اشتراک جت سئو

بازاریابی محتوا چیست؟ | مزایا + مراحل اجرای Content Marketing


بازاریابی محتوایی چیست؟

اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ و یا سئو کار می کنید مطمئنا درباره Content Marketing یا بازاریابی محتوایی و اهمیت آن در حوزه دیجیتال شنیده اید. کانتنت مارکتینگ یعنی تولید محتوا کاربردی و جذاب برای اطلاع‌رسانی، برقراری ارتباط، ارزش‌آفرینی و افزایش اعتماد مخاطب تا اقدام مورد نظر ما را انجام دهد. بازاریابی محتوایی اگر درست انجام شود، به وضوح نشان می‌دهد که یک شرکت برای افرادی که به آنها محصول یا خدمات می‌فروشد، ارزش قائل است. اگر مخاطبان هدف شما، کسب و کار شما را به عنوان یک منبع ارزشمند برای مشاوره و راهنمایی ببینند و اطمینان پیدا کنند که هدف شما فقط فروش نیست، به شما وفادار خواهند شد. با این مقاله از جت سئو همراه باشید تا درباره مزایا و اصول Content Marketing بیشتر بدانید و اطلاعات کسب کنید.

بازاریابی محتوایی یا Content Marketing

بازاریابی تولید محتوا روشی اثبات شده است که کارایی آن بر هیچ کس پوشیده نیست. این روش به عنوان یک مزیت رقابتی، شما را از رقبایتان متمایز خواهد کرد. البته باید در نظر داشته باشید که رقابت فضای مجازی بر سر محتوا، این روزها بسیار سخت است و با تولید هر محتوایی نمی‌توانید برگ برنده را از آن خود کنید. اجازه بدهید تاثیر کانتنت مارکتینگ را از زبان آمار بررسی کنیم:

  • کسب و کارهایی که دارای وبلاگ هستند، 67 درصد بیشتر از سایر مشاغل سرنخ (LEAD) دریافت می‌کنند.
  • قبل از تماس با یک نماینده فروش، 74 درصد از خریداران سه تا پنج محتوا را مطالعه می‌کنند.
  • کسب و کارهایی که از بازاریابی محتوا استفاده می‌کنند، تقریباً 30٪ نرخ رشد بیشتری نسبت به کسب و کارهای دیگر دارند.
  • در بین بازاریابان تجارت به تجارت یا Business to Business (B2B)،72  درصد می‌گویند که بازاریابی محتوا باعث افزایش تعامل و تعداد سرنخ‌ها می‌شود.

با این آمار باید قانع شده باشید که به بازاریابی محتوایی نیاز دارید!

مزایای content marketing چیست؟

کانتنت مارکتینگ حتماً باید مزایایی چشمگیری داشته باشد؛ وگرنه چه دلیلی دارد وقت و هزینه گرانبهایتان را که می‌توانید برای فروش صرف کنید، به تولید محتوا اختصاص بدهید؟! در ادامه مزایای بازاریابی محتوایی را با هم مرور می‌کنیم:

افزایش ترافیک سایت

هر کسی که در مورد بازاریابی داخلی تصمیم جدی داشته باشد، می‌داند که بدون استراتژی محتوا نمی‌تواند در سئو برنده شود. در واقع، تولید محتوای موثر، پایه و اساس جستجوی ارگانیک و بهترین راه برای افزایش ترافیک وب‌سایت است .بعد از اینکه به مسائل فنی سئو در وب‌سایت خود پرداختید، دست روی دست می‌گذارید و منتظر می‌مانید؟ البته که نه. شما به طور مداوم محتوای با کیفیتی تولید می‌کنید که مخاطبان شما را جذب می‌کند.

وقتی محتوای مفیدی تولید می‌کنید که به سؤالات جستجوگران پاسخ می‌دهد، Google با رتبه‌بندی بهتر در صفحات نتایج موتور جستجو Search Engine Results Pages (SERP)  به شما پاداش می‌دهد. بک لینک گرفتن از وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌های معتبر هم باعث افزایش اعتماد گوگل به سایت شما می‌شود.

جلب اعتماد مخاطب

موتور جستجوی Google آنچه را که می‌خواهد از وب‌سایت‌ها ببیند، در یک عبارت مخفف خلاصه کرده است: EAT! این عبارت از در کنار هم قرار گرفتن حرف اول سه کلمه Expertise، Authority و Trust (الگوریتم E-A-T) ساخته شده است که به ترتیب تخصص، اقتدار و اعتماد  ترجمه می‌شوند. یکی از مزایای بازاریابی محتوا این است که این انتظار گوگل را به خوبی برآورده می‌کند. در واقع بازاریابی محتوایی برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، چیزی فراتر از فروش است. انتشار محتوای مفید و قابل درک که به پرسشی پاسخ بدهد یا گرهی از کار مخاطب باز کند، از نام تجاری شما یک برند معتبر و قابل اعتماد می‌سازد و نزد گوگل محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنید! دقت داشته باشید که حتی با نوشتن یک صفحه درباره ما قوی می توانید اعتمادسازی کاربران تسهیل و تسریع بخشید. برای مشاهده نمونه درباره ما سایت با جت سئو همراه باشید.

آگاهی از برند

مزدا یک مثال عالی از نحوه ایجاد آگاهی از برند توسط انواع مختلف محتوا است. این کمپانی اقدام به انتشار مجله Zoom-Zoom کرده که یکی از بهترین نمونه‌های محتواسازی در صنعت خودرو به شمار می‌رود. محتوای این مجله تماماً درباره خودروی مزدا است. در یک اقدام گسترده‌تر در فضای مجازی، از خریداران خودروهای مزدا خواسته شده تا تجربیات و روایت‌های خود را با استفاده از هشتگ #zoomzoommazda  با دیگران به اشتراک بگذارند. تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی بدون این که بدانند، با این جریان همراه شده‌اند و برند مزدا در ذهن آنها ماندگار شده است. این معجزه کانتنت مارکتینگ است! در کنار بازاریابی محتوا راه های فراوانی برای شناخت برند وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از فاوآیکون در ساختار سایت است. اگر با مفهوم فاوآیکون آشنایی ندارید مقاله فاوآیکون چیست را مطالعه کنید.

همراهی در سفر مشتری

سفر مشتری از زمانی که به دنبال راه حل می‌گردد آغاز می‌شود و زمانی که با خرید محصول یا خدمات از شما مشکلش حل می‌شود، پایان می‌یابد. سفر مشتری سه مرحله دارد: آگاهی، بررسی و تصمیم گیری. فرقی نمی‌کند مشتری شما در کدام مرحله از سفر خود قرار دارد یا به دنبال چه چیزی است. شما می‌توانید با محتوایی که تولید می‌کنید، در تمام مراحل این سفر با او همراه باشید. از طرف دیگر، مشتری در مرحله بررسی، یک شناخت کلی از آنچه که می‌خواهد دارد. شما در این مرحله می‌توانید او را متقاعد کنید که بهترین محصول یا خدمات را به او ارائه می‌دهید. در مرحله تصمیم‌گیری هم وظیفه محتوا این است که به مخاطب بگوید که چرا با خرید خدمات یا محصولات از شما حس بهتری پیدا خواهد کرد.

وفادار کردن مشتریان

آنچه در بازاریابی محتوایی نیاز دارید، این است که علاوه بر ارائه اطلاعات مفید و پاسخ دادن به سوالات مشتریان، آنها را از نظر احساسی هم درگیر کنید. محتوا همان چیزی است که باعث می‌شود مشتریان احساس کند هدف شما فقط فروش محصول یا خدمات به آنها نبوده و قصد دارید برایشان ارزش خلق کنید. مشتریان وفادار مجدداً به شما مراجعه می‌کنند و کسب و کار شما را به دیگران هم توصیه می‌کنند.

مزایای content marketing چیست؟

اصول بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی اصول و قواعدی دارد که برای موفقیت در این زمینه باید به آنها مو به مو عمل کنید. در ادامه این اصول را با هم مرور می‌کنیم

اصل اول: تبلیغ ممنوع!

درست است که هدف اصلی شما از تولید محتوا در درجه اول افزایش سودآوری است؛ اما مخاطب شما نباید این موضوع را بفهمد! اگر تمام محتوایی که تولید می‌کنید، در مورد خودتان و محصولات یا خدماتتان باشد، در نگاه مخاطب یک کسب و کار سودجو به نظر می رسید که فقط از خودتان تعریف می‌کنید و قصد دارید به هر قیمتی شده کالا یا خدمتی را به آنها بفروشید. پس در بازاریابی محتوایی تبلیغ نکنید.

اصل دوم: بی طرفی

شما باید بتوانید اعتماد مخاطب را جلب کنید و برای این کار، باید کاملاً بی‌طرف باشید. یعنی اگر محصول یا خدمات شما معایبی هم دارد، به آنها اشاره کنید. ممکن است تصور کنید که ذکر کردن معایب، مخاطب را از خرید منصرف می‌کند. ممکن است اینطور باشد؛ اما اگر بی طرف بمانید، مخاطب از نظر احساسی با شما درگیر می‌شود و احتمال وفاداری او به شما افزایش می‌یابد.

اصل سوم: اصول نگارش حرفه‌ای

برای محتوایی که تولید می‌کنید، یک ویترین جذاب تهیه کنید! هرچقدر هم که محتوای شما حرفه‌ای و مفید باشد، اگر در نگاه اول نتوانید نظر مخاطب را جلب کنید، شانسی برای خوانده شدن نخواهید داشت. اصول نگارش را در بازاریابی محتوایی رعایت کنید و برای نوشته خود یک عنوان جذاب و اصولی انتخاب کنید. از جذابیت‌های گرافیکی هم غافل نشوید.

اصول بازاریابی محتوایی

انواع کانال‌های بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی را از طریق کانال‌های محتوایی متعددی می‌توانید انجام بدهید که بعضی از آنها کاملاً رایگان هستند و بعضی دیگر با پرداخت هزینه کمی در اختیار شما قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی محتوایی وبلاگ و سایت است. مخاطبان کسب و کار شما بدون شک در اینترنت حضور دارند و بدون تردید در موتورهای جستجو به دنبال پاسخ پرسش‌های خود می‌گردند. پس اولین راه برای بازاریابی از طریق محتوا، حضور در نتایج موتورهای جستجو است. (منظور ما گوگل است!)

یک عبارت معروف وجود دارد که می‌گوید بهترین جا برای پنهان کردن جسد، صفحه دوم نتایج جستجوی گوگل است! اما معنی این عبارت چیست؟ همانطور که گفتیم، انتشار محتوا به قصد بازاریابی در سایت و وبلاگ، یکی از مهمترین اقدامات یک دیجیتال مارکتر است. اما اگر این محتوا با کلیدواژه‌های مورد جستجوی مخاطبان، در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل حضور نداشته باشد، عملاً بودن و نبودن آن فرقی ندارد! راه حل چیست؟ سئو! اصول سئو به شما کمک می‌کند تا سایت و وبلاگ خود را با کلیدواژه‌هایی که در فرایند تدوین استراتژی محتوا انتخاب می‌کنید، به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل برسانید.

رسانه‌های اجتماعی از دیگر بازارهای هدف شما در فرایند بازاریابی محتوایی یا Content Marketing هستند. این روزها خیل عظیمی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند؛ چه برای سرگرمی و چه برای اهداف تجاری. کاربران لینکدین، اینستاگرام، پینترست، فیسبوک، توییتر و... محل حضور کاربرانی هستند که تشنه محتواهای خلاق و مستعد برقراری تعامل با آنها هستند. اگر پرسونای مخاطب را درست شناسایی کنید و بر اساس یک استراتژی مدون برای هر شبکه اجتماعی، محتوای مناسب آن را تهیه کنید، این فرصت را دارید تا نام تجاری خود را بر سر زبان‌ها بیندازید.

ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از روش‌های بازاریابی با محتوا است. کاربرانی آن بیرون وجود دارند که از وجود شما بی خبر هستند! پس لازم است خودتان را به آنها معرفی کنید. برای ایمیل مارکتینگ ابزارهای متنوعی به صورت رایگان یا در ازای پرداخت هزینه در اختیار شما قرار دارد که کار را برایتان ساده می‌کند. پادکست و اینفوگرافیک هم از دیگر کانال‌هایی هستند که این روزها مخاطبان زیادی دارند و فرصت خوبی برای دیده شدن به کسب و کارها می‌دهند.

انواع کانال‌های بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا چگونه انجام می‌شود؟

کانتنت مارکتینگ زمانی موفق خواهد بود که در زمان درست در اختیار مخاطب درست قرار بگیرد. اگر محتوایی که تولید می‌کنید، با مخاطب شما تناسب نداشته باشد، موفق نمی‌شوید حس ارزشمندی و اعتماد را در او ایجاد کنید و عملاً وقت و سرمایه خود را هدر داده اید. مراحل بازاریابی محتوا را  در ادامه شرح می‌دهیم:

تعیین هدف

قبل از هر اقدامی باید بدانید که هدف شما از تولید محتوا چیست. این هدف ممکن است افزایش تعامل مخاطب، ایجاد تعهد، افزایش نرخ تبدیل، معرفی محصول یا آگاهی مخاطب از برند باشد. بدیهی است که برای محقق کردن هر کدام از این اهداف، باید محتوای متفاوتی را ایجاد کنید.

شناسایی پرسونای مخاطب

بعد از این که مشخص کردید هدف شما از بازاریابی محتوای چیست، لازم است پرسونای مخاطب را شناسایی کنید؛ یعنی بدانید برای چه کسانی محتوا تولید می‌کنید. محتوایی که تولید می‌کنید باید با دغدغه‌ها، سلایق و نیازهای آنها مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت تعامل مورد انتظار را از مخاطب دریافت نخواهید کرد.

تدوین استراتژی محتوا

برای تولید محتوا باید یک استراتژی منسجم داشته باشید که ترتیب و توالی محتوای ایجاد شده را تعیین می‌کند. در استراتژی محتوا باید عواملی مانند پیام محتوا، کلمات کلیدی و کلیدواژه‌ها، میزان بودجه در اختیار، نوع و لحن محتوا و همچنین زمان‌بندی انتشار محتوا را تعیین کنید و به آن پایبند بمانید.

تولید محتوا

در این مرحله محتوای مفید و کاربرپسند تولید می‌شود. برای این کار لازم است تیمی متشکل از افراد متخصص داشته باشید که مراحل مختلف تولید محتوا از جمله تبلیغ نویسی، رپورتاژنویسی، طراحی، ویراستاری، عکاسی و... را به صورت حرفه‌ای انجام بدهند.

کانال‌های انتشار محتوا

در این مرحله لازم است کانال‌هایی را که برای انتشار محتوا در نظر دارید، انتخاب کنید. بدیهی است که رسانه‌هایی که انتخاب می‌کنید، باید با نوع کسب و کار و پرسونای مخاطب شما و همچنین نوع محتوا همخوانی داشته باشند. به عنوان مثال اینستاگرام را به محتوای تصویری و وبلاگ را به محتوای متنی اختصاص بدهید.

نظارت و ارزیابی محتوا

بعد از تهیه و انتشار محتوا، لازم است آن را به صورت مستمر مورد ارزیابی قرار دهید. اگر تعامل مورد انتظار را از یک محتوا یا از یک کانال انتشار محتوا دریافت نمی‌کنید، لازم است عوامل این مشکل را بررسی کنید و برای رفع آن تصمیم بگیرید. همچنین محتوا را باید به صورت مستمر به روزرسانی کنید.

بازاریابی محتوا چگونه انجام می‌شود؟

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

بازاریابی محتوایی از جهات مختلفی با تبلیغات تفاوت دارد. یکی از این تفاوت‌ها بستر انتشار است. همانطور که قبلاً گفتیم، کانتنت مارکتینگ معمولاً از طریق وبلاگ، سایت و رسانه‌های اجتماعی انجام می‌شود. در حالی که تبلیغات در بستر تلویزیون، روزنامه، مجله، بیلبوردهای شهری و... منتشر می‌شود. از نظر هزینه نیز تفاوت زیادی میان بازاریابی محتوایی و تبلیغات وجود دارد. معمولاً تبلیغ بسیار هزینه‌برتر از تولید و انتشار محتوا است. تفاوت دیگر این دو فعالیت، در چرخه عمر آنها است. محتوا اگر به صورت اصولی تهیه شود، سبز است و برای مدت طولانی اعتبار دارد. در حالی که کمپین‌های تبلیغاتی معمولاً به صورت موقت و کوتاه مدت تهیه و منتشر می‌شوند.

تبلیغات اثر خطی و فزاینده بر فروش دارد، در حالی که محتوا به صورت غیرخطی بر فروش تاثیر می‌گذارد. زیرا ایجاد آگاهی از برند و وفادارسازی مشتری از طریق محتوا، یک فرایند تدریجی و بلندمدت است. از یک دیدگاه دیگر می‌توان گفت که در تبلیغات، صاحبان کسب و کار به صورت یک طرفه سخن می‌گویند، در حالی که در بازاریابی محتوایی، بین کسب و کار و مخاطب یک تعامل دوسویه برقرار می‌شود. از سوی دیگر همانطور که در قسمت‌های قبلی گفتیم، هدف از تهیه و انتشار محتوا، درگیر کردن احساس مخاطب است. در حالی که در تبلیغات، کسب و کارها سعی می‌کنند مخاطب را به صورت مستقیم به خرید ترغیب کنند.

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

ابزارهای مورد نیاز برای راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی محتوا

برای اجرای یک کمپین موفق و حرفه‌ای، علاوه بر یک تیم حرفه‌ای، باید از ابزارهای حرفه‌ای هم استفاده کنید. برای مدیریت هر قسمت از بازاریابی محتوایی ابزارهای زیادی وجود دارد که در ادامه به برخی از این ابزارها اشاره می‌کنیم:

طراحی

رایج‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای طراحی، photoshop و primier هستند. با استفاده از این دو نرم‌افزار می‌توانید تصاویر و ویدئوهای حرفه‌ای تهیه کنید. نرم‌افزار پریمیر همچنین برای طراحی لوگوموشن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای تهیه تصاویر و ویدئوهای حرفه‌ای برای اینستاگرام، دو ابزار canva و inshot به صورت رایگان در اختیار طراحان قرار دارند. در این دو نرم‌افزار که در نسخه تحت وب هم در دسترس قرار دارد، امکان نصب و استفاده از فونت فارسی هم وجود دارد. quik و mojito هم دو اپلیکیشن پرکاربرد دیگر هستند که می‌توانید با استفاده از آنها، تصاویر و ویدئوهای کاربرپسند بسازید.

تحلیل و ارزیابی سایت

اولین و مهم‌ترین ابزاری که برای تحلیل و ارزیابی محتوای سایت و وبلاگ خود باید از آن استفاده کنید، google analytics است. با استفاده از این ابزار حرفه‌ای و رایگان، می‌توانید میزان اثربخشی محتوای خود و همچنین میزان استقبال و تعامل مخاطبان را اندازه‌گیری کنید و در صورت نیاز، استراتژی محتوا را بر اساس نتایج به دست آمده، مورد بازنگری قرار دهید. از ابزارهای دیگر گوگل از جمله ahrefs و google adwords هم غفلت نکنید.

تحلیل و ارزیابی شبکه‌های اجتماعی

تحلیل و ارزیابی مختص محتوای متنی سایت و وبلاگ نیست، شبکه‌های اجتماعی هم نیاز به ارزیابی محتوا دارند. اگرچه هر کدام از شبکه‌های اجتماعی ابزارهای مختص خود را دارند، اما ابزارهای جامع و حرفه‌ای دیگری هم وجود دارند که برخی به صورت رایگان و برخی دیگر در ازای پرداخت هزینه، گزارش‌های مقایسه‌ای به شما می‌دهند. از جمله این ابزارها می‌توان به buffer، creator studio ، sprout social و... اشاره کرد. با استفاده از این ابزارها می‌توانید زمان انتشار محتوای شبکه‌های اجتماعی را هم مدیریت کنید.

جمع‌بندی

اگرچه تبلیغ به عنوان یکی از ارکان کسب و کار در جهان امروز ضروری است، اما از بازاریابی محتوایی هم نمی‌شود چشم‌پوشی کرد. با استفاده از این استراتژی، می توانید با صرف هزینه کمتر، به شکل غیرمستقیم به افزایش سودآوری کمک کنید. در این مقاله به اصول و مفاهیم بازاریابی محتوایی و مزایای آن اشاره کردیم و همچنین در مورد ابزارها و کانال های آن توضیح دادیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

اگر به دنبال بررسی سایت خود هستید پیشنهاد می کنیم ابزار جت سئو را امتحان کنید. همچنین با نصب اکستنشن سئو این ابزار می توانید هر صفحه ای که از آن بازدید می کنید را تحلیل کنید. اگر هم می خواهید مشاهده رتبه سایت خود را بین سایت های دیگر داشته باشید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

  • اصل اول: تبلیغ ممنوع ( اگر در محتا فقط از برند و محصول خود تعریف کنید، از نگاه کاربران سودجو به نظر می رسید که قصد دارید به هر قیمتی شده کالا یا خدمتی را به آنها بفروشید. پس در بازاریابی محتوایی تبلیغ نکنید.)
  • اصل دوم: بی طرفی (برای جلب رضایت کاربران بی طرف بمانید، مخاطب از نظر احساسی با شما درگیر می‌شود و احتمال وفاداری او به شما افزایش می‌یابد.)
  • اصل سوم: اصول نگارش حرفه‌ای (محتوایی که تولید می‌کنید یک ویترین جذاب است! بنابراین هر اندازه که حرفه ای و با رعایت بیشتر اصول نگارشی این کار را انجام دهید ویترین جذاب تری خواهید داشت.)

مهم ترین مزایای بازاریابی محتوا عبارتند از:

  • افزایش ترافیک سایت
  • جلب اعتماد مخاطب
  • آگاهی از برند
  • همراهی در سفر مشتری
  • وفادار کردن مشتریان
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید