سئو تصویر چیست؟ چک لیست 7 مرحله ای برای سئو تصاویر


سئو به خصوص در قسمت سئو محتوا بخش‌های زیادی دارد و ممکن است مدیران سایت‌ها از برخی قسمت‌های جزئی‌تر غافل بمانند. همین بخش‌ها می‌توانند برای شما نقاط قوت تلقی شوند و شما را از رقیبانتان متمایز سازند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها سئو تصاویر است.
سئو تصاویر علاوه بر اینکه بسیار ساده است، از اهمیت بالایی نیز از نظر رقابتی برخوردار است. در این مقاله ابتدا نگاه دقیق‌تری به اهمیت سئو عکس می‌اندازیم و سپس شما را با نحوه انجام آن آشنا می‌کنیم.

آیا سئو تصاویر در بهبود رتبه سایت تاثیرگذار است؟

در سئوی تصاویر دو حالت امکان پذیر است:

  • می‌توانند در نتایج جستجوی تصاویر نمایش داده شده و در نتیجه منجر به هدایت بازدیدکنندگان به سایت شده و نرخ بازدید را افزایش دهد. 

  • به موتورهای جستجو کمک می‌کنند که محتوای سایت را بهتر درک کنند و این موضوع در مواقعی می تواند رتبه کلمات کلیدی و رتبه سایت را بهبود بخشد.

سئو تصاویر و بهبود رتبه

چرا سئو تصاویر باید انجام شود؟

تا کنون هر چه در مورد سئو شنیده‌ایم همه مربوط به متن و کلیدواژه می‌شده؛ اما جالب است بدانید تصاویر نیز در سئو نقش دارند. برای نمونه، تصاویر در تجربه کاربری (UX) یا سرعت سایت بی‌نهایت مهم‌اند.
برای اینکه قضیه را بهتر درک کنید تصور کنید وارد سایتی می‌شوید که شبیه یک فایل ورد فقط پر از متن است روی یک پس‌زمینه سفید، بدون هیچ تصویری! چنین وب‌سایتی نه‌تنها قابل اعتماد نیست بلکه مطالب آن در ذهن نخواهد ماند.
طبق تحقیقاتی که انجام شده، اگر محتوا عکس داشته باشد احتمال اینکه کاربر آن را بخواند 80 درصد افزایش خواهد یافت و بعد از آن نیز 64 درصد بیشتر مطالب آن را به خاطر خواهد داشت.

بهبود سئو صفحه وب

با توجه به تمام آنچه گفته شد، متوجه شدیم که تصاویر بخش مهمی در تجربه کاربران در یک صفحه وب ایفا می‌کنند. دقیقاً به همین دلیل سئو تصاویر بخش مهمی از تولید محتوا و سئو است. چراکه الگوریتم‌های گوگل به رفتار کاربران؛ که در تجربه کاربری منعکس می‌شود؛ توجه می‌کنند. برای مثال معیارهای زیر نشان‌دهنده رضایت یا عدم رضایت کاربر از صفحه است که وجود تصاویر در صفحه نیز تأثیر زیادی بر آن خواهد داشت:

  1. نرخ پرش (Bounce Rate)
  2. مدت زمانی که کاربران در صفحه می‌مانند

آنچه تا اینجا گفته شد اثر غیرمستقیم تصاویر بر سئو بود؛ اما با بهینه‌سازی یا سئو تصاویر می‌توان از آن‌ها به طور مستقیم برای بهبود سئو صفحه استفاده کرد. کاربران متوجه سئو شده بودن تصاویر نمی‌شوند اما خزنده‌های موتورهای جستجو می‌توانند متن پشت تصاویر را بخوانند.


بیشتر بخوانید: آموزش ثبت لوکیشن در گوگل مپ در جت سئو


نمایش تصاویر سایت در جستجوی images

علاوه بر این‌ها، وقتی تصویر سئو شده باشد، می‌تواند در جستجوی تصاویر گوگل نیز نمایش داده شود. به این ترتیب شما نه‌تنها از کاربران جستجو وب بلکه از میان کاربرانی که از جستجوی تصاویر استفاده می‌کنند نیز می‌توانید بازدیدکننده بگیرید و تعداد بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید.

چرا سئو تصاویر باید انجام شود؟

7 نکته کاربردی برای سئو تصویر

برای هر تصویری که در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید نکات زیر را رعایت کنید تا برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شده باشند.

1.از تصاویر باکیفیت و مرتبط استفاده کنید

این نکته برای تجربه کاربری بسیار اهمیت دارد. تصویری که به متن ربطی نداشته باشد برای کاربر گیج‌کننده خواهد بود. هم‌چنین اگر تصویر تار بوده یا خوب برش نخورده باشد صفحه را زشت و غیرحرفه‌ای می‌کند.
هر یک عکسی که استفاده می‌کنید باید به‌طور واضح با متن صفحه مرتبط بوده و ظاهر خوبی به صفحه ببخشد.


در جت سئو بیشتر بخوانید: سئو صفحه درباره ما و نمونه متن درباره ما برای سایت


2.برای بهبود سئو تصاویر از عکس های تکراری استفاده نکنید

استفاده از تصاویر کپی از سایت‌های دیگر در بسیاری از سایت‌های ایرانی رواج دارد که صد در صد از نظر سئو کار اشتباهی است. ترجیح اول این است که خودتان تصاویر وب‌سایتتان را با دوربین بگیرید یا با فتوشاپ تهیه کنید. در غیر این صورت می‌توانید تصاویر باکیفیت موجود در وب را دانلود کرده و با برنامه‌های ویرایش عکس تغییراتی را بر روی آن‌ها به وجود بیاورید و سپس از آن‌ها استفاده کنید تا گوگل آن‌ها را کپی تشخیص ندهد.

3.اسم فایل را شخصی‌سازی کنید

این کار بسیار ساده و در عین حال جالب است؛ چون هر کسی این کار را انجام نمی‌دهد.
به این منظور، قبل از اینکه عکس را در وب‌سایت خود آپلود کنید، آن را در فتوشاپ باز کنید و از منوی فایل > file info اطلاعات مورد نیاز مانند اسم فایل، کلیدواژه، نام سایت، نام برند و... را وارد کنید. معمولاً کاربران متوجه این اطلاعات نخواهند شد، اما موتورهای جستجو به این طریق اطلاعات بیشتری در مورد محتوای صفحه و کلیدواژه‌های آن به دست می‌آورند.

4.با استفاده از ویژگی alt سئو عکس هارا بهبود ببخشید

این بخش از صفحه را نیز کاربران نخواهند دید، اما خزنده‌های موتور جستجو از آن برای دیدن محتوای عکس استفاده می‌کنند. در واقع وارد کردن ویژگی alt مهم‌ترین کار در سئو عکس محسوب می‌شود؛ چراکه موتورهای جستجو قادر به دیدن و تشخیص تصاویر نیستند و فقط با خواندن ویژگی alt می‌توانند متوجه موضوع عکس بشوند. وقتی موتورهای جستجو به موضوع عکس پی ببرند می‌توانند آن را در جستجوی تصاویر نیز نمایش بدهند در غیر این صورت عکس شما در بخش تصاویر به نمایش در نخواهد آمد.
ویژگی alt باید توصیفی از تصویر شما باشد که در عین حال کلمات کلیدی متن اطراف آن را نیز در بربگیرد. این توصیف علاوه بر اینکه نباید خیلی طولانی باشد باید طوری نوشته شود که افراد نابینایی که از assistant برای خواندن مانیتور استفاده می‌کنند با شنیدن آن متوجه محتوای تصویر بشوند.

با استفاده از گزارش تصاویر بدون alt در جت سئو می‌توانید فهرست تصاویری که ویژگی alt ندارند را پیدا کنید. اگر تا به حال از جت سئو استفاده نکرده‌اید، همین الان قدرت جت سئو را امتحان کنید.


بیشتر بخوانید: ALT تصویر چیست


5.اندازه مناسب را نسبت به کیفیت پیدا کنید

این قسمت کمی ممکن است مشکل باشد؛ چون ما هم می‌خواهیم عکسمان باکیفیت بالا باشد و هم نمی‌خواهیم انقدر بزرگ باشد که سرعت لود صفحه را پایین بیاورد. سرعت صفحه هم یکی از معیارهای سئو سایت است که بر تجربه کاربری اثرگذار است. وقتی سرعت صفحه پایین باشد، کاربران باید تا لود شدن صفحه صبر کنند و این بر احساسشان نسبت به سایت اثر منفی خواهد گذاشت.
می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارها یا وب‌سایت‌های کاهش‌دهنده حجم عکس بدون افت کیفیت، به راحتی سایز عکس را کاهش دهید. این کار را قبل از بارگذاری تصویر در سایت انجام دهید. کاهش سایز تصویر از دیگر نکات مهم سئو تصویر است که تقریباً تمام سئوکاران حرفه‌ای انجام می‌دهند. یکی از بهترین سایت‌های رایگان کاهش سایز تصویر بدون افت کیفیت، سایت tinypng است.

6.فرمت مناسبی برای بهبود سئو تصویر انتخاب کنید

سه فرمت اصلی برای تصاویر وجود دارد که باید تفاوت بین آن‌ها را بدانید تا بتوانید با توجه به هدفتان فرمت مناسب را انتخاب کنید:

  1. JPG

یکی از رایج‌ترین فرمت‌های تصویر، فرمت JPG است. چون این فرمت سایر تصاویر را کوچک می‌کند و در اکثر دستگاه‌ها ساپورت می‌شود می‌توان گفت بهترین گزینه برای تصاویر محسوب می‌شود. اما کیفیت تصاویر JPG به خوبی PNG نیست. به علاوه از پس‌زمینه بی رنگ (transparent) پشتیبانی نمی‌کند.

  1. PNG

فرمت PNG برای تصاویری به کار می‌رود که نیاز به رزولوشن بالایی دارند. در ضمن این فرمت از یک توضیح متنی هم پشتیبانی می‌کند که برای سئو تصاویر خوب است. اما مشکل اصلی تصاویر PNG حجم بالای آن‌ها نسبت به فرمت‌های JPG و GIF است. از همین رو بیشتر برای تصایر پیچیده و تصاویری که متنی در خود دارند استفاده می‌شود.

  1. GIF

این فرمت تصویری نسبت به دو فرمت قبلی نمی‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها را نشان دهد و بنابراین کیفیت پایین‌تری هم دارد. اما برتری آن نسبت به دو فرمت قبلی در قابلیت نمایش تصاویر متحرک است. فرمت GIF برای بنرها معمولاً به کار می‌رود.

7.تصاویر را به نقشه سایتتان اضافه کنید

گوگل از مدیران وب‌سایت‌ها می‌خواهد برای اینکه صفحات سایتشان بهتر خزیده و ایندکس شود، یک نقشه سایت در کنسول گوگل ثبت کنند. برای بهینه‌سازی تصاویر سایتتان می‌توانید یک نقشه سایت تصاویر جداگانه تهیه کنید و آن را نیز در کنسول گوگل به ثبت برسانید. هم‌چنین وارد کردن تصاویر در نقشه سایت اصلی نیز امکان‌پذیر است.
اگر از وردپرس استفاده می‌کنید می‌توانید با پلاگین‌های موجود یک نقشه سایت تصاویر برای سایتتان تهیه کنید. از جمله این پلاگین‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. Google XML sitemap for images
  2. Undira all images sitemap

مهم ترین فاکتور سئو تصاویر چیست؟

همانطور که می‌دانید، زمان بارگذاری صفحات سایت، یکی از فاکتورهای بسیار مهم در دو نسخه دسکتاپ و موبایل است. بنابراین باید بر روی تصاویر فشرده‌سازی به نحوی انجام شود که کم‌ترین کاهش کیفیت را داشته باشیم. فرمت JPEG مناسب‌ترین فرمت تصویر برای سایت محسوب می‌شود.

مهم ترین فاکتور سئو تصاویر چیست؟

جمع بندی

سئو تصاویر تقریباً کار ساده‌ای است، حتی می‌توان گفت ساده‌تر از سئو متن و سئو خارجی! فقط کافی است کمی وقت صرف کرده و یک عکس باکیفیت و مرتبط پیدا کنید. سپس آن را با برنامه‌های ویرایش عکس متناسب با هویت سایت و محتوای صفحه خود تغییر داده و با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله داده شد آن را بهینه‌سازی کنید. به این وسیله برای صفحات سایتتان یک امتیاز بیشتر در صفحه نتایج جستجوی وب و هم‌چنین صفحه نتایج تصاویر خواهید گرفت.

اگر به دنبال بررسی سئو سایت خود هستید پیشنهاد میکنیم از جت سئو استفاده کنید. جت سئو یک افزونه سئو کروم هم دارد که به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید.

مقالات مرتبط :

تایتل چیست؟

سئو pdf

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

برخی از کارشناسان سئو معتقدند که باید حداقل به ازای هر 300 کلمه یک تصویر در محتوا استفاده شود. با این حال چنین چیزی صحت ندارد. شما می بایست تشخیص دهید که برای محتوایتان چند تصویر مناسب است و همان تعداد را به کار ببرید.

سئو عکس مهم است چون به بهبود تجربه کاربری می کند و باعث افزایش دیده شدن سایت در نتایج جستجو می شود.

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
شیلا مرادی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

برای پاک کردن اگزیف از چه ابزارهایی می شه استفاده کرد؟

وب 24
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 02 اسفند 1401

شما می توانید با فوتوشاپ و سایت https://www.thexifer.net/ و با خود بخش properties ویندوز می توانید این کار رو انجام دهید.

محبوبه روشنکار
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

آیا در زمینه ی سئو عکس نیز ممکن است به مشکل همپوشانی (overlab) بربخوریم؟

وب 24
 ارسال شده در : دوشنبه 17 بهمن 1401

بله این موضوع در سئو تصاویر نیز ممکن است اتفاق بیفتد. اما نگران نباشید چالش بزرگی برای سئو نیست. گوگل متناسب با نیت و هدف کاربر و کلمه سرچ شده متناسب ترین تصاویر را برای کاربر آماده می کند.

ناصر مرادی
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 20 دی 1401

وقتی صحبت از بهترین فرمت برای تصویر در سایت میشه، این نکته رو مدنظر داشته باشید که بهترین فرمت به تصویر مورد نظر بستگی دارد و همین موضوع سئو تصویر را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان مثال برای تصاویر ساده که دارای دو یا سه رنگ هستند و پیچیدگی زیادی ندارند، بهتر است از فرمت svg و اگر تعداد رنگ ها و المان های تصویر خیلی زیاد است بهتر است از فرمت webp استفاده کنید. به این صورت می توانید علاوه بر کاهش سایز تصاویر، به سئو تصاویر سایت نیز کمک کنید.

سینا شاهدی
 ارسال شده در : چهارشنبه 30 آذر 1401

یکی از مواردی که کمتر بهش توجه میشه استفاده از تصاویر progressive هست. برخلاف تصاویر معمولی که از بالا به پایین و به طور کامل لود میشن، تصاویر Progressive اول به طور محو و کامل لود میشن و به تدریج کیفیتشون افزایش پیدا میکنه. همین باعث میشه که تجربه کاربری بهبود پیدا کنه.

جافر
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 01 آذر 1401

سلام در حال حاضر استفاده از فرمت های Webp و AVIF به سرعت لود تصاویر و سئوی آن ها کمک بیشتری می کند. پیشنهاد می کنم با توجه به این که گوگل به سرعت لود اهمیت زیادی میده، تصاویرتون رو با فرمت های Webp و AVIF قرار بدین. موفق باشید.

موذن زاده
 ارسال شده در : یکشنبه 15 آبان 1401

یک نکته مهم این هست که همیشه نتایج بخش تصاویر رو به ازای کلیدواژه مورد نظرتون بررسی کنید تا متوجه بشید که کاربری که اون کیورد رو جستجو میکنه دنبال چیه. با این کار راحت تر میتونید در بخش تصاویر گوگل رتبه بگیرید.

فراهانی
 ارسال شده در : شنبه 07 آبان 1401

اسم فایل ها در سئو تصاویر یکی از مواردی هست که کمتر بهش توجه میشه. بهتره اسم عکس ها هم دارای کلمات کلیدی باشه.

ساعد
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 26 مهر 1401

یک نکته مهم به ذهنم رسید که گفتم بد نیست اینجا بگم. اگه دارید روی مهاجرت یک سایت کار می کنید ریدایرکت کردن URL تصاویر قبلی به تصاویر جدید رو فراموش نکنید. خیلی ها این نکته رو رعایت نمیکنن که باع میشه بعد از مهاجرت ترافیک بخش Image گوگل رو تا حد زیادی از دست بدن.

سینا فرخنده
 ارسال شده در : شنبه 23 مهر 1401

خسته نباشید آیا استفاده از ساب دامین CDN برای تصاویر به سئو عکس لطمه میزنه؟

مدیریت سایت
 ارسال شده در : شنبه 23 مهر 1401

خیر استفاده از ساب دامین برای تصاویر مانعی ندارد.

silense
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 04 آبان 1400

سلام وقت بخیر برای اینکه بتونیم اندازه ی مناسبی برای تصویر پیدا کنیم بجز آزمون و خطا روش دقیق تری پیشنهاد میکنید؟ با قرار دادن عرض و ارتفاع روی حالت 100% درسته مناسب سازی برای دستگاه های مختلف رو بدست میاریم ولی کیفیت تصاویر اسیب میبینه ، اگر هم عرض و ارتفاع های متفاوت بزنیم ظاهر پست نامناسب بنظر میاد ، واقعا این موضوع کلافم کرده ممنون میشم کمک کنید

جت سئو:
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 18 آبان 1400

در حال حاضر بهترین روش استفاده از خصوصیت srcset است، در واقع باید برای اندازه های مختلف صفحه نمایش، تصاویر مربوط به همان اندازه باید نمایش داده شود تا سرعت صفحه و حجم دانلود و پهنای باند به درستی مصرف شود.