سئو ویدیو چیست؟


بدون شک ویدیو در کنار متن یکی از موثرترین انواع محتواست که می‌توانید در پلتفرم‌های مختلف از آن استفاده کنید. اما در چند سال اخیر اهمیت این محتوا به مراتب بیشتر شده و خیلی‌ها از محتوایی ویدیویی استفاده می‌کنند. آمارهای زیادی وجود دارد که قراردادن ویدیو در صفحات سایت می‌توانید میزان بازدید و مدت ماندگاری کاربر را افزایش دهد. اما سئوی ویدیو چگونه است و از چه تکنیک‌های کاربردی‌ای باید برای سئو ویدیو بهره ببریم؟

سئو ویدیو

تکنیک های سئو ویدئو

در این قسمت می‌خواهیم بهترین تکنیک‌هایی را به شما ارائه کنیم که می‌توانید برای بهینه سازی ویدیو و سئو ویدئو از آنها استفاده کنید.
مخاطبان را در نظر بگیرید
مخاطبان هدف همه جا مهم هستند؛ چراکه باید ببینید چه ذائقه‌ای دارند، روی چه پلتفرم‌هایی بیشتری آنلاین می‌شوند، چه نوع محتوایی را می‌پسندند و از چه دستگاهی برای تماشای ویدئو استفاده می‌کنند. به همین دلیل بهینه بودن محتوا برای دستگاه‌های موبایل اهمیت بسیاری زیادی دارد. بیشتر کاربران امروز فیلم و ویدئوهای را روی تبلت و گوشی‌های‌شان تماشا می‌کنند.
نقشه سایت ویدیویی داشته باشید
همان‌طور که می‌دانید نقشه سایت اهمیت بسیار زیادی دارد و ثبت آن برای سئو خیلی مهم است. به همین دلیل اگر زیاد از محتوای ویدیویی استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌کنیم حتما یک نقشه سایت جداگانه برای این منظور ایجاد کنید.
محتوا را در پلتفرم‌های مختلف به اشتراک بگذارید
همان‌طور که به‌اشتراک گذاری مقالات و محتوای متنی در بسترهای مختلف تاثیر بسیار خوبی در سئو سایت و بهبود رتبه صفحات دارد، به اشتراک گذاری ویدئو در پلتفرم‌های مختلف نظیر اینستاگرام، آپارات، لینکدین، یوتیوب و فیسبوک نیز می‌تواند سیگنال‌های خوبی ایجاد کند.
ویدئو را روی سایت خودتان هم بارگذاری کنید
نکته مهم دیگر برای سئوی ویدیو این است که تنها به بارگذاری محتوای ویدئویی روی پلتفرم‌ها مختلف اکتفا نکنید و آن را روی سایت خودتان نیز قرار دهید. این کار باعث ارزشمندترین شدن مطلب شما شده و کاربران بیشتری را جلب می‌کند.
کپشن‌نویسی درست با کلمات کلیدی را در نظر بگیرید
هنگام آپلود ویدیو در شبکه‌های اجتماعی مختلف فراموش نکنید که یک کپش جذاب شامل کلمات کلیدی و هشتگ‌های اصولی برای آن در نظر بگیرید تا کاربران به تماشای آن ترغیب شوند.
تصویر بندانگشتی داشته باشید
حجم ویدیوهای وب آنقدر زیاد است که کاربران در انتخاب آنها برای تماشا دچار سردرگمی می‌شوند. یکی از پیشنهادهای خوب این است که از تصاویر بندانگشتی جذاب و ترغیب‌کننده کمک بگیرید. این کار کمک می‌کند تا کاربران بهتر تصمیم بگیرند و روی فایل‌های شما کلیک کنند.
نام فایل خود را اصولی انتخاب کنید
نام فایل ویدیویی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل آن را جذاب و حاوی کلمه کلیدی در نظر بگیرید که همسو با موضوع کلیپ باشد.
تعامل کاربران را افزایش دهید
علاوه بر تولید محتوای جذاب با کپشن و کال تو اکشن جذاب خود کاری کنید کاربران زیر پست شما کامنت بگذارند و آن را لایک کنند. ضمن اینکه از آنها بخواهید ویدیو شما را در کانال‌های مختلف به اشتراک بگذارند.
استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا
سرعت بارگذاری محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل استفاده از CDN و نمایش ویدیوها از نزدیک‌ترین سرور باعث رضایت مخاطبان می‌شود.
طول ویدیو هم مهم است
حواستان به زمان‌بندی ویدیو و جذابیت آن باشد. همان‌طور که نرخ پرش در محتوای متنی اهمیت دارد، اگر بازدیدکننده‌ای از ویدیوی 15 دقیقه‌ای شما یک دقیقه آن را تماشا کند و فایل را ببندد، گوگل متوجه می‌شود که محتوای شما خوب نبوده است. 10 ثانیه اول کاملا تعیین‌کننده است.
برای ویدیو تگ H2 بگذارید
استفاده از عناوین جذاب اهمیت زیادی در سئو ویدئو دارد و علاوه بر آن باید عنوان فایل خود را در تگ H2 قرار دهید؛ چراکه هدینگ‌ها برای گوگل مهم است.
از پلیر HTML5 استفاده کنید
نوع پلیر نیز مهم است. به جای پخش‌کننده‌های فلش حتما از پلیرهای HTML5 استفاده کنید که متناسب با تکنولوژی‌های جدید مروگرهاست و عملکرد بهتری دارد.

نکات مهم در سئوی ویدئو در آپارات

سئو ویدئو در آپارات

با توجه به محدودیت استفاده از یوتیوب در ایران پلتفرم‌های ویدیویی مختلفی چون آپارات، تماشا، نماشا، دیدئو، دالفک، دیدستان و... در کشور فعالیت می‌کنند. ولی همچنان آپارات حرف اول را می‌زند و بیشتر کاربرد را دارد. برای سئو ویدئو در آپارات نیز نکات مهمی وجود دارد که علاوه بر موارد فوق باید رعایت کنید:

  • کانال رسمی بسازید و اطلاعات مهم، کلمات کلیدی و آدرس سایت را در مشخصات آن درج کنید.
  • برای ویدئوهای خود دسته‌بندی مختلف و موضوعی داشته باشید تا علاوه بر ایجاد صفحات مختلف در آپارات، مخاطبان بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر چیزی که می‌خواهند پیدا کنند.
  • متناسب با موضوع ویدیو و مخاطبان هدف، از تگ‌ها و برچسب‌گذاری استفاده کنید تا ویدیوهای مشابه کنار هم قرار بگیرند.
  • توضیحات دقیق، جذاب و کامل همراه با کلمات کلیدی را فراموش نکنید و حواستان باشد توضیحات تکراری نگذارید.
  • کاربران را به گذاشتن نظر و لایک کردن تشویق کنید و کامنت‌های آن را بدون پاسخ نگذارید.
  • برای اینکه ویدئوهای آپارات را در سایت خود بارگذاری کنید، از iframe بهره ببرید.
  • از کپی رایت و آدرس سایت برای ویدئوهای خود استفاده کنید.

سئو ویدئو چیست و چرا اهمیت دارد؟

همان‌طور که مجموعه اقداماتی را انجام می‌دهید تا مقالات شما برای موتورهای جستجو بهینه شوند و رتبه بهتری بگیرند، به اقدامات و روش‌هایی که برای بهینه سازی ویدیو در موتورهای جستجو انجام می‌شود، سئوی ویدیو گفته می‌شود.

در دنیای امروز کاربران به مشاهده محتوای ویدئویی علاقه بیشتری نشان می‌دهند و قرار گرفتن ویدئو در صدر نتایج جستجوی ویدئوها در گوگل می‌تواند تاثیر مناسبی در برندسازی و ترافیک بیشتر سایت شما داشته باشد. از سوی دیگر باید این نکته را در نظر داشته باشید که سئو فقط برای گوگل نیست و قرار گرفتن یک ویدئو در صدر نتایج جستجوی پلتفرم‌های نمایش ویدئو مانند آپارات، نماشا، یوتیوب و... اهمیت بسیار بالایی دارد.

چرا بهینه سازی ویدیو اهمیت دارد؟

آمارهای مختلف نشان می‌دهند که محتوای ویدیویی در سال‌های اخیر به پرمصرف‌ترین محتوا تبدیل شده است و میزان کاربرد آن نیز در سال‌های آتی بیشتر خواهد شد. ضمن اینکه صفحات دارای ویدیو معمولا ربته‌های بهتری می‌گیرند و مخاطبان علاقه بیشتری به آنها دارند.
به همین دلیل بهینه سازی ویدیو اهمیت زیادی دارد، چراکه تاثیر خوبی در سئو و رتبه سایت شما دارد و باید آن را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. حتی الگوریتم‌های گوگل هم تغییر کرده‌اند و علاوه بر عکس‌ها، ویدیوها را نیز شناسایی می‌کنند.

محل بارگذاری ویدئو کجاست و تاثیر آن بر سئو سایت چیست؟

احتمالا این سوال در ذهن‌تان تداعی می‌شود که آیا در کنار اقدامات لازم برای بهینه سازی برای موتورهای جستجو محل بارگذاری آن نیز در سئو ویدیو موثر است یا خیر. بدون شک پاسخ این سوال مثبت است. همان‌طور که محل انتشار محتوای متنی اهمیت دارد، محل بارگذاری ویدیوها نیز مهم است. وقتی شما محتوای ویدیویی خود را یوتیوب آپلود می‌کنید، طبیعتا وقتی محتوا روی دومین موتور جستجو دنیا بعد از گوگل بارگذاری می‌شود، شانس شما برای دریافت نتایج بهتر بیشتر می‌شود.
در ایران که دسترسی به یوتیوب مسدود است، آپارات دومین پلتفرمی است که می‌توانید ویدیوهای خود را روی آن بارگذاری کنید. احتمالا در نتایج جستجو هم دیده‌اید که از یوتیوب و آپارات به شما پیشنهادهایی ارائه می‌شود و در نتیجه محتوای قرارگرفته در این دو سایت نسبت به ویدیوهای دیگر رتبه بهتری می‌گیرند.

محل بارگذاری ویدیو

کدام قالب‌های ویدئو برای وب بهتر هستند؟

شما می‌توانید ویدیوهای خود را با فرمت‌های مختلف رو وب بارگذاری کنید. اما معمولا دو قالب mp4 و webm بیشترین کاربرد را دارند؛ چراکه می‌توانید فایل‌های باکیفیت ولی با حجم کم را آپلود کنید. البته بیشترین مصرف مربوط به فرمت mp4 است، چون فرمت webm مانند فرمت webp در عکس‌ها، فعلا فقط توسط کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌شوند.

ویدیو روی سایت خودمان باشد یا روی آپارات؟

صادقانه پاسخ این سوال با چالش زیادی همراه است و به موارد زیادی بستگی دارد. همان‌طور که اشاره کردیم ویدیوهای قرار گرفته روی یوتیوب و آپارات رتبه‌های بهتری می‌گیرند. از طرف دیگر قرار دادن ویدیو روی سایت خودمان نیز مزایای خودش را دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که شما نمی‌توانید همه ویدئوها روی سایت خودتان بارگذاری کنید؛ چراکه در این صورت هزینه‌های‌تان خیلی افزایش می‌کند و باید منابع زیادی داشته باشید.
از طرف دیگر می‌توانید ویدئوهای آپارات را روی سایت خودتان نیز نمایش دهید و گوگل تشخیص می‌دهد که فایل تصویری روی صفحه سایت شما قرار دارد.
بنابراین به نوع محتوا و مخاطبان هدف خود توجه کنید. اگر ویدیوهای شما گزارشی، مربوط به رویداد، سرگرم‌کننده، تبلیغاتی یا معرفی محصولات است، می‌توانید آنها را در آپارات قرار داده و سپس روی سایت خودتان نمایش دهید.
اما اگر محتوای ویدیویی شما به صورت سفارشی و اختصاصی در موضوعات خاص تولید شده‌اند حتما آنها را در سایت خودتان قرار دهید و نکات بهینه سازی ویدیو را در نظر بگیرید.
به ‌طور کلی فقط به قرار دادن ویدئو در پلتفرم‌های مختلف اکتفا نکنید و به دلیل بهبود سئو و ارزشمند بودن آن برای سایت، حتما محتوای ویدیویی را روی سایت خودتان نیز نمایش دهید.

نتیجه گیری


 

با عضویت در جت سئو گزارش رایگان سایت خود را ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: