ابزارهای سئو به شما گزارشی از وضعیت سئوی سایت ارائه میکنند و کمک میکنند تا بتوانید در گوگل رتبه بهتری بگیرید. این ابزارها برای پیدا کردن فرصتهای بهبود وبسایت، شناخت نقاط ضعف و جلوگیری از مشکلاتی که مانع رتبه گرفتن میشوند، به شما کمک میکنند.
با این که الگویتمهای گوگل و نحوه عملکرد آنها تا حدودی برای ما روشن شده است، اما برای محاسبه فاکتورهای تأثیرگذار در سئو، بررسی کم و کاستیهای سایت، پیدا کردن مشکلات و انتخاب بهترین استراتژی، ما به ابزارهای سئو نیاز خواهیم داشت.
تاکنون بسیاری از شرکتها برای تجزیه و تحلیل سئو سایت و ارائه راهکار برای بهبود رتبه، ابزارهای مختلفی را ارائه کردهاند. در این مقاله ما برترین و مشهورترین ابزارهای سئو را معرفی خواهیم کرد، ضمن این که یکی از ابزارهای ایرانی که میتواند با نمونههای خارجی رقابت کند را بررسی میکنیم.
معرفی ابزارهای سئو
چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟
فرض کنید بخواهیم یک میز را تنها با استفاده از دست بسازیم. واضح است که برای ساخت میز ما نیاز به ابزارهایی مثل متر، اره، دریل، چکش و ... داریم و تنها با استفاده از دست نمیتوانیم یک میز بسازیم. در مورد سئوی سایت هم به همین صورت است و ما برای انجام صحیح اصول سئو نیاز به ابزار خواهیم داشت. شاید بتوانیم یک وبسایت را ایجاد کنیم، اما بدون ابزار به پاسخ سوالات زیر نمیرسیم:
- هر کدام از صفحات ما چقدر بازدید داشتهاند؟
- ترافیک وبسایت ما افزایش داشته است یا کاهش؟
- چه مشکلات فنی در صفحات وجود دارد؟
- چه تعداد لینک و از کدام وبسایت ها به ما داده شده است؟
- کدام کلمات کلیدی میتوانند باعث جذب کاربران جدید شوند؟
ابزارهای سئو به شدت سودمندند و برای تدوین استراتژی سئو سایت به این ابزارها نیاز داریم. اما برای گرفتن بیشترین بازدهی از این ابزارها باید ابتدا بدانیم که چگونه از آنها استفاده کنیم. با استفاده از ابزارهای سئو میتوان کارهای بسیاری انجام داد، اما موارد زیر از جمله مهمترین کارها هستند:
- بررسی و تحلیل صفحات
- تحقیق کلمات کلیدی
- بررسی لینک های سایت
- انجام سئوی محلی
- انجام سئوی موبایل
- انجام سئوی On-Page
- بررسی رتبه کلمات کلیدی
- بررسی مشکلات فنی سایت
معرفی ابزارهای سئو
ابزار Woorank
ابزار Woorank یک ابزار کارآمد سئو است که وبسایت شما را تحلیل میکند و به شما نکتههایی را نشان میدهد که میتواند به بهبود سئوی سایت شما کمک کند. این ابزار برای سئوی سایت شما امتیازی را در نظر میگیرد و یک چک لیست از کارهای قابل اجرا برای بهبود و رفع مشکلات سئوی سایت در اختیار شما قرا میدهد.
همچنین Woorank یک بخش موبایل دارد که با استفاده از آن میتوانید نحوه دیده شدن وبسایت در موبایل را بررسی کرده و سرعت بارگذاری آن را مشاهده کنید. از دیگر کارهایی که این ابزار انجام میدهد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- تجزیه و تحلیل رقبا
- کلیدواژههایی که سایتهای رقیب استفاده کردهاند
- ترافیک روزانه و ترافیک بر اساس زمان
ابزار Ahrefs
اگر به دنبال یک ابزار سئوی جامع و کامل هستید، Ahrefs ابزاری است که برای شما ساخته شده است. Ahrefs دارای یک ابزار قدرتمند تحلیل بک لینک است که هر 15 دقیقه بهروزرسانی میشود و همچنین دارای یک خزنده وب است که بیش از 8 میلیارد وبسایت را در روز خزش میکند (به گفته وبسایت Ahrefs این دومین خزنده پرقدرت وب پس از گوگل است).
سایت Ahrefs دارای یک ابزار تحلیل سئو است که سایت شما را از نظر عملکرد بهینه بررسی میکند. نکتهها و راهنماییهایی که این ابزار به شما ارائه میدهد دارای دادههای بسیار دقیقی است. Ahrefs به دلیل ابزارهای قدرتمند خود بسیار مفید است و اگر چه رایگان نیست اما ارزش پرداخت پول را دارد. در ادامه برخی از این ابزارهای را به طور مختصر معرفی میکنیم:
- Site Explorer: این ابزار به شما کمک میکند تا بکلینکهای رقبا را بررسی کنید.
- Content Explorer: به شما کمک میکند تا محتواهایی که بیشتر به اشتراک گذاشته شدهاند را بررسی کنید.
- Keywords Explorer: ابزاری برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط
قیمت نسخه آزمایشی 7 روزه این ابزار 7 دلار و پلن Lite آن 99 دلار در ماه است.
ابزار SEMRush
SEMRush یکی از بهترین ابزارهای جامع سئو است که با استفاده از آن میتوانید کلمات کلیدی را پیدا کنید، ترافیک ارگانیک را تخمین بزنید و بکلینکها را بررسی کنید. یکی از مهمترین ابزارهای SEMRush ابزار keyword Magic است که به شما کلمات کلیدی را معرفی میکند که بسیاری از ابزارهای دیگر از آن ناتوان هستند.
با آموزش SEMRush میتوانید اطلاعات مفیدی از رقبا به دست آورید و با بررسی این که چه کارهایی را خوب انجام دادهاند و چه اشتباهاتی داشتهاند، از کارهای خوب آنها ایده بگیرید و کارهای اشتباه آنها را انجام ندهید. همچنین با استفاده از ابزار تحلیل سئوی SEMRush میتوانید صفحات خود را از نظر سئوی On-Page و تکنیکال بررسی کنید و با استفاده از راهنماییهای آن مشکلات را برطرف کنید.
قیمت نسخه پلن پیشرفته SEMRush حدود 120 دلار در ماه است.
ابزار Google Keyword Planner
دهها ابزار تحقیق برای کلمات کلیدی در دسترس است، اما تعداد کمی از آنها به اندازه ابزار کلمه کلیدی Google محبوب هستند.
کیورد پلنر دادههای کلیدی مانند اصطلاحات مرتبط با کلیدواژههای جستجو شده، ایدههای تبلیغاتی، پیشنهاد کلمات کلیدی، رشد در میزان سرچ کلمه کلیدی طی بازههای زمانی 3 ماهه و 6 ماهه و بسیاری از موارد دیگر را به کاربرانش ارائه میدهد. اما یک مشکل اساسی در این ابزار وجود دارد و آنهم این است که برای استفاده از آن باید حساب گوگل ادوردز (تبلیغات گوگل) داشته باشید.
ابزار SEO SiteCheckup
با SEO SiteCheckup فقط در عرض چند ثانیه و با چند کلیک میتوانید ببینید موتور جستجو چگونه سایت شما را تفسیر میکند.
یکی از برتریهای سئو سایت چکاب گزارشهای این ابزار سئو است در مورد مشکلات فنی یا کاستیهایی که برای کسب رتبه بهتر در سایت دیده میشود.
ابزار Moz
Moz یا ماز تنها یک ابزار سئو نیست بلکه مجموعهای از ابزاهای سئو است. Moz یک راهحل عالی برای کسانی است که نیاز به طیف وسیعی از ابزارها دارند و میخواهند همه آنها را در یک مکان داشته باشند. پیشنهاد کلمات کلیدی، تحلیل بکلینک، تحلیل سئوی صفحات، بررسی رتبه کلمات کلیدی و ... از جمله ابزارهای مفید و قدرتمند Moz هستند. ابزار تحقیق کلمات کلیدی Moz نیز بسیار مفید است و میزان رقابت، سختی کلمه کلیدی و میزان جستجوی هر کلمه را نشان میدهد. ابزار بررسی بکلینک Moz نیز از دقت بالایی برخوردار است.
قیمت پلن استاندارد MOZ 99 دلار در ماه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این ابزار می توانید به مقاله "MOZ چیست" مراجعه کنید.
ابزار Screaming Frog Spider
این ابزار در واقع یک نرمافزار است که میتواند سایت شما را خزش کند و خطاها و مشکلات آن را به صورت دقیق پیدا کند. از جمله این خطاها میتوان به خطاهای هدر HTTP، مشکلات رندر جاوا اسکریپت، مشکلات خزش، محتوای تکراری، مشکلات مربوط به کنونیکال و ... اشاره کرد. همچنین از نظر محتوایی کمک زیادی به شما میکند، به این صورت که تگ عنوان، متای توضیحات، H1، H2 و ... را بررسی میکند و موارد تکراری، بیش از حد بلند یا کوتاه، موارد مشابه با صفحات دیگر و ... را به شما نشان میدهد. در مجموع میتوان Screaming Frog را یک ابزار حرفهای و مفید برای تحلیل و بررسی سایت نامید. شما میتوانید این برنامه را از طریق سایتهای دانلود نرمافزار، دانلود و نصب کنید. برای آموزش اسکریمینگ فراگ می توانید به مقاله اختصاصی جت سئو برای این ابزار مراجعه کنید.
ابزار Keywordtool
این ابزار از API پیشنهاد کلمات کلیدی گوگل استفاده میکند و کلمات کلیدی مرتبط با یک کلمه یا عبارت را پیدا میکند. با استفاده از این ابزار میتوانید کلمات کلیدی مرتبط را مشاهده کنید اما برای دیدن میزان رقابت، میزان جستجو و لیست کامل کلمات کلیدی باید از نسخه پولی آن استفاده کنید.
با استفاده از اشکال مختلف یک کلمه کلیدی که توسط ابزار keywordtool معرفی میشود، میتوانید برای نوشتن مقاله یا صفحات لندینگ برای سایت خود استفاده کنید. کار کردن با این ابزار ساده است و تقریباً لیست کاملی از کلمات مرتبط را ارائه میدهد، اما انتقادی که به آن میشود این است که سایر نیازهای کاربر را رفع نمیکند.
قیمت استفاده از وبسایت keywordtool.io برای پلن Pro Lite 48 دلار در ماه و برای پلن Pro Plus 88 دلار در ماه است.
ابزار گوگل Trends
Google Trends یکی از ابزارهای رایگان و بسیار مفید است که در بسیاری از مواقع به شما کمک فراوانی میکند. این ابزار میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلف را در یک بازه زمانی و حتی برای استانهای مختلف، با یکدیگر مقایسه میکند. با استفاده از گوگل ترندز میتوانید بررسی کنید که کدام شکل از یک کلمه کلیدی جستجوی بیشتری دارد. در برخی موارد گوگل ترندز کلمات کلیدی مرتبط را نیز به ما نشان میدهد، مثلاً میتوانید ببینید ابزار سئو جستجوی بیشتری دارد یا ابزار SEO. هنگام استفاده از این ابزار دقت کنید که کشور مورد نظر خود را ایران انتخاب کنید.
ابزار SimilarWeb
شاید بسیاری از افراد سیمیلار وب را تنها ابزاری برای رتبهبندی سایتها بدانند (به خصوص به عنوان جایگزین الکسا) اما باید بدانیم اطلاعات بیشتری را به ویژه در نسخه پولی برای ما فراهم میکند. از جمله این دادهها میتوان به میزان ترافیک سایت در کانالهای مختلف، کلمات کلیدی که رقبا از آن ورودی میگیرند، اطلاعات مردمشناسی یا دموگرافیک کاربران و ... اشاره کرد. در مجموع میتوان آن را یکی از بهترین ابزارها برای بررسی رقبا نامید.
ابزار Google LightHouse
یکی از ابزارهای بسیار مهم برای اندازهگیری سرعت سایت لایتهاوس گوگل است. با استفاده از این ابزار همچنین میتوانید سایت خود را از نظر رعایت اصول سئو، PWA و ... بررسی کنید. Lighthouse پس از بررسی سایت شما نکتههای بسیار مفیدی نیز برای رفع مشکلات سایت به ویژه در زمینه سرعت سایت به شما ارائه میدهد. میتوان لایتهاوس را ابزاری نامید که تمام متخصصان سئو باید از آن استفاده کنند. این ابزار کاملاً رایگان است و همه کاربران مرورگر گوگل کروم با فشردن دکمه F12 به آن دسترسی خواهند داشت.
2 ابزار مهم و رایگان سئو
گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
خوشبختانه گوگل سرویسهای رایگانی برای وبمستران و کارشناسان سئو در نظر گرفته است. گوگل سرچ کنسول (یا هملن گوگل وبمستر اولز سابق) از سرویسهای رایگان گوگل برای مدیریت و تجزیه و تحلیل سایتهاست. این ابزار سئو از این جهت که توسط غول موتورهای جستجو یعنی گوگل اداره میشود، اطلاعات بهمراتب باارزشتری در اختیار شما قرار میدهد.
با آموزش سرچ کنسول میتوانید از مشکلات سایت خود مطلع شوید و نسبت به رفع آنها اقدام کنید. این اطلاعات عبارتاند از:
- بررسی وضعیت خزش و ایندکس شدن صفحات
- کشف و حذف بدافزارها و مشکلات اسپم
- آگاهی از محبوبترین کلیدواژهها و صفحات سایت
- آگاهی از رتبه کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک را به سایتتان وارد میکنند
- ارزیابی عملکرد سایت بر روی گوشیهای تلفن همراه و تبلت
- ارزیابی سرعت سایت (Core Web Vitals)
از آنجا که Search Console متعلق به گوگل است، امکانی برای برقراری ارتباط بین مدیران سایتها و گوگل را ایجاد میکند؛ در این راستا شما با استفاده از گوگل سرچ کنسول میتوانید امور زیر را انجام دهید:
- ثبت صفحات و پستهای جدید برای اینکه زودتر توسط خزندهها بررسی شوند
- حذف محتوایی که نمیخواهید کاربران به آن دسترسی داشته باشند
ابزار Google Analytics
چه سایت تجاری داشته باشید و چه سایت شخصی، حتماً به گوگل آنالیتیکس نیاز دارید. آنالیتیکس اطلاعات دقیقی در مورد کاربران و نحوه رفتار آنها در سایت در اختیار شما قرار میدهد و با استفاده از این دادهها شما میتوانید در مورد اثرگذاری استراتژی سئوی خود مطمئن شوید یا آن را تغییر دهید. از Google Analytics میتوان اطلاعات زیر را به دست آورد:
- تعداد بازدید روزانه از کانالهای مختلف بازاریابی
- اطلاعات مردمشناسی (Demography) بازدیدکنندگان سایت
- بررسی کمپینهای بازاریابی دیجیتال
- صفحات پربازدید سایت
- بررسی رفتار کاربران در سایت
- تعداد کاربرانی که به مشتری تبدیل شدهاند
معرفی جت سئو ابزار سئو ایرانی
جت سئو یکی از بهترین ابزار بررسی سئو سایت است و میتوان به جرأت آن را همرده با ابزارهای خارجی مانند SEMRush، MOZ و ... دانست. اما برتری جت سئو نسبت به این ابزارهای بینالمللی، ایرانی بودن آن است. وقتی شما از یک ابزار ایرانی برای آنالیز و تجزیه و تحلیل سئو سایت خودتان استفاده کنید، علاوه بر اینکه امکان استفاده از پشتیبانی به زبان فارسی برای شما فراهم میشود، خرید به مراتب سادهتری نسبت به خرید از سایتهای خارجی نیز خواهید داشت و از همان امکانات برخوردار خواهید شد. ضمن اینکه برخی امکانات مهم مانند سنجش سرعت سایت از سرورهای ایران انجام میشود و نتایج دقیقتری را به شما نشان میدهد.
از دیگر ویژگیهای جت سئو اکستنشن سئو رایگان است، در نتیجه میتوانید در هر جا و به راحتی وضعیت سئو سایت خود را بررسی و عملکرد محتوا و کمپینهایتان را دنبال کنید.
از قابلیتهای جت سئو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- بررسی رتبه کلمات کلیدی در ابزار جت سئو
- ابزار تحقیق کلمات کلیدی (واژهگستر)
- ابزار تحلیل و بررسی رقبا
- ابزار شکاف کلمات کلیدی
- رابط کاربری ساده و زیبا
- تحلیل کامل سایت و ارائه پیشنهاد برای افزایش ترافیک آن
- ارائه پیشنهاد برای بهبود رتبه گوگل
- بررسی فنی سایت و ارائه اطلاعات دقیق از خطاهای سایت
- برخورداری از پشتیبانی فارسی
- رتبه جت سئو
بررسی رتبه کلمات کلیدی در ابزار جت سئو
بسیاری از متخصصان سئو و وبمسترها دنبال این هستند که ببینند هر روز رتبه کلمات کلیدی موردنظر آنها چه تغییراتی داشته است. ابزار رتبه کلمات کلیدی جت سئو با استخراج صفحات فرود و کش گوگل به شما نشان میدهد که رتبههایتان چه تغییری داشتهاند. این ابزار قدرتمند به صورت روزانه و خودکار رتبه کلمات کلیدی شما را بررسی کرده و نتایج آن را در اختیارتان میگذارد. اما نکته مهم این است که جت سئو به شما میگوید صفحات مدنظر که با افت رتبه مواجه شدهاند، چه مشکلاتی دارند و چطور باید آنها را اصلاح کنید.
بررسی و تحقیق کلمات کلیدی در ابزار جت سئو
یکی دیگر از بزرگترین دغدغههای کارشناسان سئو و مدیران سایتها این است که بتوانند بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنند تا رتبه خوبی بگیرند. از ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی در جت سئو، واژهسنج و واژهگستر است که به کمک الگوریتم رنک برین گوگل موارد زیر را در اختیار شما میگذارد:
- حداقل و حداکثر کلمات و تعداد کلمات پیشنهادی
- عبارتهای مرتبطی که کاربران گوگل جستجو میکنند
- استفاده از تصاویر در محتوا
- نمودار چگالی و فراوانی به صورت ترکیبی و تکواژه
- کلمات کلیدی پیشنهادی برای عنوان صفحه
- کلمات کلیدی پیشنهادی برای متای توضیحات
- کلمات کلیدی پیشنهادی برای تگهای heading
- کلمات کلیدی پیشنهادی برای متن تصاویر
بررسی گراف لینک در ابزار جت سئو
هر سایتی، علاوهبر لینکسازی داخلی، میتواند لینکهای زیادی را از بیرون دریافت کند. وقتی تعداد این لینکها زیاد باشد، کار برای متخصصان سئو سخت میشود و نمیتوانند مدیریت درستی روی آنها داشته باشند یا بفهمند کدام لینک ارزشمندتر است. گزارش گراف لینک در جت سئو اهمیت لینکهای ورودی از سایتهای دیگر را بررسی میکند. یکی از ویژگیهای جذاب و کاربردی گراف لینک این است که براساس عمق صفحات تمام لینکهای ورودی به یک صفحه از سایت شما و ارزش آنها را نشان میدهد. این ابزار قدرتمند، علاوه بر نمایش تعداد فراوانی انکرتکستها، به صورت کاملا نموداری عمق صفحات و تمامی لینکهای دریافتی را نمایش میدهد.
گزارش تغییرات الگوریتم های گوگل در ابزار جت سئو
گاهی اوقات نمیدانیم خوب یا بد شدن رتبه ما در گوگل به خودمان مربوط است یا عملکرد رقبا. اما چیزی که نادیده گرفته میشود بهروزرسانیها و تغییرات الگوریتمهای گوگل است. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در جت سئو، گزارش تغییرات الگوریتمهای گوگل نام دارد. تفاوت اصلی این گزارش با نمونههای خارجی مانند مازکست این است که در گزارش جت سئو، تغییرات مربوط به ایران به صورت کامل و دقیق بررسی و ارائه میشود. جت سئو براساس فرمولهای بهدست آمده و با بررسی بیش از 5000 کلمه کلیدی در شاخههای مختلف، وضعیت تغییرات الگوریتمهای گوگل و شدت و میزان تغییرات نتایج ایران را تحلیل کرده و به شما گزارش میدهد.
ما همواره به دنبال ارتقا و بیشترکردن ابزارهای جت سئو هستیم. فهرست کامل امکانات جت سئو را میتوانید در صفحه تعرفهها مشاهده کنید. همچنین با دنبالکردن شبکههای اجتماعی جت سئو میتوانید از جدیدترین اخبار در مورد این ابزار قدرتمند باخبر شوید.