کیورد گپ (شکاف کلمه کلیدی) چیست؛ ابزارهای یافتن Keyword Gap


صرف نظر از این که در چه صنعتی فعالیت می‌کنید، همیشه یک رقیب بزرگتر وجود دارد که زمان، پول و منابع بیشتری را برای انجام تحقیقات گسترده در مورد کلمات کلیدی و هدف قرار دادن عباراتی که بیشترین مشتریان را جذب می‌کنند، صرف می‌کند. اما اوضاع برای کسب و کارهای کوچکتر هم زیاد ناامیدکننده نیست.

کلمات کلیدی به صورت رایگان در اختیار همه قرار دارند. مهم این است که بدانید چطور باید از این کلمات کلیدی به نفع خودتان استفاده کنید. یکی از اقداماتی که در این زمینه باید انجام بدهید، تحقیق کردن در کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی است.

کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی چیست؟

کیورد گپ (شکاف کلمات کلیدی) به کلیدواژه هایی گفته می شود که رقبایتان به ازای آنها رتبه بهتری نسبت به شما دارند. در نتیجه شما با هدف گرفتن این کلمات کلیدی می توانید از رقبایتان پیشی بگیرید. ابزارهای مختلفی برای استخراج کیورد گپ وجود دارد که مهمترین آنها عبارت اند از: جت سئو، Semrush و Ahrefs.

شکاف کلمات کلیدی

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی می‌تواند به شما در شناسایی شکاف‌های محتوایی رقبا کمک کند. این فرصت‌ها امکان تولید محتوای بیشتری را به شما نشان می‌دهد که ممکن است قبلاً نادیده گرفته باشید. با ارزیابی رقبای خود، می‌توانید فهرستی طولانی از کلمات کلیدی و اصطلاحاتی که آنها هدف قرار داده‌اند، و همچنین سایر تکنیک‌ها و نحوه استفاده آنها از این عبارات برای به دست آوردن نتایج بهتر آنلاین ایجاد کنید. در بیشتر موارد، فهرست کلمات کلیدی شما به شما کمک می‌کند تا تحلیل جامع‌تری انجام دهید و به طور جامع ارزیابی کنید که چه کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی بهتر هستند.


همچنین بخوانید: سئو چیست


تحقیق کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی چقدر اهمیت دارد؟

اهمیت تحقیق کیورد گپ از این لحاظ است که شما به عنوان مدیر سایت، ممکن است کلمات کلیدی اشتباهی را هدف قرار داده باشید و به دنبال کلماتی بروید که حجم جستجوی کافی در آنها اتفاق نمی‌افتد یا پتانسیل کمی برای رشد دارند. اهمیت این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که رقبای شما با یک استراتژی صحیح و با انتخاب درست کلمات کلیدی، از شما پیشی می‌گیرند. این مهم است که بدانید در مقابل رقبای خود کجا ایستاده‌اید و استراتژی سئوی خود را کجا باید متمرکز کنید. بنابراین استفاده از این ابزار قبل از شروع یک کمپین می‌تواند مفید باشد.

با انجام تحقیق کیورد گپ شما قادر خواهید بود کلمات کلیدی رقبای خود را ببینید. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی منحصر به فرد دامنه خود را شناسایی کرده و شکاف‌های موجود در استراتژی‌های رقبای خود را کشف کنید. همچنین می‌توانید از تحقیق کیورد گپ برای شناسایی کلمات کلیدی که در آن رقیب شما رتبه بالایی دارد، اما رقابت تبلیغاتی کمی در آنها وجود دارد، استفاده کنید. این کلمات کلیدی می‌توانند آزمونی عالی برای حذف بخشی از ترافیک رقبا با اجرای یک کمپین تبلیغاتی باشند.

ممکن است برای پر کردن حفره‌های محتوایی، به صورت رندوم از کلیدواژه‌هایی استفاده کنید که در حوزه فعالیت شما رواج دارند، اما این کافی نیست. فعالیت شما در این زمینه باید هدفمند باشد و این جز با تحقیق شکاف کلمات کلیدی امکانپذیر نیست. شما باید عبارات جستجویی را هدف قرار دهید که مخاطبان هدف شما، هنگام جستجوی اطلاعات از آنها استفاده می‌کنند.

این تنها راهی است که می‌توانید مخاطبان را وادار کنید تا به طور مداوم به سایت یا وبلاگ شما مراجعه کنند. نکته مهمی که در مورد کلمات کلیدی مورد استفاده رقبای شما وجود دارد، این است که کارایی آنها قبلاً ثابت شده است! با کمک تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی، می‌توانید:

  • کلمات کلیدی را که رقیب شما با آنها سئو می‌کند، تعیین کنید و آنها را با رتبه‌بندی کلمات کلیدی خود مقایسه کنید.
  • به صفحات فرود (لندینگ پیج) رقبا نگاه کنید تا بینش بهتری نسبت به محتوا و استراتژی کلمات کلیدی آنها داشته باشید. این به شما کمک می‌کند تا استراتژی محتوای خود را تغییر دهید.
  • تغییرات در رتبه‌بندی رقبا را بررسی کنید و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • رقبای ارگانیک جدیدی را که می‌توانند در آینده رتبه شما را تهدید کنند، شناسایی کنید.

اگر به تازگی وارد حوزه سئو شده اید پیشنهاد می کنیم قبل از خواندن ادامه مطلب مقاله "تولید محتوا چیست" را مطالعه کنید تا با جایگاه محتوا در سئو بیشتر آشنا شوید.

روش‌ها و ابزارهای یافتن کیورد گپ کدامند؟

تحقیق کیورد گپ یا شکاف کلمات کلیدی هم مانند هر فعالیت برنامه‌ریزی شده دیگری در سئو، باید با ابزار مناسب و حرفه‌ای انجام شود تا نتیجه دلخواه را برای شما حاصل کند. در ادامه سه ابزار کلیدی تحقیق کیورد گپ را معرفی می‌کنیم.

یافتن کیورد گپ از طریق سایت SEMRUSH 

سایت SEMRUSH به عنوان مجموعه ای از ابزارهای محبوب بازاریابی و سئو، همه چیزهایی را که برای بهینه‌سازی سئو، بازاریابی محتوا و تبلیغات به آن نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد. ابزار پیشرفته Keyword Gap این سایت می‌تواند کلمات کلیدی برتر حداکثر پنج رقیب شما را به طور همزمان تجزیه و تحلیل کند. این ابزار همچنین همپوشانی بین کلمات کلیدی رایج را نشان می‌دهد و بین ترافیک ارگانیک و ترافیک تبلیغاتی تفاوت قائل می‌شود. علاوه بر این، می‌توانید جستجوهای انجام شده توسط کاربران را به تفکیک نوع دستگاه (دسکتاپ یا موبایل) مشاهده کنید.

Keyword Gap

سایت SEMRush  بهترین کلمات کلیدی را برای شما فهرست می‌کند، بنابراین می‌توانید پس از تحقیق کیورد گپ، بدون فوت وقت به تولید محتوا بپرید. این ابزار به صفحاتی از سایت شما اشاره می‌کند که عبارت‌های جستجوی محبوبی دارند، اما ضعیف هستند و باید برای رتبه‌بندی بالاتر بهبود یابند. در نتایج سایت SEMRush از نمودارهایی که به شما در تجسم همپوشانی کلمات کلیدی کمک می‌کنند، لذت خواهید برد. تحقیق شکاف کلمات کلیدی در سمراش را می‌توانید در سه مرحله انجام دهید:

  • آدرس سایت رقبای خود را وارد کنید

حداکثر پنج دامنه، زیردامنه، پوشه یا URL متعلق به رقبای خود را وارد کنید و فهرستی از تمام کلمات کلیدی متداول و منحصربه‌فرد آنها را دریافت کنید.

  • انواع کلمات کلیدی را انتخاب کنید

بین کلمات کلیدی برای جستجوی ارگانیک و پولی مرور کنید، میزان همپوشانی کلیدواژه‌ها بررسی کنید و وضعیت سئوی سایت خود را در ان کلیدواژه‌ها ارزیابی کنید.

  • فرصت‌ها را بررسی کنید

بهترین فرصت‌های جدید را برای رشد سریع در کلیدواژه‌های موردنظر کشف کنید و فهرست کلمات کلیدی خود را برای هدف قرار دادن مخاطبان تهیه و ویرایش کنید.

یافتن کیورد گپ از طریق سایت Ahrefs

سایتAhrefs  که برای استفاده همه از متخصصان سئو گرفته تا افراد مبتدی ساخته شده است، ابزارهای جامعی را برای راه اندازی سایت شما ارائه می‌دهد. از ممیزی  SEOو جستجوگر کلمات کلیدی و محتوا گرفته تا ردیاب رتبه. علاوه بر این، کاوشگر Ahrefs به شما کمک می‌کند تا از فعالیت رقبای خود مطلع شوید و تحقیق شکاف محتوا، تنها یکی از امکانات آن است. در نتایج سمراش به لیست عظیمی از کلمات کلیدی دسترسی خواهید داشت که هنوز از آنها استفاده نمی‌کنید. همچنین حجم جستجو، سختی کلمه کلیدی و دامنه بالاترین رتبه را هم مشاهده خواهید کرد.

یافتن کیورد گپ با ابزار ایرانی جت سئو

برای نظارت بر جایگاه سایت شما در کلمات کلیدی، ابزارهای مختلفی وجود دارد که در مانیتورینگ دقیق رتبه‌بندی وبسایت برای کلمات کلیدی خاص به شما کمک می‌کنند. به استفاده از این ابزارها، فرایند رتبه‌بندی کلمات کلیدی را به سادگی درک خواهید کرد و می‌توانید تاثیر فعالیت‌های خود را در طول زمان ببینید. یکی از خدماتی که جت سئو به عنوان ارائه دهنده ابزارهای سئو به کاربران ارائه می‌دهد، ابزار تحقیق کلمات کلیدی است. در ودیو زیر نحوه استفاده از جت سئو را برای یافتن کیورد گپ توضیح داده ایم:

از قابلیت‌های جت سئو برای مانیتورینگ رتبه کلمات کلیدی می‌توان به رابط کاربری ساده و زیبا، تحلیل کامل سایت و ارائه پیشنهاد برای افزایش ترافیک آن، ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه گوگل، مقایسه رتبه سایت با رقبا، ارائه آمار دقیق، برخورداری از پشتیبانی فارسی و بهبود سئو با بررسی رتبه کلمات کلیدی اشاره کرد. یکی از قابلیت‌های این ابزار، شناسایی کیورد گپ‌ها است.

ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی جت سئو اطلاعات بسیار خوبی در مورد کلمات کلیدی با میزان رقابت پایین به شما می‌دهند. شما می‌توانید با کار روی این کلمات کلیدی آن‌ها را به صفحه اول نتایج گوگل برسانید.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که باید برای دیجیتال مارکتینگ در دستور کار داشته باشید، بهینه سازی سایت با کلمات کلیدی است. اما اگر از فعالیت‌های رقبا اطلاع نداشته باشید، هرچقدر هم که در این زمینه تلاش کنید، ممکن است نتیجه دلخواه شما حاصل نشود.

باید فعالیت‌های رقبا در زمینه کلمات کلیدی را رصد کنید و کلمات کلیدی را که آنها در آن قوی نیستند یا کمتر تولید محتوا می‌کنند، کشف کنید. با تمرکز بر این کلیدواژه ها می‌توانید رتبه خوبی در گوگل به دست بیاورید. در این مقاله جت سئو را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن کیورد گپ به شما معرفی کردیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

شما می توانید با نصب اکستنشن سئو جت سئو تحلیل هر صفحه را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید. همچنین پیشنهاد می کنیم با کلیک روی لینک زیر از 7 روز دمو رایگان جت سئو برای آنالیز سایت بهره‌مند شوید، اگر هم می خواهید رنک سایت خود را بین سایت های دیگر بدانید می توانید به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

مهم است که بدانید در مقابل رقبای خود کجا ایستاده‌اید و استراتژی سئوی خود را کجا باید متمرکز کنید. بنابراین استفاده از کیورد گپ ها قبل از شروع یک کمپین می‌تواند مفید باشد. همچنین برای افزایش ورودی سایت نیز مناسب هستند. 

با استفاده از ابزارهای مختلفی از جمله ابزار شکاف کلمات کلیدی جت سئو می توان کیورد گپ های سایت را بدست آورد.

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید