اکستنشن کروم جت سئو

سئو بیش از حد و اثرات منفی آن در سئوی سایت


سئو بیش از حد کلمات کلیدی دامی است که هر سئوکاری ممکن است در آن بیفتد. با این که همواره توصیه می‌شود برای گرفتن رتبه‌های بالا در جستجوی گوگل، نکات سئو  را تا جای ممکن رعایت کنید، اما گاهی رعایت بیش از حد این نکات باعث می‌شود از آن طرف بام بیفتیم.

در واقع سئو بیش از حد کلمات کلیدی کاری با محتوا می‌کند که کمتر کسی تمایل به خواندن آن دارد. حتی خزنده‌های گوگل هم چنین محتوایی را دوست ندارند و رتبه‌های خوبی به آن نمی‌دهند. این همان دامی است که اگر در آن بیفتید، نه‌ تنها بهبودی در جایگاه سایت شما ایجاد نمی‌شود بلکه می‌تواند باعث پنالتی شدن سایت توسط گوگل شود.

هرچند استفاده بیش از حد هر کدام از اصول یا نکات سئو می‌تواند برای سایت مشکل ایجاد کند اما این اتفاق در برخی از نکات سئویی بیشتر رخ می‌دهد. برای مثال سئوکارها به خیال اینکه می‌توانند توجه بیشتری از خزنده‌های گوگل بگیرند، کلمات کلیدی را به دفعات زیاد در متن استفاده می‌کنند. برخی افراد همین کار را با ویژگی آلت تصاویر انجام می‌دهند.

برخی به صفحات مهم سایت لینک‌های داخلی زیادی می‌دهند و... این مثال‌ها و مواردی دیگر از بهینه‌سازی بیش از حد سایت موضوع این مقاله از جت سئو است. اگر شما هم می‌خواهید با موارد سئو بیش از حد کلمات کلیدی و راه‌های جلوگیری از آن آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

بهینه‌سازی بیش از حد یا Over Optimization چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت بهینه‌سازی بیش از حد وقتی رخ می‌دهد که به کارگیری تکنیک‌های سئو باعث افت کیفیت وب‌سایت شود. در این حالت معمولا کاربرانی که به وب‌سایت مراجعه می‌کنند، تجربه خوبی نخواهند داشت. آن‌ها با جملاتی سخت و نامفهوم در متن یا صفحاتی پر از لینک مواجه می‌شوند که خواندن محتوای سایت را آزاردهنده می‌کند.

توجه نکردن به نیاز و رضایت کاربر نتیجه‌ای جز فرار مخاطب از سایت شما ندارد. ضمن اینکه گوگل همواره با آپدیت‌های الگوریتم پاندا به مقابله با سئو بیش از حد کلمات کلیدی می‌پردازد. مجازات چنین صفحاتی ممکن است پنالتی شدن توسط گوگل باشد. اگر با یک سقوط ناگهانی در رتبه صفحه‌ای مواجه شدید، احتمالا گوگل آن صفحه را پنالتی کرده است.

برخی اشتباهات بهینه‌سازی بیش از حد 

مهم‌ترین اشتباهاتی که منجر به بهینه‌سازی بیش از حد سایت می‌شود را در ادامه مرور می‌کنیم:

تکرار بیش از حد کلمه کلیدی

سئو بیش از حد کلمات کلیدی یکی از ابتدایی‌ترین اشتباهاتی است که سئوکارها انجام می‌دهند. واقعیت این است که استفاده معقول از کلمات کلیدی در متن به ارتقا رتبه کلمات کلیدی صفحه کمک زیادی می‌کند. این کار در واقع به خزنده‌های گوگل اعلام می‌کند متن موردنظر در مورد چه موضوعی نوشته شده است. گوگل سپس صفحه موردنظر را در همان موضوع رتبه‌بندی می‌کند. اما وقتی تعداد تکرار یک کلمه کلیدی (Keyword Stuffing) در متن زیاد شود، هم گوگل به آن واکنش نشان می‌دهد و هم کاربران.

سئو بیش از حد

احتمالا شما هم با متن‌هایی در برخی سایت‌ها مواجه شده‌اید که یک کلمه تقریبا در همه جملات تکرار شده است. متن‌هایی که هیچ کس دوست ندارد آن‌ها را تا انتها بخواند. در حقیقت این‌گونه متن‌ها نه تنها آزاردهنده می‌شوند، بلکه در رساندن مفهوم محتوا دچار مشکل هستند. چرا که نویسنده متن برای گنجاندن کلمه کلیدی در جملات به تعداد زیاد، مفهوم کلی محتوا را گم می‌کند.


همچنین بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی

سئو بیش از حد متن جایگزین تصاویر (alt)

ویژگی متن جایگزین تصویر یا ALT تصاویر در اختیار سئوکارها قرار دارد تا بتوانند تصاویر هر صفحه از سایت را به ربات گوگل معرفی کنند. گوگل به ویژگی متن جایگزین تصویر اهمیت زیادی می‌دهد. از این رو بهینه‌سازی آن کمک زیادی به رتبه گرفتن هر صفحه می‌کند. ضمن اینکه رتبه تصویر موردنظر را هم در جستجوی تصاویر بالا می‌برد.

اما همان‌قدر که این ویژگی برای گوگل اهمیت دارد، بهینه‌سازی بیش از حد آن هم واکنش منفی گوگل را بر می‌انگیزد. در متن جایگزین تصویر بهتر است اطلاعاتی ارائه کنید که عکس را بهتر توضیح دهد. استفاده از کلمات کلیدی در متن جایگزین کار بسیار خوبی است به شرط آنکه بیش از حد از آن‌ها استفاده نکنید.

همچنین برای پر کردن متن جایگزین تصاویر نباید مثل یک ربات رفتار کنید. پر کردن این ویژگی با متن‌های یکسان و محتوای تکراری یا با یک فرمت مشخص ممکن است باعث شود گوگل شما را اسپم تشخیص دهد. خود گوگل توصیه می‌کند:

هنگام پر کردن متن جایگزین تصاویر بر جملاتی مفید که حاوی اطلاعات مربوط به عکس است تمرکز کنید. این متن باید به طور مناسب از کلمه کلیدی استفاده کند و با محتوای کلی صفحه متناسب باشد.

لینک سازی داخلی برای کلمات کلیدی کوتاه و بی هدف

پس از سئو بیش از حد کلمات کلیدی، لینک‌سازی داخلی هم یکی از حوزه‌هایی است که سئوکارها زیاد در دام بهینه‌سازی بیش از حد آن می‌افتند. از جمله اشتباهاتی که در این حوزه رخ می‌دهد لینک‌سازی برای کلمات کلیدی کوتاه و بی‌هدف است. کاری که ما را از هدف اصلی لینک‌سازی دور می‌کند. از یک سو هدف از لینک‌سازی داخلی هدایت ‌کردن مخاطب به صفحات مرتبط است. با این کار می‌توانیم مخاطب را در سایت نگه داریم و وی را به سمت اقدام مورد نظرمان هدایت کنیم. از سوی دیگر خزنده‌های گوگل هم با دیدن لینک‌های داخلی به آن صفحات هدایت می‌شوند و آن‌ها را ایندکس می‌کنند. ضمن اینکه گوگل برای صفحاتی که لینک داخلی می‌گیرند، رتبه بالاتری قائل می‌شود.

فرض کنید وب‌سایتی برای فروش لپ‌تاپ دارید. در ابتدا شما صفحات محصول را برای هر مدل لپ‌تاپ ایجاد کرده‌اید. در ادامه با انتشار پست‌هایی در بلاگ سایت به معرفی مدل‌های مختلف لپ‌تاپ و ویژگی‌ها یا مقایسه آن‌ها می‌پردازید. در مقالات هرجا اسمی از یک مدل لپ‌تاپ آوردید، به صفحه آن لینک می‌دهید و کاربر را به آنجا هدایت می‌کنید. تصور کنید اگر لینک‌دهی را از کلمات کوتاه، بی‌هدف و غیر مرتبط با لپ‌تاپ موردنظر انجام دهید، دچار بهینه‌سازی بیش از حد صفحه شده‌اید. در این حالت گوگل هم با شما برخورد می‌کند.

لینک‌سازی بیش از حد برای صفحات مهم سایت

همانطور که قبلا گفتیم لینک‌سازی داخلی به صفحات سایت باعث هدایت کاربران و خزنده‌های گوگل به صفحات مختلف می‌شود. با این کار می‌توانید اهمیت برخی صفحات را برای گوگل بیشتر کنید. معمولا سئوکارها بیشتر لینک‌های داخلی را به صفحه اصلی سایت می‌دهند. صفحات مهم سایت در مرحله بعدی اهمیت قرار دارند. اما باید توجه داشته باشید لینک‌دهی بیش از حد به هر صفحه‌ای می‌تواند موجب واکنش منفی گوگل شود.

نیل پاتل توصیه می‌کند نیمی از لینک‌های داخلی سایت به صفحه اصلی داده شود و نیمی از آن‌ها به صفحات مهم سایت

منظور از صفحات مهم هم صفحاتی مثل درباره ما (برای مشاهده نمونه متن درباره ما برای سایت جت سئو را دنبال کنید.)، تماس با ما و ... نیست. این صفحات معمولا از طریق هدر یا فوتر سایت قابل دسترسی هستند. منظور از صفحات مهم، صفحاتی با مطالب مهم و مورد نیاز کاربران سایت است که باید با لینک‌دهی داخلی کاربران را به آن‌ها هدایت کرد. البته لینک‌ها به صفحات داخلی هم نباید فقط بر روی یک صفحه متمرکز شود. بلکه لازم است روی مطالبی توزیع شوند که بیشترین اهمیت را دارند. توجه داشته باشید که لینک ‌دادن بیش از حد به صفحات داخلی می‌تواند رفتاری اسپم ‌‌گونه به حساب آید.

قرار دادن متن یا لینک مخفی در صفحه

یکی از تکنیک‌هایی که در گذشته سئوکارها استفاده می‌کردند و نتایج خوبی از آن می‌گرفتند، استفاده از متن یا لینک مخفی در صفحه بود. گوگل مدت‌ها است که این ترفند را شناسایی کرده و به راحتی تشخیص می‌دهد. در این روش بخشی از محتوای صفحه از چشم کاربر پنهان می‌شود. بدین ترتیب کاربر محتوا را نمی‌بیند اما خزنده‌های گوگل آن را می‌بینند. هدف از مخفی ‌کردن متن یا لینک در صفحه، این بود که بخش‌های آزاردهنده و ناخوانای متن که صرفا با هدف سئویی و جذب خزنده‌های گوگل در متن وجود داشتند، از دید کاربر مخفی بمانند.  

از جمله روش‌هایی که برای مخفی ‌کردن متن یا لینک در صفحه انجام می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از فونت سفید در پس‌زمینه سفید صفحه
  • گذاشتن تصویر در پشت عکس
  • استفاده از کدهای css برای پنهان کردن متن
  • استفاده از سایز فونت صفر
  • پنهان ‌کردن لینک با استفاده از یک کاراکتر کوچک به عنوان انکر تکست

استفاده بیش از حد از تگ‌های هدینگ

بهینه‌سازی بیش از حد با تگ‌های هدینگ هم شبیه کاری است که با سئو بیش از حد کلمات کلیدی انجام می‌شود. در واقع استفاده زیاد از کلمات کلیدی در تگ‌ هدینگ (Heading) یکی از دام‌هایی است که سئوکارها در آن می‌افتند و گوگل نسبت به آن حساس است. بهتر است به جای استفاده افراطی از کلمات کلیدی در تگ‌های هدینگ، از کلمات مترادف یا کلمات کلیدی فرعی به جای آن‌ها استفاده کنید تا بهینه‌سازی بیش از حد سایت رخ ندهد. نکته دیگری که در مورد تگ‌های هدینگ باید در نظر داشته باشید این است که تگ H1 را فقط یک بار در متن استفاده کنید. استفاده بیشتر از این تگ باعث واکنش منفی گوگل خواهد شد. برای مطالعه بیشتر در این باره مقاله «هدینگ چیست» را مطالعه کنید.

بهینه سازی بیش از حد سایت

جمع‌بندی

همان‌قدر که بهینه‌سازی سایت برای گرفتن رتبه‌های بالا در SERP مهم است، seo بیش از حد سایت هم به آن ضربه می‌زند. به همین دلیل در هنگام انجام مراحل بهینه‌سازی باید مراقب باشید سئوی زیاد برای سایت انجام ندهید. داشتن وسواس در سئو نه ‌تنها باعث واکنش منفی گوگل و رتبه ‌نگرفتن سایت می‌شود بلکه نارضایتی کاربران و فرار آن‌ها از وب‌سایت شما را در پی دارد. توجه داشته باشید که رضایت کاربر از محتوای سایت شرط اول موفقیت آن است. در صورتی که نتوانید مخاطب را راضی کنید قطعا گوگل هم از سایت شما راضی نخواهد بود و رتبه خوبی برایتان کنار نخواهد گذاشت.

برای بررسی سئو سایت خود می توانید روی لینک زیر کلیک کنید و 7 روز رایگان از جت سئو استفاده کنید:

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید