اشتراک جت سئو

فیچر اسنیپت و تاثیرات آن بر سئو


رسیدن به رتبه یک گوگل آرزوی هر کسب‌وکار آنلاین و کارشناس سئوست؛ چرا که در این نبرد سخت و بی‌پایان، هر که بالاتر دیده شود، برنده است. این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که رتبه یک بودن می‌تواند زمینه اتفاقات خوبی باشد، اما در این اتفاق هیچ تضمینی وجود ندارد. البته راهکارهایی هم وجود دارد که بتوانید رتبه بالای صفحه نتایج گوگل را از آن خودتان کنید.

فیچر اسنیپت Featured snippet چیست؟

گوگل با هر آپدیت، سعی در آسان‌سازی راه‌حل‌ها و رضایت کاربران دارد. در پاسخ به سؤال Featured snippet چیست؟ باید گفت فیچر اسنیپت قطعه‌های ویژه یا برگزیده‌ای از اطلاعات یک صفحه وب است که قبل از رتبه یکم و در بالای نتایج جستجوی گوگل در ناحیه‌ای به نام «رتبه صفر» ظاهر می‌شود.

پاسخ برجسته گوگل

این ویژگی که از سال 2014 توسط گوگل معرفی شد به‌منظور  پاسخ سریع به سؤال کاربر به‌طور خودکار از صفحاتی که توسط Google ایندکس شده‌اند استخراج می‌شود. فیچر اسنیپت یا قطعه برجسته گوگل که نسبت به گذشته دائماً در حال به‌روزرسانی است، امروزه قابلیت این را دارد که در پاسخ به یک سؤال کاربر، سایت رتبه چهارم یا پنجم را در موقعیت صفر قرار دهد که این موضوع می‌تواند شانس دیده شدن و اعتبار سایت مربوطه را بیشتر کند.

انواع فیچر اسنیپت

کاربران با هر بار پرسش و درخواست از گوگل ممکن است با انواع تعاریف، لیست، مراحل و غیره متناسب با نیاز خود مواجه شوند. درواقع هر یک از آن‌ها پاسخ برجسته گوگل محسوب می‌شوند که ممکن است منبع و مرجع آن در رتبه چهارم گوگل باشد. پس با توجه به این موضوع می‌توان به این امر پی برد که محتوای کامل و جامع حتی اگر در رتبه چهارم گوگل باشد می‌تواند با پاسخ دادن به یک سؤال کاربر به رتبه صفر دست یابد. در ادامه در مورد متداول‌ترین انواع فیچر اسنیپت بیشتر توضیح می‌دهیم.

تعاریف

تعاریف رایج‌ترین شکل فیچر اسنیپت هستند که به‌طور متوسط شامل 40 تا 60 کلمه هستند و معمولاً در پاسخ سؤالاتی که با «What is…»، «چه کسی»، «چرا»، «چه زمانی» و «چه چیزی» ظاهر می‌شوند و شفاف‌ترین پاسخ را به کاربر می‌دهند.

لیست‌ها

لیست‌ها یکی دیگر از قطعات ویژه رتبه صفر گوگل است که معمولاً به‌صورت مرتب یا نامرتب از یک صفحه وب، پیوندهای لنگر در بالای صفحه در فهرست مطالب یا تگ‌های هدر استخراج می‌شود. گاهی این لیست تا حدی طولانی است که کاربران مجبورند برای مشاهده کامل آن روی آن کلیک کنند که این موضوع مسرت‌بخش می‌تواند آمار بازدید سایت را بیشتر کند.

featured snippet

مراحل

عموماً مراحل از لیست‌های مرتب گرفته‌شده‌اند، اما در برخی اوقات این امکان وجود دارد که مراحل از طریق تگ‌های هدر نیز استخراج شوند، به‌ویژه زمانی که در تگ‌های هدر از واژه مرحله یک، مرحله دوم و غیره استفاده شود

جداول

از دیگر انواع قطعات برجسته می‌توان به جداول اشاره کرد. جدول‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای سازمان‌دهی داده‌های پیچیده و سنگین برای کاربران است که گوگل آن‌ها را مستقیماً از صفحه برای نمایش در SERP استخراج می‌کند. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با مفهوم صفحات جست و جوی گوگل مقاله serp چیست؟ را در جت سئو بخوانید.

قطعه ویدیویی

در برخی موارد ممکن است یک قطعه ویژه ویدیویی (معمولاً از یوتیوب) را به‌عنوان فیچر اسنیپت نشان دهد. طبق مطالعه هاب اسپات، قطعه‌های ویدیویی معمولاً برای عبارت‌های جستجوی «چگونه» نشان داده می‌شوند که عنوان ویدیو با عبارت جستجوی تایپ‌شده مطابقت دارد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که گوگل به‌طور مداوم در حال آزمایش و توسعه انواع جدیدی از قطعه‌های ویژه و ترکیبات آن‌ها برای عبارت‌های جستجوی مختلف است و ممکن است درگذر زمان قطعه‌های ویژه با تغییرات چشمگیری مواجهه شوند.

فیچر اسنیپت در وب فارسی

فیچر اسنیپت‌ها در نتایج غیرفارسی و مخصوصا انگلیسی بسیار رایج است و از سال 2011 در نتایج جستجو، نمایش داده می‌شود. طبق بررسی‌های انجام شده، حدود 12 درصد از کل جستجوها شامل فیچر اسنیپت هستند که روز به روز این میزان در حال افزایش است. اخیرا این ویژگی در زبان فارسی نیز اعمال شده و می‌توان فیچر اسنیپت را در جستجوهای فارسی نیز مشاهده کرد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که رسیدن به این جایگاه را در استراتژی سئوی خود بگنجانید.

آیا فیچر اسنیپت (featured snippet) با ریچ اسنیپت (Rich snippet) متفاوت است؟

فیچر اسنیپت و ریچ اسنیپت دو ویژگی رایج در نتایج جستجو هستند که اطلاعات مهمی را در SERP به کاربر ارائه می‌دهند. هر دوی آن‌ها محتوای بیشتری را نسبت به یک نتیجه ارگانیک معمولی در اختیار کاربر قرار می‌دهند و یک بازدید ارگانیک برای صفحه رقم می زند. اما تفاوت آن‌ها چیست؟ فیچر اسنیپت محتوای صفحه را استخراج کرده و آن را در یک کادر برجسته شده به عنوان نتیجه صفر نشان می‌دهند، در حالی که ریچ اسنیپت به حالتی گفته می‌شود که در آن یک نتیجه، اطلاعات بیشتری را به کاربران در مورد صفحه ارائه می‌دهد و به همین دلیل به شکل متفاوتی نسبت به نتایج دیگر نمایش داده می‌شود.

این امر می‌تواند با نمایش امتیاز کاربران، قیمت محصول، سوالات متداول موجود در صفحه و موارد نظیر آن اتفاق بیفتد. برای درک بهتر تفاوت این دو، مطالعه جدول زیر به شما کمک خواهد کرد.

فیچر اسنیپت ریچ اسنیپت
کجا قرار می‌گیرند؟ در بالای اولین نتیجه ارگانیک یافت می‌شوند. در نتایج جستجو قرار می‌گیرند. رتبه بالا شرط لازم برای به دست آوردن آن نیست و هرکدام از نتایج می‌توانند آن را نمایش دهند.
چه موضوعات خاصی را نمایش می‌دهند؟ به محتوای خاصی اختصاص داده نمی‌شود. بیشتر سایت‌ها می‌توانند یک پاسخ یا دیتای دقیق و مرتبط ارائه دهند که به جستجوی کاربر پاسخ می‌دهد. معمولا برای محتواهایی مانند دستور پخت، جستجوهای محلی، نقد و بررسی‌ها و محصولات نمایش داده می‌شود.
چگونه تولید می‌شوند؟ هر دو بخش سئو تکنیکال و On-page در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از داده‌های ساختاریافته صفحه به دست می‌آید.
چه تاثیری بر نرخ کلیک دارند؟ می‌توانند CTR را افزایش دهند، اما برعکس آن هم ممکن است رخ دهد یعنی کاربر بدون کلیک روی نتایج، پاسخ خود را دریافت کند. به دلیل تمایز در نمایش صفحه در نتایج، نرخ کلیک را افزایش می‌دهد.


 

آیا برای قرار گرفتن در فیچر اسنیپت، نیاز به اسکیمای خاصی است؟

اسکیما، زبان نشانه‌گذاری برای موتورهای جستجو است که به ربات گوگل و موتورهای جستجو دیگر در درک بهتر اطلاعات، محتوا و مطالب سایت شما کمک می‌کند. موتورهای جستجو با بررسی کدهای اسکیمای صفحات می‌توانند صفحات را ایندکس و در یافتن نتایج جستجو بهتر عمل کنند. همچنین می‌توانند قوانین انواع اسکیما را در داده‌هایی مانند تصاویر، نویسنده و تاریخ انتشار محتوا، عنوان و فرمت صفحه شناسایی کنند.

برعکس ریچ اسنیپت، برای قرار گرفتن در فیچر اسنیپت نیاز به اسکیما نیست. شما می‌توانید با بهینه‌سازی محتوای خود، شانس خود را برای حضور در فیچر اسنیپت افزایش دهید. پیشنهاد ما این است که کلمات کلیدی حوزه کاری خود را جستجو کنید و ببینید که برای کدام یک از آن‌ها، فیچر اسنیپت نمایش داده می‌شود. برای این موارد بهتر است تمرکز خود را روی استفاده از اسکیما و نمایش در ریچ اسنیپت بگذارید و اگر فیچر اسنیپت وجود نداشت می‌توانید به کمک روش‌هایی که در بخش بعدی بیان می‌کنیم، شانس حضور خود در جایگاه صفر را افزایش دهید.

نقش Featured snippet در سئو

سئو چیست؟ و فیچر اسنیپت ها چه تاثیری روی آن دارد؟ فیچر اسنیپت به دو شکل روی سئو تاثیر می‌گذارد. اول، featured snippet فرصتی برای دریافت کلیک‌های بیشتر از نتایج جستجوی ارگانیک را فراهم می‌کند. در واقع، بسیاری از کارشناسان سئو بخش فیچر اسنیپت را موقعیت صفر می‌نامند، زیرا بالای رتبه 1 ارگانیک ظاهر می‌شود. بر اساس تحقیق Search Engine Land، در صورتی که در یک جستجو، فیچر اسنیپت ظاهر نشود، نتیجه رتبه اول به طور متوسط 26 درصد کلیک‌ها را دریافت می‌کند اما با حضور فیچر اسنیپت این عدد به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. به طوری که فیچر اسنیپت تقریباً 8.6٪ از کل کلیک‌ها را دریافت می‌کند و وب‌سایت رتبه اول 19.6% از کلیک‌ها را تصاحب می‌کند. بنابراین اگر بتوانید محتوای خود را به موقعیت صفر برسانید، می‌توانید نرخ کلیک ارگانیک خود را بسیار بهبود ببخشید.

دوم، فیچر اسنیپت تعداد «جستجوهای بدون کلیک» را افزایش می‌دهد. به این معنی که کاربر روی هیچ‌یک از نتایج جستجو کلیک نمی‌کند؛ اما ارتباط آن با فیچر اسنیپت چیست. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که کاربر، پاسخ سوال خود را از فیچر اسنیپت دریافت کرده است و گوگل متوجه می‌شود که فیچر اسنیپت نمایش داده شده، پاسخی که کاربر به دنبال آن است را به او نمایش داده است. این موضوع از نظر گوگل بسیار ارزشمند است؛ بنابراین با حضور در موقعیت صفر می‌توانید در صورت ارائه محتوای مورد نیاز کاربر، باعث شوید که کاربر روی سایت‌های دیگر کلیک نکند و با محتوای شما پاسخ خود را دریافت کند و یا حتی روی سایت شما برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کند.

فیچر اسنیپت

تفاوت فیچر اسنیپت و گراف دانش در چیست؟

نمودار یا گراف دانش و فیچر اسنیپت هر دو برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر در حوزه سؤال کاربر در صفحه گوگل به نمایش می‌آیند اما با این تفاوت که گراف دانش در کادر سمت راست صفحه جستجو قرار می‌گیرد و موتور جستجوگر گوگل از چندین سایت معتبر نظیر ویکی‌پدیا اطلاعاتش را استخراج می‌کند. اما  فیچر اسنیپت یا پاسخ برجسته گوگل در رتبه صفر صفحه قرار دارد و ممکن است منبع آن یکی از سایت‌های ساکن در رتبه پنجم گوگل باشد.

چگونه محتوای خود را برای فیچر اسنیپت بهینه کنیم؟

اما چگونه می‌توانیم با بهینه‌سازی محتوا، شانس حضور صفحه خود را در فیچر اسنیپت افزایش دهیم؟ ابتدا ذکر این نکته حائز اهمیت است که مانند تمامی بخش‌های سئو، هیچ روش تضمینی برای این موضوع نیز وجود ندارد. گوگل و سایر موتورهای جستجو، عوامل و فاکتورهای زیادی را بری نمایش یا عدم نمایش یک صفحه به صورت فیچر اسنیپت در نظر می‌گیرند که متخصصان سئو تنها به بخشی از آن‌ها آگاهی دارند؛ بنابراین تمامی مواردی که در ادامه این مطلب یا در سایت‌های دیگر مطالعه می‌کنید، روش‌هایی هستند که تنها احتمال حضور شما در جایگاه صفر را بیشتر می‌کنند.

تحقیق کلمات کلیدی

یکی از اقدامات مهمی که باید در نظر داشته باشید، کیورد ریسرچ است. شما باید کلمات کلیدی مرتبطی را پیدا کنید که شانس فعال شدن فیچر اسنیپت در آن‌ها بیشتر است. لیستی از کلمات کلیدی که در آن‌ها در صفحه اول حضور دارید تهیه کنید. ابتدا هرکدام از آن‌ها را جستجو کنید و ببینید که برای کدام یک از آن‌ها فیچر اسنیپت نمایش داده می‌شود. آن‌هایی که featured snippet داشتند را جدا کنید.

سپس مواردی که فیچر اسنیپت نداشتند را به صورت معادل انگلیسی آن‌ها جستجو کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها فیچر اسنیپت دارند. این یعنی احتمال دارد در آینده نزدیک برای این کلمات کلیدی در جستجوهای فارسی فیچر اسنیپت فعال شود. این موارد را در اولویت قرار دهید. مواردی هم که در جستجوی انگلیسی بدون فیچر اسنیپت بودند هم یعنی احتمالا به این زودی در جستجوی فارسی فیچر اسنیپت برای آن‌ها فعال نخواهد شد پس این‌ها را در اولویت بعد قرار دهید.

فیچر اسنیپت چیست

بهینه‌سازی محتوا

پس از اینکه کلمات کلیدی مناسب را انتخاب کردید، باید محتوای متناسب با آن را تولید کنید و اگر از قبل محتوا تولید کرده بودید، آن را بهینه کنید. در این مرحله ابتدا باید فرمت مناسب محتوا برای دریافت فیچر اسنیپت تعیین شود و سپس محتوای مناسب طبق این فرمت تولید شود. در ادامه به نحوه بهینه سازی محتوا برای 4 نوع از فیچر اسنیپت ها اشاره میکنیم:

  • پاراگراف: حدود 80 درصد از محتوای فیچر اسنیپت به صورت پاراگراف و متن هستند. شما باید تعاریف مهم را در قالب پاراگراف های کوتاه (40-60 کلمه ای) بنویسید که گوگل بتواند مستقیماً در فیچر اسنیپت استفاده کند. نکته ای که در این قسمت باید مد نظر قرار دهید این است که مانند فرهنگ لغات عمل کنید. یعنی تعاریف را بدون دخالت دادن نظرات شخصی خود بنویسید. گوگل معمولا مطالبی را در فیچر اسنیپت نمایش میدهد که به صورت دقیق و ساده به سوال مخاطب پاسخ بدهند. همچنین برای این تعاریف بهتر است یک عنوان در نظر بگیرید که شامل کلمه کلیدی شما باشد.
  • جدول: یکی از انواع محتواهایی که در فیچر اسنیپت نمایش داده میشود، جداول هستند. برای محتوایی که می‌خواهید به صورت جدول در فیچر اسنیپت نمایش داده شود، کافی است در محتوای خود یک جدول تعبیه کنید و موارد مهم را در آن قرار دهید. دقت کنید که جدول نباید بیش از حد بزرگ و با جزئیات زیاد باشد. همچنین بهتر است جدول شما زیر یک عنوان که شامل کلمه کلیدی اصلی است قرار بگیرد. نحوه کدنویسی این جداول به نحوه راه اندازی سایت شما (و اینکه آیا از وردپرس استفاده می کنید یا نه) بستگی دارد. اما به طور کلی، تا زمانی که HTML شما از تگ <tr> برای ارائه داده ها در یک جدول استفاده می کند، گوگل میتواند به راحتی جدول شما را بخواند.
  • لیست ها: برای نمایش به صورت لیست، توصیه می‌شود که بخش‌هایی از محتوا که شامل مراحل یک فعالیت خاص یا هرگونه لیست است را به صورت جداگانه در محتوای خود بگنجانید. حتی بهتر است برای آن یک باکس جدا در نظر بگیرید تا از سایر بخش‌های محتوا متمایز باشد. البته اگر محتوا، کیفیت بالایی داشته باشد ممکن است خود گوگل از محتوا، این لیست را استخراج کند اما بهتر است خودمان کار را برای گوگل راحت‌تر کنیم!
  • ویدئو: همچنین برای محتواهای ویدئویی، نیاز است تا محتوای خود را در پلتفرم‌های اشتراک‌گذاری ویدئو مانند یوتیوب قرار داده و توضیحات و تگ‌های مناسب که شامل کلمه کلیدی اصلی شما هستند را به آن اضافه کنید. به این ترتیب شانس حضور این ویدئو به صورت فیچر اسنیپت در نتایج جستجو، افزایش می‌یابد. (پیشنهاد می کنیم مقاله سئو ویدیو جت سئو را مطالعه کنید.)

تمرکز بر کلمات کلیدی بلند (Long-tail Keywords)

تمرکز روی کلمات کلیدی بلند، به خصوص کلماتی که مبتنی بر سؤال هستند احتمال حضور شما را در فیچر اسنیپت، افزایش می‌دهد، زیرا با هدف احتمالی کاربر از جستجو مطابقت دارد. همچنین تمرکز بر کلمات کلیدی بلند باعث بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو نیز می‌شود.

جمع‌بندی

فیچر اسنیپت‌ها برای سئو خیلی مهم هستند و به همین دلیل گوگل اهمیت زیادی برای آنها قائل است. به کمک این قطعه اطلاعات ویژه، به کاربر کمک می‌کنید تا بدون اینکه از صفحه نتایج گوگل خارج شود، به جواب سوالش برسد. در این مطلب به طور کامل درباره Featured Snippets صحبت کردیم و توضیح دادیم به چه شکل می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای آنالیز سایت پیشنهاد می کنیم ابزار جت سئو را امتحان کنید. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که می توانید از آن برای بررسی سریع صفحات سایت خود یا رقبا استفاده کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید