهاداتی که به این افراد می‌شود، استفاده از تبادل لینک با وب‌سایت‌های دیگر است.

اگر شما هم سایت یا وبلاگی داشته باشید، به همین دلیل احتمالاً نام این استراتژی برایتان آشنا خواهد بود. در ساده‌ترین تعریف، منظور از تبادل پیوند موافقت دو سایت اینترنتی برای لینک دادن به یکدیگر است و گاهی به آن لینک متقابل هم می‌گویند. استفاده بهینه و اصولی از این روش، می‌تواند باعث افزایش رتبه سایت شما و همچنین جلب اعتماد سایر کاربران شود. حال که با کلیت این کار آشنا شدیم، بهتر است به جزئیات آن بپردازیم. در ادامه به انواع تبادل لینک، نکات مهم، مزایا و معایب این فرایند خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تبادل لینک اتوماتیک و خودکار چیست؟

در گذشته برای استفاده از بک لینک باید به دنبال شریک مناسبی می‌گشتید، با او وارد مذاکره می‌شدید و در نهایت هر کس لینک دیگری را در سایت خود قرار می‌داد. اما با گسترش میزان محتوای اینترنت، افزایش تعداد سایت‌ها و همچنین تغییر الگوریتم‌های گوگل این کار قدری سخت به نظر می‌آمد. برای همین روش دیگری به وجود آمد که برخلاف شیوه دستی، تمام زحمت بر دوش مدیران نبود. در تبادل لینک اتوماتیک مدیران کد طراحی شده توسط سرویس‌دهنده مورد نظرشان را در پایگاه داده سایت قرار می‌دهند. پس از این کار، سایت‌هایی که از نظر محتوایی و زمینه فعالیت بهم شباهت دارند، به یکدیگر به صورت اتوماتیک متصل و لینک‌شان در صفحات هم نمایش داده می‌شود.

تبادل لینک

انواع تبادل لینک‌

دیگر مانند گذشته استفاده از پیوند سایر سایت‌ها، به یک روش ساده ختم نمی‌شود و امروزه انواع مختلفی از این کار انجام می‌گیرد. اما دو نوع از مهم‌ترین روش‌های تبادل، روش‌ دو‌طرفه و سه‌طرفه است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

تبادل لینک دو‌ طرفه

در این روش، شما به سایتی لینک می‌دهید که به شما لینک داده است و یک چرخه متقابل بینتان شکل می‌گیرد. در این صورت شخصی که وارد صفحات سایت شما شده به سایت شریکتان متصل می‌شود و می‌تواند مجدداً از طریق وی، به یکی از صفحات سایتتان برسد.

تبادل لینک سه طرفه

با پیشرفت ربات‌ گوگل، این موتور جستجو به راحتی متوجه پیوندهای دو‌طرفه می‌شد و از تأثیر این تبادل کاسته می‌شد. به همین دلیل، متخصصان زمینه سئو به فکر راهکاری برای حل این مشکل افتادند. فرض کنید نام سایتتان «الف» است و مخاطب از طریق شما به سایت «ب» می‌رسد. در ادامه، این مخاطب لینکی به سایت «ج» مشاهده می‌کند و وارد یکی از صفحات آن می‌شود. در آن صفحه پیوندی به سایت «الف» وجود دارد و مجدداً مخاطب می‌تواند به شما برسد. همان‌طور که متوجه شدید چرخه‌ای سه‌گانه بین سایت‌ها وجود دارد که کم‌تر احتمال مشخص شدن ارتباط مستقیم آن‌ها وجود دارد و به این روش، بک لینک سه طرفه می‌گویند.

مزایای تبادل لینک

یکی از مؤلفه‌های اساسی برای داشتن سایتی موفق، جذب لینک به سمت سایتتان است. تولید محتوای عالی بدون لینک‌هایی که پشتیبان این محتوا باشند، به سرانجام نمی‌رسد. در نتیجه طراحی تبادل پیوند به صورت اصولی، مزایایی دارد که در ادامه به سه مورد از آنها اشاره می‌کنیم.

ایجاد روابط حرفه‌ای: ارتباط گرفتن با همکارانی که از نظر حرفه‌ای نیز به شما شباهت دارند علاوه بر افزایش روابط کاری، باعث می‌شود که بفهمید دیگران نیز چه محتوایی تولید می‌کنند یا در ادامه چه برنامه‌ای خواهند داشت. این امر به شما در طراحی تقویم محتوایی نیز کمک خواهد کرد.

افزایش بازدید وبسایت: بسیاری از خوانندگان ممکن است از طریق پیوندها وارد وبلاگ یا سایت شما شوند. وجود نام شما در سایر سایت‌ها، احتمال دیده‌ شدنتان را افزایش می‌دهد و حتی به برندینگ مجموعه کمک می‌کند.

افزایش اعتبار دامنه و رتبه صفحه: امروزه بیشتر کارشناسان روی این مزیت تبادل دست می‌گذارند و آن را تبلیغ می‌کنند. وجود سایتی با دامنه معتبر باعث عمل‌کرد بهتر سایت در موتورهای جستجو و همچنین افزایش رتبه آن می‌شود.

معایب تبادل پیوند

استفاده از لینک متقابل مانند شمشیر دو لبه است؛ همان‌طور که استفاده مطابق چارچوب از آن باعث بهبود سایت شما می‌شود، اگر بدون در نظر گرفتن این چارچوب‌ها اقدام به تبادل کنید، در آینده ممکن است آسیب ببینید که برخی از آن‌ها در ادامه آورده شده است.

پنالتی شدن توسط گوگل: اگر دستورالعمل‌های گوگل را رعایت نکنید و از لینک‌های پشتیبان نامناسب استفاده کنید، خطر پنالتی شدن وجود دارد.

کاهش رتبه سایت: اگر به سایت‌هایی که مرتبط با محتوای شما نیستند لینک دهید، ممکن است با کاهش رتبه سایت روبه‌رو شوید.

تقویت سئو رقبا: اگر به سایت‌هایی با کلمات کلیدی مشابه‌تان، که رقیب شما محسوب می‌شوند، لینک دهید تنها باعث افزایش رتبه آن‌ها خواهید شد.

کاهش اعتماد موتورهای جستجو: اگر سایت شما پر از پیوندهای یک-به-یک غیر اصولی است و متن لینک‌ها هم به محتوای آن مربوط نیست، در این صورت باعث کاهش اعتماد گوگل به خودتان خواهید شد.

نکات مهم تبادل لینک در سئو

درست است که استفاده از لینک پشتیبان روی سئو تأثیر دارد اما سایت طرف مقابلتان باید دارای حداقل شرایطی باشد که تبادل پیوند در نهایت مؤثر باشد. برای همین قبل از اقدام به این سؤال‌ها پاسخ دهید:

  • آیا محتوایی دارم که برای مخاطب جدید جذاب و مفید باشد؟
  • آیا رتبه دامنه (Domain Rating) سایت تبادل‌کننده بیش از ۴۰ است؟
  • آیا بازدیدکننده‌های طبیعی آن سایت در ماه بیش از ۵٬۰۰۰ نفر هستند؟
  • آیا مخاطبان وب سایت هدف، جزو مخاطبان اصلی من محسوب می‌شوند؟
  • آیا بین محتوایی که می‌خواهیم به یکدیگر پیوند دهیم، ارتباط شفافی وجود دارد؟
  • عمر وبسایت شریک من چقدر است؟

بررسی لینک‌ها از طریق جت سئو

حال که با مسائل مهم در زمینه بک لینک آشنا شدیم، ممکن است برخی از شما قصد انجام این کار را داشته باشید. وجود ابزاری مناسب که بتواند صفحات مخلف وب را در سریع‌ترین زمان بررسی کند، در این زمینه خیلی به شما کمک می‌کند. جت سئو ابزار قدرتمند ایرانی است که از زبان و محتوای فارسی کاملاً پشتیبانی می‌کند، پس اگر می‌خواهید «بیشتر از رقبا دیده شوید» جت سئو کنار شما است.

جمع‌بندی

همان‌طور که در این متن متوجه شدیم یکی از راه‌های آشنایی سایر مخاطبان با شما، استفاده از تبادل لینک است. همان‌قدر که این روش می‌تواند مؤثر باشد، در صورت استفاده غیراصولی از آن می‌تواند باعث آسیب به رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو نیز شود. برای جلوگیری از این مسأله چندین نکته‌ی مهم توضیح داده شد که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید در بین رقبا بیشتر دیده شوید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: