اکستنشن کروم جت سئو

پروتکل امن SSL چیست؛ مزایای https شدن سایت


در ابتدای آدرس یا URL سایت‌ها حتماً عبارت HTTP یا HTTPS را قبل از WWW مشاهده کرده‌اید. آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که این دو چه تفاوتی با هم دارند و کدام‌یک بهتر است؟ از آنجا که این مسئله به امنیت سایت مربوط می‌شود آگاهی از آن هم برای کاربران سایت‌های اینترنتی و هم برای مدیران وب سایت‌ها امری لازم و ضروری است.

گواهینامه SSL امروزه یک ضرورت برای هر کسب‌وکار اینترنتی به‌حساب می‌آید. یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های کسب‌وکار آنلاین ایجاد فضایی قابل اعتماد است که در آن مشتریان بالقوه هنگام خرید احساس امنیت داشته باشند. پروتکل امن SSL با ایجاد یک ارتباط امن، پایه و اساس اعتماد را ایجاد می‌کند.

گواهی SSL چیست؟

گواهی ssl

SSL در فارسی به معنای «لایه امن پروتکل» و مخفف عبارت انگلیسی Secure Socket Layer است. گواهی SSL، یک فناوری امنیتی استاندارد برای ایجاد پیوند رمزگذاری شده بین یک سرور و مشتری است که رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • پیوند بین یک سرور وب و یک مرورگر
  • یک سرور پست الکترونیکی و سرویس‌گیرنده پست الکترونیکی (به عنوان مثال outlook)

این گواهی همچنین اطلاعات حساسی نظیر اطلاعات بانکی، کد ملی اشخاص و اطلاعات کاربران یک سایت را به صورت کاملاً امن و رمزنگاری‌شده انتقال می‌دهد تا از دست هکرها در امان بمانند.
در حالت عادی (بدون SSL) داده‌ها بین مرورگرها و سرورهای وب با متن ساده (Plain Text) ارسال می‌شوند و این امر شما را در برابر حمله هکرها آسیب‌پذیر می‌کند. اگر یک هکر قادر به رهگیری تمام داده‌های ارسال شده بین یک مرورگر و یک سرور وب باشد، می‌تواند آن اطلاعات را مشاهده و از آن‌ها استفاده کند.

به طور خاص، SSL یک پروتکل امنیتی است. پروتکل‌ها نحوه استفاده از الگوریتم‌ها را توصیف می‌کنند. در این حالت، پروتکل SSL متغیرهای رمزنگاری را برای لینک‌ها و داده‌های منتقل‌شده تعیین می‌کند.

آدرس هر سایتی که از پروتکل SSL استفاده کند به جای HTTP، با HTTPS شروع می‌شود در ابتدای آدرس آن در آدرس بار شکل یک قفل قابل مشاهده است.

پروتکل HTTPS چیست؟

HTTPS مخفف عبارت Hypertext transfer protocol secure و نسخه امن HTTP است. در واقع پروتکل اصلی برای ارسال داده بین یک مرورگر وب و یک وب‌سایت پروتکل HTTPS است.

HTTPS به منظور افزایش امنیت داده‌ها در حین انتقال، آن‌ها را رمزگذاری می‌کند تا در حین انتقال توسط هکرها یا روبات‌ها به سرقت نروند. اهمیت این مسئله بیشتر زمانی نمود پیدا می‌کند که کاربران داده‌های مهمی مانند اطلاعات بانکی، اطلاعات ثبت نامی و... را در یک وب‌سایت ثبت می‌کنند.

همه وب‌سایت‌ها به خصوص آن دسته از سایت‌هایی که بخش ورود اعضا دارند و اطلاعات حساب کاربری اعضا را در خود ذخیره می‌کنند باید از پروتکل HTTPS استفاده کنند و به این منظور باید گواهی SSL خریداری کنند. سایت‌هایی که گواهی SSL را کسب کنند در نوار URL یا آدرس بار آن‌ها یک علامت به شکل قفل دیده می‌شوند که نشان‌دهنده برخورداری آن‌ها از HTTPS است.

پروتکل https چگونه کار می‌کند؟

HTTPS از پروتکل رمزگذاری برای انتقال داده و لینک استفاده می‌کند. این پروتکل با نام (Transport Layer Security (TLS نام‌گذاری شده است، اما در گذشته به عنوان Secure Sockets Layer  یا همان SSL شناخته می‌شد.

این پروتکل ارتباطات را با استفاده از آنچه که به عنوان «زیرساخت کلید عمومی نامتقارن» یا asymmetric public key infrastructure نامیده می‌شود، امن می‌کند. این نوع سیستم امنیتی از دو کلید مختلف برای رمزگذاری ارتباطات بین سرور و مرورگر یا دیگر طرفین استفاده می‌کند.

اما برای اینکه بهتر به مفهوم کلید عمومی و خصوصی و تفاوت‌های آن‌ها پی ببرید به ادامه مطلب توجه کنید:

  • کلید خصوصی

این کلید توسط ادمین وب‌سایت کنترل می‌شود و خصوصی نگهداری خواهد شد. کلید خصوصی در سرور وب زندگی می‌کند و برای رمزگشایی اطلاعات رمزگذاری شده توسط کلید عمومی استفاده می‌شود.

  • کلید عمومی

این کلید برای هرکسی که می‌خواهد به شکلی امن با سرور تعامل برقرار کند در دسترس است. اطلاعات رمزگذاری شده توسط کلید عمومی فقط توسط کلید خصوصی رمزگشایی می‌شوند.

فواید استفاده از https چیست؟

مزایای https

وقتی اطلاعات از طریق HTTP معمولی ارسال می‌شود، به صورت بسته‌های داده تقسیم می‌شوند. این بسته‌ها متأسفانه با استفاده از نرم‌افزارهای رایگان قابل رهگیری هستند. در حقیقت، تمام ارتباطاتی که در مورد HTTP رد و بدل می‌شوند با متن خالی (Plain Text) منتقل می‌شوند همین امر آن‌ها را در برابر حملات هکری آسیب‌پذیر ساخته و با یک سری ابزارهای متداول آن‌ها را برای هکرها آشکار می‌کند.

جلوگیری از سرقت اطلاعات

در مقابل پروتکل HTTPS از پخش اطلاعاتی که توسط همه در دنیای مجازی قابل‌رؤیت است جلوگیری می‌کند. با این پروتکل حتی اگر اطلاعات هم به سرقت بروند و رهگیری شوند به شکل کارکترهایی غیر قابل فهم نمایش داده می‌شوند.

برای مثال عبارت «این اطلاعات محرمانه است» بعد از رمزنگاری کردن به صورت زیر نمایش داده می‌شود:


ITM0IRyiEhVpa6VnKyExMiEgNveroyWBPlgGyfkflYjDaaFf/Kn3bo3OfghBPDWo6AfSHlNtL8N7ITEwIXc1gU5X73xMsJormzzXlwOyrCs+9XCPk63Y+z0=

جلوگیری از ورود اطلاعات ناخواسته به سایت

در وب‌سایت‌های بدون HTTPS، امکان این که ارائه دهندگان خدمات اینترنتی یا سایر واسطه‌ها بتوانند بدون تأیید ادمین سایت، محتوای جدیدی را به صفحه وب اضافه کنند، وجود دارد. ممکن است شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ از این طریق تبلیغاتی را در سایت شما قرار دهند. HTTPS امکان وارد کردن تبلیغات به محتوای سایت از طرف اشخاص ثالث تأیید صلاحیت نشده را مسدود می‌کند.

افزایش ترافیک سایت

هم‌چنین امروزه اکثر مرورگرهای پیشرفته مانند Chrome قبل از ورود به وب‌سایت‌های فاقد HTTPS به کاربر اخطار عدم امنیت می‌دهند و همین امر ممکن است کاربر را از ادامه مسیر ورود به سایت پشیمان کند. در مقابل با به کارگیری پروتکل HTTPS به جای HTTP از هدر رفت ترافیک سایتتان خواهید کاست.

بهبود سئو سایت

وقتی کاربران به دلیل نداشتن HTTPS از سایت خارج شوند، نرخ خروج سایت افزایش خواهد یافت و این برای سئو سایت به شدت اثر منفی خواهد داشت. پس با استفاده از HTTPS به جای HTTP در واقع از افت رتبه سایت خود نیز جلوگیری می‌کنید.

Https در برابر Http

تفاوت http و https

از نظر فنی، HTTPS یک پروتکل مجزا از HTTP به حساب نمی‌آید. بلکه فقط بر روی پروتکل HTTP از رمزگذاری TLS / SSL استفاده می‌کند.
HTTPS در واقع بر اساس انتقال گواهینامه‌های TLS / SSL -که احراز هویت شرکت یا سازمان را انجام داده‌اند- اتفاق می‌افتد.
وقتی کاربر به یک صفحه وب وصل می‌شود، صفحه وب گواهی SSL خود را که حاوی کلید عمومی لازم برای شروع نشست ایمن است، ارسال می‌کند. این دو رایانه (کاربر و سرور) پس از طی فرایندی به نام هندشیک به SSL / TLS می‌روند.

انواع SSL برای سایت

انواع SSL عبارت است از:

  1.  اعتبارسنجی دامنه (Domain Validation)
  2. اعتبار سنجی سازمانی (Organization Validation)
  3.  (EV(Extended Validation
  4. Wildcard

اطلاعات هر گواهینامه SSL

برای اعطای گواهی‌نامه Domain Validation SSL که به اختصار DV نامیده می‌شود، تنها نام دامنه بررسی می‌شود. مواردی مانند اینکه آیا نام دامنه حتماً در اختیار شخص درخواست کننده صدور گواهینامه قرار دارد یا خیر. بنابراین وظیفه اصلی این گواهی علاوه بر رمزنگاری داده‌ها و لینک‌ها، احراز نام دامنه شما نیز هست.

اما در ارتباط سنجی سازمانی (Organization Validation) که به اختصار OV نامیده می‌شود، احراز نام شرکت و سازمان هم انجام خواهد شد. کاربر با کلیک روی آیکون گواهی‌نامه (که در کنار آدرس سایت وجود دارد و به شکل یک قفل است)، می‌تواند نام رسمی شرکت شما را ببیند.

گواهینامه EV، در حال حاضر کامل‌ترین گواهینامه SSL در دنیای مجازی است. در این گواهینامه علاوه بر همه مزایایی که در رابطه با گواهی‌های قبلی وجود دارد، نام کامل شرکت در کنار نام دامنه شما قرار می‌گیرد. این گواهینامه بالاترین احساس اعتبار و امنیت را به کاربران شما می‌بخشد. در این حالت نام رسمی شرکت شما به رنگ سبز در کنار نام دامنه پدیدار خواهد شد.

دو گواهینامه OV و DV، علاوه بر امکاناتی که ذکر کردیم، امکان دیگری نیز دارند به نام Wildcard. با استفاده از این قابلیت همه ساب دامین ها یا زیردامنه ها نیز قابلیت امن شدن را دارند. اگر وب‌سایتی دارید که زیر دامنه‌های آن بسیار است، این گواهینامه برای شما مفید خواهد بود. در غیر این صورت شما مجبور خواهید بود برای همه زیر دامنه‌های وب‌سایت خود پروتکل امن را جداگانه تهیه کنید.

چگونه گواهینامهssl بگیریم؟

شما می‌توانید به تناسب نوع کسب و کارتان، نوع گواهی SSL مناسب را انتخاب کنید. برای اخذ گواهینامه SSL، کافی است یکی از نمایندگان فعال و معتبر شرکت‌های صادر کننده بین‌المللی این پروتکل را پیدا کرده و با دریافت مشاوره لازم و اقدامات اولیه، کار را شروع کنید.

برای انتقال سایت از Http به HTTPS چه مراحلی را باید انجام دهیم؟

این کار بسیار ساده است. بسیاری از شرکت‌ها که خدمات هاستینگ ارائه می‌دهند می‌توانند این سرویس را برای وب‌سایت شما فعال سازند. برای این منظور می‌توانید با نمایندگان معتبر شرکت‌های صادر کننده بین‌المللی این پروتکل تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید تا این قابلیت را برای شما انجام دهند.

اهمیت پروتکل HTTPS در سئو سایت

در وهله اول باید گفت که HTTPS امنیت را برای سایت شما به ارمغان می‌آورد که سبب می‌شود سایت شما بیشتر مشمول تشویق‌های گوگل قرار بگیرد. از جمله مزیت‌های HTTPS برای سئوی سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود رتبه سایت

گوگل بهبود رتبه سایت‌های HTTPS را تأیید کرده است. احتمال اینکه در آینده نیز حتی ارزش HTTPS از این هم بیشتر شود بسیار زیاد است چراکه گوگل امنیت را در کانون توجه خود قرار داده است.

  • ارجاع داده‌های امن

وقتی ترافیک از سایت HTTPS عبور می‌کند، ارجاع داده‌ها به صورت امن محفوظ است.

  • امنیت و حریم خصوصی

HTTPS امنیت به روش‌های زیر در واقع حریم خصوصی کاربران را حفظ و امنیت ایشان را برقرار می‌کند که این مسئله از نظر گوگل و در نتیجه سئو اهمیت بالایی خواهد داشت:

  • تأیید می‌کند وب‌سایت همانی است که قرار شده سرور با آن وارد صحبت شود.
  • مانع از دست‌کاری اشخاص ثالث می‌شود.
  • تمام ارتباطات، از جمله URL ها را رمزگذاری کرده و از مواردی مانند تاریخچه و اطلاعات کارت‌های بانکی محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید : noindex چیست؟


جمع بندی
گسترش تراکنش‌های مالی به صورت مجازی، انجام امور روزمره به صورت اینترنتی و ... در دنیای امروز پروتکل HTTPS را به امری مهم و حیاتی برای رشد کسب و کارهای اینترنتی تبدیل کرده است. اخذ این پروتکل چندان هم سخت نیست. کافی است تا با یکی از شرکت‌های معتبر ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست اجرای این پروتکل را کنید.

پیشنهاد می کنیم برای بررسی سئو سایت و آگاهی از مشکلات فنی از ابزار جت سئو استفاده کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

جلوگیری از سرقت اطلاعات/ جلوگیری از ورود اطلاعات ناخواسته به سایت/ افزایش ترافیک سایت/ بهبود سئو سایت

بله و انواع آن عبارتند از:

Wildcard/ اعتبارسنجی دامنه (Domain Validation)/ اعتبار سنجی سازمانی (Organization Validation)/ (EV(Extended Validation

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
دیدگاه کاربران
محمد صادق
 ارسال شده در : چهارشنبه 21 خرداد 1399

درود بر جت سئو

جت سئو:
 ارسال شده در : شنبه 31 خرداد 1399

ممنون از توجه شما دوست عزیز