اکستنشن کروم جت سئو

لندینگ پیج چیست؟ آشنایی با انواع صفحه فرود یا landing page


هرگاه می‌خواهید در یک کمپین تبلیغاتی، کاربران را به سایت خود بیاورید یا اگر می‌خواهید یک محصول جدید را در سایتتان معرفی کنید، به‌ جای آنکه کاربران را به صفحات معمولی سایت خود ببرید و باعث سردرگمی آن‌ها شوید، بهتر است صفحه جداگانه‌ای برای این کار در نظر بگیرید و در آن به ‌خوبی از کاربران جدید پذیرایی کنید. بدین‌ترتیب شاید بهتر بتوانید آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کنید و نتیجه بهتری از کمپین تبلیغاتی خود بگیرید.

چنین صفحاتی که برای پذیرایی از کاربران جدید و به ‌منظور رسیدن به هدفی خاص طراحی می‌شوند، صفحات فرود یا لندینگ پیج نام دارند. صفحاتی که برای رسیدن طراحی و ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا هدف موردنظر را تامین کنند. در این مقاله به بررسی ویژگی‌های صفحه فرود پرداخته‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

لندینگ پیج

شاید شما هم با صفحاتی روبه‌رو شده‌‌اید که شمارش معکوس برای اتمام تخفیف در آن گذاشته شده و بی‌درنگ شما را ترغیب می‌کند تا زودتر خرید را انجام دهید. این یکی از نمونه‌های لندینگ پیج یا صفحه فرود است.

به زبان ساده، لندینگ پیج اولین صفحه‌‌ای است که پس از کلیک روی لینک مورد نظر، وارد آن می‌شوید. هر صفحه‌‌ای می‌تواند صفحه فرود شما باشد: صفحه اصلی، یک پست وبلاگ، یک صفحه محصول یا صفحه‌‌ای که بازدیدکننده را به مشتری تبدیل می‌کند. با این حال، هنگامی که ما در مورد صفحه‌های فرود در بازاریابی آنلاین صحبت می‌کنیم، منظور ما معمولاً صفحه‌‌ای است که به طور خاص برای دریافت و تبدیل ترافیک از یک کمپین بازاریابی آنلاین طراحی شده است.

با استفاده از این تعریف جایگزین، صفحه اصلی نمی‌تواند لندینگ پیج باشد، چرا که برای تبدیل ترافیک از یک کمپین بازاریابی خاص طراحی نشده است. متخصصان هم تعاریف متفاوتی از لندینگ پیج دارند و همین امر باعث می‌شود که تعاریف گیج‌کننده‌‌ای از این مفهوم را ببینیم.

اگر بازاریاب‌های آنلاین در مورد صفحه فرود صحبت کنند، آن‌ها در مورد صفحاتی صحبت می‌کنند که به طور خاص برای یک کمپین بازاریابی طراحی شده‌اند. در اینجا به بررسی چند نمونه از مواردی می‌پردازیم که ممکن است بخواهید افراد در صفحه فرود شما انجام دهند:

  • نهایی کردن خرید
  • با پر کردن یک فرم از یک بازدیدکننده عادی به مشتری تبدیل شود.
  • با شما تماس بگیرند.
  • از طریق چت آنلاین با شما در تماس باشند.
  • در یک خبرنامه یا لیست ایمیل مشترک شوند.
  • برای یک رویداد ثبت نام کنند.

ویژگی های اصلی لندینگ پیج یا صفحه لندینگ سایت چیست

مهم‌ترین ویژگی‌های لندینگ پیج عبارتند از:

لندینگ پیج دعوت به اقدام (CTA) واضحی

وظیفه مهم هر صفحه فرود باید متقاعد کردن کاربر برای اقدام باشد. این اقدام می‌تواند تماس با شما، دانلود یک فایل یا انجام یک خرید باشد. یک کال تو اکشن (Call-to-Action) ساده و کاملاً مشخص می‌تواند به شما در تبدیل کاربر به مشتری کمک کند. اگر نمیدانید کال تو اکشن چیست؟ مقاله جت سئو درباره Call to action و انواع آن را از دست ندهید.

جدا کردن اجزای محتوا

هر بخش از صفحه فرود باید فضای مخصوص خود را برای نمایش داشته باشد. در کنار فضای سفید، می‌توان از تم و تصاویر نیز برای ایجاد تفکیک بصری استفاده کرد. این امر کمک می‌کند که کاربران در طول حضور خود در لندینگ پیج بیش از حد تحت فشار قرار نگیرند. سایت‌های تک صفحه‌‌ای با بخش‌بندی و سازمان‌دهی مناسب، از این ویژگی به خوبی بهره می‌برند و هر بخش جدید را از آخرین بخش جدا می‌کنند.

متن قابل فهم و مختصر

هرچه خواندن و فهم محتوای صفحه فرود برای کاربران آسان‌تر باشد، شانس موفقیت شما بیشتر خواهد شد. از فونت‌هایی استفاده کنید که قابل خواندن باشند و همچنین توصیه می‌شود از بلوک طولانی محتوای متن خودداری کنید.

استفاده از اطلاعات تصویری

همراه با متن کوتاه و جذاب، استفاده از تصاویر می‌تواند سهم مهمی در انتقال پیام کلی شما داشته باشد. این تصویر می‌تواند نمودار، عکس، جدول یا اینفوگرافیک باشد. این عناصر بصری معمولاً خیلی بهتر از متن مفهوم را منتقل می‌کنند.

ترکیب رنگی جذاب

استفاده از رنگ یک موضوع ذهنی و سلیقه‌‌ای است. اما لازم به ذکر است که صفحه فرودی که از رنگ منطبق با سلیقه کاربر استفاده می‌کند، استفاده و فهم آن را آسان‌تر می‌کند. عناصر ناوبری کدگذاری رنگی و استفاده از نسبت‌های کنتراست بالا، روش‌های ساده‌‌ای برای تقویت UX است.

ارتباط کامل با آگهی منتشر شده

هر نوع پیشنهاد یا اطلاعاتی که در تبلیغات خود قرار می‌دهید باید به طور برجسته در صفحه فرود نمایش داده شود.

ارائه پیشنهاد با کیفیت

کاری نکنید کاربر احساس فریب‌خوردگی کند.

دلیل اهمیت صفحه فرود چیست

اگر می‌خواهید بدانید اهمیت صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست، توجه داشته باشید لندینگ‌پیج‌ها صفحات مستقلی هستند که کاربر احتمالی سایت شما برای اولین بار آن را می‌بیند. درواقع کاربرها پس از کلیک روی لینک شما در یک تبلیغ، ایمیل یا هر جای دیگری در لندینگ پیج سایت شما فرود می‌آیند. هدف صفحه فرود این است که کاربر را به سمت انجام عمل خاصی مثل ثبت‌نام در سایت یا خرید محصول تشویق کند. چنانچه کاربر عمل موردنظر را انجام دهد، در این صورت صفحه فرود شما موفق شده کاربر را به مشتری تبدیل کند.

از آنجایی که لندینگ‌پیج‌ ها هرکدام برای هدف خاصی ساخته می‌شوند، متفاوت از دیگر صفحات سایت هستند. البته چون صفحه فرود اولین صفحه‌ای است که کاربر بعد از کلیک روی لینک می‌بیند، بنابراین صفحه اصلی سایت هم می‌تواند لندینگ پیج باشد. اگر بخواهیم بگوییم هدف صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست، باید به مواردی مثل افزایش نرخ تبدیل کاربران، بهبود کارایی کمپین‌های تبلیغاتی و ارائه آمار از کاربران جدید سایت اشاره کنیم.

در واقع در پاسخ به اینکه اهمیت لندینگ پیج در سایت چیست، لازم است به اهدافی که در طراحی آن‌ها مدنظر قرار گرفته‌اند، توجه کنید. صفحات فرود برای هدایت کاربر به سمت‌وسوی موردنظر مدیران سایت طراحی می‌شوند و اهمیت آن‌ها در همین‌جا است. اما علاوه بر هدف خاصی که برای طراحی هر صفحه فرود در نظر گرفته شده، این صفحات تاثیرات مثبت دیگری هم دارند که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

افزایش اعتبار سایت: معمولا کاربران از ارزشی که یک سایت برای آن‌ها ایجاد می‌کند، به‌ خوبی قدردانی می‌کنند. صفحه فرودی که به درستی طراحی شده‌ باشد، به کاربران نشان می‌دهد که علایق آن‌ها در سایت لحاظ شده است. صفحه فرود همچنین فرصت مناسبی به شما برای انتشار توصیفات مشتریان از محصولات یا خدمات شما می‌دهد. نمایش رضایت مشتریان واقعی از محصولات می‌تواند به ترغیب دیگران هم کمک کند.

تقویت برند: تقویت برند در اثر حفظ ثبات در ظاهر، قالب و لحن سایت شما ایجاد می‌شود. درصورتی‌که این ثبات را در طراحی لندینگ پیج هم رعایت کنید، کمک زیادی به تقویت برند شما می‌کند. داشتن یک برند قوی و درخشان مزایای زیادی برای شما ایجاد می‌کند. به ‌خصوص اگر کسب‌وکار شما به شکلی است که روند تبدیل کاربران به مشتری روند کندی دارد، داشتن یک برند قوی به تبدیل کاربران در درازمدت کمک زیادی می‌کند. برای مثال یک برند قوی باعث می‌شود کاربران نام برند در یادشان بماند، به تاکتیک‌های ریمارکتینگ واکنش بهتری نشان دهند و سایت شما را به دیگران معرفی کنند. به‌هرحال چیزی که واضح و روشن به ‌نظر می‌رسد، لزوم طراحی لندینگ‌پیج‌ها در جهت حفظ برند و تقویت آن است.

دعوت به اقدام: Calls to Action (CTAs) یا دعوت کاربر به اقدامی خاص، یک نوشته یا تصویر است که در آن از کاربر می‌خواهید فعالیت خاصی را انجام دهد، مثلا در سایت ثبت‌نام کند، مطلب را به اشتراک بگذارد یا محصولی را بخرد. اگر می‌پرسید نقش CTA در صفحه فرود (landing Page) چیست، باید بدانید که صفحه فرود اساسا برای دعوت کاربران به انجام عملی خاص ایجاد می‌شود. چیزی که نرخ تبدیل صفحه را می‌سازد، میزان همراهی کاربران با CTA آن است. بنابراین هرچه بیشتر بتوانید کاربران را به انجام عمل موردنظر ترغیب کنید، نرخ تبدیل صفحه فرود شما بالاتر می‌رود. این یعنی عملکرد صفحه فرود شما موفقیت‌آمیز بوده است. در واقع لازم است بدانید یک صفحه فرود مناسب، عملکرد موفقی در ترغیب کاربران به انجام عمل موردنظر شما دارد.

انواع لندینگ پیچ یا صفحه فرود

حال که با مفهوم صفحه فرود آشنا شدیم، انواع لندینگ پیج را بررسی می‌کنیم:

صفحه فرود عضویت Opt-In landing Pages

صفحات Opt-In Landing Pages که به اختصار Opt-in Page هم گفته می‌شود نوعی از صفحات فرود هستند که توسط بازاریابان برای تشویق مشتریان فعلی و آینده برای به اشتراک گذاشتن داده‌های شخصی با آن‌ها استفاده می‌شود. یک صفحه Opt-In معمولاً از مشتری می‌خواهد تا نام، آدرس ایمیل و سایر اطلاعات هویتی خود را در فرم موجود در پیج وارد کند.

صفحه فرود Click Through

یکی دیگر از انواع صفحه فرود صفحه Click Through است. عمدتا هدف از این نوع صفحه فرود، افزایش نرخ تبدیل یا (Conversion Rate)، متقاعد کردن کاربر برای کلیک و سپس هدایت به صفحه دیگر است. طراحی این مدل از لندینگ پیج برای توصیف یک محصول همراه با جزئیات مناسب است. در واقع مشتری را متقاعد کرده و او را به اقدام نزدیک‌تر می‌کند.

صفحه فرود Lead Generation

برخلاف صفحه فرود Click Through که به عنوان یک مرحله آماده‌سازی قبل از اقدامی مانند فروش محصول یا خدمات عمل می‌کند، از صفحه فرود Lead Generation برای جمع‌آوری اطلاعات شخصی و ایجاد فضایی برای برقراری ارتباط مشتری با شرکت یا فروشگاه استفاده می‌شود و می‌توانید در قبال این ورود اطلاعات، هدیه‌‌ای چون یک کتاب الکترونیکی رایگان یا کد تخفیف را به کاربر هدیه دهید.

 لندینگ پیج یا صفحه فرود چه کاربردی دارد؟

کاربردهای صفحه فرود بسته به نوع سایت و مخاطبان آن متفاوت است. اما برخی از مهم‌ترین کاربردهای صفحه فرود عبارتند از:

تبلیغات گوگل یا تبلیغات بنری

 کاربرد صفحه فرود - تبلیغات گوگل یا تبلیغات بنریتبلیغات بنری گوگل در بیش از سه میلیون وب‌سایت پخش می‌شود و این یعنی بهتر دیده شدن شما در دیدگان مخاطبان. این رقم چیزی بالغ بر نود درصد از کاربران اینترنت است. شما با راه‌اندازی یک کمپین و تعریف بنرهای خود می‌توانید توجه میلیون‌ها کاربر را به موضوعی خاص جلب کنید. فقط کافی است که یک لندینگ پیج حرفه‌‌ای برای این موضوع طراحی کنید.

محتوای بازاریابی ایمیلی

 کاربرد صفحه فرود - محتوای بازاریابی ایمیلی

مشتریانی که با کسب و کار شما آشنایی اولیه دارند را با طراحی یک صفحه فرود یا لندینگ در ایمیل مارکتینگ، خیلی راحت می‌توانید به کسب‌وکار خود برگردانید. اقداماتی از قبیل برگزاری یک دوره آموزشی، کتاب الکترونیکی و… می‌تواند مشتری را حفظ یا ترغیب به بازگشت کند.

دموی رایگان

Landing Page چیست؟اگر همه یا بخشی از خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌دهید، می‌توانید توجه کاربر را به آن جلب کرده و حتما در لندینگ پیج بر آن تاکید داشته باشید. اگر کاربر به صورت آزمایشی محصول را امتحان کند احتمالا بیشتر به خرید آن راغب می‌شود.

صفحه محصول

 کاربرد صفحه فرود - صفحه محصولبا طراحی یک صفحه عالی می‌توانید تمرکز خود را بر فروش یک محصول هدف گذاشته و راندمان فروش را به بالاترین حد ممکن برسانید. جلب توجه کاربر به یک محصول خاص، می‌تواند فروش آن را بیشتر کند. اگر خوب دقت کنید خواهید دید که فروشگاه‌های بزرگ و موفق برای برخی محصول یا محصولات خود صفحه فرود جداگانه‌‌ای طراحی کرده‌اند.

کمپین تبلیغاتی

 کاربرد صفحه فرود - کمپین تبلیغاتیهمان طور که قبلا هم گفتیم یکی از مهم‌ترین اهداف لندینگ پیج‌ها، به ثمر نشستن کمپین‌های تبلیغاتی است. متناسب با کمپین تبلیغاتی خود باید صفحه فرودی طراحی کنید که دقیقا متناسب با کمپین شما باشد. برای مثال کمپین ارجاع به مشتری، پست الکترونیکی مستقیم، برگزاری جشنواره، ارائه کد تخفیف محصول و ارائه رایگان یک محصول به کاربران هر کدام لندینگ پیج مخصوص به خود را دارند.

تماس با ما

 کاربرد صفحه فرود - تماس با ماهمیشه این صفحه راهکاری سریع برای ارتباط با مشتری‌ها و کاربران است و در واقع برای بسیاری از کسب‌وکارها حیاتی‌ترین صفحه به شمار می‌رود. برای ارتقا کسب2وکار و افزایش نرخ تبدیل حتما باید صفحه فرودی با طراحی مناسب برای این قسمت طراحی کنید. برای مثال بهتر است حتما فرم تماس با ما را در اختیار مشتری قرار دهید تا اگر در روز تعطیلی کاربر خواست با شما تماس بگیرد، بتواند به راحتی این کار را انجام دهد.

هدف از صفحه فرود یا لندینگ چیست؟

حال که با مفهوم لندینگ پیج آشنا شدید بهتر است کمی به بررسی اهداف این صفحات بپردازیم. به طور کلی صفحات لندینگ به سه دسته تقسیم می‌شوند:

فروش محصول یا خدمات

همان طور که از نام آن پیداست هدف این صفحات فروش محصول یا خدمات است. لندینگ پیج ترافیک صفحه فروش شما را بالاتر برده و به تبع آن امکان فروش محصول نیز بیشتر خواهد شد. در این گونه صفحات می‌توانید تست رایگان یک محصول یا خدمات، خرید بلیط و… را به مخاطبان خود پیشنهاد دهید.

ایجاد سرنخ برای فروش

باید به هر طریقی در پی جمع‌آوری اطلاعات از بازدیدکنندگان و مشتریان خود باشید. این اطلاعات در آینده امکان بازاریابی محصول یا ارتباط گرفتن با اشخاص را برای شما آسان‌تر می‌کنند. برای این کار یک کتاب الکترونیکی رایگان ارائه دهید، از آن‌ها بخواهید برای مشاوره رایگان نام‌نویسی کرده یا در یک وبینار یا در یک خبرنامه الکترونیکی ثبت نام کنند. البته باید ارزشی برای مخاطب ایجاد کنید تا او این اطلاعات را در اختیار شما بگذارد.

ایجاد رابطه

هدف از ساخت این صفحه، لزوما دریافت اطلاعات از مشتری نیست بلکه به شما امکان را می‌دهد که به جذب کاربرانی بپردازید که با خدمات شما آشنایی دارند و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. اگر می‌خواهید سرنخ‌های فروش خود را به سمت قیف فروش هدایت کنید باید به فکر لندینگ پیجی جذاب باشید. فراموش نکنید که طراحی این صفحات ترافیک بیشتری برای سایت شما به ارمغان می‌آورند.

تاثیر لندینگ پیج در سئو

از آنجایی که صفحه فرود اولین جایی است که بسیاری از کاربران تازه ‌وارد آن را می‌بینند، نقش اثرگذاری در تبدیل کاربران و جذب آن‌ها به سایت دارد. درصورتی‌که صفحه فرود شما طراحی استاندارد و جذابی نداشته باشد، هر کاربری که به آن وارد می‌شود، نه ‌تنها با لینک CTA صفحه کاری ندارد، بلکه بلافاصله از صفحه خارج می‌شود. این چیزی است که گوگل نمی‌پسندد. برعکس هرچقدر صفحه فرود سایت شما بتواند کاربر را بیشتر نگه دارد و در هدایت او به انجام CTA موفق باشد، اعتبار سایت شما نزد گوگل بالا می‌رود. از سوی دیگر همان‌طور که گفتیم صفحه فرود نقش مهمی در تقویت برند شما دارد و از این منظر هم بر سئو سایت تاثیر مثبتی دارد. اما شاید بخواهید بدانید راه تقویت سئو صفحه لندینگ پیج چیست؟ در ادامه راه‌هایی را برای تقویت سئو صفحه فرود معرفی می‌کنیم:

کلمات کلیدی long-tail را هدف بگیرید: منظور از کلمات کلیدی long-tail عبارت‌های خیلی خاص هستند که طول آن‌ها چهار کلمه یا بیشتر است. برای مثال عبارت «بهترین روش ساخت صفحه فرود» یک عبارت long-tail به‌ شمار می‌رود. به‌ طور کلی سئوی عبارت‌های long-tail خیلی ساده‌تر از عبارت‌های کلی است. چراکه رقابت در این عبارات خیلی کمتر است. در عوض کسانی که چنین عبارت‌هایی را جستجو می‌کنند، احتمال بیشتری دارد که خرید انجام دهند. زیرا اطلاعات کلی و اولیه را بدست آورده‌اند و با جستجوی عبارت long-tail در پی بدست ‌آوردن اطلاعات تخصصی برای خرید محصول هستند. از آنجایی که صفحه فرود با هدف انجام یک عمل خاص توسط کاربر ایجاد می‌شود، بهتر است روی مشتریان بالفعل سرمایه‌گذاری کند. به‌ همین دلیل سئوی این صفحات با کلمات کلیدی long-tail نتیجه بهتری دربر خواهد داشت.

مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید: برای طراحی هر صفحه محصول اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید، این است که پرسونای صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست؟ برای پاسخ به آن لازم است بدانید چه افرادی به محصول شما نیاز دارند. در موارد زیادی مشتری احتمالی شما تنها قشر خاصی نیستند و شامل چند گروه از افراد هستند. برای مثال اگر محصول شما بطری چندبار مصرف آب است، احتمالا مشتریان آن شامل ورزشکاران، طبیعت‌گردها، مسافرها و... است. از آنجایی که نیازها و مدل رفتاری هرکدام از این افراد با دیگری متفاوت است، احتمالا برای هرکدام نیاز به یک کلمه کلیدی جداگانه دارید. چراکه هرکدام برای رسیدن به محصول شما، موضوعات متفاوتی را در گوگل جستجو می‌کنند. درنتیجه لازم است برای هرکدام یک صفحه فرود مجزا با کلمه کلیدی خاص همان گروه در نظر بگیرید. با این کار احتمال قرار گرفتن در معرض دید مشتریان احتمالی بیشتری را برای صفحه فرود خود فراهم می‌کنید.

سرعت بارگذاری صفحات را بالا ببرید: در دنیایی که رقابت شدیدی برای فروش محصولات در اینترنت ایجاد شده، نگه ‌داشتن مشتری احتمالی در سایت واقعا کار سختی است. به‌ خصوص اینکه امروزه کاربران به ‌شدت کم‌صبر و بی‌حوصله‌اند. کافی است صفحات سایت شما کمی دیر باز شوند یا مشکلی در بارگیری داشته ‌باشند، کاربر یا مشتری احتمالی شما بلافاصله سایت را ترک کرده و به سراغ سایت رقیب‌تان می‌رود. اگر می‌خواهید نرخ تبدیل صفحه فرود سایت شما بالا رود، باید حتما سرعت باز شدن آن‌ها را زیاد کنید. راهی جز این ندارید اما خوشبختانه در مورد صفحات فرود بالا بردن سرعت، کار خیلی سختی نیست. زیرا این صفحات با هدف خاصی طراحی می‌شوند و معمولا المان‌های سنگین زیادی ندارند. درنتیجه راحت می‌توانید سرعت باز شدن آن‌ها را افزایش دهید.

بک لینک بسازید: به نظر شما اعتبار صفحه فرود چیست؟ گوگل چگونه می‌تواند به اعتبار یک سایت پی ببرد؟ پاسخ به این سوال کار سختی نیست، گوگل مدت‌ها است از راه لینک‌هایی که هر سایت دریافت کرده، اعتبار آن را ارزیابی می‌کند. هرچقدر یک سایت بتواند لینک‌های بیشتری از سایت‌های معتبر بگیرد، اعتبار آن نزد گوگل بالاتر می‌رود و درنتیجه در رتبه بندی سایت ها، رتبه‌های بالاتری هم در نتایج جستجو بدست می‌آورد. در واقع اگر لندینگ پیچ شما از سایت‌های معتبر و شناخته ‌شده بک‌لینک دریافت کند، گوگل تشخیص می‌دهد که محتوای آن برای مخاطبان باارزش است. بنابراین سعی کنید با سایت‌های دیگر ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها بخواهید به صفحه فرود شما لینک بدهند.

محتوای جذاب و قابل ‌اشتراک‌گذاری تولید کنید: این نکته را فراموش نکنید که مشتریان احتمالی شما که به سایت‌تان سر می‌زنند با دیگر کسانی که به محصولات شما علاقه دارند، در ارتباط هستند. اگر محتوای جذاب و منحصربفردی در سایت خود تولید کنید، مخاطبان شما هم ناخواسته برای اشتراک‌گذاری آن ترغیب می‌شوند. در نتیجه محتوای شما به دست افراد بیشتری که مشتری احتمالی شما هستند، می‌رسد و احتمال سر زدن آن‌ها به سایت شما بیشتر می‌شود. اشتراک‌گذاری محتوای سایت شما نه ‌تنها می‌تواند مشتریان بالقوه را برای شما جذب کند بلکه به‌ صورت غیرمستقیم بر سئوی سایت هم تاثیر گذاشته و رتبه شما را در نتایج جستجو گوگل بالا می‌برد.

تفاوت لندینگ پیج با صفحه اصلی یا صفحه خانه

لندینگ پیج کاربردهای محدودی دارد که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. اما صفحه اصلی سایت دائمی است، برای اهداف متنوع و متفاوتی طراحی می‌شود و چند منظوره است. بر خلاف یک صفحه اصلی یا یک وب سایت اصلی کسب و کار، یک لندینگ پیج یک ماموریت منحصر به فرد و مهم دارد: متقاعد کردن بازدیدکننده برای انجام اقدامی واحد و خاص (مانند خرید، ثبت نام، دانلود کردن و غیره).

نکات ساخت صفحه فرود یا لندینگ پیج landing page

تا اینجای کار در پاسخ به اینکه لندینگ چیست؟، به بررسی اهمیت و تاثیر لندینگ پیج پرداختیم و راه‌های بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو را مرور کردیم. هرچند بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد اما همه‌چیز نیست. برای آنکه صفحه فرود شما بتواند نرخ تبدیل بالایی داشته باشد، نکات دیگری را هم باید رعایت کنید. اگر می‌خواهید بدانید نکات ضروری در طراحی لندینگ پیج چیست؟، ادامه مقاله به شما کمک می‌کند.

تیترهای اغواکننده به‌ کار ببرید: با استفاده از تیترهای اغواکننده می‌توانید کاربران را در دام بیندازید و به صفحه فرود خود بکشانید. استفاده از برخی کلمات مثل بهترین، رایگان، فوق‌العاده و... باعث می‌شود توجه کاربران بیشتری جلب شده و رغبت بیشتری برای کلیک روی لینک صفحه فرود شما داشته باشند. همچنین با استفاده از این روش می‌توانید زمان ماندگاری کاربر را در صفحه فرود بیشتر کنید. بدین ‌ترتیب احتمال تبدیل کاربران بیشتر می‌شود.

تگ H1 صفحه را با عنوان هماهنگ کنید: استفاده از تگ H1 هماهنگ با عنوان صفحه به کاربر اطمینان می‌دهد که جای درستی فرود آمده است! اگر بخواهید خلاف این کار عمل کنید هم به شهرت‌تان نزد کاربران ضربه می‌زنید و هم جایگاه خود در گوگل را پایین می‌آورید. زیرا این کار به گوگل سیگنالی در خصوص محتوای گمراه‌کننده در صفحه می‌دهد.

CTA را در بالای صفحه استفاده کنید: سعی کنید همیشه CTA یا دعوت به اقدام را در بالای صفحه یا جاهای مختلف قرار دهید. منظور از بالای صفحه، قسمتی است که با باز شدن صفحه، برای اولین بار در مقابل چشم کاربر قرار می‌گیرد و برای دیدن آن نیازی به بالا یا پایین کشیدن صفحه ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر CTA جزو اولین المان‌هایی باشد که کاربر ورودی می‌بیند، نتیجه بهتری برای نرخ تبدیل صفحه فرود ایجاد می‌شود.

کاربر را به سمت CTA هدایت کنید: همیشه امکان قراردادن CTA در بالای صفحه وجود ندارد، به ‌خصوص برای گوشی‌های موبایل این کار سخت‌تر می‌شود. از این رو اگر CTA را در پایین لندینگ‌پیج به‌ کار بردید، لازم است با استفاده از آیکن‌ها و نشانه‌های علامت‌دار، توجه کاربر را به سمت دکمه CTA جلب کنید. علاوه بر این استفاده ماهرانه از آیکن‌ها می‌تواند کاربر را به پایین ‌کشیدن صفحه، خواندن ادامه متن و انجام عمل خواسته‌ شده تشویق کند و نرخ تبدیل صفحه را بالا ببرد.

تصویری از محصول خود را در حال استفاده نمایش دهید: اگر محصول یا خدماتی ارائه می‌دهید که تازه به بازار عرضه‌ شده و برای کاربران ناآشنا است، لازم است یک ویدئو یا دمو از نحوه کار آن در صفحه فرود قرار دهید. این کار از یک سو باعث می‌شود ابهامات کمتری در مورد محصول شما ایجاد شود و از سوی دیگر باعث می‌شود مشتری احتمالی شما بتواند خود را در حین کار با محصول تصور کند. همین اتفاق می‌تواند احتمال خرید محصول را بالا به ‌شدت افزایش دهد.

رضایت مشتریان را منتشر کنید: اگر توصیفات رضایت مشتریان از محصول خود را دارید، آن‌ها را حتما در صفحه فرود منتشر کنید. اگر هم ندارید حتما از مشتریان بخواهید میزان رضایت خود را از محصول برای شما بنویسند تا در لندیگ پیج منتشر کنید. همچنین اگر محصول شما، کالای محبوبی در بازار محسوب می‌شود، می‌توانید تعداد افرادی که آن را خریده‌اند، منتشر کنید. این کار باعث می‌شود تردیدهای دیگران برای استفاده از محصول کمتر شود و نرخ تبدیل صفحه فرود بالا رود.

مزیت‌ها را لیست کنید: اگر می‌توانید مواردی زیادی از مزیت‌ها و فواید محصول خود را برشمارید، آن‌ها را در صفحه به صورت لیستی منتشر کنید، نه متن‌های بهم‌پیوسته. این کار باعث می‌شود خواندن متن صفحه راحت‌تر شود.

CTA را در صفحه تکرار کنید: اگر صفحه شما متن زیادی را شامل می‌شود، فرصت خوبی دارید تا CTA را علاوه بر بالای صفحه در پایین و حتی وسط صفحه هم استفاده کنید. استفاده بیشتر از CTA می‌تواند احتمال اقدام کاربر را بیشتر کند اما باید مراقب باشید استفاده بیش‌ از حد CTA برای کاربران آزاردهنده نشود.

اطلاعات تماس خود را منتشر کنید: قرار دادن اطلاعات تماس در صفحه فرود نوعی احساس اطمینان ‌خاطر به کاربر می‌دهد که شما همراه او هستید و می‌توانید در هر شرایطی برای رفع مشکلات و ابهامات احتمالی او کمک کنید.

بررسی چند نمونه لندینگ پیج جذاب

در زیر به بررسی چند نمونه لندینگ پیج موفق می‌پردازیم تا بتوانند الهام بخش شما باشند.

نمونه لندینگ پیج

Gift Rocket سایتی با صفحه فرود قوی است. نقاط قوت لندینگ پیج این سایت چیست؟

  • عنصر گرافیکی قوی توجه کاربر را به خود جلب می‌کند.
  • هدر، در چند کلمه کوتاه توضیح می‌دهد که Gift Rocket چه چیزی است.
  • اطلاعات کوچکتر از بولت‌بندی شده زیر هدر را می‌توان به راحتی اسکن کرد.
  • دکمه CTA کاملاً واضح و آسان است.
  • دکمه شبکه‌های اجتماعی موجود هستند.

نمونه های لندینگ پیج

Social Sprout نمونه دیگری از صفحه فرود قدرتمند است. چند عنصر قوی دارد که نقاط قوت آن به شمار می‌آیند:

  • عنوانی قوی‌‌ که توضیح می‌دهد Social Sprout چیست، بدون هیچ توضیح اضافی.
  • توصیفات موجود در نوار سبز پایین.
  • دکمه سبز آزمایشی مرکز است و بر صفحه تسلط دارد، با CTA فریبنده و یادداشت «بدون نیاز به کارت اعتباری» زیر دکمه برای تشویق بیشتر.

 landing page چیست

روش Pinterest از این نظر متفاوت است که آن‌ها وقت زیادی را برای توضیح اینکه Pinterest چیست نمی‌گذرانند، زیرا می‌توانند تصور کنند اکثر مردم قبلاً درباره کسب و کار آن‌ها اطلاعاتی دارند. در عوض با توضیح بیشتر درباره Pinterest، یافتن و ذخیره مواردی که زیر عنوان اصلی قرار دارد و از آن‌ها الهام می‌گیرید، نمونه متفاوتی از ارزش این شبکه اجتماعی نشان داده می‌شود. نقاط قوت این صفحه فرود عبارتند از:

  • شروع کار آسان است، فقط دو دکمه برای انتخاب وجود دارد.
  • Pinterest می‌گوید که ثبت نام آسان است و این فرآیند فقط چهل و پنج ثانیه طول می‌کشد.
  • از پایگاه کاربر به عنوان عامل اعتماد استفاده می‌کند. هر سایتی با بیش از ۲۵ میلیارد قطعه محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند به راحتی اعتماد هر کاربری را جلب کند.

جمع‌بندی

در حالی که اصطلاح لندینگ پیج می‌تواند برای هر صفحه‌‌ای در سایت شما به کار رود، در بازاریابی صفحه فرود معمولاً به صفحه خاصی گفته می‌شود که برای یک کمپین بازاریابی خاص ایجاد شده است. این نوع صفحات فرود با ایجاد تجارب موثر برای ترافیک شما می‌توانند کارهای شگفت‌انگیزی برای تبلیغات آنلاین شما انجام دهند.

مراقب باشید از لینک‌های خروجی در صفحات فرود استفاده نکنید چرا که ممکن است ذهن کاربر را از موضوع اصلی منحرف کند. برای ارتقای فروش و افزایش بازگشت سرمایه مقالات متعددی در جت سئو نوشته‌ایم. بهتر است همین امروز اقدام به خواندن آن‌ها کنید و موفقیت را در کسب و کار خودتان تجربه کنید.

برای آگاهی و آنالیز سئو خود پیشنهاد میکنیم از جت سئو و  افزونه سئو کروم جت سئو کمک بگیرید تا مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. 

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

لندینگ پیج با توجه به نوع سایت کاربردهای مختلفی دارد که عبارتند از : تبلیغات گوگل یا تبلیغات بنری - محتوای بازاریابی ایمیلی - دموی رایگان - صفحه محصول - کمپین تبلیغاتی - تماس با ما

لندینگ پیج کاربردهای محدودی دارد ولی صفحه اصلی سایت برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و چند منظوره است. 

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید