اکستنشن کروم جت سئو

تفاوت لینک دوفالو و نوفالو چیست و چه کاربردی دارند؟


اگر می‌خواهید سئوی وبسایتتان را به درستی انجام دهید باید با انواع تگ‌های HTML آشنا شوید. لازم است حتما این بخش ضروری را یاد بگیرید و از انواع لینک‌ها در وبسایت خود بهره‌مند شوید تا از بروز مشکلات امنیتی و سئویی پیشگیری کنید.

لینک‌های Nofollow در سئوی وبسایت امر نوظهوری نیستند، بلکه از 14 سال پیش درباره آن‌ها بحث شده است. اما از ابتدای مارچ 2019 بود که گوگل این تگ‌ها را به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایندکس و خزش وبسایت معرفی کرد. به همین دلیل شناخت انواع لینک‌های اثرگذار بر سئو و امنیت وبسایت امری حتمی و ضروری محسوب می‌شود. در این مقاله انواع لینک دوفالو، نوفالو، Noopener ،Noreferrer، Sponsored و UGC را بررسی می‌کنیم و کاربردهای آن را بیان خواهیم کرد. 

لینک دوفالو (dofollow) چیست؟

برای این‌که بدانید واقعا در پشت پرده لینک‌های دوفالو و نوفالو چه می‌گذرد باید کمی از ماهیت انواع لینک‌هایی که در سئو کاربرد دارند بدانید. زمانی‌که صفحه‌ای از یک وبسایت لینکی خارجی دریافت می‌کند، کمی از نظر سئویی تقویت می‌شود. به این لینک‌ها شبیه فلش نگاه کنید. هرچه فلش‌های بیشتری دریافت کنید، لینک‌های بیشتری دارید و امتیازتان بیشتر خواهد بود. 

گوگل با محاسبه تعداد این فلش‌ها به این نتیجه می‌رسد که میزان محبوبیت این صفحه چقدر است. گوگل شاخصی با عنوان پیج رنک ایجاد کرده است که در آن فلش‌ها محاسبه می‌شوند. بسیاری از سئوکاران به این فلش‌ها عصاره لینک یا Link juice می‌گویند. این فلش‌ها به کمک هایپرلینک از سایتی به سایت دیگر منتقل می‌شود. هرچقدر سایتی معروف‌تر باشد میزان فلش بیشتری نیز دریافت می‌کند و رتبه آن نیز بیشتر خواهد بود. مثلا گرفتن لینک از وبسایت‌هایی مثل نیویورک تایمز بسیار با ارزش خواهد بود. حالا با داشتن این اطلاعات می‌توان گفت که لینک‌های دوفالو، لینک‌هایی هستند که به عنوان یک فلش دارای امتیاز هستند و در تقویت سئوی سایت سهم به سزایی دارند. 

لینک نوفالو (nofollow) چیست؟

لینک‌های نوفالو، لینک‌هایی هستند که به عنوان فلشی بدون امتیاز در نظر گرفته می‌شوند و در نتیجه به تقویت رتبه سایت کمکی نمی‌کنند. لینک نوفالو را از طریق تگ HTML ساده‌ای می‌توان ایجاد کرد:

لینک نوفالو (nofollow) چیست

<a href=”http://www.website.com/” rel=”nofollow”>Link Text</a>

لینک نوفالو در واقع به موتورهای جستجو می‌گوید که این لینک را در امتیازدهی خود محاسبه نکن!

تفاوت لینک‌های dofollow و nofollow در چیست؟

تنها تفاوت تکنیکال میان لینک‌های دوفالو و نوفالو در این است که لینک‌های nofollow دارای تگ Nofollow هستند:

  • به عنوان یک کاربر معمولی کسی بدون داشتن ابزارهای مناسب نمی‌تواند تشخیص دهد که لینکی فالو است یا نوفالو اما گوگل و دیگر موتورهای جستجو تفاوت بسیار زیادی میان این دو لینک قائلند. 
  • لینک‌های دوفالو به رتبه گرفتن شما در موتورهای جستجو کمک می‌کنند در حالی‌که لینک‌های نوفالو کمکی نمی‌کنند. 

همچنین بخوانید: تبادل بک لینک


صفت noreferrer چیست؟

پیش از هر موضوع، توجه داشته باشید که به صفت noreferrer در اصطلاح عام، به اشتباه تگ noreferrer هم گفته می‌شود.

زمانی که کاربری از آدرس "الف" به آدرس "ب" حرکت می‌کند، صاحب آدرس ب اطلاعات مربوط به مکان قبلی کاربر را دریافت می‌کند. دانستن این اطلاعات از طریق گوگل آنالیتیکس بسیار راحت است.

اما شاید دارنده آدرس "الف" نخواهد که آدرس "ب" بداند کاربران از وبسایت او به آدرس "ب" مراجعه کرده‌اند، بنابراین برای پنهان کردن این اطلاعات آن‌ها از صفت noreferer در لینک‌های HTML خود استفاده می‌کنند. مثلا:

تگ noreferrer چیست

<a href=”https://websitey.com” rel=”noreferrer”>Website Y</a>

با قرار دادن این لینک، دارنده سایت "ب" نمی‌تواند اطلاعات مکانی کاربرانی که از سایت "الف" آمده‌اند را به دست آورد.

تفاوت noreferrer با nofollow در چیست؟

زمانی که حرف از تگ نوفالو به میان می‌آید شما در واقع به گوگل بات می‌فهمانید که به این صفحه برای دریافت رتبه کمکی نکند. یعنی برای اهداف سئویی این لینک را نادیده بگیرد. 

  • تفاوت میان نوفالو و noreferrer این است که لینک Noreferrer هیچ‌گونه اطلاعاتی به مرورگر ارسال نمی‌کند. اما با لینک‌های نوفالو اطلاعات از طریق مرورگر به صفحه بعدی منتقل می‌شود. در اصل این دو مفهوم با یکدیگر بسیار متفاوتند.
  • از لینک‌های نوفالو زمانی استفاده کنید که به لینک مربوط اعتماد ندارید و از لینک noreferrer زمانی استفاده کنید که نمی‌خواهید اطلاعاتتان به سایت دیگری منتقل شود.

Rel=noopener چیست؟

صفت Noopener به تمام لینک‌هایی متصل می‌شود که می‌خواهند در صفحه‌ای جدید باز شوند. این صفت جلوی هرگونه دسترسی به صفحه اولیه را مسدود می‌کند. وردپرس صفت Noopener را در ورژن 4.7.4 به بعد خود قرار داد تا میزان امنیت صفحاتی که به دیگر منابع لینک می‌دهند را تقویت کند. مثال:

<a href="https://www.example.com" rel="noopener">Link to Example.com</a>

این لینک به صورت خودکار به تمام لینک‌هایی اضافه می‌شود که از صفحه‌ای در تبی جدید باز می‌شوند. اگر شما روی وبسایت وردپرسی کار نمی‌کنید توصیه می‌شود که rel=”noopener” را به لینک‌های خروجی خود اضافه کنید.  

Rel=noopener چگونه از یک آسیب امنیتی جلوگیری می‌کند؟

در حالت معمولی در جاوا اسکریپت، window.opener صفحاتی را در خود جای داده که از صفحه شما در تبی جدید به صفحه‌ای دیگر لینک می‌دهد. به این ترتیب شما کنترل کمتری روی صفحات خود خواهید داشت. همین مسئله باعث می‌شود که امنیت صفحات شما کاهش یابد یا دچار تخریب و نقصان شود. برای اطمینان از امنیت صفحات خود می‌توانید JS window.opener را با منابع خارجی به این فرمت تغییر داده و آن را غیر فعال کنید:

<a href=”https://example.com” rel=”noopener”>example</a>

تفاوت بین rel=nofollow و rel=noopener چیست؟

  • صفت noopener به شما کمک می‌کند که از حملات هکری جلوگیری کنید و امنیت وردپرس خود را افزایش دهید. از طرف دیگر تگ نوفالو اجازه نمی‌دهد که وبسایت شما به خاطر منافع سئویی از شما عصاره لینک یا همان link juice را دریافت کند.
     
  • موتورهای جستجو در لینک‌های شما به دنبال تگ nofollow هستند تا ببینند به کدام لینک نباید توجه کنند در حالی‌که کاری با صفت noopener ندارند.
  • اگر از وردپرس استفاده می‌کنید باید بدانید که به طور معمول نمی‌توانید تگ نوفالو را به لینک‌های خارجی خود اضافه کنید و باید از پلاگین برای این کار استفاده کنید.

ویژگی rel=sponsored چیست؟

گوگل دو مشخصه دیگر به لینک‌های نوفالو اضافه کرده است که یکی از آن‌ها rel=sponsored است. این ویژگی نشان می‌دهد که لینک اضافه شده به عنوان تبلیغ یا به صورت اسپانسری است. بنابراین اگر بابت لینکی پولی داده شده باشد و آن لینک در ازای هزینه‌ای در وب سایتی قرار گرفته باشد می‌توان به آن لینک این مشخصه را افزود. مثال:

<a href="https://example.com" rel="sponsored">example</a>

ویژگی rel=UGC چیست؟ 

مشخصه دومی که گوگل به لینک‌های نوفالو اضافه کرده ویژگی UGC یا همان User Generated Content است. با گذاشتن این مشخصه می‌توان فهمید که این محتوا توسط کاربران تولید شده است. مثلا ممکن است لینک گذاشته شده در زیر یک پست بلاگی باشد یا در وبسایت‌هایی مانند کورا یا فروم‌های گوگل لینکی ایجاد شود یا در پلتفرم‌های مخصوص بلاگ نویسی مانند ویرگول یا مدیوم لینک گذاشته شود. مثال:

<a href="https://example.com" rel="ugc">example</a>

جمع‌بندی

باوجود لینک‌های نوفالو که به سئوی وبسایت شما مربوط هستند، علاوه بر دو لینک noreferrer و noopener که برای امنیت وبسایتتان ایجاد شده و تاثیری بر سئو ندارند، دو لینک sponsored و UGC با هدف بهبود لینک سازی وبسایتتان ایجاد شده‌اند. دانستن تفاوت‌ها و کاربردهای این لینک‌ها به شما کمک می‌کند که هم سئوی وبسایت خود را تقویت کنید و هم با امنیت بیشتری فعالیت خود را دنبال کنید.  با ابزار آنالیز سایت جت سئو و اکستنشن کروم به صورت رایگان می توانید آنها را چک کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

لینک فالو توسط ربات های گوگل دنبال می شود و پیج رنک به آن صفحه منتقل می شود اما لینک نوفالو این پیام را به گوگل می دهد که پیج رنگ به آن صفحه منتقل نشود. 

لینک نوفالو در عین حال که پیج رنک را منتقل نمی کند می تواند به عنوان یک اشاره (hint) به گوگل کمک کند تا بتواند عملکرد بهتری در ایندکس کردن صفحات داشته باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید