یکی از مباحث مهم در سئو موضوع لینکسازی است که باید به صورت حرفهای انجام شود. به طور کلی در محتوای وب سه نوع لینک میتوان ایجاد کرد که عبارتند از:
- لینکهای ورودی (بک لینکها): لینکهایی که کاربر را از وبسایتهای دیگر به وبسایت شما هدایت میکنند.
- لینکهای داخلی: لینکهایی که کاربر را از یک صفحه سایت شما، به صفحه دیگر آن هدایت میکنند
- لینکهای خروجی: لینکهایی که کاربر را از سایت شما به سایتهای دیگر هدایت میکنند.
در این مطلب میخواهیم به طور مفصل درباره لینک خروجی یا Outbound Link صحبت کنیم.
لینک خروجی یا Outbound Link چیست؟
لینک خروجی پیوندی است که از یک صفحه در یک وبسایت به یک صفحه وب در وبسایت دیگر میرود. لینکهای داخلی سلاح مخفی بسیاری از سئوکاران هستند و میتوانند به افزایش رتبهبندی و بازدید ارگانیک سایت کمک کنند. با این حال، به ندرت راهکارهایی برای بهینهسازی لینکهای خروجی میبینیم.
بهینهسازی لینکهای خروجی یکی از تاکتیکهای لینکسازی است و به لینکهایی اشاره میکند که کاربر را از وبسایت شما به وبسایت دیگری هدایت میکنند. لینکهای خروجی اغلب برای افزودن اطلاعات بیشتر و هدایت کردن خواننده به منابع دیگر در متن گنجانده میشوند و اطلاعات اضافی و مهمی را به موضوع مورد نظر اضافه میکند.
در تصویر زیر، سایت A به سایت B لینک داده است. لینک سایت A به سایت B، یک لینک خروجی یا Outbound Link است. در عین حال لینک سایت A، برای سایت B یک لینک ورودی به شمار میرود. در واقع سایت A با لینک دادن به سایت B (که باید سایت معتبری باشد و بازدید بالایی داشته باشد)، بخشی از اعتبار آن در گوگل را از آن خود میکند.
بخشی از این اعتبار در موتورهای جستجو و از جمله گوگل، و بخش دیگری از آن در ذهن مخاطب ایجاد میشود. در نظر داشته باشید که حتی اگر محتوای سایت شما معتبر و تایید شده باشد، از نظر گوگل تا زمانی که به یک منبع معتبر لینک نداده باشید، صرفاً یک متن معمولی است که فرقی با یک نوشته غیرعلمی ندارد.
انواع لینکهای خروجی کدامند؟
لینکهای خروجی به طور کلی بر دو نوع هستند:nofollow و dofollow. لینکهایdofollow اعتبار را از وبسایت شما به صفحه هدف منتقل میکنند، در حالی که لینکهایnofollow از اعتبار سایت شما چیزی به سایت مقصد منتقل نمیکنند. به عبارت دیگر، لینکهایnofollow به خزندههای موتورهای جستجو میگویند که لینکها را دنبال نکنند، اما کاربر تفاوت این دو لینک را متوجه نمیشود. همه لینکها به طور خودکار به صورت پیش فرض dofollow هستند، اما برای ایجاد لینک nofollow باید تگ rel=”nofollow” را به کد محتوای سایت خود اضافه کنید.
تا قبل از این که لینکهای nofollow معرفی شوند، همه لینکها از نوع follow بودند. در سال 2005 گوگل لینکهای nofollow را معرفی کرد. به این ترتیب کاربران میتوانستند انتخاب کنند زمانی که به یک سایت دیگر لینک میدهند، اعتبار خود را به سایت مقصد منتقل بکنند یا خیر. اما تفاوتی بین لینکهای حروجی پولی و لینکهای خروجی عادی وجود نداشت. پس از مدتی برچسب sponsored هم توسط گوگل معرفی شد. با استفاده از این برچسب برای یک لینک، گوگل متوجه میشود که سایت مبدأ در قبال دریافت هزینه به سایت مقصد لینک داده و مسئولیتی بابت آن ندارد.
در ادامه برچسب ugc هم به لیست انواع لینکهای خروجی اضافه شد. برچسب ugc هم زمانی به کار میرود که لینک توسط کاربران در سایت مبدأ قرار گرفته و مدیران سایت قصد دارند به گوگل بفهمانند که محتوای سایت مقصد را تایید نمیکنند. معمولاً برای لینکهایی که کاربران در بخش نظرات سایت منتشر میکنند از این برچسب استفاده میشود. به طور کلی nofollow و sponsored و ugc با یک هدف ایجاد میشوند و آن هم این است که گوگل بفهمد نباید لینک را دنبال کند.
همچنین بخوانید: تبادل لینک
مزایای استفاده از لینکهای خروجی چیست؟
اگر تاکنون استراتژی خاصی برای استفاده از لینکهای خروجی نداشته اید، وقتش رسیده که در این مورد بازنگری کنید. لینکهای خروجی اولین چیزی نیستند که سئوکاران هنگام بهینهسازی سایت خود و تدوین استراتژیهای به آن فکر میکنند، اما دلایلی وجود دارد که باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند در ادامه مزایای لینک دهی به سایتهای دیگر را با هم مرور میکنیم:
تقویت سیگنالهای موضوعی
پیوند دادن به محتوای مرتبط به تقویت سیگنالهای موضوعی صفحات وب شما کمک میکند و بهGoogle کمک میکند تا محتوای سایت شما را بهتر درک کند. این موضوع به خصوص در مورد سایتهای فارسی زبان اهمیت بیشتری دارد. پیوندهای خروجی میتوانند به نشان دادن عمق موضوعی که محتوا در مورد آن نوشته شده، کمک کنند و خوانندگان را به منابع بیشتری راهنمایی کنند که میتوانند از آنها برای یادگیری بیشتر در مورد آن موضوع استفاده کنند.
این امر به ویژه هنگام نوشتن در مورد موضوعات پیچیده که ممکن است درک آنها نیاز به توضیح بیشتری داشته باشد، اهمیت دارد. پیوندهای خروجی بخش مهمی از یک محتوای مفید هستند، پس از استفاده از آنها در مواقع ضروری و منطقی نترسید!
ایجاد ارزش برای کاربر
جان مولر مدیر آنالیز گوگل در یکی از ویدیوهای توخود درباره نحوه کار گوگل میگوید: پیوند دادن به وبسایتهای دیگر یک راه عالی برای ارائه ارزش به کاربران است. پیوندها به کاربران کمک میکنند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند و درک بهتری از ارتباط محتوای شما با سؤالاتی که دارند، به دست بیاورند.
اگر کاربر احساس کند که محتوای شما معتبر و رسمی است و از یک منبع مورد تایید به دست آمده، به شما بیشتر اعتماد میکند. اگر کاربر را به منابع کمکی هدایت کنید، این احساس را به کاربر القا میکنید که دغدغههای او برای شما مهم است و این به ایجاد یک ارتباط موثر بین شما و کاربر کمک میکند.
جلب اعتماد خواننده
یادتان هست که در مدرسه یا دانشگاه به شما گفته شد که باید نقل قول ها، حقایق و آمار را با ذکر کنبع ارائه کنیم؟ هنگام نوشتن در صفحات وب، پیوند خروجی روشی است که معادل ذکر منبع در منابع چاپی عمل میکند. این چیزی است که خود کارمندان گوگل در موارد متعدد آن را تایید کرده اند.
همانطور که یک پایان نامه یا تز دانشگاهی بدون فصل منابع و مآخذ اعتبار ندارد، یک محتوای علمی هم بدون لینک دادن به منابع معتبر و مورد تایید، از اعتبار ساقط است. در دنیایی که اخبار جعلی رواج دارند و وایرال میشوند، ذکر منابع میتواند موضوع بسیار مهمی باشد. مطمئن شوید که از معتبرترین نسخه محتوا استفاده میکنید.
تاییدی بر تخصص صفحه وب
احتمالاً درباره EAT، تخصص (expertise)، اقتدار (authority) و قابل اعتماد بودن (trustworthiness) یک صفحه وب چیزهایی شنیده اید. شواهدی وجود دارد که نشان میدهد پیوندهای خروجی، تخصص نویسنده آن محتوا را برای موتورهای جستجو تایید میکنند. اگر کسی در یک حوزه موضوعی تخصص نداشته باشد، بعید است بتواند منابع معتبری را در آن حوزه شناسایی و معرفی کند.
هنگام تجزیه و تحلیل محتوای سایت، از خود بپرسید که آیا محتوا اطلاعاتی را به گونهای ارائه میکند که بخواهید به آن اعتماد کنید؟ منابع روشن و واضح، پیشینه نویسنده یا سایتی که آن را منتشر میکند و پیوند به صفحه نویسنده در مورد محتوا رعایت شده است؟
افزایش تعداد بک لینکها
هنگامی که به سایر منابع معتبر در وب پیوند میدهید، احتمال دریافت بک لینک برای سایت خود را افزایش میدهید و به صاحبان سایتهای دیگر سیگنال میدهد که میخواهید در محیط پیوند طبیعی وب شرکت کنید. گنجاندن پیوندها به محتوای مرتبط، یک راه عالی برای ایجاد انگیزه برای وبلاگ نویسان، روزنامه نگاران و صاحبان وبسایت برای تعامل با سایت شما و پیوند به محتوای شما است. این کار نه تنها اعتبار درک شده سایت شما را بهبود می بخشد، بلکه میتواند رتبه شما را در نتایج جستجو افزایش دهد و به افراد بیشتری کمک کند تا کسب و کار شما را کشف کنند و با آن تعامل داشته باشند.
تاثیرات لینک خروجی در سئو چیست؟
از جنبه سئو، این که چه وبسایتهایی به وبسایت شما پیوند میدهند مهم است. اگر به سایتهای باکیفیت در زمینه کاری خود پیوند میدهید، موتورهای جستجو ممکن است سایت شما را با کیفیت بالاتری در نظر بگیرند. اما برعکس آن نیز صادق است. چند سایت با کیفیت بالا را می بینید که به سایتهای اسپم پیوند داده باشند؟ ایجاد لینک خروجی به یک سایت بی اعتبار، از اعتبار سایت شما در چشم گوگل می کاهد.
موتورهای جستجو مانند گوگل ممکن سایتی را که به طور مداوم به سایتهای اسپم لینک میدهد، یک سایت اسپم در نظر میگیرند. همچنین ایجاد لینکهای خروجی به سایتهایی که هیچ ارتباطی با موضوع شما ندارند، ممکن است از نظر گوگل غیرطبیعی به نظر برسد، بنابراین به سایتهایی لینک بدهید که با محتوای شما ارتباط مستقیم داشته باشند.
این که آیا لینکهای خروجی بر رتبهبندی جستجوی ارگانیک سایت شما تأثیر میگذارند یا نه، موضوعی است که برای مدت طولانی توسط سئوکاران مورد بحث بوده است. در مقاله ای که در سایت Reboot Online منتشر شده، ادعا شده که لینکهای خروجی یک عامل موثر برای رتبهبندی و کیفیت سئوی سایت به شمار میروند.
در این مقاله آمده است اگرچه هنوز نمیدانیم که لینکهای خروجی تا چه حد قدرتمند هستند، اما می دانیم که اگر به درستی استفاده شوند، تأثیر مثبتی بر کیفیت سایت دارند. به جرات میتوان گفت هیچ مدرکی در مورد میزان تأثیری که لینکهای خروجی میتوانند بر روی سایت داشته باشند، وجود ندارد؛ با این حال دلیل نمیشود که سئوکاران از این ابزار غفلت کنند.
برای انجام این پژوهش، Reboot Online ده سایت جدید ایجاد کرد که هر کدام یک کلمه کلیدی را هدف قرار داده بودند. با این حال، تنها نیمی از این سایت ها دارای پیوندهای خروجی به منابع معتبر بودند. همه سایت ها حاوی محتوا و ساختار و برچسبهای مشابهی داشتند، اگرچه محتوای آنها به اندازه کافی متفاوت بود تا از مجازات محتوای تکراری توسط گوگل جلوگیری شود.
Reboot Online نتایج جستجوی کلیدواژه ها را در یک دوره پنج ماهه بررسی و ثبت کرد. در پایان دوره پژوهش، صفحاتی که حاوی پیوندهای خروجی بودند، بالاتر از صفحات بدون پیوندهای خروجی قرار گرفتند، و Reboot Online به این نتیجه رسید که پیوندهای خروجی مرتبط به وبسایتهای معتبر، تأثیر مثبتی بر رتبهبندی جستجو دارد.
اگرچه Reboot Online تا حد امکان متغیرهای کنترلنشده را حذف کرده بود، اما هنوز هم سؤالات بیپاسخی وجود دارد. به عنوان مثال، آیا میزان اعتبار سایت مقصد، بر میزان افزایش اعتبار سایت در گوگل تاثیر دارد؟ فالو یا نوفالو بودن پیوندهای خروجی چطور؟ بر میزان اعتباری که از سایت مقصذ به سایت مبدا منتقل میشود، تاثیر دارد؟ نتایج این پژوهش نشان میدهد که لینکهای خروجی به سایتهای معتبر میتواند به بهنیه سازی SEO سایت شما کمک کند. بنابراین اگر در پیوند دادن به سایتهای دیگر مردد هستید، نتایج این پژوهش را در نظر بگیرید.
برای استفاده از لینکهای خروجی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
حالا که از اهمیت لینکهای خروجی در سایت ها مطلع شدید، وقتش رسیده که از این ابزار قدرتمند در تولید محتوای سایت خود استفاده کنید. اما نکاتی که باید هنگام لینک دادن از سایت خود به دیگران رعایت کنید چیست؟ در ادامه این نکات را با هم مرور میکنیم:
دقت کنید که به کجا لینک میدهید
هدف شما از لینک دهی به سایتهای دیگر نباید صرفاً ایجاد یک لینک خروجی باشد. لینکهای موجود در محتوای شما نباید فقط طبیعی به نظر برسند، بلکه باید واقعاً طبیعی باشند. از پیوندهای خروجی باید برای ذکر منابع یا هدایت خوانندگان سایت به یک سایت دیگر استفاده کنید. سایتهایی که به آنها پیوند میدهید، باید معتبر باشند و از نظر گوگل رتبه خوبی داشته باشند.
اگر احساس میکنید که باید به زور لینکها را به محتوای خود وارد کنید، احتمالاً به روشی اشتباه به این موضوع نزدیک شده اید. اگر به طور طبیعی بنویسید و منابعی را که در حین تحقیق در مورد موضوعات و مفاهیم استفاده میکنید یادداشت کنید، معمولاً پیوندها منطقی هستند. اگر به سایتی که به آن لینک میدهید اعتماد ندارید، بهتر است به آن لینک ندهید.
در صورت لزوم از تگها استفاده کنید
هیچ اشکالی ندارد که از طریق فروش تبلیغات متنی (یا بنری) یا حتی پرداخت هزینه برای محتوای حمایت شده، از وبسایت یا وبلاگ خود کسب درآمد کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ در حال حاضر یک تجارت بزرگ است و بسیاری از برندها فروش هنگفتی از ترافیک ارجاعی دارند که از سایت ها یا صفحات اجتماعی دیگر دریافت میکنند. اما نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کنید، این است که این پیوندها برای لینکسازی یا بهبود رتبهبندی ارگانیک فروخته نمیشوند.
اگر برای پیوندها پول پرداخت میکنید، در ازای پیوند هدیه میپذیرید، یا به کاربران اجازه میدهید نظرات یا پستهای انجمن را بنویسند، حتماً از ویژگی درست استفاده کنید. در چنین شرایطی لازم است از تگهای nofollow یا sponsored یا ugc برای لینکهای خروجی استفاده کنید.
از لینکهای خروجی زیاد استفاده نکنید
همانطور که گفتیم، لینکهای خروجی قطعا ارزشمند هستند، اما استفاده از تعداد زیادی از لینکهای خروجی میتواند بازدیدکنندگان وبسایت را آزار دهد و تجربه کاربری بدی از سایت شما برای آنها ایجاد کند. اگر میخواهید پیوندهای خارجی را در صفحات خود قرار دهید، باید مطمئن شوید که برای خوانندگان شما مفید و به محتوای شما مرتبط هستند.
درواقع وقتی از لینکهای خروجی در محتوای سایت خود استفاده میکنید، با کاربر میگویید: «هی! دست از خواندن این مطلب بردار و اینجا کلیک کن!» بنابراین باید مراقب تعداد لینکهای خروجی باشید تا حواس خوانندگان را پرت نکنید و افراد را از وبسایت خود دور کنید. در نظر داشته باشید که این کار نرخ پرش سایت شما را افزایش میدهد.
از متن لنگر یا Anchor Text توصیفی استفاده کنید
در سئو Anchor text به متنی گفته میشود که کاربر روی آن کلیک میکند تا پیوندی را به صفحه دیگری دنبال کند. هنگام ایجاد یک لینک خروجی، باید از کلمات کلیدی توصیفی در متن لنگر استفاده کنید. در عین حال در نظر داشته باشید که نباید برای هر لینک خارجی از یک کلمه کلیدی استفاده کنید. میتوانید از یک عبارت استفاده کنید که موضوع یا کلمات کلیدی موجود در صفحه هدف را در خود داشته باشد. این کار امکان دنبال کردن لینک را هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو ساده تر میکند.
جمعبندی
همیشه در آموزش اصول سئو به اهمیت لینکسازی داخلی اشاره میشود، اما در مورد اهمیت لینکسازی خارجی و لینکهای خروجی کمتر صحبت میشود. ایجاد لینک از یک سایت به یک سایت دیگر، باعث میشود که بخشی از اعتبار سایت مقصد، به سایت مبدا اختصاص داده شود. لینکهای خروجی از نظر گوگل ابزار مهمی در رتبهبندی سایت ها هستند و اعتبار شما در نظر کاربر را هم افزایش میدهند. در این مقاله در مورد مزایا و کاربردهای لینکهای خروجی نوشتیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.
اگر به دنبال تست سئو سایت خود هستید پیشنهاد میکنیم از جت سئو و افزونه جت سئو استفاده کنید و به کمک آن مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. اگر هم به دنبال اطلاع از رنک سایت خود بین رقبا هستید می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.