اشتراک جت سئو

آموزش بررسی بک لینک های سایت


بک لینک‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگری لینک می‌دهد. این ارتباطات به هدایت ترافیک به سایت شما و بهبود اعتبار سایت شما کمک می‌کند. در این مطلب، به نحوه بررسی بک لینک های سایت می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چگونه بک لینک‌هایی را پیدا کنید که به سایت‌های مورد نظر مانند رقبایتان لینک شده‌اند تا بتوانید از این داده‌ها در جهت بهبود استراتژی لینک سازی خود استفاده کنید.

به عنوان یک متخصص سئو یا صاحب وب‌سایت، اگر می‌خواهید در رتبه‌بندی و جذب ترافیک سایت خود عملکرد بهتری داشته باشید، باید بدانید که چگونه بک لینک‌ها را پیدا کنید؛ بنابراین حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا به طور کامل با بررسی بک لینک های سایت و ابزارهای کاربردی این حوزه آشنا شوید.

هدف از بررسی بک لینک های سایت

هدف از بررسی بک لینک های سایت

بررسی بک لینک سایت بخش مهمی از سئو و مدیریت وب‌سایت است. با تجزیه و تحلیل بک لینک های یک وب‌سایت، می‌توانید درک بهتری از وضعیت کلی سئوی سایت داشته باشید و فرصت‌های بهبود را شناسایی کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا کیفیت و کمیت لینک‌های وب‌سایت خود را بهبود بخشید، اعتبار دامنه خود را افزایش دهید و در نهایت رتبه خود را در موتورهای جستجو را بهبود بخشید. بررسی بک لینک های سایت می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد استراتژی سئو هر سایت ارائه دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • کیفیت بک لینک: بک لینک‌ها یک عامل مهم در تعیین ارتباط و اعتبار یک وب‌سایت هستند. بک لینک‌های باکیفیت از منابع معتبر مانند وب‌سایت‌های دولتی، مؤسسات دانشگاهی و برندهای پیشرو در هر صنعت می‌توانند به موتورهای جستجو نشان دهند که وب‌سایت شما منبع اطلاعاتی قابل اعتمادی است. از سوی دیگر، بک لینک‌های بی‌کیفیت از وب‌سایت‌های اسپم یا نامربوط می‌تواند به اعتبار و رتبه وب‌سایت شما آسیب برساند. با بررسی بک لینک‌های یک وب‌سایت، می‌توانید لینک‌های بی‌کیفیت را شناسایی کنید و روی بهبود کیفیت کلی لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند، کار کنید.
  • استراتژی لینک سازی: لینک سازی یکی از جنبه‌های مهم سئو است و می‌تواند به وب‌سایت شما در کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو کمک کند. با تجزیه و تحلیل بک لینک های یک وب‌سایت، می‌توانید از استراتژی‌های استفاده شده در آن وب‌سایت، الگوبرداری کنید. این استراتژی‌ها می‌توانند شامل ارسال پست مهمان، انتشار رپورتاژ، شناسایی لینک‌های شکسته و ... باشد.
  • تجزیه و تحلیل رقبا: بررسی لینک های خارجی سایت رقبایتان می‌توانید اطلاعات مفیدی در مورد استراتژی‌های سئوی آن‌ها و ایده‌هایی برای بهینه‌سازی وب‌سایت خود به دست آورید. با درک انواع لینک‌هایی که رقبای شما به دست می‌آورند و استراتژی‌هایی که آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانید فرصت‌هایی را برای ایجاد لینک‌های مشابه یا با کیفیت بیشتر برای وب‌سایت خود شناسایی کنید.

جلوگیری از جریمه‌های گوگل: کاهش ناگهانی ترافیک یا رتبه می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که وب‌سایت شما توسط موتورهای جستجو جریمه شده است. یکی از دلایل این اتفاق می‌تواند به دلیل بک لینک‌های بی‌کیفیت و سمی باشد. با بررسی بک لینک‌های یک وب‌سایت، می‌توانید لینک‌های سمی که ممکن است باعث جریمه سایت شما شوند را شناسایی کنید و اقداماتی را برای حذف آن‌ها انجام دهید. این کار می‌تواند به بهبود سلامت کلی و رتبه وب‌سایت شما کمک کند.

بهترین ابزارهای بررسی بک لینک های سایت

اکنون که از اهمیت بررسی بک لینک‌ها مطلع شدید، شاید برایتان سوال باشد که چگونه لینک سایت را پیدا کنیم؟ ابزارهای بررسی بک لینک به شما کمک می‌کنند، ببینید کدام سایت‌ها به شما لینک می‌دهند، بنابراین می‌توانید ببینید کدام‌یک از آن‌ها ارزش بیشتری برای سایت شما ایجاد می‌کنند و می‌توانید بیشتر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. در این بخش به معرفی 7 ابزار کاربردی برای بررسی بک لینک های سایت می‌پردازیم:

Ahrefs

در بین ابزارها و روشهای بررسی بک لینک های سایت ابزار Ahrefs یکی از بهترین ابزارهای بررسی بک لینک است که می‌توانید برای سایت خود از آن استفاده کنید. Ahrefs داده‌های فراوانی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در مدیریت و بررسی بک لینک‌ها کمک کند. برای استفاده از ابزار بررسی بک لینک، می‌توانید URL وب‌سایت خود یا رقبایتان را وارد کنید تا اطلاعاتی در مورد سایت‌هایی که به آن صفحه لینک دادند را دریافت کنید. هنگامی که URL یک صفحه را وارد کردید، تمام لینک‌هایی را خواهید دید که به آن صفحه اشاره می‌کنند. این ابزار جستجوگر بک لینک، همچنین اطلاعات بیشتری مانند رتبه‌بندی دامنه و تعداد دفعاتی که آن دامنه به سایت وارد شده، لینک داده است را ارائه می‌دهد.

Ahrefs به شما این امکان را می‌دهد لینک‌های جدید، شکسته و گم شده یک سایت را نیز مشاهده کنید. این ابزار همچنین شما را قادر می‌سازد تا پروفایل یک بک لینک را نظارت کنید و رشد و کاهش بک لینک‌های خود و همچنین ترافیک ارگانیکی که از هر صفحه بازدید می‌کند را مشاهده کنید. به‌طورکلی، Ahrefs داده‌های با کیفیتی را در مورد بک لینک‌ها ارائه می‌دهد. به کمک این ابزار، می‌توانید بک لینک‌های خود یا رقبا را مشاهده کنید و اطلاعات مفید فراوانی دریافت کنید که به شما کمک می‌کند، استراتژی خود را برای به دست آوردن بک لینک اصلاح کنید.
استفاده از این ابزار، نیازمند خرید اکانت حرفه‌ای Ahrefs است؛ اما می‌توانید به صورت رایگان به مدت 7 روز از آن استفاده کنید.

بهترین ابزار بررسی بک لینک

Jetseo

جت سئو ابزاری آنلاین برای آنالیز سایت است که با بررسی جامع سایت، مشکلات موجود را شناسایی می‌کند و راهکارهای کاربردی برای بهبود سئو ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل موارد زیر می‌شود:

  • بررسی فنی و محتوایی سایت
  • بررسی بک لینک رقبا تجزیه و تحلیل آن‌ها
  •  تحقیق کلمات کلیدی
  •  ارائه ساختار محتوا
  • رهگیری رتبه کلمات کلیدی
  •  مشاهده خطاهای فنی سایت

مهم‌ترین مزیت جت سئو این است که داده‌های بیشتری را در مقایسه با نمونه‌های خارجی از سایت‌های فارسی جمع آوری کرده است و در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. همچنین کاربران با استفاده از جت سئو دیگر مشکل پرداخت دلاری را نخواهند داشت.

در آنالیز بک‌لینک، شما عملکرد وب سایت رقیب خود، تعداد کلی بک‌لینک‌ها، تعداد بک‌لینک‌های ایجاد شده در هر دامنه، کلمه‌هایی که استراتژی بک‌لینک بر روی آن ها پیاده شده است، ویژگی های بک‌لینک (دوفالو یا نوفالو بودن) و ... را مشاهده نمایید. برای بررسی بک لینک رقبا به کمک جت سئو ابتدا باید یک اکانت ایجاد کنید، سپس مسیر زیر را طی کنید:

تحلیل رقبا >> بک لینک رقبا

پس از کلیک بر روی بک لینک رقبا با صفحه زیر مواجه می‌شوید که در آن می‌توانید نام رقیب خود را که قصد بررسی بک لینک‌هایش را دارید، وارد کنید:

با استفاده از این بخش می‌توانید تحلیل جامعی بر روی سایت رقیب خود داشته باشید. همچنین جت سئو یک افزونه سئو کروم و سایر مرورگرها را دارد که می‌توانید برای نصب آن بر روی مرورگر کروم از این لینک اقدام کنید.

Moz Link Explorer

سایت ماز داده‌های ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به شما کمک می‌کند بک لینک‌های بهتری برای وب‌سایت خود بسازید. با Moz Link Explorer، یک وب‌سایت را در نوار جستجو وارد می‌کنید و اطلاعاتی در مورد لینک‌های آن URL به شما ارائه می‌شود. این اطلاعات شامل لینک‌های ورودی، انکرتکست‌های استفاده شده، اعتبار صفحه و امتیاز اسپم هستند. به کمک این ابزار می‌توانید:

  • لینک‌های شکسته سایت خود را تعمیر کنید.
  • لینک‌های جدید یا گم شده را کشف کنید.
  • درباره لینک‌های رقبایتان تحقیق کنید.
  • فرصت‌های لینک‌سازی را کشف کنید.
  • انکر تکست مورد استفاده در بک لینک‌ها را تحلیل کنید.
  • از داده‌های لینک‌ها برای ایجاد محتوای بهتر استفاده کنید.

این ابزار رایگان است؛ اما برای دسترسی به داده‌های بیشتر باید اکانت حرفه‌ای آن را با قیمت 99 تا 599 دلار در ماه خریداری کنید.

روشهای بررسی بک لینک های سایت

SEMrush

SEMrush یک ابزار عالی برای بررسی بک لینک های سایت است. این ابزار، دارای یک پایگاه داده عظیم از اطلاعات است که روزانه به‌روز می‌شود. این به‌روزرسانی مداوم، برای شما این امکان را فراهم می‌کند که اطلاعات بک لینک‌های سایت خود را به طور دقیق بررسی کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تا راهی برای شکست دادن رقبای خود در نتایج جستجو پیدا کنید. با آموزش سمراش می‌توانید چندین وب‌سایت رقیب را به‌طور هم‌زمان بررسی کنید و ببینید کدام سایت‌ها به آن‌ها لینک می‌دهند.

SEMrush به شما کمک می‌کند، لینک‌هایی را که به دامنه شما اشاره می‌کنند، به همراه کیفیت آن‌ها مشاهده کنید. همچنین به کمک این ابزار می‌توانید:

  • لینک‌های ورودی را بررسی کنید.
  • اعتبار دامنه لینک‌ها را بررسی کنید.
  • انکر تکست‌های استفاده شده را ببینید.
  • URL ها و عناوین صفحات لینک دهنده را مشاهده کنید.
  • ببینید لینک‌ها از کجا می‌آیند (از لحاظ جغرافیایی).

این ابزار به شما امکان استفاده رایگان به صورت محدود را می‌دهد؛ اما می‌توانید با خرید اشتراک ماهیانه به قیمت 99 تا 399 دلار از امکانات کامل آن بهره‌مند شوید.

بررسی لینک های خارجی

Buzzsumo

این ابزار به شما امکان بررسی کلمات کلیدی و نام دامنه را می‌دهد. اگر جستجو با کلمات کلیدی را انتخاب کنید، می‌توانید صفحات با بالاترین رتبه را برای کلمات کلیدی خاص مشاهده کنید و لینک‌هایی که به آن صفحه اشاره می‌کنند را بررسی کنید. اگر به دنبال رتبه بالاتر برای یک کلمه کلیدی خاص هستید، این منبع عالی است. Buzzsumo همچنین به شما امکان می‌دهد، دامنه‌های مختلف را جستجو کنید و ببینید کدام سایت‌ها به آن‌ها لینک می‌دهند. داشبورد این ابزار بسیار کاربرپسند است، بنابراین می‌توانید بدون زحمت، دامنه‌های مختلف را جستجو کنید و اطلاعات ارزشمندی را که نیاز دارید به دست آورید.

این ابزار به شما امکان استفاده رایگان به صورت محدود می‌دهد؛ اما می‌توانید با خرید اشتراک ماهیانه به قیمت 99 تا 499 دلار از امکانات کامل آن بهره‌مند شوید.

چک بک لینک

Google Search Console

سرچ کنسول گوگل ابزاری رایگان و یکی از بهترین ابزارها برای بررسی بک لینک است که می‌توانید از آن برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجو استفاده کنید. وقتی از سرچ کنسول گوگل استفاده می‌کنید، خواهید دید که آیا گوگل می‌تواند در سایت شما خزش و آن را ایندکس کند یا خیر. این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که به گوگل کمک می‌کند تا زمینه وب‌سایت شما را درک کند و از آن اطلاعات برای رتبه‌بندی صفحات شما در نتایج جستجو استفاده کند.

سرچ کنسول گوگل، همچنین داده‌های مربوط به ترافیک جستجو را در سایت شما گزارش می‌کند و می‌توانید ببینید چند بار و برای کدام عبارات در نتایج جستجو ظاهر شدید. همه این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بفهمید که وب‌سایت‌های دیگر چگونه محتوای شما را پیدا کرده و به آن لینک می‌دهند و رتبه شما در نتیجه جستجو چگونه بر لینک‌های شما تأثیر می‌گذارد.

بررسی بک لینک های سایت

Majestic

Majestic یکی از قدیمی‌ترین ابزارهای بررسی بک لینک است. این ابزار اطلاعات فراوانی در اختیار شما قرار می‌دهد مانند:

  • لینک‌های خارجی؛
  • آی ‌پی‌های ارجاع دهنده؛
  • دامنه‌های ارجاع دهنده؛
  • تاریخچه بک لینک؛

این موارد به شما اطلاعاتی در مورد اینکه چه سایتی به صفحات شما لینک می‌دهد و چگونه می‌توانید بک لینک‌های بیشتری برای وب‌سایت خود به دست آورید، ارائه می‌دهد. همچنین به شما می‌گوید که کدام صفحات عملکرد بهتری دارند و کدام صفحات برای به دست آوردن لینک نیاز به کار بیشتری دارند. این ابزار با قیمت 49 تا 399 دلار در ماه قابل استفاده است.

چگونه لینک سایت را پیدا کنیم

Ubersuggest

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعات دقیقی را مشاهده کنید، از جمله:

  • امتیاز دامنه؛
  • امتیاز صفحه؛
  • تعداد کل بک لینک‌ها به یک صفحه؛
  • تعداد کل لینک‌ نوفالو؛
  • دامنه‌های ارجاع دهنده؛
  • انکرتکست؛
  • نوع لینک؛

Ubersuggest همچنین به شما امکان تحلیل رقبایتان را می‌دهد. این تجزیه‌وتحلیل رقابتی به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های جدید لینک سازی را پیدا کنید و ببینید چه سایتی به رقبایتان لینک می‌دهد. این ابزار همچنین به شما کمک می‌کند تا بهترین فرصت‌های لینک سازی را شناسایی کنید. این ابزار کاملا رایگان است، اما در زبان فارسی عملکرد مطلوبی ندارد.

Ubersuggest

بررسی بک لینک های سایت چه زمانی انجام می‌ شود؟

اگر سایت خود را به تازگی شروع کرده‌اید، یکی از گام‌های تدوین استراتژی سئو، تحلیل رقبای شماست. در این تحلیل حتما بک لینک‌های رقبایتان را نیز بررسی کنید تا ببینید از کدام سایت‌ها لینک گرفته‌اند و چه نتیجه‌ای از این بک لینک‌ها کسب کرده‌اند. همچنین اگر مدتی از فعالیت شما می‌گذرد و از سایت‌های مختلفی بک لینک دریافت کرده‌اید، حتما به کمک ابزارهای معرفی شده، این لینک‌ها را بررسی کنید و ببینید که کدام‌یک از آن‌ها بهتر از بقیه عمل کرده‌اند. همچنین در این مرحله نیز تحلیل بک لینک‌های رقبایتان اهمیت دارد. این کار را به صورت دوره‌ای انجام داده و به کمک نتایج آن، استراتژی سئوی خود مخصوصا سئو خارجی سایتتان را تقویت کنید.

جمع‌بندی

دانستن نحوه یافتن بک لینک‌های سایتتان، یکی از اصول اولیه سئو است که باید به آن مسلط باشید. با ابزارهای مناسب، می‌توانید بک لینک‌های سایت خود یا رقبایتان را بررسی و آنالیز کنید، از کیفیت بک لینک‌های خود مطمئن شوید و بک لینک‌های بی‌کیفیت را که ممکن است به سایت شما آسیب بزنند، حذف کنید. در این مطلب به‌طور کامل به آموزش بررسی بک لینک های سایت پرداختیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید