اکستنشن کروم جت سئو

سئو فایل‌های PDF چگونه است؟


گوگل می تواند فایل های PDF را کراول، ایندکس و رنک کند. با این حال در سئو، بهینه سازی فایل های PDF نسبت به صفحات HTML متفاوت است. در این مقاله توضیح می دهیم که مهمترین نکات در سئو PDF چیست. به شما اطمینان می دهیم که مطالعه کامل این مقاله همه چیز را در مورد سئو فایل PDF فرا خواهید گرفت. با ما همراه باشید.

نکات مهم در سئو PDF چیست؟

نکات مهم در سئو PDF چیست؟

حجم فایل PDF

سرعت بارگذاری هر محتوایی در اینترنت برای سئو اهمیت زیادی دارد. در مورد فایل PDF سرعت بارگذاری آن اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. چراکه اساساً این فایل‌ها حجم بیشتری نسبت به صفحات معمولی وب دارند. درنتیجه باید تا می‌توانید حجم آن‌ها را کم کنید و سرعت بارگذاری آن را پایین بیاورید. برای آنکه مطمئن شوید فایل PDF شما حجم زیادی نداشته و برای انتشار در وب مناسب است، کار سختی پیش رو ندارید. کافی است فایل موردنظر را در نرم‌افزار ADOBE ACROBAT READER باز کنید و مسیر زیر را پیش بروید.

  • قسمت Properties را انتخاب کنید
  • سپس به بخش  Descriptions tab بروید.
  • در قسمت پایین پنجره بازشده، قسمت Fast Web View را پیدا کنید.
  • درصورتی‌که مقدار روبه‌روی آن No بود، فایل شما باید برای انتشار در اینترنت بهینه‌سازی شود. درواقع باید اقداماتی انجام دهید تا حجم فایل موردنظر کاهش یابد.

عدم استفاده از فونت‌های مختلف (کاهش فونت‌ها)

در استفاده از فونت‌ها برای نوشتن محتوا در فایل PDF باید مراقب باشید از فونت‌های استاندارد استفاده کنید. همچنین تا می‌توانید از تعداد فونت کمتری استفاده کنید. نرم‌افزارهایی که فایل PDF را باز می‌کنند، معمولاً از یک سری فونت استاندارد پشتیبانی می‌کنند. فونت‌های انگلیسی استاندارد شامل Times، Helvetica، Courier، Symbol، Zapf Dingbats است و از میان فونت‌های استاندار فارسی می‌توان به B nazanin، B titr و B lotus اشاره کرد. وقتی از این فونت‌ها در محتوای خود استفاده کنید، هر نرم‌افزار پی‌دی‌اف خوانی آن را بازکرده و نیاز به هیچ اقدامی دیگری ندارد؛ اما استفاده از فونت‌های غیرمرسوم باعث می‌شود فونت موردنظر به فایل شما اضافه‌شده و حجم آن را بالا ببرد. همچنین استفاده از چند فونت مختلف هم باعث می‌شود اطلاعات فونت بیشتری در فایل شما ذخیره‌شده و حجم آن افزایش یابد. حتی استفاده از استایل‌های مختلف یک فونت هم نیز تأثیر را دارد.

بهینه سازی فایل های PDF

سئو نام و عنوان فایل و  URL

برای بهینه‌سازی نام فایل در سئو فایل PDF باید آن را درست مثل عنوان یک صفحه یا تگ اH در نظر بگیرید. این بدین معنا است که باید کلمه کلیدی موردنظر را در آن به کار ببرید و نامی انتخاب کنید که متناسب با عبارات جستجوی فایل باشد. در انتخاب نام مناسب برای فایل PDF خود موارد زیر را لحاظ کنید:

  • نام فایل هر چه کوتاه‌تر باشد بهتر است. اندازه نام فایل را بین 50 تا 60 کاراکتر نگه‌ دارید.
  • تا جایی که ممکن است نام فایل را در URL آن به کار ببرید، البته با نوشتار انگلیسی.
  • ایست‌واژه‌ها را از نام فایل حذف کنید.
  • اگر از زبان انگلیسی استفاده می‌کنید، با حروف کوچک کار کنید.
  • اگر عبارتی چند کلمه را به‌عنوان نام فایل در نظر گرفته‌اید، بین کلمات از خط فاصله استفاده کنید.

علاوه بر نام فایل، شما می‌توانید برای فایل PDF خود عنوان هم در نظر بگیرید. برای این کار به قسمت PROPERTIS فایل رفته و در بخش Description tab عنوان فایل را تنظیم کنید. در این قسمت هم سعی کنید از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان استفاده کنید و در انتهای آن نام برند یا وب‌سایت خود را بیاورید. این عنوان درست مثل تگ عنوان در سئوی صفحه به کار می‌رود. طول آن را بین 55 تا 70 کاراکتر نگه‌ دارید.


در جت سئو بیشتر بخوانید: نحوه نوشتن درباره ما در سایت


قرار  دادن PDF در سایت به‌ صورت متن

احتمالاً شما هم در مورد سئو فایل PDF شنیده‌اید که فایل‌های PDF توسط گوگل ایندکس نمی‌شود. جالب است بدانید علت ایجاد چنین شایعه‌ای این است که بسیاری از فایل‌های PDF موجود در وب، از تصاویر ساخته‌شده‌اند و اصلاً متنی ندارند. اگر می‌خواهید فایل PDF شما خودبه‌خود توسط گوگل ایندکس شود، باید مراقب باشید در محتوای آن، حجم متن به تصاویر بیشتر باشد. اگر بتوانید محتوای فایل را انتخاب کرده و کپی کنید، محتوا به‌صورت متنی است. اما اگر نمی‌توانید متن‌ها را انتخاب کنید، محتوا به‌صورت تصویری است. علاوه بر این در نوشتن متن چه برای فایل PDF و چه برای هر جای دیگری در وب، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • مراقب باشید پاراگراف‌های متن زیاد بلند نشوند. خواندن پاراگراف‌های کوتاه راحت‌تر است و مفاهیم را بهتر به مخاطب منتقل می‌کند. همچنین مخاطب با دیدن پاراگراف‌های کوتاه بیشتر به خواندن متن ترغیب می‌شود.
  • از تکنیک شماره‌گذاری برای متمایز کردن لیست‌ها و موارد مهم متن استفاده کنید.
  • سعی کنید بخش‌های مختلف متن را با سرتیترها جدا کنید.

استفاده از تگ‌های H 

متن فایل PDF هم مثل هر متن دیگری حاوی اطلاعات مختلف و متنوعی است که باید آن را با استفاده از تگ‌های H به قسمت‌های کوچک تقسیم کنید. تگ H1 به‌عنوان سرتیتر اصلی متن در ابتدای آن قرار می‌گیرد. این سرتیتر باید منحصربه‌فرد بوده و شامل کلمه کلیدی اصلی متن باشد. تگ‌های H2 و H3 و... هم در بین قسمت‌های مختلف متن قرار می‌گیرند تا آن‌ها را از هم متمایز کنند.


بیشتر بخوانید: تگ های هدینگ چیست؟


سئو تصاویر در فایل PDF

در سئو فایل PDF لازم است به بهینه‌سازی تصاویر هم توجه داشته باشید. برای این کار قبل از هرچیز به سراغ ویژگی متن جایگزین تصویر بروید. متن جایگزین تصویر کمک می‌کند تا خزنده‌های گوگل بهتر صفحه شما را بخوانند و رتبه بهتری به آن بدهند. برای سئو فایل PDF توجه داشته باشید که متن جایگزین تصویر مختصر باشد و عکس را به‌طور خلاصه توصیف کند. همچنین شامل کلمات کلیدی متن باشد اما بیش از حد کلمه کلیدی را به کار نبرید. برای انتخاب کلیدواژه های مناسب می توانید راهنمای کیورد ریسرچ جت سئو را مطالعه کنید.

در مرحله بعد مراقب حجم تصاویر باشید. تصاویر با حجم بالا باعث حجیم‌شدن کل فایل شده و مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کنند. بهتر است از نرم‌افزارهای مخصوص کم کردن حجم عکس استفاده کنید. سپس آن‌ها را در فایل PDF خود به کار ببرید.


همچنین بخوانید: شکاف کلمات کلیدی


درج توضیحات متا در PDF

برای سئو فایل PDF می‌توانید توضیحات متا را از قسمت PROPERTIS و بخش Description tab تنظیم کنید. برای نوشتن توضیحات متا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • توضیحات شامل یک تا سه جمله باشد و بیشتر از 170 کاراکتر نشود.
  • می‌توانید در آن دعوت به اقدام (CALL TO ACTION) کنید.
  • از کلمات کلیدی اصلی و فرعی در آن استفاده کنید. مخصوصا سعی کنید کلمه کلیدی اصلی را در جمله اول به کار ببرید.
  • فرض کنید این قسمت را به‌عنوان محلی برای تبلیغ در اختیاردارید. متنی مختصر و مفید، آموزنده و فریبنده در آن بنویسید که هر مخاطبی را به خود جلب کند.

بهینه کردن فایل های پی دی اف

لینک‌های داخلی مناسب

مطمئن شوید در متن فایل PDF به قسمت‌های مختلف سایت لینک داخلی داده باشید. برای این کار از انکرتکست‌های منحصربه‌فرد، کوتاه و مرتبط با موضوع استفاده کنید. همچنین سعی کنید از کلمه کلیدی هم در متن انکرتکست استفاده کنید. مخصوص اگر قرار است فایل PDF شما به‌صورت آفلاین خوانده شود، لینک دادن به محتواهای سایت بسیار لازم است. بدین ترتیب خوانندگان فایل PDF می‌توانند به محتواهای وب‌سایت شما هم دسترسی پیدا کنند.


بیشتر بخوانید: انکر تکست چیست؟


 لینک‌های خارجی برنامه‌ریزی‌شده

برخلاف چیزی که تصور می‌شود لینک دادن به صفحاتی خارج از سایت می‌تواند باعث بهبود رتبه آن شود. البته به شرطی که این سایت‌ها معتبر باشند. گوگل  با الگوریتم‌ E.A.T همواره تلاش می‌کند به مطالبی با اعتبار بالا رتبه بهتری بدهد. یکی از راه‌هایی که گوگل می‌تواند اعتبار یک صفحه را بسنجد منابعی است که برای تولید محتوای آن استفاده‌شده است. اگر شما در محتوای خود به صفحه‌ای از یک سایت معتبر به‌عنوان منبع اطلاعات خود لینک بدهید، گوگل امتیاز مثبت برای شما در نظر می‌گیرد. سعی کنید برای بهبود سئو فایل PDF خود در آن به سایت‌های معتبر مخصوصاً منابع انگلیسی‌زبان لینک بدهید.

عکس کاور فایل PDF

برای عکس کاور فایل PDF خود حتماً از عکس کاوری استفاده کنید که واترمارک و لوگوی سایت شما را داشته باشد. ازآنجاکه فایل‌های PDF به‌صورت آفلاین خوانده می‌شوند یا کاربران آن‌ها را برای همدیگر ارسال می‌کنند، داشتن عکس کاور به برندینگ شما کمک زیادی می‌کند.

بهینه‌سازی PDF برای موبایل

واقعیت آن است که این روزها بیشترین جستجو در گوگل توسط گوشی‌های موبایل انجام می‌شود. به همین دلیل انجام ندادن سئو فایل PDF برای موبایل اشتباه بزرگی است. تصور کنید تعداد زیادی از کاربران فایل شما را در نتایج جستجو دیده‌اند و آن را بازکرده‌اند. اما این کاربران به خاطر موبایل فرندلی نبودن فایل PDF آن را می‌بندند و سایت شما را ترک می‌کنند. تصور کنید در چنین حالتی چقدر رتبه سایتتان افت می‌کند. برای آنکه محتوای فایل PDF برای موبایل بهینه باشد، بهتر است موارد زیر را در آن رعایت کنید:

بهینه‌سازی PDF برای موبایل

  • متن خود را از سمت راست و چپ تراز کنید تا مرتب و منظم نمایش داده شود. بدین ترتیب کاربر موبایل نیازی به کشیدن صفحه به سمت چپ و راست ندارد.
  • بهتر است برخی قسمت‌های مهم را با استفاده از تکنیک شماره‌گذاری یا بولت کردن فونت، از دیگر قسمت‌ها متمایز کنید تا بیشتر به چشم بیایند.
  • سعی کنید از تصاویر کمتری استفاده کنید. هرچند تصاویر قسمت‌های مختلف متن را جدا می‌کنند و باعث می‌شوند متن راحت‌تر خوانده شود اما حجم فایل را هم زیاد می‌کنند. به همین دلیل لازم است در استفاده از تصاویر عاقلانه رفتار کنید.
  • بخش‌های مختلف متن خود را با استفاده از سرتیترها از هم جدا کنید تا راحت‌تر خوانده شوند. همچنین سعی کنید متن شما از پاراگراف‌های کوتاه تشکیل شود.

افزایش سرعت ایندکس PDF

احتمالاً شما هم با این معضل روبرو شده‌اید که صفحات سایتتان توسط گوگل ایندکس نمی‌شود یا دیر ایندکس می‌شود. این اتفاق برای فایل‌های PDF بیشتر می‌افتد. برای آنکه فایل‌های PDF را زودتر ایندکس کنید، می‌توانید راهکارهای زیر را به کار ببرید. این کارها همان‌هایی هستند که برای افزایش سرعت ایندکس صفحات هم به کار می‌روند:

  • شما می‌توانید پس از بارگذاری فایل روی سایت  و انتشار آن، بلافاصله از طریق سرچ کنسول گوگل درخواست ایندکس آن را ارائه دهید. برای این کار به قسمت URL INSPECTION بروید. سپس آدرس فایل موردنظر را وارد کنید. بعدازاین با انتخاب گزینه INDEX REQUESTING فایل شما در نوبت ایندکس قرار می‌گیرد.
  • روش دیگری که باید برای ایندکس سریع فایل PDF استفاده کنید، فایل سایت‌مپ است. سایت‌ مپ درواقع نقشه سایت شما است که به خزنده‌های گوگل اعلام می‌کند کدام صفحات را جستجو کنند. با داشتن سایت‌مپ پس از انتشار محتواهای جدید، فایل سایت‌مپ به‌طور خودکار به‌روزرسانی می‌شود. بدین ترتیب محتوای جدید شما به خزنده‌های گوگل معرفی می‌شود.
  • لینک دادن از صفحات دیگر سایت به فایل PDF هم باعث می‌شود خزنده‌های گوگل به سمت آن هدایت شوند و آن را ایندکس کنند.

عدم استفاده از محتوای تکراری

عدم استفاده از محتوای تکراری

شاید تا همین‌جا متوجه شده باشید که گوگل با فایل PDF هم درست مثل یک صفحه سایت برخورد می‌کند. همان‌طور که برای هر صفحه باید از تگ عنوان، تگ‌های H و توضیحات متا و... استفاده کنید، برای بهینه‌سازی فایل‌های PDF هم باید این کارها را انجام دهید. اما روی دیگر سئو فایل PDF این است که باید مراقب استفاده از محتوای تکراری در آن باشید. اینکه شما یک فایل را به‌صورت PDF در سایت منتشر کنید دلیل نمی‌شود که متن آن را از صفحه دیگری برداشته باشید. درصورتی‌که محتوای فایل تکراری باشد، گوگل شما را جریمه خواهد کرد.

قرار دادن محتوا اطراف لینک

شما نمی‌توانید یک فایل PDF را به‌صورت منفرد درجایی از سایت منتشر کنید، هیچ قالب سایتی چنین قابلیتی ندارد. برای انتشار فایل PDF باید صفحه‌ای برای آن در نظر بگیرید.اما آیا می‌توانید در یک صفحه از سایت فقط یک فایل PDF منتشر کنید و انتظار رتبه گرفتن از گوگل داشته باشید؟ این اتفاق نشدنی است. درواقع یکی از نکات ریز بهینه کردن فایل‌های پی‌دی‌اف همین است که در کنار فایل از محتوایی مرتبط با آن استفاده کنید. بسیار مراقب باشید که محتوای اطراف فایل با محتوای فایل یکسان نباشد. اما می‌توانید از همان کلمه کلیدی فایل برای نوشتن متنی مرتبط با آن استفاده کنید تا توسط خزنده‌های گوگل به‌خوبی شناسایی شود.

به اشتراک گذاشتن PDF برای دریافت لینک

یکی از مزیت‌های سئو فایل PDF این است که دریافت لینک بی‌خطر برای آن راحت‌تر از دیگر محتواها است. چراکه سایت‌های زیادی برای انتشار و اشتراک‌گذاری کتاب‌های الکترونیکی وجود دارند. لینک‌گرفتن از این سایت‌ها خطری برای شما ایجاد نمی‌کند. کافی است فایل PDF خود را در هر تعداد از این سایت‌ها منتشر کنید و به صفحه فایل در سایت خودتان هم لینک بدهید. با این کار نه‌تنها لینک‌سازی خارجی بی‌دردسری برای سایت خود انجام می‌دهید. بلکه به بیشتر دیده شدن محتوای تولیدی و برندینگ خود کمک زیادی می‌کنید.

سئو فایل های pdf چگونه است

بک لینک ساختن برای فایل PDF

برای ساختن بک لینک فایل سئو می‌توانید مثل هر صفحه دیگری از سایت عمل کنید. خرید بک لینک و کامنت‌گذاری در سایت‌های دیگر از روش‌های متداول ایجاد بک لینک در سئو فایل PDF است.

 قرار ندادن رمز روی  Write Protect

یک اشتباه خیلی کوچک در زمان ساخت فایل می‌تواند همه زحمات سئو فایل PDF شما را از بین ببرد. کافی است هنگام ساخت فایل روی Write Protect آن رمز گذاشته باشید. در این صورت خزنده‌های گوگل نمی‌توانند محتوای فایل را بخوانند و از ایندکس آن صرف‌نظر می‌کنند. بدین ترتیب هرکار دیگری که برای سئو فایل PDF خود انجام داده‌اید، بی‌فایده خواهد بود.

ذخیره فایل به صورت PDF

هنگام آماده‌سازی فایل PDF باید به دو نکته دیگر هم توجه داشته باشید. اول اینکه در هنگام ساخت آن، فایل PDF را با بروزترین نسخه این فرمت ذخیره نکنید. چراکه ممکن است برخی از کاربران سایت شما از نرم‌افزار پی‌دی‌اف خوان بروزی‌ برخوردار نباشند. درنتیجه نمی‌توانند محتوای فایل را ببیند و سایت را ترک می‌کنند. این چیزی نیست که برای سئو فایل PDF مناسب باشد. علاوه بر این برای بارگذاری فایل روی سایت آن را به همان فرمت PDF ذخیره کنید. دیده‌شده در برخی موارد فایل PDF را فشرده کرده و با فرمت ZIP ذخیره می‌کنند. این کار هم باعث می‌شود خزنده‌های گوگل نتوانند محتوای آن را بخوانند و همه زحمات بر باد رود.

مزایا استفاده از PDF در سایت

فایل PDF طرفداران خاص خود را دارد. این فرمت برای انتشار متن‌های بلند، نسخه چاپی روزنامه‌ها و مقالات دانشگاهی بسیار پرکاربرد است. نمایش مرتب و منظم متن‌ها و عکس‌ها در کنار یکدیگر از مزیت‌های این فایل است که باعث می‌شود در حین انتقال یا انتشار در اینترنت، محتوای آن بهم نریزد. همچنین این ویژگی باعث شده برای مواردی که نیاز به چاپ کاغذی مطالب است، استفاده از فایل PDF بهترین گزینه باشد. به‌علاوه فایل PDF در هر سیستم‌عامل و هر گوشی موبایل یا کامپیوتری قابل‌اجرا است.

معایب استفاده از PDF در سایت

باوجود همه اقداماتی که می‌توان برای سئو فایل PDF انجام داد، اما به‌هرحال ایندکس این نوع فایل‌ها کمتر و سخت‌تر از دیگر محتواها در گوگل انجام می‌شود و برای سئوی آن باید نکات زیادی را رعایت کنید. همچنین فایل PDF هرچقدر هم که برای کاربران موبایل بهینه‌سازی شود، اساساً رابط کاربری جذابی برای موبایل ندارد. اگر یک فایل PDF را با گوشی موبایل باز کنید برای هر بار صفحه عوض کردن باید مطلب را بالا و پایین کنید. این در حالی است که در نرم‌افزارهای کتاب‌خوان مخصوص موبایل با لمس صفحه لمسی گوشی می‌توانید صفحه فایل PDF را عوض کنید. علاوه بر این‌ها در فایل PDF نمی‌توانید لینک NOFOLLOW یا دیگر انواع لینک‌ها را بسازید و تنها می‌توانید لینک DOFOLLOW ایجاد کنید.


همچنین بخوانید: رتبه کلمات کلیدی


جمع‌بندی

فایل‌های PDF  یکی از انواع روش‌های انتشار محتوا در اینترنت است که به دلیل حفظ ساختار متن و عکس‌های محتوا در زمان انتقال یا بارگذاری، کاربردهای زیادی پیداکرده است. برخلاف آنچه گفته می‌شود گوگل این فایل را ایندکس نمی‌کند، باید گفت درصورتی‌که سئو فایل PDF به‌درستی انجام شود، قطعاً ایندکس می‌شود. این فایل‌ها اتفاقاً می‌توانند جایگاه‌های بالایی در نتایج جستجوی گوگل به دست آورند. کافی است روش‌های گفته‌شده در این مقاله برای سئو فایل PDF را به‌درستی و با رعایت جزییات انجام دهید.

اگر فصد بررسی سئو سایت خود را دارید می توانید از ابزار جت سئو استفاده کنید. همچنین به کمک اکستنشن سئو این ابزار می توانید صفحات سایت خود یا رقبا را تحلیل کنید. اگر هم می خواهید رتبه سایت خود را بین سایت های ایرانی بدانید می توانید به صفحه اختصاصی جت سئو برای این مورد مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

در سئو pdf نیاز است موارد زیر چک شود :

کم بودن حجم فایل PDF / کاهش حداکثری فونت ها / بهینه سازی نام، URL و عنوان فایل PDF / استفاده از تگ های H / قرار دادن توضیحات متا در فایل PDF / لینک های داخلی مناسب

بله در سئو PDF همانند صفحات سایت، بهتر است به سئو تصاویر نیز توجه داشته باشید. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید