اکستنشن کروم جت سئو

متا تگ رفرش یا Meta Refresh چیست و چه کاربردی دارد؟


متا تگ رفرش یا متا-ریدایرکت یکی از راه‌هایی است که به وسیلۀ آن می‌توانید یک صفحۀ سایت را مجددا بارگذاری (Reload) کنید یا اینکه به ریدایرکت صفحات وب بپردازید. اگرچه که استفاده از متا تگ رفرش بسیار آسان است اما در عین حال می‌توان از آن به اشتباه هم استفاده کرد. در این مطلب سراغ بررسی بیشتر Meta Refresh می‌رویم.

متا تگ رفرش Meta Refresh چیست؟

متا رفرش که از آن در کد HTML یک صفحه استفاده می‌شود، راهی برای ریدایرکت صفحات وب به یک صفحۀ جدید از یک آدرس قدیمی است. در واقع ستفاده از المان‌های متای HTML با دستور رفرش است که می‌تواند این کار را انجام دهد. استفاده از این نوع ریدایرکت کردن در جذب ترافیک برای یک دامنه یا پروژه می‌تواند بسیار اهمیت داشته باشد.

متا تگ رفرش یا Meta Refresh


بیشتر بخوانید: ریدایرکت چیست؟ معرفی انواع ریدایرکت‌ها 301، 302 و 307


کاربردهای متا تگ رفرش کدامند؟

یکی از راه‌هایی که HTML برای کنترل یک متا تگ رفرش فراهم می‌کند یک نشانگر زمان است که تعیین می‌کند بعد از چه مدتی یک کاربر ریدایرکت شود. با انتخاب مقداری مشخص برای این نشانگر زمان، برنامه‌نویسان می‌توانند نحوه رخ دادن ریدایرکت را تغییر دهند.

به طور کلی، یک متا تگ رفرش یکی از چندین دستورات متا است که شناسایی سطح بالایی را برای یک صفحه HTML فراهم می‌کند. این دستورات شامل ساختارهای متادیسکریپشن و نام‌های متا است که به نمایش مولف یک صفحه کمک می‌کند و آن صفحه را با اطلاعات توصیفی شناسایی می‌کند. هر دوی این اهداف در سئو و موارد مختلف دیگر مدنظر قرار داده می‌شود و از این نظر است که متا تگ رفرش نیز اهمیت پیدا می‌کند.

کنسرسیوم شبکۀ جهانی وب قراردادهای خاصی را در ارتباط با المان‌های متا منتشر کرده است. برای مثال یک استانداردی وجود دارد مبنی بر اینکه یک متا تگ در المان‌های head قرار می‌گیرد و آن متادیتا همیشه با استفاده از جفت‌های نام/مقدار انتقال پیدا می‌کند.

متا تگ رفرش چه تاثیری در سئو دارد؟

اگر تنها راه شما برای ریدایرکت کردن استفاده از متا تگ رفرش است، این تگ تاثیر بدی روی سئو سایت شما نخواهد داشت. چون استفاده از این نوع ریدایرکت کردن بهتر از اصلا ریدایرکت نکردن است.

از نقطه نظر سئویی، ریدایرکت بوسیلۀ متا رفرش راهی بهینه محسوب نمی‌شود. چون همانطور که از نامش پیداست بیشتر یک بارگذاری مجدد (رفرش) است تا یک ریدایرکت! همیشه پیشنهاد می‌شود که از ریدایرکت 301 استفاده کنید به جز مواقعی که به دنبال ریدایرکت موقتی هستید.

ریدایرکت‌های متا رفرش توسط موتورهای جست‌وجو درک می‌شوند و آن‌ها اعتبار را منتقل می‌کنند. اما تضمینی نیست که این کار به درستی انجام شود، پس اگر دیدید که مانند ریدایرکت 301 اعتبار منتقل نشد زیاد تعجب نکنید. نکتۀ دیگری هم که باید در نظر داشته باشید این است که ریدایرکت HTML نسبت به ریدایرکت 301 باعث کند شدن تجربۀ کاربری می‌شود. پس ممکن است بر سئو تاثیر نامطلوبی بگذارد.

اما اگر می‌خواهید از این متا تگ استفاده کنید، مطمئن شوید که با انجام کارهای زیر سیگنال‌هایی دائمی به موتورهای جست‌وجو می‌فرستید:

  • مقصد ریدایرکت را در XML نقشه سایت وارد کنید.
  • لینک‌های داخلی را برای اشاره به آن مقصد به روز کنید.
  • هر گونه تگ کنونیکال را برای اشاره به آن مقصد به روز کنید.
  • ریدایرکت کردن صفحات با متا تگ رفرش
  • کد ریدایرکت HTMLی که از آن با عنوان متا تگ رفرش یاد می‌شود، این کد است:

<meta http-equiv="refresh" content="0; url=$URL">

بوسیلۀ همین یک خط کد HTML می‌توانید بازدیدکنندگان را به آدرس یا صفحۀ دیگری ریدایرکت کنید. مانند دیگر متا تگ‌ها نیاز است که المان متا رفرش را در بخش <head> یک صفحه قرار دهید. این کد شامل پارامتری برای دستور دادن به مرورگر به بارگذاری یک صفحۀ دیگر بعد از مدت زمان مشخصی است.

متا تگ Refresh

چگونه متا تگ Refresh را به سایت خود اضافه کنیم؟

برای پیاده‌سازی ریدایرکت متا رفرش، باید کد بالا را در بخش head یک صفحه قرار دهید و به جای قسمت $URL  آدرسی که می‌خواهید بازدیدکنندگان را به آن بفرستید قرار دهید. در مثال زیر ما می‌خواهیم افراد بعد از وارد شدن به یک صفحه مشخص، به آدرس https://site.com هدایت شوند:

<html>

   <head>

<meta http-equiv="refresh" content="0; url= https://site.com /">

   </head>

</html>

معایب و مشکلات اضافه کردن Tag Meta Refresh به سایت

البته استفاده از این تگ آنقدرها هم بدون اشکال نیست.

ریدایرکت‌های متا رفرش توسط اسپمرها برای گول زدن موتورهای جست‌وجو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در سالیان اخیر دیده شده که موتورهای جست‌وجو، سایت‌ها و صفحاتی که با این روش قصد گول زدن دارند را از پایگاه دادۀ خود حذف کرده‌اند. اگر شما از تعداد خیلی زیادی از تگ متا رفرش در سایت خود استفاده می‌کنید، ممکن است که گوگل آن را اسپم تشخیص دهد و از ایندکس خود حذفش کند.

اگر نیاز دارید که یک آدرس قدیمی را به یک آدرس جدید ریدایرکت کنید، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید. این نوع ریدایرکت به موتورهای جست‌وجو می‌فهماند که آن صفحه به طور دائمی منتقل شده است و اینگونه تمام اعتبار آن صفحه نیز به صفحه جدید منتقل می‌شود.

اشکال بعدی استفاده از این تگ این است که در کسری از ثانیه رخ می‌دهد که در مرورگرهای قدیمی باعث می‌شود استفاده از دکمه back در آن‌ها غیرممکن شود. یعنی وقتی کاربری با یک مرورگر قدیمی بوسیلۀ این تگ به صفحه جدید منتقل می‌شود، برای بازگشت به صفحه قبل به خاطر ناتوانی مرورگر در استفاده از دکمه Back دچار مشکل خواهد شد.

اگر ریدایرکت به صفحه‌ای که وجود ندارد انجام شود، بازدیدکنندگان در یک حلقه بی‌نهایت که محتوایی به جز صفحه 404 ندارد گیر می‌کنند که باعث می‌شود تجربۀ کاربری بدی ایجاد شود.

نکته آخر هم این است که جان مولر یکی از مدیران وبمستر گوگل درباره این نوع ریدایرکت به صراحت بیان کرده است که اگر ریدایرکت به منظور نمایش محتواهای پولی به کاربران انجام شده باشد، یعنی محتوایی که برای مشاهده‌اش نیاز به پرداخت هزینه است، احتمال بالایی وجود دارد که آن صفحه از ایندکس گوگل خارج شود. پس در استفاده از این تگ باید تمام جوانب احتیاط را رعایت کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید