اکستنشن کروم جت سئو

Gzip چیست و چه کاربردی دارد؟ آموزش تصویری فعال سازی Gzip


اگر شما صاحب یک وب سایت یا وبمستر یک کسب‌وکار اینترنتی هستید قطعا می‌دانید که سرعت بارگذاری صفحات و محتوا اهمیت بسیار زیادی برای سئو دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از بهترین روش‌های بهینه‌سازی سرعت و کور وب وایتال سایت به نام Gzip آشنا کنیم که تاثیر زیادی روی سئوی سایت نیز دارد. 

gzip چیست

فشرده سازی Gzip چیست؟

فشرده سازی Gzip یکی از انواع روش‌های فشرده‌سازی است که باعث افزایش سرعت لود شدن وب سایت شما می‌شود. به طور خلاصه Gzip باعث فشرده‌سازی فایل‌های وب‌سایت می‌شود. روش‌های بسیار زیادی برای فشرده‌سازی وجود دارد و احتمالا شما نیز در سیستم خود، فایل‌هایی با پسوند zip یا rar مشاهده کرده‌اید. برایمشاهده گزارش در مورد سرعت سایت خود می توانید از سایت جی تی متریکس کمک بگیرید برای آشنایی بیشتر با این ابزار مقاله gtmetrix چیست؟ دنبال کنید.

البته از zip یا rar برای فشرده‌سازی اطلاعات وب سایت نمی‌توان استفاده کرد، اما فشرده‌سازی  Gzipبه شما کمک می‌کند تا فایل‌های موجود در وب سایت‌ خود را در فشرده‌ترین حالت ممکن قرار دهید. قطعا می‌دانید که فشرده کردن فایل‌های موجود، جدا از کم کردن حجم آن‌ها باعث سرعت در انتقال و جابه‌جایی آن‌ها نیز می‌شود. اما احتمالا برای شما هم سوال است که فشرده‌ساز مورد برای استفاده از وب سایت‌ها چگونه کار می‌کند و اساسا از چه روشی برای کم کردن حجم فایل‌ها استفاده می‌کند؟

فشرده سازی Gzip چگونه کار می کند؟

این روزها بیش‌تر سایت‌ها از ترکیب کدهای HTML، CSS و جاوا اسکریپت تشکیل شده‌اند. پس از ورود کاربران به سایت شما، مرورگر فایل‌های موجود در سرور را دانلود و رندر می‌کند و سپس برای کاربران به نمایش می‌گذارد. کدهای به کار رفته در وب سایت برای راحتی بیش‌تر انسان، به شیوه خاصی مرتب می‌شوند اما بسیاری از مروگرها، نیازی به این رعایت این نوع ترتیب‌ها ندارند؛ در این مواقع فشرده‌ ساز Gzip به میان می‌آید و این کدها را در دسته‌بندی‌های خاصی فشرده می‌کند تا سرعت بارگذاری افزایش یابد. به عبارت دیگر در برنامه نویسی وب، بسیاری از الگو و عناصر به صورت مداوم تکرار می‌شوند و نیازی نیست که مرورگر این فایل‌های تکراری را به‌ صورت مجزا دانلود کند. لازم به ذکر است که تمامی مرورگرهای امروزی از Gzip به عنوان یک فشرده‌ساز پشتیبانی می‌کنند. برای درک بهتر موضوع می‌توانید به مثال زیر دقت کنید:
AAA RRRR YYYY
این کد به کمک فشرده سازی Gzipبه عبارت زیر تبدیل می‌شود. 
3A 4R 4Y
در این حالت تعداد کاراکترها از ۱۱ عدد به ۶ عدد کاهش یافته است، یعنی در حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است. 


همچنین بخوانید: ابزار PageSpeed Insights


اهمیت gzip برای سایت

الگوریتم‌های به‌کار رفته در برنامه نویسی وب‌سایت‌ها به کمک فشرده سازی Gzip می‌تواند بین ۷۰ تا ۹۰ درصد حجم فایل‌های HTML و CSS و جاوا اسکریپت موجود در وب سایت شما را کاهش دهد، البته این کاهش به‌صورت میانگین بین ۵۰ تا ۷۰ درصد است. این موضوع کمک می‌کند تا سرعت لود شدن سایت شما به شدت کاهش پیدا کند. 

آموزش نصب gzip

آموزش نصب gzip بر روی سرور

برای نصب Gzip روی سرور روش‌ها زیادی وجود دارد که می‌توانید از یکی از آن‌ها استفاده کنید، اما ممکن است برخی از روش‌های نصب Gzip متناسب با سرور شما، در دسترس نباشد. برای تنظیم این الگوریتم روی سرورهای IIS می‌توانید از دستورالعمل یاد شده در شرکت مایکروسافت استفاده کنید. 

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc771003(WS.10).aspx

البته اگر از سروری استفاده می‌کنید که وب سرور اصلی آن آپاچی است یا از آپاچی به عنوان Reverse Proxy استفاده می‌کند باید از کد زیر استفاده کنید. این کد را می‌توانید در پوشه اصلی سرورتان، داخل فایل htaccess پیدا کنید و سپس این کد را به محتویات داخل پوشه اضافه کنید. 


# Compress HTML, CSS, JavaScript, Text, XML and fonts
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/vnd.ms-fontobject
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-opentype
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-otf
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-truetype
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-font-ttf
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE font/opentype
AddOutputFilterByType DEFLATE font/otf
AddOutputFilterByType DEFLATE font/ttf
AddOutputFilterByType DEFLATE image/svg+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE image/x-icon
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml
# Remove browser bugs (only needed for really old browsers)
BrowserMatch ^Mozilla/4 gzip-only-text/html
BrowserMatch ^Mozilla/4\.0[678] no-gzip
BrowserMatch \bMSIE !no-gzip !gzip-only-text/html
Header append Vary User-Agent


نحوه بررسی فعال بودن gzip

برای بررسی فعال بودن فشرده سازی Gzip می‌توانید از وب سایت varvy.com استفاده کنید و به راحتی فعال بودن یا غیرفعال بودن Gzip روی سایت را مشاهده کنید. 

نحوه فعالسازی  Gzip compression

فعال‌سازی Gzip از طریق تنظیمات وب سرور است، وب سرورهای مختلف دستورالعمل‌های مختلفی برای فعال‌سازی دارند. در ادامه رایج‌ترین روش‌های فعال‌سازی در وردپرس و جوملا را بررسی می‌کنیم. 
فعال‌سازی در وردپرس: برای فعال‌سازی این امکان در وردپرس می‌توانید از پلاگین‌های کش استفاده کنید؛ پلاگین‌هایی مانند WP Rocket و W3 Total Cache به صورت خودکار کدهای لازم را در فایل .htaccess سایت قرار می‌دهد. در نظر داشته باشید که برای این موضوع باید دسترسی‌های لازم برای نوشتن در فایل .htaccess را داده باشید.
فعال‌سازی در جوملا: برای فعال‌سازی Gzip در جوملا باید به قسمت مدیریت جوملا وارد شوید سپس در منوی سایت تنظیمات کلی را وارد کنید و در تب سرور، دکمه فشرده‌سازی Gzip را روی بله قرار داده و سپس تغییرات را ذخیره کنید.

جمع‌بندی
استفاده از فشرده سازی Gzipبرای افزایش سرعت سایت و افزایش بارگذاری صفحات امری ضروری و لازم است. نصب و فعال‌سازی این فشرده ساز برای سایت شما کمتر از چند دقیقه زمان می‌برد و باعث افزایش چشم‌گیر عمل‌کرد وب سایت، برای کابرانتان می‌شود.

در صورتی که می خواهید از مشکلات فنی سایت خود مطلع شوید و با رفع آنها رتبه کلمات کلیدی خود را بهبود ببخشید ما ابزار بررسی سئو سایت جت سئو را به شما پیشنهاد میکنیم. این ابزار ایرانی یک افزونه سئو کروم هم در اختیار شما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانید هر صفحه از سایتتان را تحلیل کنید. همچنین اگر می خواهید رتبه سایت خود را بین سایت های ایرانی بدانید کافی است به صفحه جت سئو برای این منظور مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید