Featured snippet چیست و انواع آن


رسیدن به رتبه یک گوگل آرزوی هر کسب‌وکار آنلاین و کارشناس سئوست؛ چرا که در این نبرد سخت و بی‌پایان، هر که بالاتر دیده شود، برنده است. این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست که رتبه یک بودن می‌تواند زمینه اتفاقات خوبی باشد، اما در این اتفاق هیچ تضمینی وجود ندارد. البته راهکارهایی هم وجود دارد که بتوانید رتبه بالای صفحه نتایج گوگل را از آن خودتان کنید.

فیچر اسنیپت چیست

گوگل با هر آپدیت، سعی در آسان‌سازی راه‌حل‌ها و رضایت کاربران دارد. در پاسخ به  سؤال Featured snippet چیست؟ باید گفت فیچر اسنیپت قطعه‌های ویژه یا برگزیده‌ای از  اطلاعات یک صفحه وب است که قبل از رتبه یکم و در بالای نتایج جستجوی گوگل در ناحیه‌ای به نام «رتبه صفر» ظاهر می‌شود.

پاسخ برجسته گوگل

این ویژگی که از سال  2014 توسط گوگل معرفی شد به‌منظور  پاسخ سریع به سؤال کاربر به‌طور خودکار از صفحاتی که توسط Google ایندکس شده‌اند استخراج می‌شود. فیچر اسنیپت یا قطعه برجسته گوگل که نسبت به گذشته دائماً در حال به‌روزرسانی است، امروزه قابلیت این را دارد که در پاسخ به یک سؤال کاربر، سایت رتبه چهارم یا پنجم را در موقعیت صفر قرار دهد که این موضوع می‌تواند شانس دیده شدن و اعتبار سایت مربوطه را بیشتر کند.

انواع فیچر اسنیپت

کاربران با هر بار پرسش و درخواست از گوگل ممکن است با انواع تعاریف، لیست، مراحل و غیره متناسب با نیاز خود مواجه شوند. درواقع هر یک از آن‌ها پاسخ برجسته گوگل محسوب می‌شوند که ممکن است منبع و مرجع آن در رتبه چهارم گوگل باشد. پس با توجه به این موضوع می‌توان به این امر پی برد که محتوای کامل و جامع حتی اگر در رتبه چهارم گوگل باشد می‌تواند با پاسخ دادن به یک سؤال کاربر به رتبه صفر دست یابد. در ادامه در مورد متداول‌ترین انواع فیچر اسنیپت بیشتر توضیح می‌دهیم.

تعاریف

تعاریف رایج‌ترین شکل فیچر اسنیپت هستند که به‌طور متوسط شامل 40 تا 60 کلمه هستند و معمولاً در پاسخ سؤالاتی که با «What is…»، «چه کسی»، «چرا»، «چه زمانی» و «چه چیزی» ظاهر می‌شوند و شفاف‌ترین پاسخ را به کاربر می‌دهند.

لیست‌ها

لیست‌ها یکی دیگر از قطعات ویژه رتبه صفر گوگل است که معمولاً به‌صورت مرتب یا نامرتب  از یک صفحه وب، پیوندهای لنگر در بالای صفحه در فهرست مطالب یا تگ‌های هدر استخراج می‌شود. گاهی این لیست تا حدی طولانی است که کاربران مجبورند برای مشاهده کامل آن روی آن کلیک کنند که این موضوع مسرت‌بخش می‌تواند آمار بازدید سایت را بیشتر کند.

مراحل

عموماً مراحل از لیست‌های مرتب گرفته‌شده‌اند، اما در برخی اوقات این امکان وجود دارد که مراحل از طریق تگ‌های هدر نیز استخراج شوند، به‌ویژه زمانی که در تگ‌های هدر از واژه مرحله یک، مرحله دوم و غیره استفاده شود

جداول

از دیگر انواع قطعات برجسته می‌توان به جداول اشاره کرد. جدول‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای سازمان‌دهی داده‌های پیچیده و سنگین برای کاربران است که گوگل آن‌ها را مستقیماً از صفحه برای نمایش در SERP استخراج می‌کند.

قطعه ویدیویی

در برخی موارد ممکن است یک قطعه ویژه ویدیویی (معمولاً از یوتیوب) را به‌عنوان فیچر اسنیپت نشان دهد. طبق مطالعه هاب اسپات، قطعه‌های ویدیویی معمولاً برای عبارت‌های جستجوی «چگونه» نشان داده می‌شوند که عنوان ویدیو با عبارت جستجوی تایپ‌شده مطابقت دارد. البته نباید این موضوع را فراموش کرد که گوگل به‌طور مداوم در حال آزمایش و توسعه انواع جدیدی از قطعه‌های ویژه و ترکیبات آن‌ها برای عبارت‌های جستجوی مختلف است و ممکن است درگذر زمان قطعه‌های ویژه با تغییرات چشمگیری مواجهه شوند.

نقش Featured snippet در سئو

واضح است که  Featured snippet در سئو از جایگاه و اهمیت زیادی برخوردار است؛ چرا که قابلیت این را دارد تا آمار کلیک‌های یک سایت را تغییر دهد که هر کلیک می‌تواند موجب امتیاز مثبت، ایجاد اعتبار و یا زمینه فروش شود. از دیگر نقش‌های مؤثر فیچر اسنیپت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد. 

  • افزایش رتبه
  • افزایش CTR (گاهی اوقات)
  • بهبود و برند سازی
  • بهینه‌سازی جستجوی صوتی

 البته یادتان باشد که فاکتور رتبه‌بندی نیست.

فیچر اسنیپت

تفاوت فیچر اسنیپت و گراف دانش در چیست؟

نمودار یا گراف دانش و فیچر اسنیپت هر دو برای کسب اطلاعات هر چه بیشتر در حوزه سؤال کاربر در صفحه گوگل به نمایش می‌آیند اما با این تفاوت که گراف دانش در کادر سمت راست صفحه جستجو قرار می‌گیرد و موتور جستجوگر گوگل از چندین سایت معتبر نظیر ویکی‌پدیا اطلاعاتش را استخراج می‌کند. اما  فیچر اسنیپت یا پاسخ برجسته گوگل در رتبه صفر صفحه قرار دارد و ممکن است منبع آن یکی از سایت‌های ساکن در رتبه پنجم گوگل باشد.

چگونه محتوای خود را برای فیچر اسنیپت بهینه کنیم؟

یکی از دغدغه‌هایی که اغلب وب مستران و کارشناسان سئو دارند این است که با توجه به تفاسیر فوق چگونه مقالات را در جایگاه قطعات برجسته گوگل قرار دهیم؟ در پاسخ به این سؤال بهتر است این‌گونه بیندیشیم که همواره به‌ جای فکر کردن به گوگل به رضایت کاربران بیندیشیم چرا که گوگل می‌خواهد بهترین پاسخ ممکن را به کاربرانش بدهد تا آن‌ها به استفاده از موتور جستجو ادامه دهند. پس بهینه‌سازی محتوا برای فیچر اسنیپت وابسته به تولید محتوای جامع و کاملی است که به تمام سؤالات کاربران پاسخ داده باشد.

یک محتوای باکیفیت و سنجیده با پاسخ دادن به سؤالات کاربر به زبان ساده به آن‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیمی آگاهانه بگیرند و این دقیقاً همان دغدغه‌ای است که Google دارد. با توجه به این موضوع و اهمیت قطعات برجسته پیشنهاد می‌شود به جهت بهینه‌سازی مقالات کارشناسان تولید محتوا هنگام تحقیق در مورد کلمات کلیدی در سایت به سؤالات و نیازهای کاربران توجه ویژه‌ای داشته باشند و همواره به این موضوع بیندیشند که چگونه می‌توانند در این نبرد رقبای خود را شکست دهند.

جمع‌بندی

یکی از مقالاتی که  Ahrefs در سال 2018 در حوزه Featured snippet چیست، منتشر کرد این بود که لازم نیست صفحه با رتبه برتر برای رسیدن به پاسخ برجسته گوگل داشته باشید بلکه تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۳۱ درصد از قطعه‌های ویژه از رتبه‌های دوم تا پنجم دریافت می‌شوند که این به‌نوبه خود حجم قابل‌توجهی از ترافیک را از جستجو به سایت هدایت می‌کند.   با توجه به این موضوع پس می‌توان با پاسخ دادن به یک سؤال گوگل از جایگاه پنجم یا ششم به فیچر اسنیپت رسید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید