رپورتاژ آگهی چیست و چگونه به سئو سایت کمک می‌کند؟

 27 اسفند 1398   15:28

رپورتاژ آگهی یکی از انواع بازاریابی آنلاین و محتوایی است که امروزه بسیاری از شرکت‌ها از آن استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مزیت رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری این است که به وسیله آن نه تنها از مزایای انتشار یک آگهی تبلیغاتی بهره‌مند خواهید شد، بلکه در عین حال رتبه سایتتان را نیز بهبود می‌بخشید. اما چگونه این اتفاق می‌افتد و چطور می‌توانیم بهترین نتیجه را از انتشار یک رپورتاژ کسب کنیم؟ با ما همراه باشید تا شما را با این نوع از بازاریابی آنلاین بیشتر آشنا کنیم.

رپورتاژ آگهی (رپورتاژ خبری) چیست؟

رپورتاژ آگهی

گاهی شرکت‌ها برای تبلیغ و معرفی خود به مشتریان، یک متن گزارش مانند تهیه و آن را به عنوان رپورتاژ آگهی در سایت‌های پرمخاطب منتشر می‌کنند.
محتوای این متن معمولاً گزارشی است از محصولات یا خدماتی که شرکت ارائه می‌دهد، نحوه ارائه آن‌ها، برتری‌های شرکت نسبت به سایر شرکت‌های مشابه (رقیب) و ... . به طور کلی هدف از این نوع تبلیغات آنلاین، اطلاع رسانی به مشتریان در خصوص شرکت و ترغیب آن‌ها به خرید است.
البته اهداف رپورتاژ آگهی تنها به اطلاع رسانی محدود نمی‌شود و می‌تواند گرفتن بک لینک و هدایت مشتریان به صفحات فرود مد نظر را نیز شامل شود و از این طریق بر سئو سایت نیز اثرگذار باشد.

رپورتاژ آگهی در تبلیغات اینترنتی به چه شکل است؟

انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد از قبیل ایمیل مارکتینگ، تبلیغات بنری و ... که البته رپورتاژ خبری نیز نوعی تبلیغ اینترنتی محسوب می‌شود. تفاوت این نوع از تبلیغات با سایر انواع تبلیغات اینترنتی در نوع دسترسی به آن است. برخلاف ایمیل مارکتینگ که به ایمیل کاربران ارسال می‌شود یا بنرهایی که در گوشه و کنار صفحات خودشان را به زور به چشم کاربران می‌رسانند، رپورتاژ آگهی فقط برای کاربرانی نمایش داده می‌شود که کلیدواژه را در گوگل جستجو کرده باشند و از میان صفحات نتیجه، بر روی لینک صفحه‌ای که رپورتاژ خبری در آن منتشر شده است کلیک کرده باشند. به عبارت دیگر،
مشتری با انتخاب خودش شروع به مطالعه رپورتاژ می‌کند و از همین رو، این نوع از تبلیغات اینترنتی به هیچ وجه برای کاربر آزاردهنده نیست و اسپم محسوب نمی‌شود.

مزایای رپورتاژ آگهی کدام است؟

علاوه بر آنچه گفته شد، نوشتن و انتشار یک گزارش تبلیغاتی در سایتی معتبر می‌تواند از چند نظر برای شما سودمند باشد:

  1. گرفتن بک لینک و در نتیجه سئو سایت (بهبود رتبه)
  2. معرفی محصولات یا خدمات به مشتریان از طریق یک سایت معتبر دیگر
  3. بهره بردن از مزایای تبلیغ غیرمستقیم – شما با تولید یک محتوای مفید برای مشتریان در عین حال به مزایای محصولات یا خدماتتان نیز اشاره می‌کنید
  4. تولید محتوای مفید برای مشتریان

هنگام تهیه رپورتاژ آگهی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

اگر مزایای این نوع از تبلیغات به اندازه کافی برایتان قانع کننده بود، باید هم‌اکنون دست به کار شوید و هیچ فرصتی را از دست ندهید مبادا رقیبانتان از همین فرصت‌ها برای پیشی گرفتن بر شما استفاده کنند.
برای شروع کار باید یک سری نکات را رعایت کنید:
قدم اول: انتخاب سایت مناسب
قدم اول انتخاب یک سایت مناسب برای درج رپورتاژ آگهی است. این سایت باید علاوه بر اینکه ترافیک بالایی داشته باشد، معتبر و شناخته شده بوده و ترجیحاً در حوزه کاری خود شما باشد. سایت‌های خبری نیز از آن جهت که در تمام موضوعات کار می‌کنند می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.
قدم دوم: تولید محتوا
تولید محتوا برای رپورتاژ خبری نیز تقریباً مانند تولید محتوا برای سایت است. یعنی باید سئو شده باشد تا بتواند در صفحه نتایج گوگل در جایگاه‌های برتر قرار بگیرد. در ضمن توجه به نکات زیر توصیه می‌شود:

  1. در هر رپورتاژ باید یک تا سه محصول یا خدمات را معرفی کنید.
  2. برای هر محصول یک تیتر در نظر بگیرید و در مورد مزایای آن توضیح دهید.
  3. مطلب باید به نحوی نوشته شود که برای کاربر مفید و جذاب باشد؛ برای مثال در مورد کارکردهای محصول اطلاعات جدید در اختیار کاربر قرار دهید.
  4. برای هر محصول یک صفحه فرود بسازید و در زیر تیتر همان محصول به آن صفحه فرود لینک بدهید.
  5. یک تیتر جذاب برای رپورتاژ انتخاب کنید. این عنوان باید به گونه‌ای باشد که کاربر با مشاهده آن به کلیک کردن ترغیب شود. از سوی دیگر باید ببینید فردی که قصد خرید محصولات شما را دارد احتمالاً به دنبال چه تیتری می‌گردد.

چگونه یک رپورتاژ آگهی جذاب بنویسیم؟

وقتی متن رپورتاژ دقیقاً با لحن آگهی و تبلیغاتی نوشته شود چه تفاوتی با سایر بنرهای تبلیغاتی و آگهی‌های تلویزیونی خواهد داشت؟ دقیقاً تفاوت رپورتاژ با سایر انواعی بازاریابی در غیرمستقیم بودن آن است.
اجازه دهید برای روشن‌تر شدن قضیه، با یک مثال توضیح دهم. فرض کنید شما یک مشتری هستید که قصد خرید لپ‌تاپ دارد، اما نمی‌داند چه برندی و چه امکاناتی بهترین گزینه برای اوست. چه کار می‌کنید؟ بدون شک سؤال خود را گوگل می‌کنید و به سراغ مطالبی که گوگل معرفی کرده می‌روید. با یک مطلب مواجه می‌شوید با عنوان «راهنمای خرید لپ‌تاپ بر اساس نیاز شما». در این مطلب در مورد چند مدل لپ‌تاپ پرفروش توضیح داده شده است و بعد از معرفی هر نوع لپ‌تاپ، با یک لینک شما را به صفحه‌ای برای خرید همان محصول هدایت می‌کند.
این حالت بهترین نوع برای نوشتن یک رپورتاژ خبری است؛ یک مطلب مفید برای کاربران که به صورت غیرمستقیم آن‌ها را به خرید ترغیب می‌کند.

رپورتاژ آگهی چه تأثیری در سئو سایت دارد؟

تاثیر رپورتاژ بر سئو

در هر رپورتاژ خبری شما می‌توانید چند محصول یا چند نمونه از خدمات خود را معرفی کنید و همان طور که شرح آن رفت، برای هر کدام یک بک لینک به صفحه فروش همان محصول بگیرید. این بک لینک‌ها از نظر سئو ارزش دارند. بک لینک سازی از استراتژی‌های سئو خارجی به شمار می‌رود.
در واقع گوگل به بک لینک‌ها این‌طور نگاه می‌کند: مدیر یک سایت در دنیای مجازی، محتوای یک سایت دیگر را آن‌قدر مفید دیده که کاربرانش را به مطالعه آن دعوت کند و به همین منظور به سایت مذکور یک لینک داده است.
ارزش این لینک به اعتبار و ارزش دامنه‌ای که به سایت شما لینک داده بستگی دارد. برای مثال اگر یک سایت خیلی معتبر و معروف با ترافیک بالا به سایت شما لینک بدهد ارزش آن به مراتب بیشتر از لینکی است که از یک سایت ناشناخته با ترافیک محدود دریافت کنید.
در رپورتاژ آگهی نیز همین اتفاق می‌افتد. شما از یک سایت پرترافیک و معتبر به سایت خودتان لینک می‌دهید. گوگل این را ارزشی برای سایت شما در نظر گرفته و بر ارزش و اعتبار سایتتان می‌افزاید. این تأثیر را می‌توانید در بالا رفتن DA سایتتان مشاهده کنید.

دیدگاه گوگل نسبت به رپورتاژ آگهی

بعد از اینکه گوگل الگوریتم خود مبنی بر ارزش بک لینک‌ها در اعتبار سایت را اعلام کرد، مجدداً عده‌ای از متخصصان سئوکار از نوع کلاه سیاه شروع به ترویج روش‌هایی برای ساخت بک لینک‌های مصنوعی شدند. از آنجا بود که خرید بک لینک و مزارع لینک شکل گرفتند. گوگل نیز راهکارهایی برای مقابله با آن‌ها اندیشید و به سایت‌هایی که مشکوک به خرید بک لینک بودند نه تنها اعتباری نداد بلکه آن‌ها را با جریمه‌هایی رو به رو کرد.
اما مدیران سایت‌ها برای گرفتن بک لینک باید چه می‌کردند؟ روش‌هایی از سئو کلاه خاکستری برای بک لینک گرفتن به وجود آمدند که شاید بتوان گفت بهترین آن‌ها نوشتن رپورتاژ خبری است. بک لینک‌هایی که از رپورتاژ خبری می‌گیرید خیلی به بک لینک طبیعی نزدیک‌اند. به علاوه اینکه از یک سایت معتبر به سایت شما وارد می‌شوند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت از اینکه گوگل انتشار رپورتاژ آگهی را خرید بک لینک نمی‌بیند به این نوع بازاریابی اقدام کنید.

مهم‌ترین نکات برای تأثیرگذاری بیشتر رپورتاژ خبری

می‌توانید با رعایت چند نکته کاری کنید تا رپورتاژ آگهی شما اثر بیشتری بر روی کاربران داشته باشد و بتواند تعداد بیشتری از خوانندگان را به مشتری و خریدار تبدیل کند (به عبارت دیگر نرخ تبدیل به مشتری بالایی داشته باشد). به این منظور رعایت نکات زیر توصیه می‌شود:

  • یک تیتر جذاب انتخاب کنید که کاربر را به خواندن ادامه متن ترغیب کند.
  • متن نوشته باید روان و ساده باشد تا کاربر را خسته نکند.
  • در میان نوشته از تصاویر مرتبط و باکیفیت استفاده کنید.
  • رپورتاژ آگهی باید کوتاه باشد.
  • مستقیم از کاربر نخواهید که بر روی لینک خرید کلیک کند.
  • مطلب مفیدی بنویسید که اطلاعات سودمندی به کاربر منتقل کند.

جمع بندی 
رپورتاژ آگهی به عنوان یک ابزار بازاریابی کاری فراتر از حد وظایفش برای ما انجام می‌دهد؛ به عبارت دیگر نه تنها با لینک‌های درون خود تونلی به سمت سایتمان باز می‌کند، بلکه با بهبود رتبه سایت به بهتر دیده شدنمان در نتایج جستجوی طبیعی گوگل کمک خواهد کرد.
تنها نگرانی در رابطه با استفاده از این نوع تبلیغات آنلاین، ساختگی بودن بک لینک‌ها و پرداخت پول در مقابل دریافت بک لینک است. این کار از نظر گوگل یک تکنیک کلاه سیاه محسوب می‌شود و باید با جریمه پاسخ داده شود؛ اما شما می‌توانید با رعایت یک سری نکات از چشمان غول موتورهای جستجو در امان بمانید. برای مثال بیش از سه بک لینک در هر رپورتاژ استفاده نکنید یا فاصله بین انتشار رپورتاژها را رعایت کنید به طوری که طبیعی به نظر برسد.
اگر برای نوشتن رپورتاژ خبری و نحوه انتشار آن نیاز به راهنمایی بیشتری دارید یا ترجیح می‌دهید مسئولیت آن را به یک متخصص بسپارید با ما تماس بگیرید.
 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز شما به این مقاله :