اشتراک جت سئو

5 مورد از مهمترین نکات سئو محصولات WooCommerce


آیا تا به حال چیزی درباره سئو ووکامرس شنیده اید؟ آیا برای سئو محصولات با افزونه ووکامرس دغدغه دارید و نمی دانید به چه شکلی باید این کار را انجام دهید؟ به طور قطع یکی از مهم‌ترین افزونه‌های وردپرس ووکامرس است که به کمک آن می‌توانید فروشگاه‌های اینترنتی جذابی را راه‌اندازی کنید؛ اما اگر می‌خواهید محصولات شما بهتر دیده شود، باید نکات کلیدی سئو محصولات ووکامرس را رعایت کنید. در مقاله آموزش سئو محصولات در وردپرس به وسیله ووکامرس به دغدغه های شما پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

صفحاتی که برای فروش محصولات ایجاد می‌شوند درواقع یک صفحه فرود مهم برای جذب مشتریان بالقوه‌‌ای هستند که به دنبال خرید آن محصول خاص می‌گردند. قطعا این مشتریان برای خرید آنلاین محصول موردنیاز خود، قبل از هرچیز نام کالای موردنظرشان را گوگل می‌کنند و اولین صفحاتی که برایشان نمایش داده می‌شود، صفحاتی است که سئوی بهتری دارند.

به‌طورکلی، ارتباط میان صفحات فروش از طریق لینک و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، استفاده از rich snippetها، توضیحات متا، URL های مناسب، permalinks و تگ alt برای تصاویر برقرار می‌شود. در ادامه این مطلب ۱۰ نکته طلایی برای سئو محصولات در ووکامرس را به شما آموزش می‌دهیم.

استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای صفحه محصول

همان‌طور که گفته شد، صفحه محصولات هم باید مانند سایر صفحات برای موتورهای جستجو، بهینه‌سازی شوند. یکی از مهم‌ترین اصول بهینه‌سازی محصولات ووکامرس مانند هر صفحه دیگری استفاده از کلمات کلیدی مناسب است. برای تحقیق کلمات کلیدی مناسب،‌ روش‌های مختلفی وجود دارد. هم می‌توانید از گوگل کمک بگیرید و هم می‌توانید سراغ ابزارهای مختلف بروید. یکی از بهترین ابزارهایی که به شما کمک می‌‌کند، ابزار بررسی سئو سایت جت سئو است که به‌خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند.

تولید محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت برای صفحه محصول

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سئو محصولات ووکامرس، تکراری بودن توضیحات محصول در تمام وب‌سایت‌هاست. این در حالی است که تا وقتی محتوای یک صفحه منحصربه‌فرد نباشد، گوگل هیچ برنامه‌ای برای نمایش آن در صفحات SERP نخواهد داشت. پس اگر می‌خواهید دیده شوید و کاربران شما را پیدا کنند باید حتی صفحات محصول سایتتان هم محتوایی منحصربه‌فرد و باکیفیت داشته باشند. در صفحه افزودن یک محصول جدید در ووکامرس، دو بخش دیده می‌شود؛ قسمت بالایی صفحه که باید توضیحات طولانی محصول را در آن وارد کنید و قسمت پایینی که توضیحات مختصر در مورد محصول باید وارد شود.

سئو محصولات WooCommerce

سئو صفحه محصولات ووکامرس

به‌عنوان یک اصل کلی، گوگل همواره محتوای بالای صفحه را مهم‌تر می‌داند. برای این قسمت می‌توانید از توضیحات سایت تولیدکننده محصول استفاده کنید، اما برای اینکه محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیتی در صفحه محصول خود داشته باشید حتما توضیحات مستقلی به آن اضافه کنید. درج بخش‌هایی مانند نظرات کاربران نیز می‌تواند به بهبود رتبه صفحه کمک کند.

به‌طورکلی یک محتوای باکیفیت باید بتواند کاربر را در صفحه حفظ کرده و او را به کلیک روی المان‌های کلیک کردنی ترغیب کند. پیشنهاد می‌شود برای تولید محتوای باکیفیت برای صفحه محصول ووکامرس از روش‌های زیر کمک بگیرید:

  • استفاده از کلمات کلیدی یا مترادف‌های آن‌که کاربر آن‌ها را در گوگل جستجو می‌کند.
  • توضیح در مورد مزایای محصول و اینکه چطور استفاده از محصول می‌تواند زندگی را ساده کند.
  • توضیح برتری‌های برند موردنظر نسبت به برندهای مشابه و ترغیب کاربر برای خرید.
  • و به‌طورکلی هر نوع توضیحی که بتواند کاربران را به خرید محصول ترغیب کند.

باید توجه داشته باشید که این توضیحات محتوای صفحه محصول است و توسط گوگل ایندکس می‌شوند؛ بنابراین حتما باید مطابق با استاندارد الگوریتم‌های گوگل بهینه‌سازی شده باشد؛ به این معنی که علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی در طول متن و هدینگ‌ها، از تصاویر مناسب با آلت تگ‌های مناسب و لینک‌دهی به صفحات داخلی و خارجی مرتبط نیز بهره ببرید.


همچنین بخوانید: شکاف کلمات کلیدی


بهینه بودن عنوان صفحه محصول

عنوان صفحه محصول هم باید دقیقا مانند عنوان صفحات وبلاگ سئو شود. معمولا نکات زیر برای بهینه‌سازی عنوان صفحات محصول ووکامرس توصیه می‌شود:

  • کلمه کلیدی اصلی در ابتدای عنوان صفحه استفاده شود.
  • عنوان، توصیف دقیقی از محصول موردنظر باشد؛ برای مثال نام محصول، نام برند و توضیحات لازم را در بر بگیرد.
  • طول عنوان بین ۵۰-۶۰ کاراکتر باشد.
  • عنوان هر محصول باید منحصربه‌فرد باشد و نباید حتی دو محصول عنوان‌های مشابه داشته باشند.

برای متمایز نگه‌داشتن عناوین محصولات می‌توانید از ویژگی‌های خاص آن‌ها در عنوان استفاده کنید. برای مثال «جاروبرقی ۲۱۰۰ وات بوش» و «جاروبرقی ۲۴۰۰ وات بوش» می‌توانند دو صفحه جداگانه داشته باشند.

هرگز از عناوین گمراه‌کننده یا نادرست که باعث فریب کاربران و موتورهای جستجو می‌شود استفاده نکنید، زیرا این امر می‌تواند شما را با جریمه‌های سنگین گوگل مواجه کند.


در جت سئو بیشتر بخوانید: تگ title چیست؟


فعال بودن Breadcrumbs

بردکرامبز نه‌تنها عنصر کارآمدی برای لینک‌دهی داخلی در سایت است، بلکه در سایت‌های فروشگاهی می‌تواند به کاربران جایگاه محصول را در دسته‌بندی‌های اصلی و فرعی آن نشان دهد. بردکرامبز درواقع مسیر رسیدن به صفحه فعلی از صفحه اصلی سایت را در بالای صفحه فعلی نشان می‌دهد. به‌این‌ترتیب کاربر متوجه می‌شود برای رسیدن به این صفحه محصول باید چه مسیری را از صفحه اصلی پشت سر بگذارد و روی کدام دسته‌بندی محصولات کلیک کند. به کمک این قابلیت کاربران می‌توانند به دسته اصلی محصول برگشته و محصولات مشابه را بررسی کنند؛ یعنی نرخ خروج کمتر و نرخ ماندگاری در سایت بالاتر خواهد رفت و همه این‌ها به معنای سئوی بهتر صفحه محصولات ووکامرس است.

برای فعال کردن Breadcrumbs محصولات ووکامرس کافیست در افزونه یوست به SEO > Search Appearance page تب Breadcrumbs بروید. سپس برای ذخیره تغییراتی که اعمال کرده‌‌اید، روی دکمه «ذخیره» کلیک کنید. اکنون بردکرامبز در صفحات سایتتان به نمایش درخواهد آمد؛ اما برای اینکه در قالب ووکامرس و بخش فروشگاهی سایت هم دیده شود باید کد زیر را به قالب سایت اضافه کنید. برای این منظور این کد را به انتهای فایل header. php اضافه کنید.

<?php if( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {yoast_breadcrumb( '<p id="breadcrumbs">','</p>' );}?>

کوتاه و توصیفی بودن URL‌ها

عنصر دیگری که قطعا در سئو محصولات ووکامرس باید به آن توجه شود URL یا آدرس صفحه محصول است. وردپرس فارسی این آدرس را با عنوان «نامک یا پیوند یکتا» مطرح می‌کند و در وردپرس انگلیسی «permalink» شناخته می‌شود. نامک به‌صورت پیش‌فرض همان عنوان صفحه در نظر گرفته می‌شود؛ اما گاهی عنوان‌هایی که برای صفحات انتخاب می‌کنید طولانی و حاوی مشخصات کامل یک محصول هستند که نیازی نیست در URL حضورداشته باشند. برای شخصی‌سازی URL باید افزونه yoast را نصب کنید و از قسمت عنوان سئو، نامک را به‌صورت بهینه‌سازی شده بنویسید.

بهینه سازی محصولات ووکامرس


حتما از کلمات کلیدی اصلی در نامک استفاده کنید و آن را طولانی نکنید. برخی از دستورالعمل‌ها برای ایجاد URL‌های بهینه‌سازی شده محصولات عبارت‌اند از:

  • از خط تیره (-) برای جدا کردن کلمات هنگام ایجاد یک URL استفاده کنید.
  • URL باید مختصر و دربرگیرنده تمام نکات مهم عنوان صفحه (نام محصول و برخی مشخصات مهم) باشد.
  • از حروف اضافه مثل «و»، «در» و… استفاده نکنید.
  • URL باید دربرگیرنده کلمات کلیدی باشد.

نوشتن توضیحات متای مناسب

یکی از عناصر مهمی که در سئو محصولات woocommerce باید در نظر گرفت، توضیحات متاست. توضیحات متا همان توضیحات مختصری است که در زیر عنوان در صفحه نتایج گوگل (SERP) برای کاربران نمایش داده می‌شود. بنابراین کاربر بعدازاینکه عبارت موردنظر خود را گوگل کند، با یک سری عنوان و توضیحات در زیر آن‌ها مواجه خواهد شد که بدون شک اثر زیادی در کلیک کردن او خواهند داشت.

عناوین به کاربر نشان می‌دهند که محتوای یک صفحه تا چه حد می‌تواند به کالای موردنظر کاربر نزدیک باشد و توضیحات زیر آن (توضیحات متا) او را متقاعد می‌کند که قطعا می‌تواند چیزی را که در جستجوی آن است در این صفحه پیدا کند. پس باید توضیحات متا را طوری بنویسید که برای کاربر متقاعدکننده باشد و او را ترغیب کند روی لینک کلیک کرده و وارد صفحه شود.

متاسفانه ووکامرس به‌صورت پیش‌فرض بخشی برای نوشتن توضیحات متا ندارد؛ اما شما می‌توانید با نصب افزونه yaost یا RankMath از این قابلیت بهره‌مند شوید. هنگام نوشتن توضیحات متا نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • طول توضیحات متا محصول باید کمتر از ۱۶۰ کارکتر باشد.
  • حتما از کلمات کلیدی در توضیحات متا استفاده کنید.
  • در مورد مزایای محصول و محتویات صفحه توضیحاتی ترغیب‌کننده ارائه دهید.
  • در نوشتن این بخش حتما پرسونای مخاطب را در نظر بگیرید و با توجه به اهداف و شخصیت او بنویسید.

نوشتن Alt تصاویر مناسب برای سئو محصولات Woocommerce

گوگل قادر به دیدن محتوای تصاویر نیست و فقط کلمات را درک می‌کند. به همین دلیل باید تصاویر نیز برای گوگل و سایر موتورهای جستجو بهینه‌سازی شوند. درواقع وقتی گوگل بداند شما در صفحه خود از تصاویر مرتبط با متن و عنوان استفاده کرده‌‌اید، قطعا آن را به‌عنوان یک مطلب مفید و مناسب برای کاربران تشخیص داده و رتبه بهتری به آن اختصاص خواهد داد.

به‌علاوه تصاویر سئو شده می‌توانند در بخش سرچ تصاویر گوگل نیز به نمایش دربیایند و این یعنی شما می‌توانید از سرچ تصاویر نیز ورودی داشته باشید. برای مثال اگر کسی در بخش images گوگل «جاروبرقی بوش» را جستجو کند ممکن است با تصویر موجود در صفحه محصول شما مواجه شده و از طریق آن وارد سایتتان شود.

برای سئوی تصاویر نیازی به نصب افزونه yoast یا هر افزونه دیگری نیست. هنگام آپلود یک تصویر یا افزودن تصویر جدید در صفحه، کتابخانه تصاویر وردپرس باز می‌شود. بعدازاینکه تصویر موردنظر را انتخاب کردید، در سمت چپ تصویر فیلدهای زیر را مشاهده خواهید کرد:

سئو  ووکامرس

متن جایگزین یا alt تصاویر
این مهم‌ترین عنصر برای سئو تصویر است. در این بخش از کلمات کلیدی اصلی یا کلمات کلیدی فرعی یا مترادف‌های آن‌ها استفاده کنید. دقت داشته باشید که در این کار تناسب باید رعایت شود؛ مثلا تعداد دفعاتی که از کلمه کلیدی اصلی استفاده می‌کنید بیشتر باشد و بعدازآن به نسبت از کلمات کلیدی فرعی و مترادف‌های آن‌ها نیز استفاده کنید.

عنوان
در این بخش باید نام محصول را بنویسید. بهتر است عنوان به زبان انگلیسی نوشته‌شده و بین کلمات از خط تیره استفاده شود. توضیح مختصر یا کپشن معمولا در این قسمت توضیحاتی مختصر در مورد کالا و سایت فروشگاهی نوشته می‌شود. با کپی کردن عکس، این بخش نیز با آن کپی خواهد شد.

توضیحات
این قسمت اختیاری است و برای بهینه‌سازی استفاده نمی‌شود.

پیاده‌سازی اسکیما مارک‌آپ برای بهینه‌سازی محصولات ووکامرس

با استفاده از Schema Markup در صفحات محصولات ووکامرس rich snippetهای بیشتری در مورد صفحه خود در اختیار گوگل قرار خواهید داد و گوگل نیز می‌تواند آن‌ها را در صفحات جستجو به کاربران نمایش دهد. به‌این‌ترتیب کاربران بهتر در مورد کلیک کردن بر روی سایت شما تصمیم‌گیری خواهند کرد. ریچ اسنیپت‌ها می‌توانند شامل تاریخ ایجاد صفحه، ستاره‌های صفحه و یکسری اطلاعات اضافی در مورد محصول باشند که در زیر توضیحات متا نمایش داده می‌شوند.

پیاده‌سازی اسکیما مارک‌آپ برای بهینه‌سازی محصولات ووکامرس

توجه داشته باشید که افزودن ریچ اسنیپت باعث بهبود رتبه صفحه محصول نخواهد شد؛ اما می‌تواند به افزایش نرخ کلیک کاربر کمک کند. بهترین روش برای پیاده‌سازی اسکیما مارکاپ در وردپرس استفاده از افزونه Schema Pro است.


بیشتر بخوانید: اسکیما چیست


اهمیت قسمت بیان نظرات در صفحه محصول

اضافه کردن بخش «نظرات کاربران» در صفحه محصولات ووکامرس می‌تواند از چند نظر حائز اهمیت باشد.

بیان ویژگی‌های محصول از زبان شخصی غیر از فروشنده (خریداران واقعی)

خریداران آنلاین به دلیل عدم دسترسی به محصول و نبود امکان تست و… وسواس بیشتری به خرج داده و معمولا بیشتر واکاوی می‌کنند. در صورت نبود بخش نظرات کاربران در صفحه، خریداران برای بررسی بیشتر محصول به فروشگاه‌های دیگر مراجعه کرده و توضیحات آن‌ها را مطالعه می‌کنند؛ اما شما می‌توانید با قرار دادن بخش نظرات کاربران یک قسمت «نقد و بررسی» کاملا بی‌طرفانه برای مشتریان خود فراهم کنید و این امکان را در اختیارشان قرار دهید که از تجربه خریداران محصول استفاده کنند.

کاهش نرخ خروج و افزایش زمان ماندگاری

به‌این‌ترتیب مشتریانی که قصد خرید محصول را دارند، اوقاتی را در صفحه می‌مانند و مشغول مطالعه نظرات خریداران محصول می‌شوند. حتی احتمالا با کلیک بر روی صفحات قبلی و بعدی نظرات یا کلیک روی تصاویری که کاربران ارسال کرده‌‌اند، نرخ اقدام کاربران سایتتان را هم بتوانید افزایش دهید. یکی از اصلی‌ترین اهداف بهینه‌سازی محصولات ووکامرس نیز همین است.

به‌روزرسانی منظم صفحه

هر بار که یکی از خریداران محصول در صفحه محصول نظری درج می‌کند، صفحه به‌روزرسانی می‌شود و این مسئله خزنده‌های موتورهای جستجو را به سمت صفحه آپدیت شده می‌کشاند. هر چه خزنده‌ها صفحه‌‌ای را به دفعات بیشتری بخزند یا به‌عبارت‌دیگر هرچه یک صفحه با فواصل نزدیک به هم به‌روزرسانی شود، محتوای تازه‌تری داشته و رتبه بهتری کسب خواهد کرد.

استفاده از افزونه سئو ووکامرس

در وردپرس بسیاری از کارها به‌واسطه افزونه‌ها بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شوند و یکی از برتری‌های وردپرس بر دیگر CMS‌ها همین است. برای سئو محصولات ووکامرس نیز افزونه‌های متنوعی ایجادشده‌اند؛ اما یکی از معتبرترین و پرکاربردترین آن‌ها افزونه Yoast Woocommerce SEO است. این افزونه نیز مانند افزونه yoast SEO پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی محصولات ووکامرس ارائه خواهد داد که با اجرای آن‌ها درواقع به دستورات گوگل عمل کرده‌اید. 

این افزونه به شما کمک می‌کند تا نسبت به رقبا بهتر عمل کرده و بتوانید یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای با تعداد زیادی کاربر را مدیریت کنید. ازجمله قابلیت‌های یواست ووکامرس سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه‌سازی کلیدواژه اصلی؛ درنتیجه با جستجوی نام محصول، در صفحه نتایج گوگل دیده خواهید شد.
  • تنظیم برد کرامبز؛ بردکرامبز پیمایش در سایت را برای کاربران انسانی و خزنده‌ها آسان خواهد کرد.
  • پیش‌نمایش صفحه در فیس‌بوک و توییتر؛ نحوه نمایش صفحات محصول در شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند.
  • بهینه‌سازی لینک‌های داخلی؛ لینک داخلی در سئو بسیار مهم است.
  • پشتیبانی شبانه‌روزی تا حداکثر یک سال.

یکی دیگر از افزونه های کاربردی برای سئو محصولات در ووکامرس که موجب می شود تعامل کاربر با صفحات محصول شما بالا برود افزونه نقد و بررسی محصولات ووکامرس است. که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

ووکامرس به‌طور پیش‌فرض برای گوگل بهینه‌سازی شده است؛ اما این بدان معنا نیست که هر وب‌سایت فروشگاهی که از ووکامرس استفاده می‌کند، بدون کار روی سئو فنی، محتوا، ساختار سایت و سئو خارجی می‌تواند رتبه خوبی در گوگل کسب کند. به همین دلیل حتما باید از اصول گفته‌شده برای سئو محصولات ووکامرس استفاده کنید تا بهترین نتیجه را از صفحات SERP به دست آورید.

البته بدون شک سئو صفحات محصول موضوعی بسیار گسترده‌تر از یک پست کوتاه است، برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در مورداطمینان از عملکرد صفحات بر روی صفحات موبایل، توجه به پرسونای مشتریان و تولید محتوای متناسب با پرسونای ایشان، تبلیغات و سئوی خارج از سایت، برندسازی و… تحقیق کنید.

پیشنهاد می کنیم برای آنالیز سایت خود روی لینک زیر کلیک کنید و به مدت 7 روز از جت سئو رایگان استفاده کنید. همچنین شما می توانید با نصب افزونه سئو کروم این ابزار تحلیل سئو صفحات وب را به سرعت انجام دهید. اگر هم می خواهید رنکینگ سایت خود را با رقبایتان مقایسه کنید کافی است به صفحه اختصاصی جت سئو برای این مورد مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

  • استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای صفحه محصول
  • تولید محتوای منحصربه‌فرد و باکیفیت برای صفحه محصول
  • بهینه بودن عناوین صفحات محصول
  • فعال بودن Breadcrumbs
  • کوتاه و توصیفی بودن URL‌ها
  • نوشتن توضیحات متای مناسب
  • نوشتن Alt تصاویر مناسب برای سئو محصولات Woocommerce
  • پیاده‌سازی اسکیما مارک‌آپ برای بهینه‌سازی محصولات ووکامرس
  • ایجاد دسترسی برای بیان نظرات در صفحات محصول
  • Yoast Woocommerce SEO
  • افزونه نقد و بررسی محصولات ووکامرس
  • افزونه مشخصات محصول ووکامرس
  • افزونه جستجوی برخط محصولات ووکامرس
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید