بررسی بک لینک‌های سایت رقبا با بهترین ابزار

 آخرین به‌روزرسانی: 28 اردیبهشت 1404

اگر در زمینه سئو فعالیت می‌کنید، آشنایی با روش‌های بررسی بک لینک سایت و استفاده از ابزارهای تحلیل بک‌لینک رقبا برایتان ضروری است. با این حال، ممکن است برخی افراد هنوز به‌طور دقیق ندانند که چطور می‌توان بک لینک‌ها را مشاهده و تحلیل کرد. جالب است بدانید ابزارهای سئو این امکان را فراهم می‌کنند که به‌راحتی تغییرات بک لینک‌ها را ردیابی کرده و حتی بک‌لینک‌های رقبا را نیز زیر ذره‌بین قرار دهید. اگر می‌خواهید با روش بررسی و شمارش دقیق بک لینک‌ها آشنا شوید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

هدف از بررسی بک لینک های سایت

بک لینک چیست؟

بک لینک در واقع لینکی است که از یک سایت دیگر به سایت شما داده می‌شود. این نوع لینک‌ها نقش مهمی در سئو دارند، چرا که موتورهای جستجو از آن‌ها برای سنجش اعتبار، اعتماد و کیفیت سایت شما استفاده می‌کنند.

موتورهای جستجو، به‌ویژه گوگل، از بک لینک‌ها به‌عنوان یکی از شاخص‌های اعتماد و اعتبار یک سایت استفاده می‌کنند. هرچه تعداد لینک‌هایی که از سایت‌های معتبر و مرتبط به وب‌سایت شما داده می‌شود بیشتر و با کیفیت‌تر باشد، احتمال دیده‌شدن و ارزش‌گذاری مثبت توسط گوگل نیز افزایش می‌یابد.

البته همه بک لینک‌ها از نظر تأثیرگذاری برابر نیستند. لینک‌هایی که از منابع معتبر و در زمینه‌ای مرتبط با محتوای سایت شما دریافت می‌شوند، تاثیر بسیار مثبتی در بهبود جایگاه سایت در نتایج جستجو دارند. در مقابل، لینک‌های بی‌کیفیت یا ساخته‌شده از سایت‌های اسپم نه‌تنها کمکی به سئو نمی‌کنند، بلکه ممکن است موجب کاهش رتبه یا حتی جریمه شدن سایت شوند. به همین دلیل، تدوین یک استراتژی اصولی و هدفمند برای لینک‌سازی، که تمرکز آن بر دریافت بک لینک‌های ارزشمند باشد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

هدف از بررسی بک لینک های سایت رقبا

بررسی بک لینک سایت بخش مهمی از سئو و مدیریت وب‌سایت است. با تجزیه و تحلیل بک لینک های یک وب‌سایت، می‌توانید درک بهتری از وضعیت کلی سئوی سایت داشته باشید و فرصت‌های بهبود را شناسایی کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت و کمیت لینک‌های وب‌سایت خود را بهبود بخشید، اعتبار دامنه خود را افزایش دهید و در نهایت رتبه خود را در موتورهای جستجو را بهبود بخشید. بررسی بک لینک های سایت می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد استراتژی سئو هر سایت ارائه دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • کیفیت بک لینک: بک لینک‌ها یک عامل مهم در تعیین ارتباط و اعتبار یک وب‌سایت هستند. بک لینک‌های باکیفیت از منابع معتبر مانند وب‌سایت‌های دولتی، مؤسسات دانشگاهی و برندهای پیشرو در هر صنعت می‌توانند به موتورهای جستجو نشان دهند که وب‌سایت شما منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی است. از سوی دیگر، بک لینک‌های بی‌کیفیت از وب‌سایت‌های اسپم یا نامربوط می‌تواند به اعتبار و رتبه وب‌سایت شما آسیب برساند. با بررسی بک لینک‌های یک وب‌سایت، می‌توانید لینک‌های بی‌کیفیت را شناسایی کنید و روی بهبود کیفیت کلی لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند، کار کنید.
  • استراتژی لینک سازی: لینک سازی یکی از جنبه‌های مهم سئو است و می‌تواند به وب‌سایت شما در کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو کمک کند. با تجزیه و تحلیل بک لینک های یک وب‌سایت، می‌توانید از استراتژی‌های استفاده شده در آن وب‌سایت، الگوبرداری کنید. این استراتژی‌ها می‌توانند شامل ارسال پست مهمان، انتشار رپورتاژ، شناسایی لینک‌های شکسته و ... باشد.
  • تجزیه و تحلیل رقبا: بررسی لینک های خارجی سایت رقبایتان می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد استراتژی‌های سئوی آن‌ها و ایده‌هایی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود به دست آورید. با درک انواع لینک‌هایی که رقبای شما به دست می‌آورند و استراتژی‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانید فرصت‌هایی را برای ایجاد لینک‌های مشابه یا با کیفیت بیشتر برای وب‌سایت خود شناسایی کنید.

جلوگیری از جریمه‌های گوگل: کاهش ناگهانی ترافیک یا رتبه می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو جریمه شده است. یکی از دلایل این اتفاق می‌تواند به دلیل بک لینک‌های بی‌کیفیت و سمی باشد. با بررسی بک لینک‌های یک وب‌سایت، می‌توانید لینک‌های سمی که ممکن است باعث جریمه سایت شما شوند را شناسایی کنید و اقداماتی را برای حذف آن‌ها انجام دهید. این کار می‌تواند به بهبود سلامت کلی و رتبه وب‌سایت شما کمک کند.

مهم ترین معیارهای ارزیابی بک لینک‌ها

در ارزیابی بک لینک‌ها، تنها تعداد آن‌ها مهم نیست؛ بلکه کیفیت و ویژگی‌های فنی و محتوایی آن‌ها هستند که ارزش واقعی هر بک لینک را مشخص می‌کنند. با ما همراه باشید تا در ادامه، مهم‌ترین معیارهای ارزیابی بک لینک‌هی رقبا را توضیح دهیم.

اعتبار دامنه (DA): این شاخص نمایانگر میزان اعتماد و قدرت کلی دامنه‌ای است که به سایت شما لینک می‌دهد. هرچه DA بالاتر باشد، تأثیر بک‌لینک آن دامنه بر بهبود رتبه شما در گوگل بیشتر خواهد بود.

اعتبار صفحه (PA): این معیار به بررسی کیفیت و قدرت همان صفحه‌ای می‌پردازد که لینک در آن قرار گرفته است. حتی اگر دامنه قوی باشد، اما صفحه لینک‌دهنده ضعیف باشد، تأثیر آن کمتر می‌شود.

تناسب موضوعی: بک‌لینک‌هایی که از وب‌سایت‌هایی با زمینه فعالیت مشابه یا مرتبط دریافت می‌شوند، از دید الگوریتم‌های گوگل بسیار باارزش‌ترند و سیگنال قوی‌تری ارسال می‌کنند.

نوع لینک (Follow/Nofollow): لینک‌های فالو اعتبار سئویی را به سایت شما منتقل می‌کنند و مستقیماً در رتبه‌بندی تأثیر دارند. لینک‌های نوفالو اگرچه لینک‌جوس منتقل نمی‌کنند، اما در ایجاد تنوع لینک و طبیعی نشان دادن پروفایل بک‌لینک‌ها مؤثرند.

موقعیت قرارگیری لینک: اگر لینک در بخش اصلی محتوا و بدنه صفحه باشد، وزن بیشتری از نظر سئو دارد. لینک‌های قرار گرفته در بخش‌های جانبی مانند فوتر یا سایدبار معمولاً ارزش کمتری دارند.

بهترین ابزارهای بررسی بک لینک های سایت رقبا

اکنون که از اهمیت بررسی بک لینک‌ها مطلع شدید، شاید برایتان سوال باشد که چگونه لینک سایت را پیدا کنیم؟ ابزارهای بررسی بک لینک به شما کمک می‌کنند، ببینید کدام سایت‌ها به شما لینک می‌دهند، بنابراین می‌توانید ببینید کدام‌یک از آن‌ها ارزش بیشتری برای سایت شما ایجاد می‌کنند و می‌توانید بیشتر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. در این بخش به معرفی 7 ابزار کاربردی برای بررسی بک لینک های سایت می‌پردازیم:

Ahrefs

در بین ابزارها و روشهای بررسی بک لینک رقبا ابزار Ahrefs یکی از بهترین ابزارهای بررسی بک لینک است که می‌توانید برای سایت خود از آن استفاده کنید. Ahrefs داده‌های فراوانی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در مدیریت و بررسی بک لینک‌ها کمک کند. برای استفاده از ابزار بررسی بک لینک، می‌توانید URL وب‌سایت خود یا رقبایتان را وارد کنید تا اطلاعاتی در مورد سایت‌هایی که به آن صفحه لینک دادند را دریافت کنید. هنگامی که URL یک صفحه را وارد کردید، تمام لینک‌هایی را خواهید دید که به آن صفحه اشاره می‌کنند. این ابزار جستجوگر بک لینک، همچنین اطلاعات بیشتری مانند رتبه‌بندی دامنه و تعداد دفعاتی که آن دامنه به سایت وارد شده، لینک داده است را ارائه می‌دهد.

Ahrefs به شما این امکان را می‌دهد لینک‌های جدید، شکسته و گم شده یک سایت را نیز مشاهده کنید. این ابزار همچنین شما را قادر می‌سازد تا پروفایل یک بک لینک را نظارت کنید و رشد و کاهش بک لینک‌های خود و همچنین ترافیک ارگانیکی که از هر صفحه بازدید می‌کند را مشاهده کنید. به‌طورکلی، Ahrefs داده‌های با کیفیتی را در مورد بک لینک‌ها ارائه می‌دهد. به کمک این ابزار، می‌توانید بک لینک‌های خود یا رقبا را مشاهده کنید و اطلاعات مفید فراوانی دریافت کنید که به شما کمک می‌کند، استراتژی خود را برای به دست آوردن بک لینک اصلاح کنید.
استفاده از این ابزار، نیازمند خرید اکانت حرفه‌ای Ahrefs است؛ اما می‌توانید به صورت رایگان به مدت 7 روز از آن استفاده کنید.

بهترین ابزار بررسی بک لینک

Jetseo

جت سئو ابزاری آنلاین برای آنالیز سایت است که با بررسی جامع سایت، مشکلات موجود را شناسایی می‌کند و راهکارهای کاربردی برای بهبود سئو ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی فنی و محتوایی سایت
  • بررسی بک لینک رقبا تجزیه و تحلیل آن‌ها
  •  تحقیق کلمات کلیدی
  •  ارائه ساختار محتوا
  • رهگیری رتبه کلمات کلیدی
  •  مشاهده خطاهای فنی سایت

مهم‌ترین مزیت جت سئو این است که داده‌های بیشتری را در مقایسه با نمونه‌های خارجی از سایت‌های فارسی جمع آوری کرده است و در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همچنین کاربران با استفاده از جت سئو دیگر مشکل پرداخت دلاری را نخواهند داشت.

در آنالیز بک‌لینک، شما عملکرد وب سایت رقیب خود، تعداد کلی بک‌لینک‌ها، تعداد بک‌لینک‌های ایجاد شده در هر دامنه، کلمه‌هایی که استراتژی بک‌لینک بر روی آن ها پیاده شده است، ویژگی های بک‌لینک (دوفالو یا نوفالو بودن) و ... را مشاهده نمایید. برای بررسی بک لینک رقبا به کمک جت سئو ابتدا باید یک اکانت ایجاد کنید، سپس مسیر زیر را طی کنید:

تحلیل رقبا >> بک لینک رقبا

پس از کلیک بر روی بک لینک رقبا با صفحه زیر مواجه می‌شوید که در آن می‌توانید نام رقیب خود را که قصد بررسی بک لینک‌هایش را دارید، وارد کنید:

با استفاده از این بخش می‌توانید تحلیل جامعی بر روی سایت رقیب خود داشته باشید. همچنین جت سئو یک افزونه سئو کروم و سایر مرورگرها را دارد که می‌توانید برای نصب آن بر روی مرورگر کروم از این لینک اقدام کنید.

با استفاده از ابزار جت سئو می‌توانید به گزارش‌های تحلیلی متنوعی درباره رقبا دسترسی پیدا کنید. از جمله این گزارش‌ها، می‌توان به صفحات برتر رقبا اشاره کرد که نشان می‌دهد کدام صفحات سایت‌های رقیب بیشترین ترافیک را جذب کرده‌اند. همچنین، گزارش کلمات کلیدی رقبا این امکان را فراهم می‌کند تا بفهمید رقبای شما دقیقاً از چه کلمات کلیدی برای جذب کاربران و بهبود رتبه خود در گوگل استفاده می‌کنند. این اطلاعات، دید ارزشمندی برای طراحی و بهینه‌سازی استراتژی سئوی شما فراهم می‌کنند.

Moz Link Explorer

سایت ماز داده‌های ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما کمک می‌کند بک لینک‌های بهتری برای وب‌سایت خود بسازید. با Moz Link Explorer، یک وب‌سایت را در نوار جستجو وارد می‌کنید و اطلاعاتی در مورد لینک‌های آن URL به شما ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل لینک‌های ورودی، انکرتکست‌های استفاده شده، اعتبار صفحه و امتیاز اسپم هستند. به کمک این ابزار می‌توانید:

  • لینک‌های شکسته سایت خود را تعمیر کنید.
  • لینک‌های جدید یا گم شده را کشف کنید.
  • درباره لینک‌های رقبایتان تحقیق کنید.
  • فرصت‌های لینک‌سازی را کشف کنید.
  • انکر تکست مورد استفاده در بک لینک‌ها را تحلیل کنید.
  • از داده‌های لینک‌ها برای ایجاد محتوای بهتر استفاده کنید.

این ابزار رایگان است؛ اما برای دسترسی به داده‌های بیشتر باید اکانت حرفه‌ای آن را با قیمت 99 تا 599 دلار در ماه خریداری کنید.

روشهای بررسی بک لینک های سایت

SEMrush

SEMrush یک ابزار عالی برای بررسی بک لینک های سایت است. این ابزار، دارای یک پایگاه داده عظیم از اطلاعات است که روزانه به‌روز می‌شود. این به‌روزرسانی مداوم، برای شما این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات بک لینک‌های سایت خود را به طور دقیق بررسی کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا راهی برای شکست دادن رقبای خود در نتایج جستجو پیدا کنید. با آموزش سمراش می‌توانید چندین وب‌سایت رقیب را به‌طور هم‌زمان بررسی کنید و ببینید کدام سایت‌ها به آن‌ها لینک می‌دهند.

SEMrush به شما کمک می‌کند، لینک‌هایی را که به دامنه شما اشاره می‌کنند، به همراه کیفیت آن‌ها مشاهده کنید. همچنین به کمک این ابزار می‌توانید:

  • لینک‌های ورودی را بررسی کنید.
  • اعتبار دامنه لینک‌ها را بررسی کنید.
  • انکر تکست‌های استفاده شده را ببینید.
  • URL ها و عناوین صفحات لینک دهنده را مشاهده کنید.
  • ببینید لینک‌ها از کجا می‌آیند (از لحاظ جغرافیایی).

این ابزار به شما امکان استفاده رایگان به صورت محدود را می‌دهد؛ اما می‌توانید با خرید اشتراک ماهیانه به قیمت 99 تا 399 دلار از امکانات کامل آن بهره‌مند شوید.

بررسی لینک های خارجی

Buzzsumo

این ابزار به شما امکان بررسی کلمات کلیدی و نام دامنه را می‌دهد. اگر جستجو با کلمات کلیدی را انتخاب کنید، می‌توانید صفحات با بالاترین رتبه را برای کلمات کلیدی خاص مشاهده کنید و لینک‌هایی که به آن صفحه اشاره می‌کنند را بررسی کنید. اگر به دنبال رتبه بالاتر برای یک کلمه کلیدی خاص هستید، این منبع عالی است. Buzzsumo همچنین به شما امکان می‌دهد، دامنه‌های مختلف را جستجو کنید و ببینید کدام سایت‌ها به آن‌ها لینک می‌دهند. داشبورد این ابزار بسیار کاربرپسند است، بنابراین می‌توانید بدون زحمت، دامنه‌های مختلف را جستجو کنید و اطلاعات ارزشمندی را که نیاز دارید به دست آورید.

این ابزار به شما امکان استفاده رایگان به صورت محدود می‌دهد؛ اما می‌توانید با خرید اشتراک ماهیانه به قیمت 99 تا 499 دلار از امکانات کامل آن بهره‌مند شوید.

چک بک لینک

Google Search Console

سرچ کنسول گوگل ابزاری رایگان و یکی از بهترین ابزارها برای بررسی بک لینک است که می‌توانید از آن برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو استفاده کنید. وقتی از سرچ کنسول گوگل استفاده می‌کنید، خواهید دید که آیا گوگل می‌تواند در سایت شما خزش و آن را ایندکس کند یا خیر. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که به گوگل کمک می‌کند تا زمینه وب‌سایت شما را درک کند و از آن اطلاعات برای رتبه‌بندی صفحات شما در نتایج جستجو استفاده کند.

سرچ کنسول گوگل، همچنین داده‌های مربوط به ترافیک جستجو را در سایت شما گزارش می‌کند و می‌توانید ببینید چند بار و برای کدام عبارات در نتایج جستجو ظاهر شدید. همه این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بفهمید که وب‌سایت‌های دیگر چگونه محتوای شما را پیدا کرده و به آن لینک می‌دهند و رتبه شما در نتیجه جستجو چگونه بر لینک‌های شما تأثیر می‌گذارد.

بررسی بک لینک های سایت

Majestic

Majestic یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای بررسی بک لینک است. این ابزار اطلاعات فراوانی در اختیار شما قرار می‌دهد مانند:

  • لینک‌های خارجی؛
  • آی ‌پی‌های ارجاع دهنده؛
  • دامنه‌های ارجاع دهنده؛
  • تاریخچه بک لینک؛

این موارد به شما اطلاعاتی در مورد اینکه چه سایتی به صفحات شما لینک می‌دهد و چگونه می‌توانید بک لینک‌های بیشتری برای وب‌سایت خود به دست آورید، ارائه می‌دهد. همچنین به شما می‌گوید که کدام صفحات عملکرد بهتری دارند و کدام صفحات برای به دست آوردن لینک نیاز به کار بیشتری دارند. این ابزار با قیمت 49 تا 399 دلار در ماه قابل استفاده است.

چگونه لینک سایت را پیدا کنیم

Ubersuggest

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات دقیقی را مشاهده کنید، از جمله:

  • امتیاز دامنه؛
  • امتیاز صفحه؛
  • تعداد کل بک لینک‌ها به یک صفحه؛
  • تعداد کل لینک‌ نوفالو؛
  • دامنه‌های ارجاع دهنده؛
  • انکرتکست؛
  • نوع لینک؛

Ubersuggest همچنین به شما امکان تحلیل رقبایتان را می‌دهد. این تجزیه‌وتحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های جدید لینک سازی را پیدا کنید و ببینید چه سایتی به رقبایتان لینک می‌دهد. این ابزار همچنین به شما کمک می‌کند تا بهترین فرصت‌های لینک سازی را شناسایی کنید. این ابزار کاملا رایگان است، اما در زبان فارسی عملکرد مطلوبی ندارد.

Ubersuggest

بررسی بک لینک های سایت چه زمانی انجام می‌ شود؟

اگر سایت خود را به تازگی شروع کرده‌اید، یکی از گام‌های تدوین استراتژی سئو، تحلیل رقبای شماست. در این تحلیل حتما بک لینک‌های رقبایتان را نیز بررسی کنید تا ببینید از کدام سایت‌ها لینک گرفته‌اند و چه نتیجه‌ای از این بک لینک‌ها کسب کرده‌اند. همچنین اگر مدتی از فعالیت شما می‌گذرد و از سایت‌های مختلفی بک لینک دریافت کرده‌اید، حتما به کمک ابزارهای معرفی شده، این لینک‌ها را بررسی کنید و ببینید که کدام‌یک از آن‌ها بهتر از بقیه عمل کرده‌اند. همچنین در این مرحله نیز تحلیل بک لینک‌های رقبایتان اهمیت دارد. این کار را به صورت دوره‌ای انجام داده و به کمک نتایج آن، استراتژی سئوی خود مخصوصا سئو خارجی سایتتان را تقویت کنید.

جمع‌بندی

دانستن نحوه یافتن بک لینک‌های سایتتان، یکی از اصول اولیه سئو است که باید به آن مسلط باشید. با ابزارهای مناسب، می‌توانید بک لینک‌های سایت خود یا رقبایتان را بررسی و آنالیز کنید، از کیفیت بک لینک‌های خود مطمئن شوید و بک لینک‌های بی‌کیفیت را که ممکن است به سایت شما آسیب بزنند، حذف کنید. در این مطلب به‌طور کامل به آموزش بررسی بک لینک های سایت پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
mohammadreza
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 12 تیر 1403

سلام من از سایت های blogfa.com و سایت rozblog.com برای سایتم لینک گرفتم ولی توی سایت Ahrefs و گوگل سرچ کنسول هیچ بک لینکی برای سایتم نشون نمیده میشه راهنمایی کنید من باید چی کار کنم؟؟؟

جت سئو:
 ارسال شده در : شنبه 16 تیر 1403

احتمالا به این دلیل هست که وبلاگهایی که ساختین رتبه مناسبی ندارند یا کیفیت مناسب محتوایی ندارند. در نظر داشته باشید که این مدل لینکها میتونن بی ارزش در نظر گرفته بشن و سرچ کنسول همه لینکها را نمایش نمیده و آنها را به صورت رندم نشون میده.