جستجوی معنایی یا Semantic Search چیست و چرا اهمیت دارد


از زمانی که با تکرار بی‌رویه کلیدواژه در محتوای سایت می‌شد رتبه خوبی در نتایج جستجوی گوگل دریافت کرد، سال‌ها گذشته است! گوگل سال‌ها است که دست وبمسترها را خوانده و برای این که تعیین رتبه کلمات کلیدی بر اساس فاکتورهای اصولی انجام شود، الگوریتم‌هایی را طراحی کرده است که هیچ جزئیاتی را از قلم نمی‌اندازند. از سوی دیگر فرایند جستجو هم به کلی دگرگون شده و جستجوی گوگل بر اساس معنای کلمات در متن انجام می‌شود.

بازاریابان محتوای و مدیران سایت‌ها باید از این تحولات آگاه باشند و با در نظر گرفتن اصول و قواعد گوگل، به جایگاه مناسبی در نتایج جستجو دست پیدا کنند. در این مقاله مفهوم جستجوی معنایی و همچنین ارتباط آن با یکی از الگوریتم‌های گوگل را بررسی می‌کنیم.


همچنین بخوانید: الگوریتم mum چیست؟


جستجوی معنایی چیست

Semantic Search چیست؟

جستجوی معنایی یک تکنیک جستجوی اطلاعات است که در آن هدف جستجو نه تنها انتخاب کلمات کلیدی، بلکه تعیین هدف و معنای متنی کلماتی است که شخص از آنها برای جستجو استفاده می‌کند. این نوع جستجو، به جای تطبیق کلمات کلیدی با صفحات، با درک آنچه که کاربر می‌خواهد بپرسد، مرور را کامل‌تر می‌کند. جستجوی معنایی به Google اجازه می‌دهد بین موجودیت‌های مختلف (افراد، مکان‌ها و چیزها) تمایز قائل شود و هدف جستجوگر را بر اساس عوامل مختلفی از جمله سابقه جستجوی کاربر، مکان کاربر، تاریخچه جستجوی جهانی و تغییرات املایی تفسیر کند. همه اینها به گوگل کمک می‌کند تا با ارائه کیفیت و اولویت دادن به نتایج محتوای مرتبط، تجربه بهتری را برای کاربران خود فراهم کند.

جستجوی معنایی یا Semantic Search به دنبال بهبود دقت جستجو با درک هدف جستجوگر از طریق معنای متنی است. این نوع از جستجو با استفاده از مفاهیمی چون تطبیق مفهوم، مترادف‌ها و الگوریتم‌های زبان طبیعی، نتایج جستجوی تعاملی‌تری را از طریق تبدیل داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار به یک پایگاه داده بصری و پاسخگو ارائه می‌کند. جستجوی معنایی درک بهتری از هدف جستجوگر، توانایی استخراج پاسخ‌ها و نتایج شخصی‌سازی‌شده‌تر را به ارمغان می‌آورد.

بیایید نگاه عمیق‌تری به نحوه عملکرد جستجوی معنایی بیندازیم. جستجوی معنایی فرآیندی است که موتورهای جستجو برای درک هدف و معنای متنی عبارت جستجوی شما و به منظور ارائه نتایجی مطابق با آنچه شما در ذهن داشتید، از آن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، هدف جستجوی معنایی این است که بداند چرا به دنبال این کلمات کلیدی خاص هستید و قصد دارید با اطلاعاتی که به دست می‌آورید، چه کاری انجام دهید. جستجوی معنایی به درک زمینه محتوای شما توسط موتورهای جستجو کمک کند که در نهایت به تطبیق هدف جستجو منجر می‌شود، اما در واقع چیزی بیشتر از این‌ها است. عواملی وجود دارد که نحوه عملکرد جستجوی معنایی را تعریف می‌کند:

هدف جستجو

هدف جستجو به دلیل انجام یک جستجو اشاره دارد و به عبارت ساده بیان می‌کند که چرا در گوگل جستجو می‌کنید. اغلب کاربران می‌خواهند چیزی بخرند، پیدا کنند یا یاد بگیرند. بازاریابان محتوا و سئوکاران هنگام انتخاب کلمات کلیدی و ایجاد محتوا، باید هدف جستجو را در نظر بگیرند. حتی اگر محتوایی داشته باشید که رتبه خوبی داشته باشد، اگر با هدف جستجو مطابقت نداشته باشد، کاربر صفحه را ترک خواهد کرد و در این صورت محتوا به افزایش نرخ تبدیل کمک نمی‌کند.

معنای عبارات جستجو

جستجوی معنایی بر اساس معناشناسی یا مطالعه معنای کلمات و عبارات در زمینه‌های خاص و رابطه بین آن کلمات ابداع شده است. وقتی صحبت از جستجو می‌شود، معناشناسی به ارتباط بین یک عبارت جستجو، کلمات مرتبط با آن و محتوای صفحات وب سایت اشاره دارد. مجموع همه این عوامل به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا بفهمند که عبارت‌های جستجو فراتر از ترجمه تحت‌اللفظی، چه معنایی دارند، بنابراین می‌تواند نتایج مرتبط را نشان دهد.


همچنین بخوانید: تعریف سئو


Semantic Search و ارتباط آن با الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird گوگل  که در سپتامبر سال 2013 عرضه شد، مسلماً آغاز عصر جستجوی معنایی است که ما امروز آن را می‌شناسیم. مرغ مگس خوار اطمینان حاصل می‌کند که صفحه‌هایی که با معنای عبارت جستجو مطابقت دارند، بهتر عمل می‌کنند تا صفحاتی که فقط با چند کلمه مطابقت دارند. این بدان معنی است که صفحاتی که بهتر با متن و هدف جستجوگر مطابقت دارند، رتبه بهتری نسبت به صفحاتی دارند که کلمات کلیدی بدون متن را تکرار می‌کنند.

بر خلاف به‌روزرسانی‌های قبلی الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن که باعث افت ترافیک سایت‌ها و رتبه‌بندی آنها در نتایج جستجوی گوگل شده بود، مرغ مگس خوار تأثیر منفی شدیدی بر روی وب عمومی نداشت. با این حال، جامعه SEO این نظریه را مطرح کرد که اثرات فعالیت این الگوریتم در نتایج جستجوی گوگل درک شده است. گوگل چگونه تشخیص می‌دهد که این نتایج منعکس کننده هدف جستجوگر است و به اندازه کافی نیازهای آنها را برطرف می‌کند؟ اینجاست که جستجوی معنایی وارد عمل می‌شود.

جستجوی معنایی تلاش می‌کند تا نتایج مناسب SERP را با زبان پرسش‌های کاربران اینترنت فراتر از معانی کلمات کلیدی فردی مطابقت دهد، حتی زمانی که هدف کاربر چندان واضح نباشد. جستجوی معنایی موضوع پیچیده‌ای است، بنابراین آن را با ذکر یک مثال توضیح می‌دهیم: فرض کنید یک کاربر عبارت «بهترین مکان برای چینی» را در گوگل جستجو می‌کند. گوگل با استفاده از الگوریتم مرغ مگس خوار تشخیص می‌دهد که هدف کاربر، پیدا کردن یک رستوران است که غذای چینی سرو می‌کند.

جستجوی معنایی یعنی چه

چرا جستجوی معنایی از اهمیت بالایی برخوردار است

یکی از دلایل اصلی اهمیت رو به رشد جستجوی معنایی، جستجوی صوتی است. در این مورد، جستجو عمدتاً با جملات کامل یا عبارات جستجوی طولانی‌تر انجام می‌شود. Siri، Alexa، دستیار صوتی گوگل و سایر ابزارهای جستجوی صوتی برای این که شما را به نتایج دلخواه از جستجو برسانند، باید به دانش پس زمینه و درک معنایی گسترده دسترسی داشته باشند. عامل مهم دیگر پیچیدگی زبان است. صرف نظر از اینکه از کدام زبان برای جستجو استفاده می‌کنید، بسیاری از کلمات چند معنایی هستند (یعنی معانی متعددی دارند)؛ بنابراین برای ارائه نتایج مرتبط، موتورهای جستجو باید بتوانند عبارت جستجو را در متن بررسی کنند.

به عنوان مثال کلمه table را در نظر بگیرید. یک موتور جستجو باید بتواند بین table به معنی میز و table به معنی جدول تمایز قائل شود و تنها با قرار دادن این کلمه در متن می‌تواند این کار را انجام دهد. این امر بدون توسل به تحلیل معنایی امکان‌پذیر نخواهد بود. این واقعیت که ما اکنون فناوری داریم که این نوع جستجو را امکان پذیر می‌کند دلیل دیگری برای اهمیت بیشتر جستجوی معنایی است. این کار پس از انتشار الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل در سال 2013 آغاز شد که تمرکز اصلی آن بر زبان و زمینه طبیعی به جای اسکن صرفاً محتوا به دنبال مطابقت کلمات کلیدی بود.

کارشناسان سئو می‌دانند که به دلیل اهمیت فزاینده جستجوی معنایی و هوش رو به رشد گوگل و سایر موتورهای جستجو در مورد تجزیه و تحلیل هدف کاربر و زمینه جستجو، بسیار مهم است که جستجوی معنایی را در استراتژی‌های بازاریابی آنلاین قرار دهند. دلایل اهمیت جستجوی معنایی را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

کاربران از زبان محتوای مورد نظر استفاده نمی‌کنند

ما گاهی حتی نمی دانیم چگونه یک عبارت جستجو را به درستی بیان کنیم. فرض کنید یک آهنگ جدید را از رادیو می‌شنوید و برای پیدا کردنش، شروع به گوگل کردن اشعار تصادفی می‌کنید. مثلاً چند جمله از آهنگ را که در ذهنتان مانده گوگل می‌کنید. اما آنچه را که در گوگل تایپ می‌کنید با آنچه به سیری، الکسا یا دستیار گوگل می گویید مقایسه کنید. کلمات کلیدی شما اکنون به گفتگو تبدیل شده‌اند. راه‌های زیادی برای بیان یک ایده وجود دارد و موتورهای جستجو باید همه آنها را تحلیل کنند. موتورهای جستجو باید بتوانند محتوای فهرست خود را با عبارت جستجوی شما بر اساس معنای هر دو مطابقت دهند.

بسیاری از جستجوها مبهم هستند

حدود 40 درصد  از کلمات انگلیسی چند معنایی هستند و آنها دو یا چند معنی دارند. مسلماً این مهمترین چالشی است که جستجوی معنایی سعی در حل آن دارد. به عنوان مثال، کلمه کلیدی python فقط در ایالات متحده 533000 جستجوی ماهانه دارد. اگر به عنوان یک برنامه‌نویس کلمه python را گوگل کنید، به دنبال محتوایی در مورد یک زبان برنامه‌نویسی هستید. اما مشکل اینجا است که یک نوع مار و یک گروه نمایش کمدی انگلیسی هم با همین نام وجود دارند! علاوه بر کلمات چندمعنایی، کلمات زیادی هم در زبان انگلیسی وجود دارند که می‌توانند صفت، فعل یا هر دو باشند.

جمع‌بندی

کارکرد موتورهای جستجوی سال‌ها است که به کلی متحول شده و چشم‌اندازی به جز جستجوی معنایی نخواهد داشت. جستجوی معنایی به زبان ساده عبارت است از جستجو بر مبنای زبان روزمره و ادبیات محاوره؛ یعنی موتورهای جستجو به جای جستجوی تنها چند کلمه، معنای آنها در جمله و همچنین هدف کاربر از جستجو را هم در نظر می‌گیرد. با وجو جستجوی معنایی، دیگر کلیدواژه‌ها تنها عامل بهبود رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نخواهد بود. در این مقاله مفهوم کلی جستجوی معنایی و همچنین نقش الگوریتم مرغ مگس خوار در بهینه‌سازی سایت‌ها بر اساس این نوع جستجو را با هم مرور کردیم.

اگر می خواهید آنالیز سئو سایت خود را انجام دهید پیشنهاد می کنیم از ابزار جت سئو استفاده کنید. همچنین شما به کمک اکستنشن سئو این ابزار قادر خواهید بود تا تحلیل هر صفحه سایت خود یا دیگران را به سرعت انجام دهید. اگر هم می خواهید بدانید که رتبه سایت شما بین رقبایتان چگونه است می توانید به صفحه اختصاصی جت سئو برای این منظور مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید