اکستنشن کروم جت سئو

URL چیست و چگونه آدرس سایت را سئو کنیم؟


اقدامات مختلفی برای بهینه‌‌سازی سایت از نظر سئو وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا سئو صفحات وب را از منظر آدرس آن‌ها بررسی کنیم، به بیان ساده‌تر چه آدرسی برای صفحات وبسایت خود تعریف کنیم تا نتیجه بهتری بگیریم؟ شاید برای شما جالب باشد که بدانید بهینه سازی ‌URL هم تاثیر مثبتی روی رفتار ربات‌های موتورهای جستجو خواهد گذاشت هم برای کاربر خوشایندتر خواهد شد و حتی ممکن است برخی کاربران آدرس دقیق تعدادی از صفحات پرکاربرد و مفید شما را به خاطر بسپارند.

URL چیست؟

آدرس url سایت

با URL آشنایی دارید؟ در زبان فارسی URL را با نامک می‌شناسند، مخفف عبارت Uniform Resource Locator است که ترجمه‌ آن به صورت "روشی هماهنگ و یکپارچه برای تعیین محل منابع در فضای دیجیتال" در نظر گرفته می‌شود، اما می‌توان ساده‌تر از این موارد بحث کرد. کافیست به نوار بالایی صفحه و آدرس وبسایت جت سئو دقت کنید. کل عبارت بالا یک نشانی است که شما را به این صفحه هدایت کرده است. "تیم برنرز لی" اولین فردی بود که پیشنهاد استفاده از URL را مطرح کرد و با استقبال افراد مواجه شد، فردی که خالق دنیای وب است و هم اکنون در دانشگاه آکسفورد به تدریس می‌پردازد.

اگر به دنبال آنالیز سایت خود هستید پیشنهاد میکنیم از جت سئو استفاده کنید. جت سئو یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. اگر هم به دنبال اطلاع از رنک سایت خود بین رقبا هستید می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

اجزای URL سایت

برای URL می‌توان سه بخش کلی متصور شد:

  • پروتکل: بخش ابتدایی و اغلب به شکل //:http یا //:https

  • آدرس سایت: جانمایی آن دقیقاً پس از www. یا پروتکل خواهد بود و تا اکستنشن دامنه ادامه دارد و معمولاً شامل نام برند نیز می‌شود.

  • منابع: به شکل جزئی‌تر به منابع موجود در هاست اشاره می‌کند.

مثال: آدرس صفحه درباره ما یک سایت فرضی به شرح زیر است:


https://example.com/about


در این مثال، //:https بخش پروتکل URL، قسمت example.com آدرس سایت و در نهایت بخش about همان منبع خاص در هاست است که محتوای خاصی از وبسایت در این بخش گنجانده شده است.


بیشتر بخوانید: آموزش نحوه تغییر آدرس در گوگل مپ در جت سئو


تاثیر URL بر سئو

چه بخواهیم چه نه، URL یکی از ارکان اصلی امتیازدهی ربات‌های گوگل است و به شدت روی رتبه گرفتن صفحات تاثیر دارد. URL محلی است که در آن کلمات کلیدی شما حضور دارند و این کلمات کلیدی هستند که باعث ایجاد ترافیک و افزایش فروش خواهند شد، پس طراحی URL باید به نحوی باشد که برای ربات‌ها خوانا بوده و بازدهی کلمات کلیدی استفاده شده را به حداکثر برساند.

نکات بهینه سازی URL

به نظر شما یک URL مطلوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ نکات سئوی URL اگر چه ساده است، ولی تاثیر بسیار زیادی دارد پس سعی کنید به دقت نکات را فرا بگیرید و اجرا کنید.

  • خوانایی آدرس: درست است که موتورهای جستجو روز به‌ روز پیشرفته‌تر و باهوش‌تر می‌شوند، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که اگر آدرسی واضح و منطقی نامگذاری شده باشد واکنش ربات‌ها بهتر خواهد بود. یک متریک ساده برای خوانایی URL وجود دارد و آن این است که برای انسان‌ها قابل فهم باشد. به مثال زیر دقت کنید:

www.jetseo.ir/about

www.jetseo.ir/q9ye1bej1bei1h

آیا قبل از بازکردن لینک اول قادر به ارائه یک حدس اولیه هستید؟ قبل لینک فرضی دوم چطور؟ خوانایی آدرس سازی یعنی برای انسان قابل فهم یا حداقل قابل حدس باشد.

  • کلمات کلیدی: همان طور که اشاره شد بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط خود استفاده کنید تا نقش URL در سئو شکوفا شود. در واقع این عبارات محصول همان تحقیق کلمات کلیدی و استراتژی محتوایی شماست.

  • محل کلمات کلیدی: آزمایشات نشان می‌دهد که ربات‌ها به کلمات اولیه URL اهمیت بیشتری می‌دهند، سعی کنید کلمه کلیدی خود را همان اوایل جانمایی کنید.

  • کلمات کلیدی به شکل عادی: باز هم تاکید می‌شود که یک رفتار عادی از خود نشان دهید، اگر به شکل مکرر و بی‌ارتباط، دائم از کلمات کلیدی در URL بهره ببرید ممکن است حتی جریمه گوگل برای سایت شما اعمال شود. مثلاً اگر یک کسب‌‌وکار در حوزه فروش پارچه دارید نیازی نیست که تمامی صفحات وبسایت آدرسی با کلمه پارچه داشته باشند. می‌توان حدس زد که مثلاً صفحه تماس با ما، پشتیبانی و ... ارتباطی به خود کلمه پارچه ندارد.

  • حروف کوچک: بهتر است کلیه حروف استفاده شده در عبارات URL به شکل lower case آورده شوند. این نکته در تمام آدرس‌های وبسایت‌های بزرگ رعایت شده است پس سعی نکنید با حروف بزرگ جلب توجه کنید چرا که این اقدام غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد.

  • کاراکترهای کم استفاده ممنوع: توصیه می‌شود به کاراکترهایی که خیلی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، نپردازید. برای مثال: ?، & و % را در آدرس‌‌ سازی وارد نکنید.

  • اصل یکتایی: بهتر است هر صفحه فقط با یک URL آدرس‌‌دهی شود، اگر URL‌ های بیشتری وجود دارند بهتر است که روی یک آدرس ریدایرکت شوند. به طور حتم زمانی که شما یک محتوا را با دو آدرس جدا ثبت می‌کنید در واقع duplicate content خواهید داشت که تاثیر سئو آن قطعاً منفی خواهد بود.

  • طول URL: سعی کنید تا جایی که امکان دارد URL را کوتاه انتخاب کنید، اما نه چنان کوتاه که خبری از کلمات کلیدی نباشد و آدرس بی‌مفهوم شود. URL های فارسی به شکل طولانی‌تری تفسیر می‌شوند اگر چه گوگل تا به حال درباره زبان URL اظهار نظر نکرده است.

  • جداسازی کلمات: بسیار متداول است که در زمان طراحی URL چند کلمه کنار یکدیگر قرار گیرند، طبق تحقیقات مطلوب این است که با کاراکتر دَش یا - این کلمات جدا شوند.

  • بدون هش و پیچیدگی‌های آن: شناساگر URL که به آن هش نیز اطلاق می‌شود، یک روش برای ارسال بازدیدکننده به موقعیت خاصی از سایت است. استفاده از هش‌های URL به منظور نمایش محتوای منحصر به فرد یا جداگانه، ریسک خوبی نیست. نمی‌توان گفت در 100% موارد نتیجه منفی دارد چرا که گوگل، به توسعه‌‌دهندگان این امکان را می‌دهد از هش‌ها برای ایجاد برنامه‌های ایجکس (Ajax) استفاده کنند. جالب است بدانید آمازون و توییتر که اغلب در لبه تکنولوژی قدم بر می‌دارند به تازگی دریافته‌اند که عدم استفاده از هش پیچیده می‌تواند محاسن زیادی به دنبال داشته باشد، حال دیگر تصمیم باشماست.

  • حروف اصلی: قید حروف اضافه یا به قول انگلیسی‌ها stop words را بزنید. در انگلیسی کلماتی مثل: for, but, that ,... و در فارسی نیز از: ولی، اگر، که و... استفاده نکنید. رک و پوست‌کنده عبارت اصلی خود را بنویسید و حروف اضافه را با خیال راحت دور بیاندازید.

www.jetseo.ir/products/local/pricing

www.jetseo.ir/products/1/2/3/4

آدرس اول بهتر است و آدرس دوم بیش‌ازحد فایل‌بندی شده است. تا جایی که امکان دارد صفحات را به‌ گونه‌ای طراحی کنید که کاربر نیز به سادگی آن‌ها را پیدا کند و لازم نباشد که چندین صفحه را بازدید کند.

  • از SSL کمک بگیریم: فعال کردن گواهی امنیت تاثیر مثبت روی ربات‌ها خواهد گذاشت و به همین ترتیب پیوند بهتری با مخاطب برقرار می‌شود.

با استفاده از ابزارهای مناسب و رایگان مانند www.brokenlinkcheck.com شما قادر خواهید بود تا لینک‌های شکسته وبسایت خود را شناسایی و ترمیم کنید. برای ترمیم می‌توانید از ریدایرکت‌ها استفاده کنید یا یک صفحه خاص را مجدد طراحی کنید و لینک را برای آن تعریف کنید، همچنین می‌توانید با استفاده از فایل robots.txt برای جلوگیری از دسترسی گوگل به آدرس‌های خاص اقدام کنید.

تغییر URL و اثر آن در سئو

زمانی که آدرس یک صفحه را تغییر می‌دهید آدرس قبلی به صفحه 404 برخورد خواهد کرد و نقطه ضعف مهمی به شمار می‌رود و باعث افت رنکینگ می‌شود. به طور کلی دو راه عمده پیش روی شماست، یکی ریدایرکت 301 و دیگری تکنیک کنونیکال که توصیه می‌شود از همان روش ریدایرکت استفاده شود. در حالت عادی پس از تغییر آدرس‌ها با یکی از دو راه نامبرده شده سایت شما افتی را تجربه نخواهد کرد، هرچند که گوگل اعلام کرده که کمی از امتیاز لینک‌های شما کاسته می‌شود اما این امر امتیاز تاثیر زیادی در آسیب رنکینگ شما نخواهد گذاشت. اگر بتوانید به گونه‌ای عمل کنید که ساختار URL ها در هر دو وبسایت یکسان باشد، مراحل تغییر دامنه بسیار آسان‌تر خواهد شد. فرض کنید آدرسی در سایت قبلی به صورت www.site1.com/page1 و در وبسایت جدید به صورت www.site2.com/page1 آدرس‌دهی شود، هدایت آدرس‌های قدیم به آدرس‌های جدید بسیار آسان‌تر خواهد بود، چرا که زیرساخت آن فراهم و مشابه است.


بیشتر بخوانید: تگ تایتل چیست؟


جمع بندی

برای سئوی URL، انتخاب یک URL کوتاه و جذاب که حاوی کلمات کلیدی باشد، به هیچ‌وجه کار ساده و بی‌اهمیتی نیست. بهترین URL برای سئو دور از دسترس نیز نخواهد بود و کافیست در پارامترهای اشاره شده در قسمت بالا امتیاز قابل قبول را کسب کند. نکات مهم URL شاید برای تمامی بازدیدکنندگان حساس نباشد ولی سئوکاران باید آن‌ها اجرایی کنند.  ممکن است برای برخی افراد URL صرفاً یک آدرس منحصر بفرد باشد که مکان یک صفحه وب را در اینترنت نشان می‌دهد، اما از نگاه یک متخصص سئو، URL سه جز اساسی دارد و فقط یک آدرس نیست. یک آدرس URL مناسب، باید اصطلاحاً SEO friendly باشد یعنی حاوی اطلاعاتی باشد که در خدمت موتورهای جستجو باشد تا محتوای یک صفحه را ساده‌تر درک و تفسیر کنند. اگر قصد تغییر URL‌ های قدیمی خود را دارید بدانید که یک کار بسیار حساس است و کوچکترین خطایی به قیمت آسیب جدی سئو به صفحه رتبه گرفته منجر خواهد شد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

بخش های اصلی URL عبارتند از : پروتکل (HTTP یا HTTPS) - دامنه سایت - مسیر یا Path

URL فاکتور رتبه بندی نیست اما روی تجربه کاربری تاثیرگذار است. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید