اشتراک جت سئو

CTR چیست و چه اهمیتی دارد؟


تمام تلاش شما برای اینکه بتوانید بهترین رتبه‌ها را در سرپ گوگل بگیرید (SERP چیست)، این است که کاربران بیشتری شما را پیدا کرده و وارد سایت شما شوند. شاخصی به نام نرخ کلیک یا CTR اهمیت زیادی دارد. توجه به نرخ کلیک در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های سئوکاران و وب‌مستران تبدیل شده و استفاده اصولی از آن باعث می‌شود سایت شما پیشرفت چشمگیری در نتایج جستجو داشته باشد.

نرخ کلیک (CTR) چیست؟

بعد از ثبت سایت در سرچ کنسول برای شناخت بهتر CTR ابتدا باید بدانیم که این  اصطلاح مخفف چه عبارتی است؟ در واقع CTR، مخفف عبارت «Click Through Rate» است که نزدیک‌ترین ترجمه آن می‌شود «نرخ کلیک.» پس از این‌که کاربران در موتورهای جستجویی مانند گوگل سرچ می‌کنند با نتایج مختلفی روبه‌رو می‌شوند و سپس باتوجه به نیازی که دارند روی یکی از نتایج نمایش داده شده کلیک می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که فقط درصد خاصی از کاربران روی سایت شما کلیک می‌کنند. CTR در اصل به درصدی از کاربران گفته می‌شود که از بین نتایج جستجوشده، روی لینک وب‌سایت شما کلیک می‌کنند و مطلب/محصول شما را برای مطالعه/خرید انتخاب می‌کنند. واضح است که هر چه CTR افزایش یابد، نتایج نشان داده شده سایت شما برای کاربران‌ مطلوب‌تر بوده است. در ادامه مطلب به چگونگی محاسبه این عدد و همچنین راه‌های افزایش آن اشاره می‌کنیم. 

نرخ کلیک چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه نرخ کلیک

برای این‌که بتوانید درک درستی از نرخ کلیک یا CTR داشته باشید ابتدا باید بدانید که این درصد چگونه محاسبه می‌شود. می‌توانیم تعریف کلی CTR را به‌صورت زیر بدانیم:
«به حاصل تقسیم کلیک‌های کاربران (روی لینک‌های سایت شما) به تعداد نمایش‌های لینک سایت شما در صفحه، CTR می‌گویند». 
در نظر داشته باشید که نرخ CTR برای کلمات کلیدی گوناگون، عدد یکسانی نیست و برای هر کلمه کلیدی یک CTR خاصی مشخص می‌شود. برای مثال ممکن است نرخ کلیک برای «خرید کوله پشتی» ۱۰ درصد و برای «بهترین موبایل ارزان» ۱۹ درصد باشد. اگر می‌خواهید CTR دقیق را به‌دست آورید باید به سرچ کنسول وب سایتتان مراجعه کنید. در سرچ کنسول اطلاعات دقیقی از تعداد کلیک، ایمپرشن و در نهایت CTR ارائه می‌شود. البته در سرچ کنسول یک نرخ کلیک یا CTR میانگین هم برای هر صفحه سایت شما وجود دارد که به‌صورت تقریبی، میانگین همه کلماتی است که در جستجوی گوگل نمایش داده می‌شود. CTR نشان می‌دهد که صرفا وجود سایت شما در نتایج جستجو، باعث نمی‌شود وب سایت شما بازدید خوبی داشته باشد. پس سعی کنید برای بهتر شدن CTR وب سایت‌تان تلاش کنید.

Impression  چیست؟

Impression به معنای حضور شما در نتایج جستجوی گوگل است. هنگامی‌که یک کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند نتایج مشخصی برای او نمایش داده می‌شود. تمامی این نتایج به‌عنوان Impression شناخته می‌شوند. دقت داشته باشید که حتی اگر لینک سایت شما در قسمت‌های جانبی مانند باکس‌ها و نقشه‌ها و تصاویر آمده باشد یک Impression برای شما ثبت می‌شود. البته اگر در انتهای صفحه دوم نتایج باشد و کاربر به این صفحه رجوع نکند برای شما Impression ثبت نمی‌شود. در واقع ایمپرشن همان تعداد نمایش لینک شماست.

نرخ کلیک طبیعی Organic CTR چیست؟

در انگلیسی به نرخ کلیک طبیعی Organic CTR گفته می‌شود. نرخ کلیک طبیعی در واقع همان نرخ واقعی کلیک‌های وب سایت شما است. شاید از خود می‌پرسید که مگر ممکن است CTR غیرواقعی هم باشد؟! متاسفانه پاسخ این سوال مثبت است و امروزه ربات‌های زیادی وجود دارند که آمار CTR نتایج جستجو را دست‌کاری می‌کنند. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم متوجه می‌شویم که نرخ کلیک غیرطبیعی، به هیچ عنوان برای سایت ما مفید نیست؛ چراکه امکان ندارد رباتی که به سایت ما آمده، از ما خرید کند. اما ممکن است در برخی رتبه‌ها مانند رتبه الکسای سایت یک تغییر مثبت مقطعی ایجاد کند.

نرخ کلیک خوب چیست و به چه عواملی بستگی دارد؟

دقت داشته باشید که به‌طور کلی CTR، به نوع کسب‌وکار و همچنین حوزه مورد فعالیت شما ارتباط زیادی داشته و نرخ کلیک خوب به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال تبلیغات شما در گوگل ادز باید در حدود ۲ درصد CTR داشته باشد و اگر میزان کلیک آن از این ۲ درصد بیش‌تر باشد نشان می‌دهد که نرخ کلیک یا CTR وب‌ سایت شما در وضعیت مناسبی است. البته در نظر داشته باشید که اگر از تبلیغات فیس‌بوک استفاده می‌کنید نرخ تبدیل آن از نرخ تبدیل گوگل کمتر است و طبق بررسی‌های انجام شده حدودا نصف تبلیغات گوگل کلیک می‌خورد. یعنی در حدود ۱ درصد. در ادامه راه‌های افزایش نرخ کلیک یا CTR را بررسی می‌کنیم.

چگونه نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهیم؟

نرخ کلیک

اگر می‌خواهید نرخ کلیک یا CTR سایتتان را افزایش دهید باید در نظر داشته باشید که راه‌های زیادی برای این کار پیش روی شماست. برای مثال یکی از مهم‌ترین عوامل بالا رفتن CTR، حضور سایت در رتبه‌های بالای گوگل است. همان‌طور که می‌دانید شما می‌توانید با پرداخت هزینه به گوگل در رتبه اول قرار بگیرید اما راه‌های رایگان زیادی نیز وجود دارد که باعث می‌شود سایت شما در نتایج اولیه گوگل ظاهر شود. همچنین وجود کلمه کلیدی اصلی در سئو تایتل و متا دیسکریپشن هم باعث می‌شود تا CTR کاربران افزایش پیدا کند. پس در نظر داشته باشید که جذاب بودن عنوان و همچنین داشتن متادیسکریپشن مناسب از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند نرخ کلیک سایت شما را بهبود ببخشد. همچنین استاندارد بودن کاراکترهای عنوان سئو هم اهمیت بسیار زیادی برای افزایش نرخ کلیک دارد. اگر عنوان سایت شما برند باشد یک گام دیگر به افزایش CTR وب‌سایتتان نزدیک شده‌اید. تحقیقات نشان داده است سایت‌هایی که برند هستند نسبت به دیگر موارد، CTR بهتری را دریافت می‌کنند. همچنین آدرس سایت یا آدرس صفحات نیز می‌توانند باعث افزایش یا کاهش نرخ کلیک شوند. در هنگام ایجاد آدرس یک صفحه سعی کنید به ساختارهای زیرشاخه‌ها اهمیت دهید و کلمات مناسب و پر جستجو را به‌عنوان آدرس مشخص کنید.

عوامل تاثیرگذار در کاهش نرخ کلیک یا  CTR

همان‌طور که به عوامل تاثیرگذار در افزایش CTR توجه دارید باید سعی کنید به عوامل کاهش آن هم دقت کنید و آن‌ها را استفاده نکنید. آدرس صفحه نامربوط و دامنه‌ غیرمرتبط با موضوع جستجو شده توسط کاربر یکی از موارد کاهش نرخ کلیک است. همچنین استفاده از متای نامربوط و تکراری می‌تواند به کاهش CTR منجر شود. ضمن اینکه هر موردی که روی کاهش رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل موثر باشد، باعث کاهش CTR خواهد شد.

تاثیر نرخ کلیک یا CTR روی سئو سایت

همه ما می‌دانیم که گوگل موتور جستجوی بسیار قدرت‌مندی است و نتایج جستجو را بر اساس رتبه سایت‌ها مشخص می‌کند. مناسب بودن این نرخ کمک می‌کند تا گوگل سایت شما را در رتبه‌های بالاتر نسبت به رقیبانتان قرار دهد. البته دقت داشته باشید که این نرخ، همیشه به سئو سایت کمک نمی‌کند و اگر کاربران پس از ورود به سایت شما سریعا صفحه را ببندند نشان می‌دهد که توضیحات شما غیرواقعی بوده و به همین خاطر یک نمره منفی از گوگل دریافت می‌کنید.

آیا افزایش CTR بر رتبه بندی گوگل تاثیرگذار است؟

طبق نظر کارشناسان افزایش نرخ CTR روی رتبه گوگل سایت تاثیر می‌گذارد، اما نه به‌صورت مستقیم. در واقع بالا رفتن نرخ کلیک به گوگل نشان می‌دهد که مطلب سایت، برای کاربران جذاب و مناسب بوده است و به همین خاطر به مرور زمان الگوریتم‌های گوگل رتبه سایت شما را بهبود می‌بخشند.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات

شاید برای شما جالب باشد، اما این روزها بسیاری از وب‌سایت‌ها برای افزایش نرخ کلیک یا CTR سایتشان دست به دامن ربات‌ها می‌شوند و حتی بابت آن هزینه هم پرداخت می‌کنند. نرخ کلیک طبیعی زمانی به‌دست می‌آید که یک کاربر به‌صورت واقعی روی لینک سایت ما کلیک کرده است. البته ممکن است شما برای افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا هم از ربات استفاده کنید که در این‌صورت هم می‌توان گفت که احتمالا این ربات‌ها تغییراتی را در نرخ کلیک شما به‌وجود آورده‌اند. 

با این وجود می‌توان نتیجه گرفت که CTR سایت شما طبیعی نیست و درصد آن کمتر از میزان نمایش داده شده در گوگل سرچ کنسول است. استفاده از روش‌های غیرطبیعی افزایش نرخ کلیک باعث می‌شود سایت شما برای مدت زمان محدودی در نتایج جستجو بالا بیاید. اما بعد از توقف این کار هیچ وقت به جایگاه اصلی خود برنمی‌گردید و از سمت گوگل به‌عنوان متقلب شناخته می‌شوید. 

جمع‌بندی
یکی از شاخص‌های مهم برای ارزیابی تلاش‌های ما به ویژه در حوزه سئو نرخ کلیک یا همان CTR است. در واقع ممکن است بارها و بارها لینک مطالب و محتوای شما در صفحه نتایج گوگل برای کاربران زیادی نمایش داده شود، ولی اینکه چه تعداد از آن‌ها روی لینک موردنظر کلیک کرده و وارد سایت می‌شوند مهم است و نرخ کلیک واقعی را نشان می‌دهد. در این مطلب درباره روش‌های افزایش CTR صحبت کردیم، ولی متاسفانه خیلی‌ها دنبال استفاده از ربات‌ها هستند که نتایج آن‌ها واقعی نبوده و مقطعی است.

اگر به دنبال بررسی تایتل های سایت خود هستید پیشنهاد می کنیم از ابزار بررسی سئو سایت جت سئو استفاده کنید. این ابزار یک اکستنشن سئو هم دارد که به کمک آن می توانید تحلیل هر صفحه از سایت خود و رقبا را در کسری از ثانیه انجام دهید.

اگر هم می خواهید رنکینگ سایت خود را بین رقبا بدانید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید