اشتراک جت سئو

کیورد پلنر چیست؟


گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که هر بار اسم سئو بیاید، نام آن هم در ذهن تداعی می‌شود. ابزاری که در اصل برای کاربردهای سئو ساخته نشده اما بیشترین کاربرد را برای سئوکارها دارد و جزو بهترین ابزارهای سئو گوگل محسوب می‌شود. کیوردپلنر گوگل اطلاعات زیادی را در اختیار کاربران و سئوکارها می گذارد. به خصوص آنکه اطلاعات آن از خود گوگل استخراج می‌شود. این مقاله از جت سئو را به آموزش کیورد پلنر اختصاص داده‌ایم. اگر به دنبال یادگیری دقیق این ابزار سئو هستید، این آموزش به شما کمک زیادی خواهد کرد.

ویژگی های ابزار کیورد پلنر گوگل چیست؟

گوگل کیورد پلنر یک ابزار انتخاب کلمات کلیدی است که به شما کلمات کلیدی مشابه و مرتبط را پیشنهاد می دهد. و علاوه بر آن میزان حجم جستجو ، میزان رقابت و هزینه هر کلیک برای آن کلمه را در اختیار شما قرار می دهد. البته لازم به ذکر است که برای به دست آوردن همه ی این اطلاعات باید اکانت گوگل ادز تهیه کرده باشید.

آیا ابزار کیورد پلنر گوگل رایگان است؟

خیر، برای استفاده از همه ی امکانات گوگل کیورد پلنر باید اکانت گوگل ادز تهیه کنید. اما می توانید کلمات کلیدی مرتبط و میانگین جستجو کلمه کلیدی مدنظرتان را به صورت رایگان مشاهده نمایید. در ادامه ی مطلب، به طریقه ی ساخت اکانت و آموزش بخش های مختلف کیورد پلنر می پردازیم. 

آموزش Google keyword planner

کیورد پلنر یکی از ساده‌ترین و سرراست‌ترین ابزارهایی است که می‌توان برای انجام فعالیت‌های سئویی از آن کمک گرفت. از آنجا که این ابزار توسط خود گوگل ارائه می‌شود،  و گزینه‌های کاربردی  هرچند این ابزار ساده ساخته شده اما از یک سو گزینه‌های متنوعی برای کار کردن دارد و از سوی دیگر این ابزار در اصل برای کار کردن با گوگل ادز بوجود آمده است.

به همین دلیل آموزش گوگل کیورد پلنر برای فعالیت‌های سئو لازم است. با این آموزش می‌توانید اطلاعات دقیق‌تر و سرراست‌تری از کلمات کلیدی موردنظر خود بدست آورید. همچنین می‌توانید رقبای خود را به خوبی رصد کنید. علاوه بر اینها کیورد پلنر برای کشور ایران هم تحریم است و کار کردن با آن در ایران نیاز به انجام برخی اقدامات دارد که در این آموزش به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ساخت اکانت گوگل کیورد پلنر بدون ایجاد کمپین

برای آموزش گوگل کیورد پلنر ابتدا لازم است برای ساخت اکانت گوگل کیورد پلنر اقدام کنید. البته قبل‌تر از آن باید یک حساب کاربری گوگل (جیمیل) ساخته باشید. توجه داشته باشید که ارائه خدمات گوگل کیورد پلنر برای کشور ایران تحریم است. به همین دلیل قبل از ورود به صفحه اصلی گوگل ادز حتما وی‌پی‌ان خود را روشن کنید. پس از اینکه حساب کاربری گوگل را ساختید، باید وارد صفحه اصلی گوگل ادز شوید.

  • از سمت راست بالای صفحه روی دکمه Start Now کلیک کنید. پس از این شما با حساب کاربری خود وارد گوگل ادز می‌شوید.

آموزش گوگل کیورد پلنر

  • در این بخش گوگل ادز از شما می‌خواهد یک کمپین بسازید. از آنجا که ما در حال حاضر قصد استفاده از گوگل ادز را نداریم باید این مرحله را رد کنیم. پس با زدن گزینه Create an account without a campaign از این مرحله عبور می‌کنیم.

آموزش Google keyword planner

  • در مرحله بعد باید اطلاعات کشور، منطقه زمانی و واحد پولی خود را وارد کنید. از آنجا که گوگل ادز کشور ایران را پشتیبانی نمی‌کند شما می‌توانید کشور خود را آمریکا وارد کنید.
  • سپس دکمه Submit را بزنید و از این مرحله هم عبور کنید.

ساخت اکانت گوگل کیورد پلنر

  • در صفحه جدیدی که باز می‌شود گوگل به شما اعلام می‌کند که حساب کاربری شما در گوگل ادز فعال شد.
  • حالا می‌توانید با کلیک روی دکمه Explore Your Account وارد پنل کاربری گوگل ادز شوید.

ساخت اکانت Google keyword planner

تا اینجای کار توانستید حساب کاربری خود را در گوگل ادز فعال کنید. اما خاطرتان باشد که با این اکانت فقط می توانید دسترسی بسیار محدودی از ابزار کیورد پلنر داشته باشید. برای اینکه بتوانید به طور کامل از خدمات این ابزار استفاده کنید باید راه دیگری وارد شوید. 

توجه داشته باشید که گوگل کیورد پلنر ابزاری است که برای بهبود کاربری گوگل ادز ایجاد شده و در واقع جزو ابزارهای زیرمجموعه گوگل ادز به حساب می‌آید. اما به دلیل کاربردهای مفید آن در سئو و تحقیق کلمات کلیدی معمولا از آن برای کاربردهای سئویی هم استفاده می‌شود. به هرحال برای دسترسی به این ابزار از روش زیر عمل کنید.. 

  • سپس روی گزینه Tools & Settings کلیک کنید.
  • لیستی از ابزارها به شما نشان داده می‌شود که باید از بین آن‌ها Keyword Planner را انتخاب کنید.

گوگل کیورد پلنر

  • حالا وارد صفحه جدیدی می‌شوید که دو گزینه در اختیار شما گذاشته است. گزینه اول Discover new keywords است. این مورد همان گزینه‌ای است که به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی مرتبط با فعالیت سایت خود را پیدا کنید و ترافیک بالایی برای سایت خود ایجاد کنید. گزینه دیگر Get search volume and forecasts است. با استفاده از این گزینه شما می‌توانید برای فهمیدن وضعیت گذشته، حجم جستجو و پیش‌بینی آینده یک کلمه کلیدی برای تبلیغ در گوگل ادز کمک بگیرید.

دانلود کیورد پلنر

در این قسمت از آموزش گوگل کیورد پلنر ما به سراغ گزینه اول و راه پیدا کردن کلمات کلیدی جدید می‌رویم. پس با کلیک روی گزینه Discover new keywords وارد صفحه کیورد پلنر می‌شویم.

یافتن بهترین کلمات کلیدی با کیورد پلنر Keyword Planner 

در کیوردپلنر شما با دو تب روبرو هستید. تب اول Start with Keywords و تب بعدی Start with a Website است.

Start with Keywords

آموزش گوگل کیورد پلنر را با تب Start with Keywords ادامه می‌دهیم. این گزینه برای یافتن بهترین کلمات کلیدی با کیورد پلنر به شما کمک می‌کند. با کلیک روی این گزینه شما می‌توانید کلمات و عبارت‌های موردنظر خود را وارد کنید تا کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ها را پیدا کنید. علاوه بر این می‌توانید یک وب‌سایت موردنظر خود را هم به عنوان فیلتر در این قسمت وارد کنید. شما می‌توانید تا 10 کلمه یا عبارت دلخواه را در این مرحله وارد کنید. پس از آن دکمه Get Results را بزنید تا لیست بلندبالایی از کلمات کلیدی مرتبط برای شما نمایش داده شود.

یافتن بهترین کلمات کلیدی با کیورد پلنر


بیشتر بخوانید: تحقیق کلمات کلیدی


Start with a Website

در صورتی که با تب Start with a Website وارد شوید، می‌توانید از یک وب‌سایت مشخص برای استخراج کلمات کلیدی استفاده کنید. در واقع شما آدرس دامنه یک وب‌سایت را در کادر مربوطه وارد می‌کنید و کیورد پلنر از این وب سایت به عنوان یک منبع برای استخراج کلمات کلیدی استفاده می‌کند. همچنین می‌توانید انتخاب کنید کلمات کلیدی کل سایت استخراج شود یا فقط یک صفحه از سایت.

کیورد پلنر گوگل

پس از وارد کردن آدرس سایت موردنظر خود کافی است گزینه get results را بزنید تا کلمات کلیدی آن به شما نشان داده شود. این روش برای رصد رقبا کمک زیادی به شما می‌کند. کافی است لیستی از وب‌سایت‌های رقیب را در زمینه شغلی خود پیدا کنید. با وارد کردن آدرس آن‌ها در این قسمت به راحتی می‌توانید کلمات کلیدی که آن‌ها استفاده کرده‌اند را پیدا کرده و خودتان از آن‌ها استفاده کنید. همچنین برای مقایسه دو کلمه در بازه های زمانی دلخواه خود می توانید با مشاهده آموزش گوگل ترندز در جت سئو همراه باشید.

استفاده از کلمات کلیدی پیشنهادی

در هر دو حالت پس از آنکه گزینه get results را زدید، کیوردپلنر لیستی از کلیه کلمات کلیدی را نمایش می‌دهد. برای مثال با وارد کردن عبارت Google Analytics، کیوردپلنر تعداد 674 کلمه کلیدی مرتبط را پیشنهاد کرده است.

Keyword planner چیست

در موارد دیگر بسته به گستردگی موضوع ممکن است تعداد کلمات پیشنهادی بیشتر یا کمتر شود. اما در مقابل هر کلمه کلیدی پیشنهادی، اطلاعات اضافه‌تری هم نمایش داده می‌شود که در این بخش از آموزش گوگل کیورد پلنر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • monthly searches: این ستون بازه‌ای از تعداد جستجوی ماهیانه کلمه پیشنهادی را ارائه می‌کند. با استفاده از آن می‌توانید هر کلمه را با دیگری مقایسه کنید و ببینید هر کدام تا چه میزان ترافیک احتمالی می‌توانند برای سایت شما ایجاد کنند.
  • Competition: این ستون در واقع برای نمایش میزان رقابت برای گرفتن تبلیغات گوگل ادز به کار می‌رود. مقدار آن به صورت کیفی و با عبارات کم، متوسط و زیاد نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید از این ستون برای تشخیص میزان رقابت در سئو هم کمک بگیرید. به هرحال هرچه رقابت برای گرفتن تبلیغ در یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، رقابت سئویی هم در آن کلمه بیشتر است.
  • Top of page bid (low range): این گزینه هم مربوط به گوگل ادز است و کمترین مبلغی که تبلیغ‌کننده‌ها حاضرند برای این کلمه کلیدی بپردازند را نشان می‌دهد.
  • Top of page bid (high range): این گزینه هم بیشترین مبلغی که یک تبلیغ‌کننده حاضر است برای این کلمه کلیدی بپردازد را نشان می‌دهد.

علاوه بر این اطلاعات شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف زبان، موقعیت جغرافیایی و بازه زمانی کلمات کلیدی خود را به صورت خاص‌تر جستجو کنید. اما نکته‌ای که لازم است مدنظر داشته باشید تحریم بودن کشور ایران در کیوردپلنر است. به همین دلیل شما نمی‌توانید کلمات کلیدی خود را در کشور ایران و به زبان فارسی پیدا کنید. برای حل این مشکل لازم است فیلتر language را در حالت all language قرار دهید. موقعیت جغرافیایی خود را هم به یک کشور محدود نکنید و فیلتر location را در حالت all around world قرار دهید.

بدین ترتیب از آنجا که شما کلمات خود را به زبان فارسی می‌نویسید، کیوردپلنر هم کلمات مرتبط با آن را در زبان فارسی پیدا می‌کند. البته مقداری که برای حجم جستجوی ماهانه نمایش داده می‌شود دیگر تنها محدود به جستجوها از ایران نیست بلکه آن را در کل دنیا می‌سنجد. اما به هرحال این مقدار با تقریب خوبی به مقدار واقعی جستجو از ایران نزدیک است.

آیا گوگل کیورد پلنر بهترین ابزار برای تحقیق کلمه کلیدی است؟

همان طور که گفتیم برای استفاده از همه ی خدمات ابزار کیورد پلنر باید اشتراک گوگل ادز داشته باشید. همچنین به دلیل تحریم ها حتی برای استفاده از خدمات رایگان کیورد پلنر باید از فیلترشکن ها استفاده کنید. بنابراین می توان گفت کیورد پلنر بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی به ویژه برای فارسی زبانان نیست.

بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی جایگزین کیورد پلنر چیست؟

بهترین ابزار تحقیق کلمه کلیدی برای ما فارسی زبانان در ایران، ابزاری است که بتواند در هر حوزه لیست کاملی از کلمات کلیدی که به زبان فارسی جستجو می شوند را به شما ارائه دهد. "ابزار تحقیق کلمه کلیدی جت سئو" یک ابزار آنالیز سایت ایرانی است که با جستجو هر کلمه کلیدی، کامل ترین کلمات کلیدی مرتبط با آن را به شما ارائه دهد. خدمات "ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو" فقط به کشف کلمات کلیدی مشابه ختم نمی شود. بلکه این ابزار یک ابزار کامل و همه جانبه برای انجام تحقیق کلمات کلیدی هر سئوکاری است. 

خدمات ابزار  تحقیق کلمات کلیدی جت سئو: 

  • واژه گستر 

اولین بخش از ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو، واژه گستر است که به شما این امکان را می‌دهد تا با گسترش یافته یک کلمه کلیدی آشنا شوید و بدانید برای این ورودی خاص چه کلمات کلیدی مرتبط دیگری از سمت کاربران جستجو می‌شود تا بتوانید در انتخاب کلمات کلیدی با بیشترین دقت عمل کنید.

  • تحلیل  دامنه رقبا 

دومین بخش در ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو، تحلیل دامنه رقبا است که به شما این امکان را می‌دهد تا با وارد کردن یک دامنه (خودتان یا رقیبتان)  از میزان سهم بازار هر رقیب اطلاع پیدا کرده و لیستی از کلمات کلیدی همه رقبا را ملاحظه کنید. برای تحلیل رقبا می توان از ابزار moz نیز استفاده کرد.

  • ساختار محتوا 

سومین بخش از ابزار تحقیق کلمات کلیدی، ساختار محتوا است که به شما این امکان را می‌دهد برای تولید محتوای یک عبارت یا کلمه کلیدی بدانید از چه زیرتیترها و مواردی باید در محتوای آن صفحه استفاده کنید تا محتوای شما یک محتوای جامع و کامل باشد.

  • شکاف کلمات کلیدی

چهارمین بخش از ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو، شکاف کلمات کلیدی است که به شما این امکان را می‌دهد تا فهرست کلماتی که رقبای شما روی آنها کار می‌کنند یا رتبه دارند و شما از آنها غافل هستید را بدانید.

جمع‌بندی

در آموزش گوگل کیورد پلنر ابتدا راه دسترسی به این ابزار را نشان دادیم و در ادامه راه‌های استخراج کلمات کلیدی مرتبط را بررسی کردیم. همچنین برای کار کردن با کیوردپلنر در ایران نیاز به برخی اقدامات دارید که در این آموزش به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. با استفاده از آموزش گوگل کیورد پلنر نه‌ تنها می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با سایت خود را پیدا کنید بلکه می‌توانید میزان حجم جستجوی آن‌ها را هم بفهمید. همچنین می‌توانید رقبای خود را به خوبی رصد کنید و از دور رقابت سئو جا نمانید.

به عنوان یک توصیه پایانی پیشنهاد می کنیم که با نصب افزونه سئو گوگل کروم تحلیل هر صفحه از وب را در کوتاهترین زمان ممکن انجام دهید. همچنین می توانید رتبه سایت خود بین رقبا را از سایت جت سئو مشاهده کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

گوگل کیورد پلنر یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی است که به شما کلمات کلیدی مشابه و مرتبط را پیشنهاد می دهد. و علاوه بر آن میزان حجم جستجو ، میزان رقابت و هزینه هر کلیک برای آن کلمه را در اختیار شما قرار می دهد.

اگر می خواهید از همه ی امکانات ابزار کیورد پلنر استفاده کنید، باید اکانت گوگل ادز تهیه کرده و آن را شارژ نمایید. اما می توانید از "کلمات کلیدی مرتبط" و "میانگین جستجو کلمات کلیدی" به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه در این ابزار استفاده کنید.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید