اکستنشن کروم جت سئو

تگ noindex (نوایندکس) چیست و چه کاربردی دارد؟


تگ نو ایندکس (noindex) همان طور که از نامش پیداست، برای ایندکس نشدن صفحات وب استفاده می‌شود. اما چرا باید بخواهیم برخی از صفحات سایتمان در صفحه نتایج جستجو ایندکس نشوند و چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ این‌ها سؤالاتی است که در این مطلب به آن پرداخته‌ایم. اگر به تازگی با اینکه سئو چیست آشنا شده اید مطالعه کامل این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

نو ایندکس noindex به چه معناست؟

نو ایندکس دستوری است برای خزنده‌های گوگل که به آن‌ها می گوید صفحه را ایندکس نکنند. این دستور اغلب به صورت یک متا تگ به بخش <head> در کد HTML صفحه اضافه می‌شود.

البته روش‌های دیگری هم برای نوایندکس وجود دارد.

چگونه از ایندکس شدن صفحه جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از ایندکس

جلو گیری از ایندکس شدن سایت توسط موتورهای جستجو گوگل، روش‌های گوناگونی دارد. یکی از روش‌های noindex کردن صفحات، استفاده از متاتگ robots در صفحاتی است که نمی‌خواهید ایندکس شوند.

برای این منظور کد زیر را در HTML تمام صفحاتی که نباید ایندکس شوند اضافه کنید:

<meta name="robots" content="noindex >

نحوه بررسی نوایندکس به کمک جت سئو

جت سئو یک ابزار آنالیز سایت آنلاین است که به کمک آن می‌توانید مشکلات مختلف سایت خود را بررسی و مشخص کنید. همچنین جت سئو یک افزونه سئو کروم و سایر مرورگرها را دارد که می‌تواند در بررسی‌های شما کمک کننده باشد. برای بررسی نوایندکس بودن یا نبودن صفحات مختلف وب پس از نصب افزونه با کلیک بر روی آیکون افزونه در مرورگر با یکی از حالت‌های زیر مواجه می‌شوید:

در صورت نوایندکس بودن صفحه مقدار noindex را در بخش تگ robots مشاهده خواهید کرد:

در صورتی که صفحه ایندکس باشد یکی از دو حالت زیر به وجود می‌آید، در حالت اول در بخش تگ robots مقداری نمایش داده نمی‌شود و در حالت دوم مقدار index را مشاهده خواهید کرد:

کاربرد تگ noindex در سئو چیست؟

دلایل متعددی می‌تواند باعث شود متخصصان سئو از تگ noindex استفاده کنند یا به عبارتی از موتورهای جستجو بخواهند صفحه‌ای را ایندکس نکنند. که استفاده از این تکنیک سئو می تواند به بهینه سازی بودجه خزش کمک کند. دلایل کاربرد تگ نو ایندکس عبارت اند از:

  • محتوای تکراری

معمول‌ترین دلیل نوایتدکس کردن صفحات، جلوگیری از بروز خطای duplicate content یا محتوای تکراری است. وقتی بیش از یک نسخه از یک صفحه توسط موتورهای جستجو ایندکس شود این موضوع باعث ایجاد محتوای تکراری در سایت شده که در نتیجه آن، صفحه مذکور با افت رتبه مواجه خواهد شد. اگر می خواهید بدانید که محتوای تکراری چیست می توانید به مقاله جت سئو مراجعه کنید.

  • محتوای بی کیفیت

بعضی صفحات وب هیچ سودی برای ایندکس شدن ندارند. این صفحات اطلاعات مفیدی برای کاربران به همراه نداشته و اصولاً کلیدواژه خاصی نیز ندارند. مثل صفحه «تشکر» که بعد از خرید یا دانلود نمایش داده می‌شود. هدف از طراحی این نوع صفحات صرفاً برقراری ارتباط دوستانه با کاربران و بازدیدکنندگان سایت است، نه کسب رتبه. ایندکس شدن این صفحات، به دلیل محتوای غیرمفید و سطحی باعث افت رتبه کلی سایت خواهد شد.


همچنین بخوانید: بررسی رتبه کلمات کلیدی


تفاوت no index و disallow

دستور دیگری تقریباً مشابه دستور نو ایندکس وجود دارد با عنوان Disallow. اما تفاوت اینجاست که با دستور disallow به خزنده‌ها می‌گویید «صفحه مورد نظر را نخزند و اطلاعات آن را نخوانند». این در حالی است که با دستور no index به خزنده‌ها اجازه خزیدن صفحه داده می‌شود؛ اما از آن‌ها می‌خواهیم که «اطلاعات صفحه را در فهرست نتایج گوگل نشان ندهند یا به عبارت دیگر آن را ایندکس نکنند».

تفاوت noindex و disallow

تفاوت متا تگ robots و تگ x-robots-tag در چیست؟

x-robots-tag دقیقا کاربرد یکسانی با متا تگ robots دارد. تفاوت بین این دو آن است که x-robots-tag در HTTP response header صفحه قرار می گیرد در حالی که متا تگ robots در <head> کد HTML قرار می گیرد.عموما از x-robots-tag برای نوایندکس کردن فایل های غیر HTML مانند فایل های PDF و تصاویر استفاده می شود.

نحوه استفاده از تگ noindex

noindex

همان طور که گفته شد، روش‌های مختلفی وجود دارد برای اینکه به خزنده‌های موتورهای جستجو بگوییم صفحه یا صفحات مشخصی از سایتمان را ایندکس نکرده و آن را در صفحه نتایج موتورهای جستجو نشان ندهند. ساده‌ترین و مؤثرترین این روش‌ها استفاده از تگ noindex است.

این تگ به موتورهای جستجو می‌گوید که می‌توانند صفحه را بخزند (crawl کنند) اما نباید محتوای آن را در صفحه نتایج جستجو (SERP) نمایش دهند.

برای این منظور باید یک برچسب در بخش «HEAD» HTML یا در هدرهای response اضافه کنید. برای دیدن اطلاعات سایت توسط موتورهای جستجو، این صفحه نباید در فایل robots.txt مسدود شده باشد (disallowed شده باشد).

اگر این صفحه از طریق پرونده robots.txt مسدود شده باشد، ربات های گوگل هرگز برچسب noindex را نمی‌بیند و ممکن است صفحه همچنان در نتایج جستجو ظاهر شود. برای اینکه به موتورهای جستجو بگویید صفحه شما را ایندکس نکنند، فقط موارد زیر را به بخش <head/> اضافه کنید:

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

جمع بندی
با اینکه همواره هدف ما از تولید محتوا و ایجاد صفحات وب، دیده شدن در صفحه نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو است، گاهی به دلایلی که اکثر آن‌ها به سئو سایت و کسب رتبه بهتر برمی‌گردد ترجیح می‌دهیم صفحات بی‌ارزش یا تکراری سایتمان در جستجوهای کاربران نمایش داده نشود. به این منظور روش‌های مختلفی پیش پای شما وبمستران قرار دارد که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد. از میان سه روش نام برده شده، متاتگ robots و تگ نو ایندکس مناسب‌تر بوده و به هدف ما از noindexing نزدیک‌ترند.

اگر کنجکاو هستید که بدانید رتبه سایت شما بین رقبا چقدر است کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید. همچنین برای استفاده از قدرت جت سئو می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر 7 روز به صورت رایگان سایت خود را بررسی کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

x-robots-tag دقیقا کاربرد یکسانی با متا تگ robots دارد. تفاوت بین این دو آن است که x-robots-tag در HTTP response header صفحه قرار می گیرد در حالی که متا تگ robots در <head> کد HTML قرار می گیرد.عموما از x-robots-tag برای نوایندکس کردن فایل های غیر HTML مانند فایل های PDF و تصاویر استفاده می شود.

از تگ noindex به شکل زیر استفاده می شود :

<meta name=”robots” content=”noindex, follow”>

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
احمد
 ارسال شده در : جمعه 03 بهمن 1399

ممنون بابت آموزش

جت سئو:
 ارسال شده در : چهارشنبه 08 بهمن 1399

خوشحالیم که مطلب ما در مورد تگ نوایندکس برای شما مفید واقع شده و ممنون از همراهی شما