اکستنشن کروم جت سئو

جستجوی ارگانیک و تاثیر آن بر افزایش ترافیک سایت


منظور از جستجوی ارگانیک چیست و چرا اهمیت دارد؟ باید بگوییم راه اصلی دیده شدن محتوا در بین رقبا موتورهای جستجو است و برای این‌که در بین نتایج اول قرار بگیرید، لازم است سایت طبق اصول مورد انتظار جستجوگرها بهینه شده باشد. پس از بهینه‌سازی سایت، کاربران بیشتری از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل وارد صفحات شما می‌شوند. اگر شما هم به دنبال راهکاری برای موفقیت بیشتر در نتایج گوگل هستید این مطلب برایتان مفید خواهد بود. در این مقاله به معرفی راه‌کارهایی برای بهبود رتبه سایت شما در لیست نتایج جستجوی ارگانیک پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

جستجوی ارگانیک چیست؟

اگر به تاریخچه این واژه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم برای اولین بار اصطلاح بازدید ارگانیک در سرویس گوگل آنالیتیکس به کار رفته است. منظور از آن هم، بازدیدکنندگانی است که به جای ترافیک خریداری شده (به واسطه تبادل لینک یا خرید تبلیغات)، از طریق لیست نتایج جستجوی گوگل به سایت مقصد رسیده‌اند. برخی از کاربران نیز به ترافیک ارگانیک، نام سئو ارگانیک داده‌اند که منظور دقیق‌ترشان، جایگاه واقعی یک صفحه وب در بین نتایج جستجوی گوگل است. به طور ساده منظور از جستجوی ارگانیک، همان کاربرانی هستند که در موتورهای جستجو دنبال عبارت موردنظرشان هستند و به سایت شما می‌رسند.


بیشتر بخوانید: آموزش گوگل آنالیتیکس: تحلیل ترافیک سایت با google analytics


جستجوی ارگانیک

شناخت انواع جستجوی ارگانیک

شاید در ذهن شما نیز تنها تصور از نتایج جستجوی ارگانیک کلمات، مقالات مختلف سایت‌ها است. اما باید گفت علاوه ‌بر پست‌های متنی، نتایج ارگانیک دامنه وسیع‌تری از محتوا را شامل می‌شوند. اگر شما نیز قصد دارید بازدید سایتتان را با استفاده از سئو ارگانیک افزایش دهید، بهتر است استراتژی‌های مختلفی برای انواع محتوا در نظر بگیرید. لازمه این کار، آشنایی با شیوه‌هایی است که محتوا می‌تواند باعث جذب بازدیدکننده شود. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم.

ویدیو

هنگام جستجوی مطلبی در گوگل حتماً پیش آمده چندین ویدیو را نیز به ‌عنوان نتیجه ببینید. این روزها ویدیو‌ها اهمیت بیشتری هم پیدا کرده‌اند و استفاده مناسب از آن باعث ایجاد پیوند عاطفی با مخاطبان خواهد شد. جالب است بدانید که این نوع محتوا می‌تواند تعداد کلیک شما را تا ۱۵۷ درصد بیشتر از محتوای متنی افزایش دهد. اگر چه گوگل اخیراً نه تنها پست‌های یوتیوب، بلکه ویدیوهای سایت‌های شخصی را هم در نتایج جستجو نشان می‌دهد، اما برای دیده شدن محتوای تصویری هم لازم است اصولی را رعایت کنید.

نتایج خلاصه

گاهی هدف کاربران از جستجوی چیزی، پیدا کردن هرچه سریع‌تر و راحت‌تر پاسخ‌های سؤالاتشان است. گوگل هم برای پاسخ به این نیاز اقدام به طراحی سرویس نتایج خلاصه یا Featured Snippet کرده است. قطعات برجسته یک بخش کوتاه از مقاله‌ای طولانی هستند که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و به سؤالات کاربران به صورت مختصر پاسخ می‌دهند. این محتوا به صورت خودکار از متن اصلی استخراج می‌شود و می‌تواند شامل تعریف اصطلاحات، لیست‌ها و جدول‌ها باشد.

داستان‌های برتر

مورد دیگری که ممکن است در نتیجه جستجوی ارگانیک کلمات ظاهر شود داستان‌های برتر یا Top Stories هستند. هنگامی که موتور جستجوی گوگل تشخیص می‌دهد، عنوان جستجو با یک محتوای خبر در ارتباط است، باکیفیت‌ترین و مرتبط‌ترین اخبار را نیز در بخشی به کاربر نشان خواهد داد.

تصاویر

استفاده از تصاویر باعث می‌شود مخاطبان به ادامه پیمایش صفحات شما ترغیب شوند و این‌ کار باعث تعامل بیشتر کاربران و در نتیجه افزایش رتبه سایت شما می‌شود. اما این تنها نقش تصاویر در سایت نیست و عکس‌هایی که شما استفاده می‌کنید، روی سئو هم تأثیرگذار است. اول از همه تصویرهای به ‌کار رفته، بافت محتوای شما را برای موتورهای جستجو مشخص می‌کنند و علاوه ‌بر این، استفاده اصولی از تصویر (بدون افت سرعت لود صفحات) باعث بهبود جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل (Serp) خواهد شد. استفاده از تصاویر هم مانند ویدیوها قواعد خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: سئو تصاویر چیست؟ بهینه سازی و سئو عکس برای سایت


تفاوت جستجوی ارگانیک با جستجوی خریداری شده

قبل از این‌که به بحث اصلی بپردازیم، بهتر است با جستجوی خریداری شده نیز قدری آشنایی پیدا کنیم. به احتمال زیاد گاهی هنگام جستجوی محتوایی، سایت‌هایی را در بالای نتایج مشاهده‌ کرده‌اید که کنار آن‌ها نماد Ad قرار دارد. در برخی موارد صاحبان سایت‌ها برای جذب بیشتر مخاطبان در زمان کوتاه‌تر، اقدام به پرداخت هزینه به گوگل برای قرار گرفتن در جایگاه بالا می‌کنند. به ترافیک دریافتی از این طریق، جستجوی خریداری شده می‌گویند.

باید گفت برای این‌که محتوای شما در بین سایر رقبا دیده شود، حداقل لازم است ۳ تا ۶ ماه صبر کنید و این تازه در حالی است که کار را اصولی پیش ‌برده باشید. اما بسیاری نمی‌توانند این مدت زمان را صبر کنند و در نتیجه با استفاده از سرویس‌هایی چون گوگل ادوردز، مخاطبان را به سمت صفحات مورد نظرشان جذب می‌کنند. اما مسأله به این سادگی حل نخواهد شد و برای تصمیم‌گیری لازم است شرایط مختلف را بسنجید.

درست است که ترافیک خریداری شده سرعت کار شما را افزایش می‌دهد، اما از آن طرف مجبور به صرف هزینه هستید و برای برخی از شرکت‌ها یا افراد، صرف هزینه سخت خواهد بود. اگر نگاه بلندمدت نیز داشته باشید، افزایش بازدیدکنندگان از طریق نتایج جستجوی ارگانیک کلمات مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود؛ زیرا در صورت آماده نبودن بستر سایت و محتوای آن، باز گذشت زمان دچار ریزش بازدید و کاهش جایگاه خواهید شد.

شاید بتوان گفت یکی از راه‌هایی که می‌توان احتمال نتیجه‌بخش بودنش را زیاد دانست، ترکیب هر دو روش است. بهتر است به اهداف خود نگاهی بیندازید و پس از مشورت با تیم خود، از امتحان کردن نترسید.


بیشتر بخوانید: افزونه گوگل ادز (Google Ads Extension) چیست؟


مزایا و معایب ترافیک ارگانیک

هیچ چیز در زندگی ما بهترین نیست و استفاده از هرچیزی مزایا و معایب خودش را خواهد داشت. در نتیجه برای داشتن بهترین نتیجه لازم است شرایط خود را بسنجیم و با آگاهی تصمیم بگیریم. سئو سایت هم از این قاعده مستثنی نیست و برای موفقیت‌ بیشتر لازم است از جنبه‌های مختلف آن آگاه باشید. در ادامه به توضیح مزایا و معایب سئو ارگانیک می‌پردازیم.

سئو ارگانیک مزایایی دارد که عبارتند از:

  • بازدهی بالا:‌ بهینه‌سازی سئو سایت طبیعتاً رایگان نیست. شما لازم است برای موارد مختلفی از جمله تولید محتوا، مشاوره محتوایی، اصلاح فنی سایت و… هزینه‌هایی صرف کنید. هنگامی که به جایگاه بالایی در بین موتورهای جستجوگر رسیدید، می‌توانید بدون افزایش در هزینه‌ها آن‌ را حفظ کنید. چرا که در آن موقع هزینه‌های جاری سایت شما چندان زیاد نخواهد بود و این در حالی است که مخاطبان بیشتر و بیشتری به شما سر می‌زنند.
  • افزایش اعتبار: هنگامی که با بازدید ارگانیک رتبه شما افزایش پیدا می‌کند، مشخص خواهد بود که محتوای شما معتبر و باارزش است. مطمئن باشید صفحاتی که جزو اولین نتایج گوگل قرار دارند، دارای کلمات کلیدی مشابهی با سایر رقبا هستند.
  • افزایش شهرت:‌ دلیل استفاده‌ مردم از موتورهای جستجو، پاسخ به پرسش‌ها یا حل مسائل است. اگر چه ممکن است برخی با شما آشنایی نداشته باشند، اما هنگامی که جواب مشکلشان را در بین محتوای شما پیدا کنند، آن را رد نخواهند کرد و این فرصت بزرگی برای شما است.

اما استفاده از روش ارگانیک معایبی هم دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • رقابت و سختی زیاد: به تعداد سایت‌های اینترنتی که امروز فعال هستند فکر کنید! متوجه خواهید شد بسیاری از آن‌ها حتی نامشان یکبار هم شنیده نشده است. برای این‌که در این زمینه موفق باشید لازم است بدانید مخاطبان دقیقاً دنبال چه هستند و چه کلمات و عباراتی را سرچ می‌کنند. در نتیجه باید برای این کار وقت زیادی صرف کنید و از دانش لازم هم بهره‌مند شوید.
  • بازدید پایین در روزهای اولیه: از آن‌جایی که چندین ماه طول می‌کشد تا زحمات شما به نتیجه برسد و رقبایی دارید که محتوایشان بیشتر از شما دیده می‌شود، رقابت سختی را در پیش خواهید داشت و لازم است با تمام توان مسیرتان را پیش ببرید.
  • امکان از دست دادن جایگاه: رسیدن به صفحه اول گوگل پایان مسیر نیست و در صورتی که کار خود را مستمر پیش نبرید، تضمینی برای حفظ جایگاه‌تان وجود نخواهد داشت.

روش‌های افزایش جستجوی ارگانیک

اگر پس از آشنایی با جستجوی ارگانیک، مزایا و معایب آن، به دنبال راه‌کارهایی برای بهبود جایگاه خود می‌گردید به ادامه این متن توجه کنید.

تولید محتوای کاربردی

وقتی متوجه شدید که کاربران چه کلماتی را جستجو می‌کنند، به جای پر کردن صفحات از آن کلمات، روی کیفیت محتوا کار کنید. الگوریتم‌های گوگل در حال تغییر و پیشرفت هستند و انتظارات و مشکلات کاربران را تشخیص می‌دهند. در نتیجه گوگل متوجه خواهد شد که کدام محتوا بهتر نیاز مخاطبان را برطرف خواهد کرد.

بالا بردن ترافیک ارگانیک با عنوان جذاب

هنگامی که افراد با نتایج جستجوشان مواجه می‌شوند، به اولین چیزی که دقت می‌کنند عنوان مطالب است. عنوان‌ها ذهنیت اولیه مخاطبان را شکل می‌دهند و در صورت جذاب بودن، به خواندن آن وسوسه می‌شود. استفاده از اعداد، توضیحات مناسب و راه‌کارهایی از این دست، گزینه‌های مناسبی خواهد بود.

ترغیب کاربر به کلیک با متادیسکریپشن مناسب

اگر به زیرِ عنوان‌های نتایج جستجو دقت کنید، توضیحات مختصری را می‌بینید که متادیسکریپشن نام دارد. این متن کلیت محتوای شما را خلاصه می‌کند و در صورتی که طبق اصول (استفاده از کلمات کلیدی، طول مناسب، جذاب بودن و…) نوشته شود باعث ترغیب مخاطب خواهد شد.

بهینه‌سازی سایت برای موبایل

حالا که بیشتر از نصف بازدید ارگانیک سایت‌ها از طریق موبایل است، به اهمیت سازگاری سایت با دستگاه‌های موبایل نمی‌توان اشاره نکرد. علاوه ‌بر این گوگل سرعت بارگذاری صفحات در موبایل را بررسی می‌کند و به آن اهمیت ویژه‌ای می‌دهد. پس برای عقب نمادن از رقبا، به این نکته هم توجه کنید.

افزایش بازدید ارگانیک با بهبود سرعت لود سایت

این‌قدر سرعت بارگذاری سایت‌ها برای گوگل مهم بوده است که در این زمینه ابزار PageSpeed Insights را ارائه کرده است. علاوه ‌بر این طولانی شدن زمان لود صفحات ممکن است باعث شود کاربران صفحه شما را ببندند و این کار برای شما نمره منفی در بر خواهد داشت.

استفاده از ویدیو مناسب

اگر قصد استفاده از ویدیو در صفحات سایت‌تان را دارید، دقت داشته باشید از ویدیوهای طولانی استفاده نکنید. به هیچ وجه محتوایی طولانی‌تر از چهار دقیقه را آپلود نکنید و از آن‌جایی که بیشتر افراد با موبایل وب‌گردی می‌کنند، به ابعاد ویدیو هم توجه داشته کنید و تمام معیارهای سئو ویدئو را در آن رعایت کنید.

ثبت مکان و ادرس کسب و کار در گوگل مپ

ثبت و تغییر آدرس در گوگل مپ در صورت جابه جایی مکان کسب و کار شما در سيو داخلی و افزایش ترافیک ارگانیک سایت شما می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. ثبت مکان در گوگل مپ در زمره سئو محلی قرار می گیرد و موجب می شود که رشد کسب‌وکار شما در فضای اینترنت می شود. با این کار گوگل برای نمایش نتایج جستجوی محلی، چند مورد از کسب و کارها و سایت هایی که مکان‌شان را در گوگل مپ ثبت کرده اند را در بالای نتایج نمایش می‌دهد.

فراموش نکردن تصاویر

استفاده از تصاویر علاوه ‌بر این‌که به راحت‌تر خواندن مقالات کمک می‌کند، می‌تواند در بهبود سئو هم کمک کار شما باشد. با کاهش سایز عکس‌ها، حجم آن‌ها را کم کنید تا سرعت لود صفحات کاهش یابد و استفاده از ویژگی ALT تصاویر را هم فراموش نکنید.

استفاده از عبارات کلیدی چند بخشی

در عبارت‌های کلیدی یک بخشی رقابت زیادی وجود دارد و در نتیجه، هر چه به بخش‌های عبارات کلیدی افزوده می‌شود، امکان موفقیت بیشتر خواهد شد. برای مثال اگر حوزه اصلی فعالیت شما «خودرو» است می‌توانید با عبارت‌هایی چون «خرید خودرو دسته دوم» شروع کنید.

افزودن بخش وبلاگ

داشتن وبلاگ نه تنها باعث بهینه‌سازی سئو سایت شما می‌شود، بلکه می‌توانید با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه‌تان تخصص خود را هم نشان دهید که در نتیجه به اعتبار شما هم افزوده خواهد شد.

بهینه‌سازی سایت در نتایج جستجوی ارگانیک با ابزار جت سئو

بهبود رتبه سایت در بین نتایج جستجوی ارگانیک کلمات کاری زمان‌بر است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد؛ یکی از کارهای مهمی هم که باید انجام دهید تحقیق کلمات کلیدی است. جت سئو ابزار قدرتمندی است که با توجه به نیاز کاربران ایرانی، این خدمات را ارائه می‌دهد. البته این تنها بخشی از امکانات جذاب جت سئو است و قابلیت‌های این سرویس،‌ به چنین مواردی محدود نمی‌شود. برای بررسی قدرت جت سئو کافیست همه امکانات آن را رایگان تست کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب ابتدا به مزایای سئوی ارگانیک پرداختیم و بعد از آشنایی اجمالی با آن، به سراغ راه‌کارهایی برای بهبود این مسأله رفتیم. در ادامه متوجه شدیم به غیر از محتوای متنی، راه‌‌کارهای دیگری نیز برای جذب مخاطبان از طریق موتورهای جستجو وجود دارد. پس از آن چند تکنیک برای این کار بیان کردیم و در آخر هم یکی از مهم‌ترین ابزارهای سئو را برای ارتقای جایگاه سایت شما، معرفی شد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید