اکستنشن کروم جت سئو

تگ Hreflang چیست و چگونه آن را به سایت اضافه کنیم؟


اگر بخواهیم یک سایت چند زبانه داشته باشیم باید از تگ hreflang استفاده کنیم. استفاده از زبان‌های مختلف می‌تواند سئوی سایت شما را بهبود بخشیده و دامنه کاربران سایت شما را گسترش دهد. اما این کار بدون استفاده از تگ hreflang ممکن است شما را مشمول مجازات سخت گوگل کند.

تگ Hreflang چیست؟

تگ hreflang

Hreflang یک تگ HTML است که از آن برای مشخص کردن زبان و محل جغرافیایی کاربران یک صفحه وب استفاده می‌شود.اگر چند نسخه از یک صفحه به زبان‌های مختلف در سایتمان داشته باشیم باید با به‌کارگیری تگ hreflang به موتورهای جستجو در این مورد اطلاع‌رسانی کنیم. این تگ به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا با توجه به زبان و موقعیت جغرافیایی کاربران، نسخه صحیح مناسب هر صفحه را به ایشان نمایش دهند.

برای مثال اگر در اسپانیا باشیم و عبارت «سامسونگ» را در گوگل جستجو کنیم، این آدرسی است که در صفحه نتایج به ما نمایش داده می‌شود:

https://www.samsung.com/es/

اما اگر همین عبارت را در ایتالیا گوگل کنیم، آدرس زیر به ما پیشنهاد می‌شود:

https://www.samsung.com/it/

و این قابلیت با تگ Hreflang امکان‌پذیر شده است.
با استفاده از این کد، تمام URL های مختلف با محتوای یکسان به زبان‌های مختلف را مشخص می‌کنیم.

کاربرد تگ Hreflang

برچسب‌های hreflang روشی برای نشانه‌گذاری صفحاتی است که از نظر معنایی محتوای یکسانی دارند. این صفحه‌ها با هدف جذب مخاطبان از مناطق جغرافیایی مختلف که به زبان‌های متفاوتی صحبت می‌کنند ایجاد شده‌اند.
سه روش معمول برای اجرای hreflang وجود دارد:

  • محتوا با تغییرات منطقه‌ای مانند en-us و en-gb.
  • محتوا به زبان‌های مختلف مانند en، de و fr.
  • ترکیبی از زبان‌های مختلف و تغییرات منطقه‌ای.

چرا استفاده از تگ Hreflang مهم است؟

استفاده از تگ hreflang

بعد از اجرای کامل hreflang، وقتی کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، مراحل زیر توسط گوگل طی می‌شوند:

  1. ابتدا تصمیم می‌گیرد که یک URL را رتبه‌بندی کند.
  2. سپس بررسی می‌کند که آیا آن URL دارای کد hreflang است یا خیر.
  3. نتایج جستجو را با مناسب‌ترین URL برای کاربر ارائه می‌دهد.

موقعیت فعلی کاربر و تنظیمات زبان وی مناسب‌ترین URL را تعیین می‌کند. یک کاربر ممکن است چند زبان در تنظیمات مرورگر خود داشته باشد. خیلی از کاربران دو یا سه زبان در تنظیمات مرورگرشان به صورت فعال دارند؛ بنابراین برای انتخاب بهترین URL و متناسب‌ترین آن برای کاربر، بهتر است از این تگ استفاده کنید تا سایتتان برای کاربرانی از ملیت‌های مختلف و مکان‌های مختلف عرضه شود.
علاوه بر این، استفاده از تگ Hreflang باعث بهبود سئو سایت خواهد شد.

تگ Hreflang در کدام قسمت کدهای سایت اضافه می‌شود؟

تگ چند زبانه بودن سایت را می‌توان در بخش‌های مختلفی از سایت به کار برد که البته هر کدام مزایا و معایبی دارند.

  • در head صفحه

معمول‌ترین روش استفاده از تگ Hreflang قرار دادن آن در قسمت head صفحه است. در این روش، این تگ را باید به تمام صفحات اضافه کنید. به علاوه از آنجا که برای هر زبان باید یک تگ به هد صفحه اضافه شود، سرعت لود صفحات افت خواهد کرد.

  • در نقشه سایت

در این روش، تگ را باید به فایل XML سایت اضافه کنید. در اینجا نیز نه‌تنها کدها باید برای هر URL وارد شوند، بلکه باید برای هر URL تک‌تک زبان‌ها قید شوند که مسلماً این کار نیز حجم زیادی خواهد گرفت.

  • در کنار rel=canonical

جالب است بدانید که می‌تواند کدهای hreflang و کنونیکال را با هم استفاده کرد. البته این روش هم مستلزم کد نویسی برای تک‌تک صفحات و صرف وقت بسیار است.


بیشتر بخوانید : noindex چیست؟


تأثیر تگ Hreflang بر سئو

از دید سئو دو دلیل عمده برای استفاده از تگ Hreflang وجود دارد:

  • بهینه سازی یک صفحه خاص برای مخاطبان خاص

اول از همه اینکه اگر شما صفحه‌ای را برای افراد با زبان و موقعیت خاص بهینه سازی کرده‌اید، از آن‌ها توقع دارید که به آن لندینگ پیج وارد شوند.
داشتن زبان مناسب و اطلاعات وابسته به موقعیت مکانی، تجربه کاربری سایت شما را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب، باعث می‌شود تعداد کمتری از افراد از صفحه شما خارج شوند و دوباره به صفحه نتایج گوگل بازگردند. هرچه نرخ خروج پایین‌تر باشد جایگاه شما در گوگل بالاتر می‌رود.

  • جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری به زبان‌های مختلف

دوم استفاده از این تگ از ایجاد محتوای تکراری (که بسیار به سئوی سایت ضربه می‌زند) جلوگیری می‌کند. با استفاده از تگ Hreflang شما به گوگل می‌فهمانید که محتوای شما تکراری نیست بلکه فقط برای افراد با زبان‌های متفاوت بهینه سازی شده است.


بیشتر بخوانید : og چیست؟



جمع بندی
همان طور که مشاهده کردید، چند زبانه کردن یک سایت به راحتی افزودن یک صفحه جدید با محتوای ترجمه شده نیست. بلکه این کار به سئوی سایتتان لطمه خواهد زد.
اگر قصد دارید سایتی چند زبانه و حتی دو زبانه داشته باشید، حتماً باید به گوگل اطلاع دهید تا هم شما را جریمه نکند و هم برعکس، در این راه به شما کمک کرده و پیام مناسب را به مخاطبان مناسب برساند.

شما می‌توانید همین حالا بدون پرداخت هزینه مشکلات سئو سایت خود را با جت سئو ابزار آنالیز سایت رایگان بررسی کنید. برای این کار تنها کافی است وارد سایت جت سئو شوید و یا از اکستنشن سئو آن استفاده کنید. همچنین می توانید به بررسی رتبه سایت خود میان رقبا بپردازید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید