اکستنشن کروم جت سئو

روش ها و تکنیک های سئو سایت 2024


گوگل در طول سال‌ بارها و بارها الگوریتم‌های خودش را به‌روزرسانی می‌کند تا بتواند تجربه بهتری را برای کاربران رقم بزند. حتی متخصصان سئو که همه زندگی خود را صرف تعیین معیارهای رتبه‌بندی می‌کنند، ممکن است نتوانند همه الگوریتم‌ها را درک کنند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با آخرین تکنیک‌ های سئو آشنا کنیم، پس با ما همراه باشید.

درک و اعمال کلیه تغییرات غیرممکن بوده و بهتر است وقت خود را با آن‌ها هدر ندهید. اما اگر در مورد برخی از بزرگترین ترندها و تکنیک سئو 2024 آگاهی داشته باشید، بالاتر از رقبای خود خواهید بود. همان طور که می‌دانید ۷۵٪ از کاربران هرگز از صفحه اول نتایج جستجو به صفحات بعدی مراجعه نمی‌کنند. بنابراین ضروری است که بفهمید چگونه می‌توانید به‌روزرسانی‌های الگوریتم را شکست دهید و در صفحه اول صفحه نتایج موتور جستجو باقی بمانید.

بهترین تکنیک‌ های سئو برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل

انجام تجزیه و تحلیل رقبا

اطلاعات بیشتر در مورد استراتژی سئو رقبا یعنی عملکرد بهتر در سایت. یکی از موثرترین تاکتیک‌های SEO که می‌تواند به رتبه‌بندی شما کمک کند، تحقیق و تجزیه و تحلیل گسترده رقبا است. اولین قدم این است که از طریق صنعت، جغرافیا، کلمات کلیدی یا سایر عوامل مرتبط رقبای اصلی خود را شناسایی کنید.

یک تجزیه و تحلیل دقیق به شما کمک می‌کند حوزه‌هایی را که رقیب شما در آن موفق است درک کرده و نقاط ضعفی را که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید کشف کنید.

بک لینک‌های خود را تجزیه و تحلیل کنید

در حالی که بک لینک‌ها بخش بسیار مهمی از استراتژی سئو هستند، اما همه بک لینک‌ها ارزش یکسانی ندارند. وقتی از یک سایت بک لینک می‌گیرید باید بر تغییراتی که بر وبسایت شما اعمال می‌کند نظارت کنید و سپس تصمیم به نگهداری یا حذف آن لینک بگیرید. با نظارت بر عملکرد بک لینک‌ها می‌توانید لینک‌های بی‌ارزش خود را کمتر کنید.

اگر برخی از لینک‌ها ارزشی نداشته باشند یا به جایگاه رتبه‌بندی شما ضربه بزنند بهتر است آن‌ها را disavow کرده یا حذف کنید. ابزارهایی مانند جت سئو، Majestic ،Ahrefs یا Moz Open Site Explorer می‌توانند به شما کمک کنند تا از وب سایت خود یک تحلیل کامل بک لینک‌گیری انجام دهید.


بیشتر بخوانید: disavow چیست؟ آموزش disavow کردن لینک‌های اسپم 


بهینه‌سازی برای تلفن همراه

استفاده از موبایل به سرعت در حال رشد است و همه وبمستران پیش‌بینی کرده‌‌اند که در نهایت تلفن همراه تأثیرگذارتر از لپ تاپ و تبلت باشد. در سال ۲۰۱۷ استفاده از موبایل‌ها نسبت به لپ تاپ و تبلت افزایش یافت و اکنون بیش از نیمی از کل ترافیک وب در جهان را تشکیل می‌دهند. صفحه‌های موبایل دوران مختلفی را پشت سر گذاشته‌اند از سایت‌های نامناسب و بسیار ابتدایی گرفته تا طراحی‌های رسپانسیو، مدرن و زیبای امروزی.

تنها رابط کاربری خوب کافی نیست. سرعت لود شدن سایت نیز باید زیاد باشد در غیر این صورت بازدیدکنندگان شما ناامید شده و به سایت رقبای شما مراجعه خواهند کرد. با در نظر گرفتن این اهداف، گوگل همراه با تعدادی دیگر از شرکت‌های فناوری AMP را معرفی کرد. گوگل ادعا می‌کند که با حذف HTML، صفحات بهینه شده AMP تا ۸۵ درصد سریع‌تر لود می‌شوند. بنابراین، اگر هنوز صفحات وب خود را برای موبایل بهینه نکرده‌‌اید، همین امروز اقدام کنید.

به عبارت دیگر سایت باید به گونه‌‌ای باشد که هم در تلفن‌های همراه سرعت بالایی داشته باشد و هم فاقد عناصر گیج‌کننده باشد تا کاربر در ساده‌ترین و سریع‌ترین فضا بتواند به راحتی با تلفن همراه خود در سایت شما نیازهای خود را برطرف کند.

از HTTP امن استفاده کنید

انتقال به پروتکل رمزگذاری شده Hypertext Secure (HTTPS) دارای مزایای زیادی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • امنیت و حریم خصوصی: با امن ساختن ارتباط بین کاربران و سرورهای شما، احتمال حمله یا آسیب توسط هکرها بسیار کاهش می‌یابد. داشتن پروتکل امن، باعث اعتماد کاربران و گوگل به سایت شما می‌شود. همان طور که ممکن است با آن برخورد کرده باشید بسیاری از مرورگرها هنگام باز کردن سایت‌هایی که پروتکل امن SSL ندارند، هشدار‌هایی به کاربران نمایش می‌دهند.

  • بهبود رتبه سایت: از آن جا که پروتکل امن SSL موجب جلب اعتماد کاربر و گوگل می‌شود، بنابراین کسانی که به پروتکل HTTPS تغییر مسیر می‌دهند، می‌توانند انتظار داشته باشند که رتبه سایت آن‌ها افزایش چشمگیری پیدا کند. همچنین این تغییر منجر به افزایش نرخ بازدید خواهد شد چرا که گوگل سایت‌های ایمن و معتبر را بیشتر به کاربران توصیه کرده و آن‌ها را در صفحه جستجو بالا می‌آورد.

بلافاصله پس از انجام تغییر به HTTPS، ممکن است شاهد افت رتبه وب سایت و عملکرد نتایج جستجو باشید. این افت به دلیل تغییری است که در URL پایه خود ایجاد می‌کنید. اما نگران نباشید چرا که این افت کوتاه مدت خواهد بود و بعد از مدتی شاهد برگشت رتبه خود یا حتی رتبه‌‌ای بهتر از رتبه قبلی خود خواهید بود.

بهینه‌سازی سرعت صفحه

وقتی که سرعت اینترنت کاربر در حد مطلوبی بوده و از عدم وجود مشکل از سمت سرور خود اطمینان دارید، انتظار می‌رود سایت شما نیز عملکرد خوبی از خود نشان دهد. طبق مطالعه‌‌ای که توسط Adobe انجام شده است، تقریباً ۴۰٪ از کاربران در صورت لود شدن طولانی مدت، یک وب سایت را ترک می‌کنند.

خوشبختانه کارهای زیادی می‌توانید برای لود شدن سریع‌تر وبسایت انجام دهید که بیشتر آن‌ها به راحتی قابل اجرا هستند. می‌توانید تصاویر را فشرده کنید و با این کار زمان لود شدن صفحات سریع‌تر خواهد شد. حتی می‌توانید از شبکه تحویل محتوا (CDN) استفاده کنید تا به کاربران جهانی اجازه دسترسی به محتوای شما بدون نیاز به پینگ سرور داخلی بدهد.

بهینه‌سازی جستجوی صوتی

به عنوان بخشی از بهینه‌سازی سایت برای دستگاه‌های تلفن همراه، خوب است که به بهبود عملکرد جستجوی صوتی فکر کنید. با تمرکز بر جستجوی صوتی می‌توانید سایت خود را به عنوان یکی از منابع باکس پاسخ برجسته (Featured Snippet) به گوگل معرفی کنید به خصوص که دستیارهای گوگل -یعنی سیری و الکسا- اطلاعتشان را از این منابع گرفته و معمولا منبع را نیز قید می‌کنند.

تولید محتوا را جدی بگیرید

تولید محتوا  در سئو هر روز مهمتر از دیروز می‌شود. هفتمین استراتژی سئو، جدی گرفتن تولید محتوا است. بدین معنا که:

  • زمان دقیق برای انتشار محتوای سایت داشته باشید.
  • محتوای کاملا اختصاصی و منحصر به فرد ارائه دهید.
  • به جای ایجاد چندین صفحه، صفحاتی با کیفیت ایجاد کنید.
  • استفاده از تکنیک‌های روانشناسی نوشتن محتوا
  • خوانایی و روان نوشتن محتوا
  • محتوایی غنی از عناصر چند رسانه‌‌ای ایجاد کنید.
  • تمام نیازها و سوالات کاربران را در محتوا پوشش دهید.
  • و…

بخشی که به خوانایی مطالب اشاره دارد، به معنای آنچه در پلاگین Yoast SEO به عنوان معیار ایجاد شده نیست! زیرا این افزونه (در قسمت خوانایی) به زبان فارسی دارای یک سری مشکلات و باگ‌ها است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد و خطاهای غیرمنطقی نشان می‌دهد. بنابراین اگر از سیستم‌های وردپرس برای سایت خود استفاده می‌کنید، بدانید که موضوع خوانایی موضوعی نیست که در افزونه بررسی شود. با ایجاد فواصل معقول و تیترهای مناسب می‌توانید این ویژگی را در محتوای خود ایجاد کنید.

به طور کلی تولید محتوا شاخص‌های زیادی برای افزایش کیفیت و اعتبار خود دارد و از آنجا که سایت‌های محتواگرا و حساس در این زمینه، در سال‌های اخیر موفقیت‌های زیادی کسب کرده‌‌اند؛ اهمیت این راه حل در سئو بیش از هر زمان دیگری شده است.

بهترین تکنیک‌های سئو برای افزایش ترافیک سایت

  • تبلیغ کنید!

اول، بیایید دقیق‌تر به این روش نگاه کنیم. تبلیغات در نتایج موتورهای جستجو، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات گرافیکی همه از روش‌های عالی برای جذب کاربران و برندسازی هستند. یک استراتژی تبلیغاتی پولی متناسب با اهداف خود تدوین کنید. آیا فقط می‌خواهید ترافیک بیشتری داشته باشید یا می‌خواهید مکالمات مربوط به محصولات خود را افزایش دهید؟ هر هزینه‌‌ای که برای تبلیغات می‌کنید، دارای مزایا و معایبی است. بنابراین هنگام پرداخت هزینه تبلیغات به اهداف خود توجه کنید.

  • در انجمن‌ها یا فروم‌ها فعال باشید!

یکی از راه‌های عالی برای معرفی کسب و کار خود، نوشتن مقاله در انجمن‌ها و پاسخ دادن به پست‌های مربوط به کسب و کارتان است. با پاسخ ساده به سوالات مطرح شده در انجمن‌ها، می‌توانید به راحتی در بین علاقه‌مندان در حرفه خود به عنوان یک متخصص شناخته شوید. همچنین سوالات متداول و نیازهای اساسی علاقه‌مندان را درک خواهید کرد. انجمن‌هایی که قوانین آن‌ها به شما اجازه می‌دهد لینکی به عنوان امضا یا زیرنویس برای خود قرار دهید بهتر هستند. در این صورت، حتماً از این فرصت استفاده کنید تا با خواندن پاسخ‌ها و مطالب شما، علاقه‌مندان به بازدید از سایت شما جذب شوند. این باعث افزایش بازدید از سایت شما می‌شود.

  • وبلاگ‌نویسی را به عنوان مهمان شروع کنید

نوشتن مداوم پست‌های مهمان در یک سایت پرطرفدار می‌تواند بازدید سایت شما را افزایش داده و نام تجاری شما را محبوب و مشهور کند، اما توجه داشته باشید که معیارهای ارسال پست مهمان کاملاً تغییر کرده و استفاده از تاکتیک‌های اسپم جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت. بنابراین آگاهانه عمل کنید.

مقالاتی کوتاه یا طولانی بنویسید و در بخش منابع و «درباره نویسنده» توضیحاتی درباره کسب و کار و لینک به سایت خود را قرار دهید. بسته به طول مقاله این مقالات را به سایت‌های خبری، مجلات عادی یا مجلات آنلاین یا سایت‌های دانلود و توزیع مقاله ارسال کنید. این مقالات علاوه بر افزایش بازدیدکنندگان سایت، شما را به عنوان یک متخصص در زمینه کاری مرتبط شناخته می‌کنند و شانس خرید از شما را افزایش می‌دهند. همچنین بسیاری از افراد این مقالات را بازنشر می‌دهند یا در سایت خود قرار می‌دهند، که باعث می‌شود بازدید و اعتبار زیادی نصیب کسب و کارتان شود.

  • از دیگران دعوت کنید تا در سایت شما مطلب بنویسند

نوشتن پست مهمان مانند یک خیابان دو طرفه است. علاوه بر ارسال مطالب در وبلاگ‌های دیگران، از افراد حوزه کسب و کار خود برای ارسال پست در سایتتان نیز دعوت کنید. وقتی کسی پست مهمانی در سایت شما منتشر می‌کند، به احتمال زیاد لینک آن صفحه را در سراسر وب تبلیغ خواهد کرد و به این ترتیب، سایت شما نیز بازدیدهای زیادی می‌گیرد. در نظر داشته باشید که شما باید محتوای باکیفیت و اصلی را بدون لینک‌های اسپم ارسال کنید، چرا که گوگل پست‌های مهمان با کیفیت پایین را مجازات می‌کند.

  • محتوای ویروسی جذاب ایجاد کنید

به جای تلاش برای ترغیب سایر سایت‌ها برای قرار دادن لینک به محتوای شما در سایت خود، که فرآیندی خسته‌کننده و زمانبر است، محتوایی ایجاد کنید که همه خواهان آن باشند که لینک آن را در سایت خود قرار دهند. مطالب بسیار ارزشمند و بی‌نظیر بدون تلاش زیاد توسط دیگران به اشتراک گذاشته می‌شوند. با این کار بازدیدکننده جدید جذب خواهید کرد.

  • در Linkedin پست بگذارید

لینکدین به چیزی فراتر از مکانی برای یافتن کارهای جدید تبدیل شده است. اکنون این شبکه بزرگترین شبکه اجتماعی متخصصان است، مکانی ارزشمند برای انتشار محتوا و به همین دلیل، شما همیشه باید در آن پست بگذارید. با این کار، بازدید سایت و شهرت خود را در صنعت مورد نظر افزایش خواهید داد، خصوصاً اگر تعداد دنبال‌کنندگان شما متوسط تا زیاد باشد. هر مقاله‌‌ای که در سایت خود منتشر می‌کنید، لینک آن را در LinkedIn قرار دهید تا افراد جدید به سایت شما بیایند.

  • با افراد برجسته رشته خود مصاحبه کنید

به نظر شما مصاحبه فقط مخصوص افراد بزرگ است؟ اگر متوجه شوید که چه تعداد از افراد مشتاق مصاحبه با شما و پاسخ دادن به سوالات شما هستند، متعجب خواهید شد. فقط کافی است تا از آن‌ها درخواست کنید. درخواست مصاحبه را برای افراد برجسته حوزه خود ارسال کنید و این مصاحبه‌ها را در وبلاگ خود منتشر کنید. با شناخته شدن نام شما نه تنها اعتبار و میزان بازدید شما افزایش می‌یابد، بلکه ممکن است شخصی که با او مصاحبه کرده‌‌اید متن مصاحبه را نیز در سایت خود منتشر کند که منجر به افزایش نرخ بازدید می‌شود.

  • ثبت مکان کسب و کار در گوگل مپ

امروزه بخش زیادی از جستجوها در گوگل، به صورت محلی انجام می‌شود. اگر کسب‌وکارتان را در گوگل مپ ثبت کرده باشید، این امکان را به شما می دهد تا برای هر جستجو درباره کسب‌وکارتان که از منطقه کسب و کار شما انجام می‌شود، در نتایج جستجو نشان داده شوید. بنابراین با ثبت لوکیشن در گوگل مپ می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

  • بازاریابی از طریق ایمیل را فراموش نکنید

بسیاری از کسب و کارها به قدری بر جذب مشتری جدید از طریق تولید محتوا تمرکز دارند که روش‌های قدیمی را فراموش می‌کنند. ایمیل مارکتینگ ابزاری قدرتمند است و حتی موفقیت متوسط ایمیل‌ها می‌تواند منجر به افزایش قابل توجه بازدید سایت شود. مراقب باشید تا با ایمیل در مورد محصولات جدید مخاطبان را بمباران نکنید. قدرت بازاریابی دهان به دهان را دست کم نگیرید؛ به خصوص از افرادی که از محصولات و خدمات شما راضی هستند. ارسال یک ایمیل یادآوری دوستانه درباره یک محصول یا خدمات جدید می‌تواند به افزایش بازدید سایت شما کمک کند.

تکنیک سئو

تکنیک‌های سئو در سال ۲۰۲4

برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو در سال ۲۰۲4 عبارتند از:

مخاطب انسانی خود را در اولویت بگذارید سپس به موتورهای جستجو فکر کنید

الگوریتم گوگل روز به روز هوشمندتر می‌شود و با استفاده از ورودی مداوم خصوصیات انسانی به آن، همچنان با تفکر ما همسو می‌شود. همانطور که گفته شد، هیچ روزنه هوشمندانه یا فرمولی جادویی برای گول زدن یک موتور جستجو وجود ندارد، بنابراین تلاش نکنید. اول برای رفع نیاز از مخاطب انسانی بنویسید سپس موتورهای جستجو.

تمرکز بر تجربه کاربر (UX)

هیچ چیز بدتر از گشت و گذار در سایتی نیست که استفاده از آن دشوار باشد. در حقیقت، پس از بیش از چند ثانیه ناامیدی، اکثر مخاطبان سایت را ترک کرده، گوگل نیز نتایج دیگری به کاربر ارائه خواهد داد و کاربران جذب سایت رقبای شما خواهند شد. مواردی مانند لینک‌های مرده، صفحات خطا و ساختارهای بی‌نظم سایت بر بی‌رغبتی کاربر تاثیر می‌گذارد.

قالب‌بندی محتوا برای باکس پاسخ برجسته (Featured Snippet)

این روزها Featured Snippetها تقریباً بر SERP حاکم هستند. به احتمال خیلی زیاد قبلا با آن‌ها آشنا شده‌اید. آن‌ها کادرهای پاسخ برجسته هستند که در بالای صفحات بیشتر جستجوها نمایش داده می‌شوند. اگر موفق به بدست آوردن یک باکس پاسخ برجسته شوید، یعنی به اهداف خود رسیده‌اید.

به آپدیت‌ الگوریتم‌های گوگل توجه کنید

گوگل روزبه‌روز هوشمندتر شده و قدرت درکش بیشتر می‌شود. به روزرسانی‌های اصلی و اصلاحات الگوریتم همیشه و غالباً غیرمنتظره است؛ سایت‌ها یا خود را با الگوریتم جدید منطبق کرده و سود می‌برند یا جریمه خواهند شد.

محتوای قدیمی را با لینک‌های جدید به روز کنید

هنگامی که یک پست وبلاگ جدید یا محتوای جدیدی منتشر کنید، بهتر است برگردید و محتوای قدیمی خود را با لینک‌های جدید به روز کنید. بنابراین شما در حال جستجوی کلمه کلیدی ترند شده هستید که می‌خواهید برای آن بهینه‌سازی کنید و در سرچ کنسول گوگل می‌روید یا ابزارهایی مانند Keyword Explorer را بررسی می‌کنید تا ببینید صفحات دیگر سایت شما برای آن کلمه کلیدی چه رتبه‌‌ای دارند و سپس لینک‌هایی به محتوای جدید اضافه می‌کنید.

وقتی این مرحله را انجام دهید با کاهش نرخ پرش رو به رو خواهید شد. شما نه تنها صفحه قدیمی خود را با محتوای تازه و لینک‌های جدید به روز می‌کنید و ارتباط بین آن‌ها ایجاد می‌کنید، بلکه شما در حال افزودن لینک‌هایی به محتوای جدید خود نیز هستید.

از هدرهای بیشتری استفاده کنید

محتوای خود را با تگ‌های هدینگ خوب و غنی از کلمات کلیدی تفکیک کنید. هر چه هدر بیشتری به کار ببرید شانس نمایش در باکس پاسخ برجسته بیشتر خواهد بود. سایت‌هایی با دوازده تا سیزده هدر، بیشتر در Featured Snippet نشان داده می‌شوند.

هدرهای بیشتر ارتباط متنی قوی با کاربر اضافه می‌کند. این روش برای افزودن برخی از پتانسیل‌های رتبه‌بندی به محتوای شما بسیار ضروری است.

جمع‌بندی

انطباق با همه الگوریتم‌ها و یاد گرفتن آن‌ها کاری دشوار و تقریبا غیرممکن است. دنبال کردن آخرین ترندها می‌تواند بسیار  مفید باشد. اما همان هم برای متخصصان سئو که سرشان شلوغ است بسیار سخت است. بنابراین بزرگترین تکنیک سئو که باید همیشه در ذهن داشته باشید بهینه‌سازی برای مخاطبان انسانی است. همین امروز نوشتن محتوا برای گوگل را ترک کنید. در سال ۲۰۲۱ افراد و تجربیات در کانون توجه سئو است. بنابراین تمام وقت و انرژی خود را بر روی تولید محتوای با کیفیت بالا بگذارید که به نیازهای پرسنای هدف شما پاسخ می‌دهد و آن‌ها را آگاه می‌کند. محتوای خوب پایه و اساس هر استراتژی خوب سئو است.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید