اکستنشن کروم جت سئو

گراف دانش گوگل چیست و چه کاربردی دارد


گراف دانش(Google Knowledge Graph) چیست؟

دایره‌المعارف‌های قدیمی را یادتان هست؟ کتاب‌های قطوری که درمورد هر موضوعی حرفی برای گفتن داشتند از غذا گرقته تا فضا؛ با ظهور اینترنت شاید بتوان گفت این سبک کتاب‌ها طرفدارهای خود را از دست دادند.

اما اینکه اینترنت نقش دایره‌المعارف را دارد یا نه باید گفت، اینترنت به خوبی سوالات را پاسخ می‌دهد. اما دایره‌المعارف‌ها وظیفه‌ی انتقال اطلاعات به صورت کلی و خلاصه را داشتند. اما باید عنوان کرد که لزوم وجود محتوای سبک دایره‌المعارف، هنوز وجود دارد. پس گوگل برای این نیاز هم راهکاری اندیشیده و آن را Google Knowledge Graph یا به زبان فارسی گراف دانش گوگل نامیده است.

انواع گراف دانش گوگل

گراف دانش یا Google Knowledge Graph چیست

گراف دانش بخشی در صفحه جستجو است که در سمت راست دسکتاپ و اول صفحه‌ی گوشی‌های موبایل ظاهر می‌شود و یک توضیحات خلاصه و واقعی از موضوع جستجو شده، ارائه می‌دهد. این بخش در صفحه‌ی جستجو باعث می‌شود در کوتاه‌‌ترین زمان به درک بیشتری درباره موضوع مورد جستجو دست پیدا کنید.

در این گراف‌ها عنوان و خلاصه کوتاه از کلیدواژه جستجو شده، توضیحات طولانی‌‌‌‌تر درمورد موضوع، تصویر یا تصاویری از شخص، مکان یا چیز دیگری، اطلاعات شناسنامه‌ای و حقایق موجود، پیوند به شبکه‌‌‌های اجتماعی و وب سایت‌های رسمی و تاییدشده و از این قبیل موارد اشاره می‌شود. در موارد تخصصی‌تر مواردی مانند آهنگ‌های هنرمندان موسیقی، قسمت‌های مختلف از یک سریال تلویزیونی، فهرست بازیکنان تیم‌‌‌های ورزشی و از موارد مذکور در گراف دانش گوگل است.

بسیاری معتقدند که گوگل با این رویکرد میزان نرخ ورود به سایت را بسیار کاهش داده است. چرا که افراد در همان صفحه سرچ به پاسخ خود می‌رسند و دیگر وارد سایت نمی‌شوند و سودی را بابت تبلیغات به صاحب سایت نمی‌رسانند. باید گفت که با این روش کاربری که به جزئیات بیشتر نیاز دارد و کاربر هدف شما است به سمت سایت هدایت می‌شود.

گوگل با رصد رفتار کاربرانش، متوجه شده بسیاری از کاربران به یک اطلاعات کلی و مختصر از موضوعات مختلف از جمله سازمان‌ها، غذاها، مکان‌ها و... نیاز دارند. گوگل درصدد رفع این نیاز دست به اجرای گراف دانش زد. طی این پروژه که در سال 2012 اجرا شد، گوگل از سایت‌های معتبر مختلف، اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند و داده‌های مختلف را تطابق می‌دهد و در نهایت درمورد موضوعات مختلف یک توضیح خلاصه، یک تصویر، لینک‌های مرتبط و موارد مشابه را ارائه می‌کند.

باید گفت که گراف دانش یک پایگاه دانش است که توسط گوگل و سرویس‌های گوگل، برای بهبود کیفیت نتایج موتور جستجوی آن استفاده می‌کند. اما بسیاری از موتورهای جستجو نیز شروع به ایجاد چنین ساختاری کردند، ولی با این تفاوت که امکان ایجاد چنین ساختاری برای کسب‌وکار شخصی‌ شما درگوگل ممکن است اما در این موتورهای جستجوی دیگر این امکانات فراهم نیست.

این گراف هم مانند فیچر اسنیپت دو کاربرد اساسی دارد و این کاربردها با نوع نیاز یا سوال کاربر ارتباط دارد. گروه اول کسانی هستند به توضیحات کلی احتیاج دارند و نیازی درمورد جزئیات ندارند و ترجیح می‌دهند هر چه سریع‌تر پاسخ پرسش خود را بدست بیاورند و برای آن جستجوی زیادی نداشته باشند و زمان کمتری مصرف کنند. اما گروه دوم کسانی هستند که می‌خواهند درگیر جزئیات بشنود و اطلاعات کاملی در آن حوزه به‌دست بیاورند.

گوگل با توجه به کلیدواژه پرسش اطلاعات مختصری را به کاربر ارائه می‌کند و پس از آن کاربر را برای کسب‌ اطلاعات به منابع مرتبط‌‌تر سوق می‌دهد. با توجه به اینکه کاربر یک اطلاعات اولیه کافی در اولین مرحله از گراف دانش دریافت کرده است، متن را بهتر درک می‌کند یا اینکه متوجه عدم شفافیت سوالش می‌شود و سوال را به صورت واضح‌تر مطرح می‌کند و جواب را سریع‌تر از قبل با اتلاف وقت کمتری می‌یابد.


همچنین بخوانید: تبادل لینک


انواع گراف دانش گوگل

در این بخش به صورت مورد، دسته‌بندی‌های گراف‌ها نام اشاره می‌کنیم و در ادامه برخی از انواع گراف دانش گوگل به صورت جزئی مورد بررسی قرار می‌دهیم. گراف‌ها دارای موضوعات: مکان‌، غذا، شهرها و کشورها، کسب‌وکارهای محلی، کسب‌وکارهای بزرگ جهان و کشورها، اشیاء، رویدادها، سلبریتی‌ها و... است.

البته باید توجه داشت که گراف دانش فقط در پرسش‌های کلی ظاهر می‌شود مانند رمزارز چیست؟ اما در مواردی مانند قیمت روز طلاها اثری از گراف‌ها وجود ندارد.

سازمان‌ها و شرکت‌های انتفاعی و غیرانتفاعی

از شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی گرفته تا کسب‌وکارهای محلی از جمله مواردی است که گراف دانش درمورد آن صحبت می‌کند. اما سبک داده‌هایی که برای سازمان‌ها و مجموعه‌های غیرانتفاعی ارائه می‌شود مقداری متفاوت از کسب‌وکارهای محلی است اما در حالت کلی به آدرس، شماره‌ی تماس، سایت یا شبکه‌های اجتماعی این مجموعه‌ها در گراف دانش اشاره می‌شود. اما درمورد مجموعه‌های جهانی اطلاعاتی از قبیل بنیانگذاران و نحوه آغاز فعالیت و فعالیت کلی مجموعه ‌پرداخته می‌شود.

گراف دانش یا knowledge graph

افراد تاثیرگذار

افراد تاثیرگذار می‌تواند شامل طیف وسیعی از افراد باشد از سلبریتی‌ها و کمدین‌ها گرفته تا بناینگذاران شرکت‌های بزرگ جهانی و دانشمندان. شاید بتوان گفت که هر آن کسی که تاثیر شگرفی در جهان از خود به جای گذاشته و یا اثری ماندگار در جهان داشته است شامل این گروه می‌شود. درمورد افراد گراف دانش گوگل به اطلاعات شخصی و کاری آن‌ها می‌پردازد، اینکه چند سال دارند، چه فعالیتی می‌کنند، آثار آن‌ها چیست و... .

محصولات

محصولات شامل است از کتاب تا مواد غذایی. گراف دانش برای این موارد اطلاعاتی درمورد ساختار محصولات، کاربرد و... ارائه می‌دهد. البته اینکه یک گراف دانش چقدر اطلاعات کاملی داشته باشد، به چند چیز بستگی دارد. مثلا اینکه آیا گوگل به این نوع گراف اهمیت زیادی می‌دهد یا نه؟ یا اینکه آیا اصلا اطلاعات کافی در مورد موضوع جستجو شده وجود دارد یا نه؟ به عنوان نمونه در حال حاضر گراف‌های مربوط به محصولات هنوز در وب فارسی برای گوگل اهمیت فراوانی ندارند.

گراف دانش چگونه ساخته می‌شود؟

گراف دانش به وسیله‌ی هوش مصنوعی ساخته شده است. اما از عملکرد آن اطلاعات کافی و مستندی در دسترس نیست. این هوش مصنوعی اطلاعات مورد نیازش را معمولا از ویکی پدیا، ویکی داده، اطلاعات‌نامه جهان و فریبیس استخراج می‌‌‌‌‌کرد. اما پس از حف شدن فرییس ویکی پدیا و ویکی دیتا منبع اصلی این گراف دانش هستند. با این حال خود گوگل اذعان دارد که این سایت‌ها تنها منابع مورد استفاده نیستند و صدها منبع از سراسر وب برای راستی آزمایی مطالب درج شده، استفاده می‌شوند.

چگونه در گراف دانش گوگل قرار بگیریم؟

قطعا حضور کسب‌وکار شما در گراف دانش نشان از اعتبار مجموعه شما است. این گراف دانش می‌تواند کاربرها را به نسبت به کسب‌وکارتان کنجکاو کند یا اعتماد نسبی برای آن‌ها ایجاد نماید و کاربر را به صفحه‌ی شبکه‌های اجتماعی یا سایت شما بکشاند. با استفاده از استراتژی‌های مختلف، قطعا می‌توان از این بستر استفاده‌های بسیاری کرد. پس چگونه می‌توان کسب‌وکار خود را به این بستر راه داد؟ این سوالی است که به صورت جزئی و دقیق در این بخش از مطلب به آن خواهیم پرداخت.

روابط عمومی

باید بگویم مهم‌ترین قدم برای راه‌یابی به گراف دانش روابط عمومی قوی است. محتوای مخاطب پسند تولید کنید، به صورت مداوم محتوای کاربردی برای مخاطبتان را روی سایت قرار دهید، فعالیت مداومی در شبکه‌های اجتماعی داشته باشید، محتوای جذاب برای تبلیغات در سایت‌های دیگر تدوین کنید و گوگل را مجاب کنید که همه در حال صحبت درمورد برند شما هستند در این صورت گوگل خود را ملزم می‌داند، اطلاعات بیشتری از شما جمع‌آوری کند و منتشر نماید اما همه این‌ها یک احتمال هستند و قطعی نیست.

گوگل مپ

باید بگوییم برای اینکه گوگل شما را به عنوان یک کسب‌وکار معتبر شناسایی کند باید اکانتی در Google My Business داشته باشید. با توجه به فیلتر بودن این خدمات در ایران، گوگل کسب‌وکارهای ایرانی را از گوگل مپ شناسایی می‌کند. زمانی که شما یک مکان فیزیکی را برای فعالیتتان تعریف کنید گوگل مطمئن می‌شود که کسب‌وکاری وجود دارد.

برای ایجاد کسب‌وکار در گوگل مپ از شما اطلاعاتی درمورد آدرس، نوع فعالیت، ساعت فعالیت مجموعه، عکس از فضای کسب‌وکارتان و... درخواست می‌شود. البته باید ذکر کنم این مورد هم مانند سایر موارد روش قطعی نیستند اما کمک‌کننده است. چرا که در نهایت این تصمیم خود گوگل است که درمورد شما حرف بزند یا خیر!

قطعا انتشار نظرات کاربران یا امتیازدهی آن‌ها در گوگل مپ به شما باعث افزایش اعتماد و اعتبار شما در چشم گوگل می‌شود و مسیر راه‌یابی به گراف دانش را برای شما هموارتر می‌کند. پس مشتریانتان را ترغیب کنید تا اکشنی در گوگل مپ برای شما ثبت کنند.


بیشتر بخوانید : ثبت مکان در گوگل مپ


ویکی دیتا و ویکی پدیا

شما با ایجاد یک پروفایل در ویکی دیتا، دست به انتشار یک محتوای مناسب که تمامی فعالیت‌های شما را پوشش دهد و اطلاعات مورد نیاز و جذاب مخاطب را شامل شوند، می‌زنید. در ادامه به سراغ ایجاد یک صفحه در ویکی پدیا باید رفت. در ویکی پدیا باید درمورد مواردی صحبت کنید که سندی از آن موجود است و سخن شما را تصدیق می‌کند. اگر یک فرد خارج از منافع سازمان شما اقدام به ایجاد یک صفحه برای شما کند قطعا برای گوگل نشان از اعتبار شما دارد. شما می‌توانید با استخدام یک ویرایشگر ویکی پدیا محتوای خود را توسط وی در ویکی پدیا ثبت کنید. این گزینه قطعا به نسبت دو گزینه قبلی احتمال بیشتری برای ایجاد گراف دانش دارد.

کاربرد گراف دانش

یک حالت چهارمی نیز وجود دارد که گوگل باتوجه به اینکه متوجه کسب‌وکار شما شده است، صفحه‌ای برایتان ایجاد کرده اما در آن لینکی برای راهنمایی مخاطب وجود ندارد یا اطلاعات اشتباهی درمورد شما وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی Claim this knowledge pane از گوگل درخواست ‌کنید که با استفاده از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی مجموعه، ثابت کنید که صاحب این کسب‌وکار هستید یا در این مجموعه فعالیت می‌کنید و وظایف این حوزه را در اختیار دارید. گوگل با استفاده از اکانت‌ها هویت شما را شناسایی می‌کند و شما تغییرات لازم را پیشنهاد می‌کنید.

پس از آن گوگل پیشنهادات تغییرات شما را بررسی خواهد کرد و زمانی که تصمیم گرفت که تغییرات را منتشر کند به شما ایمیل خواهد زد. انجام این موارد باعث می‌شود صاحب تیک آبی می‌شوید! این تیک آبی بیانگر این است که گراف دانش مورد تایید مجموعه مورد نظر است و مدیریت آن به دست مجموعه است و در مورد اطلاعات ثبت شده صحت‌سنجی شده است.


همچنین بخوانید: سئو چیست


کاربرد گراف دانش گوگل تفاوت گراف دانش گوگل با rich snippet چیست

زمانی پنل‌های گراف دانش تنها یکی از انواع نتایج غنی بودند ولی آن‌ها بلافاصله توجه کاربران را به خود جلب کردند. برای مشخص شدن شکل ظاهری ریچ اسنیپت یا نتایج غنی باید بگویم که نوار بالا در دسکتاپ و گوشی‌های موبایل همان ریچ اسنیپت مورد بحث ما است. باید گفت که تشخیص ظاهری یک نتیجه غنی از یک نتیجه‌ی گراف دانش می‌تواند دشوار باشد.

ریچ اسنیپت در موضوعات به خصوصی ظاهر می‌شود، که در هر موضوع برای شما 20 مورد در اول صفحه نمایش داده می‌شود. این موارد می‌تواند بازیگران یک کشور باشد یا فیلم‌های یک کارگردان و... . با این توضیح تقریبا می‎توان گفت گراف دانش و ریچ اسنیپت نقاط مشترکی با هم دارند اما در حالت کلی بارزترین تفاوت آن‌‌ها در میزان کنترل شما در این عملکرد است.


همچنین بخوانید: جست و جوی معنایی چیست؟


گراف دانش با وجود اینکه خیل عظیمی از کنترل آن سمت گوگل است اما یک ساختار تعاملی دارد. افراد به راحتی می‌توانند روی گزینه‌ی فیدبک در پایان گراف دانش کلیک کنید و به عنوان کاربر اطلاعات خود را درمورد صحت مطالب عنوان شده در هر بخش از گراف دانش به گوگل انتقال دهند و در افزایش اطلاعات گوگل در مورد آن موضوع کمک کنند و اگر مورد نادرستی در گراف ذکر شده است آن را به اطلاع گوگل برسانند تا اصلاح شود. اما در ریچ اسنیپت به صورت کامل کنترل این بخش صفر تا صد در اختیار گوگل است.

گراف دانش‌هایی که مورد تایید خود شخص یا مجموعه مورد نظر هستند دارای تیک آبی هستند و صحت اطلاعات را تایید می‌کند. به علاوه این مجموعه‌ها توانایی پیشنهاد تغییرات محتواهای روی گراف دارند. مجموعه‌ها می‌توانند لینک سایت را در گراف قرار دهد یا هر آن چیزی که در برهه زمانی صلاح دید مجموعه‌شان است در گراف منتشرکنند و کاربر را به خود جلب کنند. در صورتی که شما از مدیریت گراف خود برخوردار باشید می‌توانید پست‌ها و عکس‌های مورد نظر را خودتان را منتشر کنید.

جمع بندی

در این مقاله توضیح دادیم که گراف دانش گوگل چیست و تفاوت آن راه هم با ریچ ریزالت شرح دادیم. اگر در خصوص هر یک از مطالب این مقاله سوالی دارید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنید.

همچنین اگر به دنبال آنالیز سایت خود هستید، به شما ابزار جت سئو را پیشنهاد میکنیم. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید تحلیل هر صفحه از سایت خود یا دیگران را در کسری از ثانیه انجام دهید. اگر هم می خواهید رتبه سایت خود را در ایران ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید