سئو تکنیکال چیست؟


سئو و بهینه‌سازی سایت به سه نوع سئوی داخلی، خارجی و فنی تقسیم می‌شود که برخی از این موارد کاملا محتوایی بوده و برخی دیگر مربوط به اقدامات فنی و تکنیکال می‌شوند. در این مطلب بیشتر درباره سئو تکنیکال و چک‌لیست‌های آن می‌پردازیم.

در سئو تکنیکال به بررسی و حل مشکلات فنی سایت از نظر سئو می‌پردازیم تا جایگاه سایت در صفحات جستجوی گوگل بهبود پیدا کند. اما سؤال اینجاست که چه مشکلاتی در سایت می‌توانند به سئو ربط داشته باشند؟
برای مثال اگر نقشه سایت به درستی ساخته نشود و بعضی صفحات به گوگل معرفی نشوند، روبات‌های گوگل قادر به خزیدن آن صفحات نخواهند بود و در نتیجه به احتمال زیاد ایندکس نخواهند شد. صفحه‌ای که ایندکس نشود هم در صفحات نتایج گوگل (SERP) نمایش داده نمی‌شود و رتبه‌ای نخواهند گرفت.
مثال دیگر در مورد سازگاری سایت با موبایل است که از نظر سئو سایت نکته بسیار حائز اهمیتی است. در واقع گوگل رسماً اعلام کرده که سایت‌های سازگار با موبایل در جستجوهایی که توسط موبایل انجام می‌شوند جایگاه بهتری خواهند داشت.
این فهرست به همین جا ختم نمی‌شود و می‌توان گفت فهرست نسبتاً طویلی است. از همین رو در ادامه چک‌لیستی ارائه می‌شود که در آن مهم‌ترین فاکتورهای سئو تکنیکال خدمتتان ارائه شده است.

سئو-تکنیکال

چک‌ لیست مهم‌ترین فاکتورهای سئو تکنیکال

برای اینکه بدانیم کدام مشکلات یا مسائل فنی سایت در بهبود سئو و جایگاه آن در صفحات نتایج جستجوی گوگل تأثیرگذارند باید به موارد زیر اشاره کنیم. برای بهبود سئو تکنیکال سایت خود، موارد زیر را در سایتتان بررسی کرده و در صورت نیاز مشکلات موجود را برطرف کنید. در این صورت شاهد رشد چشمگیر رتبه سایت خود خواهید بود.

معرفی تگ‌های HTML و تأثیر هر کدام بر سئو

technical seo

تگ‌های HTML تعداد بسیار زیادی دارند مانند تگ‌هایی که باعث برجسته سازی بخشی از متن می‌شوند یا تگ‌هایی که نشان دهنده موسیقی‌اند؛ اما از این میان تنها بخشی بر سئو اثرگذارند که به آن‌ها می‌پردازیم:

  1.  تگ عنوان

همان عنوان صفحه است. در عنوان صفحه حتماً باید از کلمات کلیدی استفاده شود. هر صفحه باید فقط یک تگ عنوان داشته باشد و هیچ صفحه‌ای نباید بدون تگ عنوان باقی بماند.

  1. تگ توضیحات

به آن متای توضیحات نیز می‌گویند. اگرچه متای توضیحات به طور مستقیم بر سئو اثر ندارد، ولی از آنجا که در صفحات SERP نمایش داده می‌شود می‌تواند بر میل کاربر نسبت به کلیک کردن بر روی صفحه اثرگذار باشد. استفاده از کلمات کلیدی در این بخش نیز مؤثر است.

  1. تگ‌های هدینگ

تگ‌های هدینگ بخش‌های مختلف متن را از هم جدا می‌کنند. به وسیله عنوان‌های فرعی که در متن قرار می‌دهید مشخص می‌کنید که هر بخش از متن در مورد چه چیزی صحبت کرده‌اید. به این وسیله هم کاربر و هم موتورهای جستجو بهتر می‌توانند با یک نگاه به محتوای صفحه شما پی ببرند. این‌تگ‌ها از H2 تا H6 هستند.

  1. تگ موقعیت جغرافیایی

با مشخص کردن موقعیت جغرافیایی خود در سئو محلی بهتر ظاهر می‌شوید.

  1. تگ Alt تصاویر

با به کار بردن این تگ، موتورهای جستجو از محتوای تصاویر شما مطلع شده و آن‌ها را در جستجوی تصاویر مرتبط نمایش می‌دهند.

بهینه سازی سرعت سایت

چنانچه سرعت سایت به دلیل مشکلات کدنویسی، حجم بالای تصاویر و... کم باشد، کاربران مدتی تا بارگذاری کامل صفحه معطل می‌مانند و این ممکن است کاربران عجول و کم‌طاقت را از سایتتان فراری دهد. هر بار که کاربر وارد سایت شما شده و ظرف تنها چند ثانیه مجدد به صفحه نتایج گوگل بازگردد، برای سئو شما اثر منفی خواهد داشت.

استفاده از اسکیماها Schema

اسکیماها مانند کدهایی هستند که در داخل سایت قرار می‌گیرند و یک سری اطلاعات در مورد سایت مانند موضوع کلی سایت و... به موتورهای جستجو ارائه می‌دهند تا به این وسیله موتورهای جستجو هم بتوانند آن‌ها را در دسته‌بندی و جایگاه مناسبی قرار دهند.
از جمله مهم‌ترین اسکیماها عبارت‌اند از اسکیمایی که برای تعیین اطلاعات مربوط به برگزاری یک رویداد در سایت قرار می‌گیرد، اسکیمایی که برای معرفی محصولات استفاده می‌شود یا اسکیمایی که برای ارائه اطلاعات مربوط به آهنگ‌ها و فیلم‌های بارگذاری شده وجود دارند.

تگ کنونیکال چیست؟

گوگل روی صفحات با محتوای تکراری یا بسیار مشابه حساس است. با این حال این مشکل ممکن است به دلایلی برای هر سایتی به خصوص سایت‌های قدیمی با تعداد صفحات زیاد رخ دهد. راه حل‌های مختلفی برای حل این مشکل ارائه شده که یکی از آن‌ها استفاده از تگ کنونیکال است.
تگ کنونیکال را باید در صفحه‌ای که یک نسخه مشابه کامل‌تر دارد قرار دهید و با این کار به گوگل می‌گویید که نسخه اصلی این صفحه در کدام URL قرار دارد. به این وسیله گوگل هم در صفحات نتایج آن نسخه اصلی را نمایش خواهد داد و رتبه به آن صفحه تعلق می‌گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تگ canonical مقاله تگ کنونیکال چیست را مطالعه نمایید.

فایل ربات (Robots.txt) چیست؟

تمام خزنده‌ها و روبات‌ها قبل از بررسی سایت به این فایل مراجعه می‌کنند و بر اساس دستورات نوشته شده در آن اقدام خواهند کرد. شما باید خزیدن صفحاتی را که از نظر جستجو ارزشی برای سایتتان ندارند (کسی آن‌ها را سرچ نمی‌کند) برای ربات‌های موتورهای جستجو ممنوع کنید تا باعث افت رتبه کلی سایتتان نشوند.
از طرف دیگر از ترافیک سایتتان بالاست، می‌توانید در این فایل به روبات‌ها بگویید صفحات را با تأخیر بخزند تا در بازدید کاربران از سایت مشکلی ایجاد نشود.
قرار دادن نقشه سایت در این فایل نیز می‌تواند کمک بزرگی به خزیدن تمام صفحات سایت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فایل robots.txt مقاله فایل Robots.txt چیست را مطالعه نمایید.

ساخت نقشه سایت چگونه است؟

همان طور که گفته شد، ساخت نقشه سایت به روبات‌ها و خزنده‌های موتورهای جستجو یک دید کامل از تمام صفحات سایت می‌دهد و در نتیجه می‌توانند حتی صفحاتی که در اعماق تو در توی سایت واقع شده‌اند را یافته و محتوای آن‌ها را بخزند.

استفاده از نقشه سایت باعث می‌شود که روبات‌های گوگل سریعتر صفحات سایت شما را شناسایی و اطلاعات آنها را ایندکس کنند. نقشه سایت کمکی به بهبود رتبه صفحات سایت شما در گوگل نمی‌کند اما سرعت ایندکس را افزایش می‌دهد، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ساخت نقشه سایت مقاله نقشه سایت چیست را مطالعه نمایید.

AMP چیست؟

استاندارد AMP یا Accelerated Mobile Pages با حذف موارد غیرضروری در سرعت بخشیدن به صفحات موبایل کمک‌کننده است. در واقع استفاده از AMP باعث می‌شود صفحات سایت شما با سرعت بسیار بالاتری نسبت به حالت ریسپانسیو برای کاربران نمایش داده شوند و این موضوع باعث می‌شود کاربران زمان ماندگاری بیشتری را در سایت سپری کنند و همچنین نرخ پرش و نرخ خروج کاربران از سایت را کاهش می‌دهد.
گوگل در نمایش حالت موبایل سایت‌هایی که از استاندارد AMP استفاده می‌کنند را با آیکون رعدوبرق نمایش می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد AMP مقاله AMP چیست را مطالعه نمایید.

سایر موارد فنی که در سئو اهمیت دارد

علاوه بر مواردی که در مورد آنها توضیح دادیم، برخی از نکاتی که باید در سئو تکنیکال مدنظر قرار دهیم عبارتند از:

رندر صفحه (Render)

قابلیتی در کنسول گوگل اضافه شده که شما با وارد کردن آدرس صفحه مورد نظر از گوگل می‌خواهید آن را توسط روبات‌های خاصی بررسی کند. با این کار مشکلات آن صفحه در صورت وجود مشخص خواهد شد.
چنانچه احساس کردید صفحه‌ای از دید روبات‌های گوگل دور مانده می‌توانید با استفاده از این قابلیت به مشکل پی برده و نسبت به رفع آن اقدام کنید.

نصب پروتکل اس اس ال (SSL)

گوگل به امنیت کاربران بسیار اهمیت می‌دهید و از همین رو برای سایت‌های دارای پروتکل SSL امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته است. بنابراین حتماً برای سایت خود یک گواهی SSL تهیه کرده و سپس کلیه URLهای سایتتان را از http به https انتقال دهید.

بردکرامب: مسیر راهنمای کاربر

بردکرامب استعاره است از ریختن خرده نان بر روی زمین برای پیدا کردن مسیر بازگشت. در بحث وب‌سایت، بردکرامب در واقع همان لینک‌هایی است که در بالای صفحه، جایگاه کاربر را به صورت مسیری که از صفحه اصلی تا صفحه کنونی طی کرده نشان می‌دهد.
بردکرامب علاوه بر اینکه از نظر تجربه کاربری می‌تواند مفید باشد، با لینک‌هایی که در هر صفحه ایجاد می‌کند باعث اتصال صفحات داخلی سایت به یکدیگر می‌شود.

موبایل فرندلی و واکنش گرا بودن

از آنجا که اکثر کاربران سایت‌ها امروزه از موبایل خود برای اینترنت گردی استفاده می‌کنند، بسیار مهم است که ظاهر سایت در صفحات کوچک موبایل و تبلت نیز حفظ شود. استفاده از قالب‌های واکنش گرا و موبایل فرندلی این امکان را ایجاد کرده است.


جمع بندی: سئو تکنیکال چیست؟

سئو تکنیکال بخش اعظمی از روش‌های سئو سایت را در برمی‌گیرد. با اجرای اصول سئو تکنیکال در سایت خود، در واقع مشکلات فنی مربوط به سئو را در سایتتان برطرف کرده‌اید و به این ترتیب راه را برای کسب رتبه‌های بهتر در گوگل و سایر موتورهای جستجو هموار ساخته‌اید.

شما می توانید با عضویت رایگان در جت سئو مشکلات فنی و سئو تکنیکال سایتتان را بررسی کنید.

عضویت و اشتراک در جت سئو

با عضویت در جت سئو گزارش رایگان سایت خود را ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز: