اکستنشن کروم جت سئو

ریدایرکت چیست؟ انواع ریدایرکت‌ها را بشناسید


ریدایرکت به معنی انتقال کاربر و ربات‌ها از صفحه مبدأ به صفحه مقصد است. این کار با اهدافی چون بی‌کیفیت بودن محتوای صفحه مبدأ، افزایش ایمنی سایت، تغییر دامنه سایت و ... انجام می‌شود و انواع مختلفی دارد. ریدایرکت ها را با نام‌های ریدایرکت 301، 302 و 307 می‌شناسند. اگر شما هم در سایتتان احساس می‌کنید به ریدایرکت نیاز دارید و باید برخی صفحات را به صفحات دیگری منتقل کنید حتماً در این مطلب با ما همراه شوید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت یعنی هدایت کاربران و خزنده‌های موتورهای جستجو از یک URL به URL جدید. این هدایت خودکار انجام می‌شود و کاربران هنگام تایپ URL صفحه به صورت خودکار و بدون اینکه کاری انجام دهند به صفحه جدید منتقل خواهند شد.

گاهی ممکن است که شما بخواهید صفحاتی از وب‌سایت خود را به صفحه‌ای دیگر منتقل کنید یا شاید دامنه‌ای جدید خریداری کرده‌اید و می‌خواهید همه مطالب وب‌سایت خود با دامنه test.ir به دامنه جدید test.com منتقل کنید. هم‌چنین در زمانی که گواهی SSL خریداری می‌کنید و URL سایت خود را از http به https تغییر می‌دهید و در بسیاری از موارد دیگر ریدایرکت ها به شما کمک خواهد کرد.

برای جلوگیری از تولید محتوای تکراری و ... موتورهای جستجو قواعد سخت‌گیرانه‌ای برای ریدایرکت‌ها وضع کرده‌اند. بنابراین بسیار مهم است تا با ریدایرکت‌ها به طور مفصل آشنا شوید.

انواع ریدایرکت ها را بشناسید

ریدایرکت چیست

از کاربردی‌ترین ریدایرکت ها می‌توان به ریدایرکت 301 و 302 اشاره کرد. تفاوت ریدایرکت ها در طول مدت انتقال است.

به زبان ساده ریدایرکت 301 به معنای انتقال دائمی صفحات و ریدایرکت 302 از نوع انتقال موقت به صفحات جدید است. در ادامه به بررسی انواع ریدایرکت ها خواهیم پرداخت.

ریدایرکت 301 چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

با دستور ریدایرکت 301 در واقع به موتور جست‌و‌جو می‌فهمانیم که وب‌سایت جدید همان جایگاه باارزش وب‌سایت قدیم را داراست. این کد دستوری بیشتر برای وب‌سایت‌هایی استفاده می‌شود که ترافیک زیادی داشته‌اند و رتبه آن‌ها در گوگل بالا بوده و اکنون مالکان آن وب‌سایت قصد دارند علاوه بر تغییر آدرس جایگاه همان وب‌سایت قدیمی را در زمینه سئو به وب‌سایت جدید نیز بدهند.

ریدایرکت 301 دائمی است. با ریدایرکت 301 آدرس جدید را در دیتابیس گوگل جایگزین آدرس قبلی سایت می‌کنیم.

ریدایرکت 301 نوعی Status Code است که به موتور جستجو اطلاع می‌دهد آن صفحه آدرس جدیدی دارد و به همین دلیل باید کاربر به آدرس جدید منتقل شود. بنابراین زمانی به ریدایرکت 301 نیاز دارید که بخواهید آدرس پیج خود را به طور دائم تغییر دهید.

در کنار ریدایرکت 301، انواع دیگری از ریدایرکت ها نیز وجود دارند. (نظیر ریدایرکت های 302 و 305 و 307)

رایج‌ترین و قدرتمندترین ریدایرکت، 301 است زیرا تقریباً تمام عصاره لینک (link juice) را به دامنه جدید انتقال می‌دهد. همچنین در سطح سرور و صفحه وب می‌تواند رخ دهد.

ریدایرکت 302 چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

ریدایرکت 302 موقت است. این ریدایرکت به گوگل می‌گوید که این صفحه موقتاً نقل مکان کرده و ممکن است مجدداً به حالت عادی برگردد یا برای همیشه به آدرسی دیگر منتقل شود. این ریدایرکت معمولاً برای رفع خطای 404 به کار می‌آید.

باید خاطر نشان نمود آدرس موقت توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شود و جایگاه قبلی صفحه در موتور جستجو حفظ خواهد شد. استفاده طولانی مدت از ریدایرکت 302 ممکن است باعث شود که موتورهای جستجو با آن مانند ریدایرکت دائمی (ریدایرکت 301) برخورد کنند.

ریدایرکت 307 چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

ریدایرکت 307 بسیار مشابه ریدایرکت 302 است و همانند آن یک انتقال موقتی است.

تنها تفاوت میان این دو این است که ریدایرکت 302 در هر دو نسخه HTTP (یعنی نسخه 1.1 و 1.0) به خوبی عمل می‌کند اما ریدایرکت 307 تنها در نسخه 1.1 با کد وضعیت Moved Temporarily به درخواست مرورگر پاسخ می‌دهد. بنابراین توصیه همه متخصصین سئو استفاده از ریدایرکت 302 است چراکه ریدایرکت 307 در واقع به عنوان نیمی از 302 است و ناقص عمل می‌کند.

ریدایرکت Meta Refresh چیست؟

این ریدایرکت در سطح صفحات وب‌سایت صورت می‌پذیرد. Meta Refresh نوعی تکنیک کلاه سیاه است و به سئوی سایت ضربه می‌زند. بنابراین توصیه می‌شود از این ریدایرکت استفاده نکنید. همچنین این ریدایرکت مقدار کمی از Link Juice را به صفحه جدید منتقل می‌کند.

بر خلاف 301 و 302 که تغییر مسیر در سرور وب رخ می‌دهد، یک تغییر مسیر متا رفرش به مرورگر وب دستور می‌دهد بعد از یک بازه زمانی مشخص به یک صفحه دیگر وب برود.

تفاوت ریدایرکت 301 و 302 چیست؟

همان طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، ریدایرکت 301 انتقالی دائمی است و 302 یک انتقال موقت است. کد 301 همه اعتبار و جایگاه صفحه را به صفحه جدید منتقل می‌کند اما کد 302 اعتبار و جایگاه صفحه قبلی را حفظ می‌کند.

ریدایرکت 302 بهتر است یا 301؟

در اغلب سیستم‌های مدیریت محتوا به صورت پیش‌فرض ریدایرکت 302 وجود دارد. این در حالی است که در ریدایرکت 302 هر دو صفحه موجودند و توسط ربات‌های موتورهای جستجو خزیده می‌شوند. همین مسئله ممکن است باعث سردرگمی موتورهای جستجو شود. مضاف بر اینکه ریدایرکت 302 هیچ تأثیری بر سئو ندارد. بنابراین بهتر است ریدایرکت 301 را انتخاب کنید مگر اینکه هدفتان از ریدایرکت با اهداف 302 سازگار باشد.

آیا ریدایرکت ها برای سئو مضر هستند؟

در گذشته و قبل از سال 2016 ریدایرکت 301 موجب از دست رفتن 15 درصدی اعتبار صفحه می‌شد. اما تیم گوگل در سال 2019 در راستای حفظ از امنیت در فضای مجازی، اعلام کرد با ریدایرکت 301 از HTTP به HTTPS یا از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر دقیقاً اعتبار و ارزش همان پیج به صفحه جدید منتقل خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که انتقال ارزش و اعتبار صفحه مبدأ به صفحه مقصد فقط در صورتی انجام می‌شود که موضوع هر دو صفحه با هم مرتبط باشند.

در کل اگر از ریدایرکت ها درست استفاده کنیم به سئوی سایت لطمه وارد نمی‌شود اما استفاده نادرست از آن‌ها ممکن است به جایگاه سایت آسیب برساند.

چرا باید یک URL را ریدایرکت کنیم؟

بعضی اوقات هدفمان از ریدایرکت صرفاً تغییر آدرس وب‌سایت است اما ریدایرکت در یک حالت دیگر هم به کار می‌رود. حالتی که برای یک محتوای تکراری در سایت، چندین آدرس مختلف در نظر گرفته شده و برای سئوی سایت به ناچار باید همه آن‌ها را به آدرس اصلی هدایت کنیم.

آنچه در ریدایرکت مهم است تعداد صفحاتی است که قصد انتقالشان را داریم. اگر هدف صرفاً تغییر آدرس از دامنه قدیم به جدید باشد آدرس تمامی صفحات وب‌سایت تغییر کرده و توسط یک دستور قابل انجام است. اما اگر قصدمان جلوگیری از ایجاد حالت محتوای تکراری در وب‌سایت است باید کدهای جداگانه برای هر صفحه از وب‌سایت تعریف کنیم.

اشتباهات رایج در ریدایرکت کردن صفحات

ریدایرکت کردن نیز مانند بسیاری دیگر از امور مربوط به وب‌سایت دارای ریزه‌کاری‌های زیادی است که ممکن است منجر به اشتباهات زیادی شود. دقت کنید تا شما مرتکب این اشتباهات رایج نشوید:

  • URL هایی که کنونیکال نیستند را ریدایرکت نکنید.
  • اسم فایل‌ها را تغییر ندهید؛ این کار ریدایرکت محسوب نمی‌شود بلکه فقط باعث می‌شود خزنده‌ها آدرس را گم کنند.
  • از تگ‌های متا ریدایرکت استفاده نکنید؛ بعضی از مرورگرها آن‌ها را نمی‌شناسند.

نکته: تمامی حالتهای نمایش آدرس سایت (با www، بدون www، با http و... ) باید بر روی یک حالت آدرس سایت باز شوند. به عنوان مثال اگر سایت شما به صورت https://site.com  نمایش داده می‌شود نباید با حالت https://www.site.com نیز نمایش داده شود. 

جمع بندی

گاهی لازم است تا مخاطبان و خزنده‌های گوگل را به سمتی که می‌خواهیم و درست است هدایت کنیم. در واقع این هدایت از یک URL به URL دیگر را ریدایرکت می‌نامند. ریدایرکت‌ها با شماره‌های مختلف مانند 301، 302 یا 307 شناخته می‌شوند که هر کدام از آنها در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب به طور مفصل درباره این موضوع و ضرورت استفاده از آنها صحبت کردیم.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید