اشتراک جت سئو

حالت incognito چیست؟ آیا دیدن سابقه برگه ناشناس ممکن است؟


حالت ناشناس (incognito mode) به کاربر امکان می‌دهد هر فعالیتی چون باز کردن صفحات، تماشای فیلم، جستجو، خرید آنلاین و… انجام می‌دهد ثبت نشده و اثری از آن باقی نماند. حالت incognito را می‌توان هم در نسخه مرورگر کروم برای ویندوز و هم در نسخه گوگل کروم تلفن‌های همراه فعال کرد و از این پس در مکان‌ها و سیستم‌هایی که ترجیح می‌دهید کسی متوجه هیچ یک از فعالیت‌های شما نشود، از آن استفاده کنید. در این مقاله توضیح می دهیم که حالت incognito چیست و چطور می توانید از آن استفاده کنید. با ما همراه باشید.

در مرورگر کروم، برگه ناشناس یا حالت incognito چیست؟

در حالی که گوگل دارای یک کتاب درسی کامل در مورد نحوه کار با برگه ناشناس در کروم است، ما در اینجا تنها به نکات اساسی اشاره خواهیم کرد. هدف اصلی از برگه ناشناس پنهان کردن سابقه مرور شما از افراد دیگر با استفاده از همان دستگاه است. با این حال برگه ناشناس شما را به طور کامل ناشناس نمی‌کند. برای این منظور، شما به نرم افزار VPN یا TOR، یک wifi بدون امنیت و ... احتیاج دارید که نیازمند گردآوری مقالات دیگری است.

وقتی با استفاده از حالت incognito mode گوگل کروم جستجو می‌کنید، هنوز هم یک تعداد اطلاعات وجود دارد که گوگل و بینگ می‌توانند درباره شما بدانند. این موارد عبارتند از:

  • آدرس IP شما
  • موقعیت مکانی
  • هر سشنی که از طریق آن لاگین کنید.

به عبارت دیگر موتورهای جستجو بسته به موقعیت مکانی، آدرس IP و غیره، همچنان می‌توانند نتایج سفارشی را برای شما نمایش دهند.

به همین دلیل است که وقتی بسیاری از کاربران جستجوی خاصی را انجام می‌دهند نتیجه یکسانی برای آن‌ها نمایش داده می‌شود. چرا که همه افراد از یک آدرس IP یکسان در یک مکان هستند و گوگل نتایج را بر اساس تعداد بیشماری از جستجوهای شما در گذشته سفارشی می‌کند و موتور جستجو این کار را بر اساس مکان و آدرس IP شما به جای کوکی انجام می‌دهد.

جت سئو چه کاری انجام می‌دهد؟

جت سئو با تحلیل و آنالیز سایت شما به صورت جامع، مشکلات موجود را شناسایی می‌کند، آنالیزها و راهکارهای کاربردی برای بهبود سئوی سایت شما ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل بررسی فنی و محتوایی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، ارائه ساختار محتوا، رهگیری رتبه کلمات کلیدی، مشاهده خطاهای فنی سایت و تجزیه و تحلیل رقبا می‌شود. همچنین شما می‌توانید با استفاده از اکستنشن سئو که برای مرورگرهای مختلف قابل استفاده است، موارد مربوط به سئوی داخلی هر صفحه را به صورت کامل و جامع بررسی کنید.

آیا گوگل اطلاعات ما را در برگه ناشناس ذخیره می‌کند؟

احتمالاً، اما نمی‌توان به طور قطعی راجع به این مساله اظهار نظر کرد. تحقیقات نشان داده است که اگر گوگل بخواهد، می‌تواند سابقه برگه ناشناس را به حساب‌های Gmail و YouTube مرتبط کند. در حقیقت، گوگل برای دیدن اینکه به چه سایت‌ها و مکان‌هایی رفته‌‌اید از بک ترکینگ استفاده می‌کند و سپس با استفاده از این اطلاعات کاربر ناشناس را شناسایی می‌کند.

با این حال، گوگل این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید عاملان این  تحقیقات فقط قصد داشتند آنها را نابود کنند. این شرکت ادعا می‌کند که هرگز از این روش برای ردیابی کاربران استفاده نکرده است. بنابراین این شما هستید که تصمیم می‌گیرید به گوگل (و سایر شرکت‌های مشابه) اعتماد کنید یا نه.

در کامپیوتر، روش فعال کردن incognito mode چیست؟

روش‌های مختلفی برای فعال کردن برگه ناشناس در مرورگر کروم وجود دارد:

روش اول: مرورگر کروم را باز کرده و سه نقطه بالای صفحه را باز کرده و New Incognito Window را مطابق شکل زیر باز کنید:

جستجوی ناشناس

سپس صفحه‌‌ای به شکل زیر برای شما باز خواهد شد که می‌توانید جستجو را آغاز کنید:

حالت ناشناس در کروم

روش دوم: می‌توانید با فشردن Ctrl+Shift+N یک برگه ناشناس جدید باز کنید.

روش سوم: ایجاد یک میانبر در دسکتاپ است. میانبری که با کلیک روی آن، مستقیم به پنجره incognito هدایت می‌شوید. برای انجام این کار باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • بر روی شورتکات مرورگر Google Chrome راست کلیک کرده و در منوی ظاهر شده properties را انتخاب کنید.
  • با نمایش یک پنجره جدید برای شما و در تب شورتکات، باید به قسمت target بروید و در انتهای لینک نمایش داده شده، ابتدا یک فاصله و سپس (-incognito) اضافه کرده و در آخر بر روی OK کلیک کنید تا تغییرات ایجاد شده ذخیره شود.
  • سپس با هربار کلیک بر روی مرورگر پنجره حالت ناشناس مرورگر اجرا خواهد شد.

در موبایل، روش فعال کردن incognito چیست؟

برای باز کردن کروم روی گوشی باید ابتدا مطمئن شوید که آخرین نسخه کروم را روی گوشی خود نصب دارید. مرورگر کروم را باز کرده و روی سه نقطه بالای صفحه مطابق شکل زیر کلیک کنید:

جستجوی ناشناس در گوگل

در منوی نمایش داده شده New Incognito Window را مطابق شکل زیر انتخاب کنید:

حالت ناشناس مرورگر

در مرحله آخر شما وارد صفحه تیره رنگی می‌شوید که به شما امکان جستجوی ناشناس در وب را می‌دهد.


بیشتر بخوانید : viewport چیست؟


در سئو، کاربرد incognito mode چیست؟

بسیاری از مدیران وب از برگه ناشناس برای بررسی رتبه سایت خود در صفحه نتایج استفاده می‌کنند. اکنون که می‌دانید اطلاعات جستجوی شما در این برگه ذخیره نشده است، می‌توانید اهمیت این مسئله را بهتر درک کنید. موتور گوگل فاکتورهای زیادی را در رتبه‌بندی صفحات در نظر می‌گیرد که یکی از آن‌ها سوابق جستجوی کاربر است.

به همین دلیل، اگر چندین بار به سایتی مراجعه کنید، در صفحه جستجوی مرورگر شما رتبه بالاتری خواهد داشت. حال فرض کنید چندین سایت مرتبط با یک موضوع قبلاً در مرورگر شما مشاهده شده باشند، دیگر هیچ اعتباری برای رتبه‌بندی سایت اصلی در صفحه نتایج وجود ندارد!

در حالی که هیچ پاسخ قطعی برای کاربرد incognito mode در سئو وجود ندارد بخشی از این سوال در مورد نرخ کلیک و رتبه‌بندی وب سایت شماست. این مقاله در همان مقاله اصلی توسط گوگل منتشر شده است، اما ما آن را برای شما خلاصه کرده ایم: گوگل می‌گوید در یک الگوریتم رتبه‌بندی عادی، میزان هر کلیک بر روی رتبه‌بندی وب سایت‌ها تأثیر می‌گذارد، نه اینکه چه کسی روی آن کلیک کند. منظور آن‌ها این است که وقتی شخصی‌سازی و سابقه و… را حذف می‌کنید، آن‌ها از CTR در الگوریتم استفاده نمی‌کنند.

این بدان معناست که نتایجی که به شما نشان می‌دهند براساس سابقه جستجو و موقعیت مکانی شما نیست، بلکه فقط براساس میزان کلیک در لینک وب سایت است.

ضرورت استفاده از حالت incognito چیست؟

  • کوکی‌ها را حذف می‌کند: از کوکی‌ها به طور کلی برای ایجاد یک سشن مرورگر متناسب و مرتبط استفاده می‌شود. با این حال، با ردیابی کوکی‌های شما، وب سایت‌ها می‌توانند شما را در وب دنبال کنند، پروفایلی دقیق از عادات آنلاین شما ایجاد کرده و سپس از این اطلاعات برای ارسال تبلیغات هدفمند استفاده می‌کنند.
    این امر به ویژه اگر در جستجوی هدیه‌‌ای برای یکی از اعضای خانواده خود باشید و علی رغم تمام تلاش شما برای مخفی نگه داشتن آن آزاردهنده است، تبلیغات هدیه در همه جای رایانه خانواده شما ظاهر می‌شود. اگر حالت ناشناس را فعال کرده باشید، هنگام خارج شدن از سیستم با حفظ خصوصیات تنظیمات شخصی، مرورگرها این کوکی‌ها را حذف می‌کنند.
  • تاریخچه مرورگر را خصوصی نگه می‌دارد: اگر برای بررسی ایمیل یا خرید آنلاین نیاز به استفاده از رایانه عمومی دارید، این احتمال وجود دارد که کامپیوتر سابقه مرور شما را ذخیره کند. این بدان معنی است که فرد بعدی که وارد سیستم می‌شود می‌تواند به طور بالقوه تک تک سایت‌هایی را که بازدید کرده‌‌اید مشاهده کند و حتی با استفاده از مشخصات شما وارد این سایت‌ها شود. به محض ورود به سیستم، حالت ناشناس با پاک کردن داده‌های مرور موقت، از این اتفاق جلوگیری می‌کند. بنابراین امکان دیدن سابقه برگه ناشناس وجود ندارد.
  • چندین جلسه (session) به طور همزمان: یکی از مزایای بزرگ ناشناس بودن این است که شما را قادر می‌سازد به طور همزمان وارد چندین حساب شوید. به عنوان مثال، می‌توانید از طریق حالت ناشناس وارد حساب کاری خود شوید.

بیشتر بخوانید: SEO چیست؟


روش غیرفعال کردن incognito mode چیست؟

غیر فعال کردن حالت برگه ناشناس در کروم بسیار ساده است. حالت ناشناس جدا از سایر تب‌ها در پنجره مخصوص به خود اجرا می‌شود و بسته شدن این پنجره شما را از حالت ناشناس خارج می‌کند.

در نسخه موبایل کروم، وقتی برگه ناشناس را باز می‌کنید، اعلانی در مرکز اعلانات ظاهر می‌شود و وقتی این اعلان را لمس می‌کنید، پنجره حالت ناشناس به سرعت بسته می‌شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله توضیح دادیم که حالت incognito mode چیست. آیا باز کردن یک برگه ناشناس جدید تغییری در حریم خصوصی شما ایجاد می‌کند؟ پاسخ خیر خواهد بود. طبق تحقیقات، حدود چهل درصد از مردم تصور می‌کنند که حالت ناشناس موقعیتشان را در وب سایت مقصد مخفی می‌کند و یک سوم افراد معتقدند که با این کار می‌توانند از دید کارفرما پنهان شوند. در حالی که اینطور نیست. اما در هر حالتی اگر از رایانه‌های عمومی استفاده می‌کنید، بهترین گزینه incognito خواهد بود. حالت ناشناس به خصوص در هنگام خریدهایی که نیاز به ثبت اطلاعات مالی دارند، می‌تواند به امنیت حساب‌ها و کارت‌های بانکی شما کمک شایانی کند.

مطالب مرتبط :

serp چیست؟

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

به کمک حالت incognito می توانید از هر سایتی که خواستید بازدید کنید بدون اینکه سابقه بازدید شما ذخیره شود. اگر از یک دستگاه مشترک با دیگران برای بازدید از سایت ها استفاده می کنید بهتر است از حالت برگه ناشناس استفاده کنید تا دیگران متوجه نشوند که شما به چه سایت هایی سر زده اید.

کافی است مانند یک برگه عادی، برگه یا برگه های ناشناس را ببندید تا از حالت ناشناس خارج شوید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید