اکستنشن کروم جت سئو

سوشیال سیگنال چیست و راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال


امروزه بسیاری از کسب‌وکارها از شبکه‌های اجتماعی برای فروش محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنند، اما آیا تا کنون به این فکر کرده‌اید که سوشیال سیگنال‌های حاصل از فعالیت‌های این کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی روی رتبه سایتشان؛ البته اگر سایت داشته باشند هم می‌تواند مؤثر باشد یا خیر؟
اگر متوجه شوید فعالیت و تلاشی که برای پیج خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی کرده‌اید برای رتبه سایتتان هم مفید بوده است چه تغییری در رویه کارتان ایجاد خواهید کرد؟

سوشیال سیگنال چیست؟

سوشیال سیگنال مقیاسی است برای اندازه‌گیری میزان فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی؛ مثلاً میزان نظرات، اشتراک‌گذاری پست‌ها و سایر اقداماتی که کاربران می‌توانند در اکانت شما انجام دهند و موتورهای جستجو نیز این اقدامات را در الگوریتم‌های رتبه‌بندی‌شان لحاظ می‌کنند.
موتورهای جستجو سوشیال سیگنال را نیز مانند بک لینک‌ها به منزله تأیید برند و محتوای وب از سوی کاربران تعبیر می‌کنند و در نتیجه آن را در رتبه طبیعی سایت اثر می‌دهند.

سوشیال سیگنال چه ارتباطی با سئو دارد؟

هدف یک متخصص موتور جستجو فراهم آوردن محتوای مرتبط و باکیفیت برای کاربران است. مهم‌ترین معیار کیفیت برای موتورهای جستجو تعداد دفعاتی است که به یک URL مراجعه شده یا تعداد دفعاتی است که محتوای آن صفحه به شبکه‌های اجتماعی منتقل شده است. از همین جا می‌توان به این نتیجه رسید که گوگل از سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی به عنوان یکی از معیارهای رتبه‌بندی سایت‌ها استفاده می‌کند.
شراکت گوگل با توییتر که باعث اضافه شدن توئیت‌ها به نتایج جستجو شده و هم‌چنین نمایش ویدئوهای یوتیوب در بخش جستجو ویدئوها نیز گواهی دیگری است که نشان می‌دهد سوشیال سیگنال یا سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی در رتبه‌بندی سایت‌ها اثرگذار است.

چرا سوشیال سیگنال بر روی سئو تأثیرگذار است؟

بالا رفتن سوشیال سیگنال نشانه DA بالا یا همان اعتبار دامنه خوب است. با بالا رفتن اعتبار دامنه، در واقع ارزش دامنه زیاد می‌شود.
وقتی تعداد اشتراک‌گذاری‌ها و لایک‌های یک صفحه زیاد می‌شود، نشانه این است که آن صفحه حاوی محتوایی جالب یا بدیع است.

چگونه سوشیال سیگنال طبیعی و رایگان ایجاد کنیم؟

اکنون که به اهمیت سوشیال سیگنال‌ها پی بردید، باید به سراغ شبکه‌های اجتماعی برندتان بروید (اگر ندارید آن‌ها را بسازید) و سپس برای گوگل سوشیال سیگنال بفرستید تا نشان دهید که چقدر محبوب هستید.
اما قبل از آن باید بدانید گوگل چه اقداماتی را سوشیال سیگنال به حساب می‌آورد. سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

  • لایک‌ها: تعداد لایک‌هایی که برای هر پست می‌گیرید.
  • پست‌ها: تعداد پست‌هایی که منتشر می‌کنید و فاصله زمانی انتشار آن‌ها از یکدیگر.
  • اشتراک‌گذاری‌ها: اینکه چند بار پست‌هایی که می‌گذارید توسط دیگران دوباره منتشر (repost) می‌شوند.
  • بوکمارک‌ها: بوکمارک کردن در بعضی سایت‌های شبکه‌های اجتماعی امکان‌پذیر است.
  • نظرات یا کامنت گذاری زیر پست‌ها و مطالبی که از سایت شما به اشتراک گذاشته شده باشد.
  • فالوئرها: در بعضی شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر تعداد فالوئرها مهم است و نشانه‌ای از محبوبیت کاربر محسوب می‌شود.
  • منشن‌ها: در توییتر، اینستاگرام یا برخی دیگر از شبکه‌های اجتماعی که کاربرها می‌توانند یکدیگر را منشن کنند، تعداد منشن‌های برند شما یک سوشیال سیگنال به حساب خواهد آمد.

برای اینکه از سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید می‌توانید از دو جهت (به صورت مستقیم و غیرمستقیم) گوگل را در جریان فعالیت‌های اجتماعی خود قرار دهید.

روش‌های غیرمستقیم:

  1. لینک‌های داخلی ایجاد کنید و از شبکه اجتماعی‌تان به سایت اصلی خود لینک دهید تا بیشتر در دنیای مجازی دیده و شناخته شوید.
  2. نظرات مثبت و تعداد لایک‌ها را در شبکه‌هایی چون Google Local، Yelp و... افزایش دهید تا به گوگل ثابت کنید مشتری‌هایتان از شما راضی‌اند.
  3. نرخ خروج را کاهش و زمان ماندن مشتری در سایت را افزایش دهید. سعی کنید کاربران قدیمی را بارها و بارها به سایت بکشانید.

مشتریانی که از طریق یک شبکه اجتماعی با سایتی آشنا می‌شوند، به احتمال زیاد بعداً دوباره مراجعاتی به سایت خواهند داشت و زمان بیشتری را در آن سپری خواهند کرد.

روش‌های مستقیم:
روش‌های مستقیم ایجاد سوشیال سیگنال بسیار ساده است؛ کافی است با دیگران تعامل داشته باشید تا آن‌ها نیز با شما تعامل داشته باشند.

  1. دیگران را فالو کنید: معمولاً کسانی که پیج‌های رقیبانتان را فالو کرده‌اند افرادی‌اند که به موضوع کار شما علاقه دارند، می‌توانید به صفحه اجتماعی رقیبانتان سری بزنید و فالوئرهایشان را فالو کنید تا از وجود شما باخبر شوند.
  2. پست‌های دیگران را لایک کنید: به خصوص کسانی که فالو کرده‌اید را با دقت تحت نظر بگیرید و پست‌هایشان را لایک کنید. گاهی اوقات کافی است یکی دو روز اولی که آن‌ها شما را فالو کرده‌اند پست‌هایشان را بلافاصله بعد از انتشار لایک کنید تا همیشه در ذهنشان بمانید.
  3. نظر بگذارید: در زیر پست‌های دیگران نظرات مثبت و ارزنده بگذارید. گاهی افرادی که نظر شما را می‌خوانند به شما علاقه‌مند شده و به صفحه‌تان سر می‌زنند. به علاوه این خود یک تعامل با دوستان است.

علاوه بر روش‌هایی که برای برقراری تعامل با دیگران ذکر شد، روش‌هایی برای ترغیب کاربران به کامنت گذاشتن، لایک کردن، فالو کردن و... نیز وجود دارد. برای مثال:

  • مسابقه برگزار کنید؛ اگر مسابقه جذاب باشد ممکن است کاربرانتان دیگران را هم به مسابقه دعوت کنند. با این روش تعداد نظرات و لایک‌هایتان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • پست‌های چالش‌برانگیز یا جنجالی منتشر کنید؛ پست‌هایی در حوزه کاری خودتان که جذاب باشند و کاربران را به بحث و تبادل‌نظر تشویق کنند.
  • به کامنت‌ها جواب دهید؛ در اینجا هم می‌توانید طوری جواب دهید که بحث ادامه‌دار شود و کامنت‌های بیشتری ایجاد کند. اما اگر جواب خاصی به ذهنتان نمی‌رسد حتی شده با یک لبخند پاسخ بدهید.

بدون شک اگر به انواع سوشیال سیگنال که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد توجه کنید، می‌توانید روش‌های زیادی برای ایجاد این سیگنال‌ها به صورت طبیعی و رایگان پیدا کنید.

سوشیال سیگنال‌ها در کدام شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد؟

سوشیال سیگنال

آنچه در منابع معتبر همچون سایت moz و search engine journal ذکر شده است، شبکه‌های اجتماعی که در سطح جهانی محبوبیت بیشتری دارند در سئو سایت نیز اثرگذارترند. از آن جمله می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین
  • پینترست
  • یوتیوب
  • Reddit
  • Tumblr
  • پست مهمان در وبلاگ‌ها

اما آنچه مسلم است در جامعه ایرانی به دلایل مختلف بعضی از این شبکه‌های اجتماعی طرفدار زیادی ندارند و از آنجا که رقیبان ما فارسی‌زبان‌اند و مشتریان ما و آن‌ها افراد یکسانی هستند، بهترین شبکه‌های اجتماعی برای دریافت سوشیال سیگنال شبکه‌هایی‌اند که مشتریانمان و رقیبانمان در آن‌ها فعال‌اند.
بهترین شبکه‌های اجتماعی برای دریافت سوشیال سیگنال کدام‌اند؟
همان طور که گفته شد، برای اینکه بدانید کدام شبکه‌های اجتماعی برای دریافت سوشیال سیگنال بهترند باید ببینید رقیبانتان و مشتریانتان بیشتر در کدام شبکه‌ها فعالیت می‌کنند. از جمله شبکه‌های اجتماعی محبوب در میان ایرانیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اینستاگرام
  • پینترست
  • توییتر
  • لینکدین
  • یوتیوب
  • آپارات

راهکارهای افزایش سوشیال سیگنال و بهبود رتبه سایت چیست؟

از آنجا که در شبکه‌های اجتماعی بزرگ و مهم، کاربران پست‌های زیادی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، شاید بتوان گفت اهمیت سوشیال سیگنال‌ها در سئو به اندازه زمان حضور کاربر در صفحه وب، بک لینک و کیفیت محتوا است.
کسب و کارهایی که سعی دارند رتبه سایت خود را بهبود ببخشند، می‌توانند با داشتن یک استراتژی جامع در شبکه‌های اجتماعی در کنار سایر روش‌های معمول سئو به هدف خود برسند. به عبارت دیگر، استراتژی‌هایی که برای افزایش تعامل با کاربران در شبکه‌های اجتماعی طراحی می‌شوند می‌توانند رتبه سایت را نیز بهبود ببخشند.

  1. محتوای قوی تولید کنید

قبل از هر چیز باید یک محتوای قوی تولید کنید. منظور محتوای قوی، محتوایی است که ارزشمند، سرگرم‌کننده یا حاوی اطلاعات مفیدی باشد. در مقابل از اشتراک‌گذاری پست‌های تبلیغاتی، پست‌هایی با هدف خودنمایی و اسپم خودداری کنید.

  1. هر روز پست بگذارید

وقتی هر روز پست بگذارید، برندتان را در بالای خوراک خبری شبکه‌های اجتماعی نگه می‌دارید. همه شبکه‌های اجتماعی یک صفحه اصلی دارند که تازه‌ترین پست‌ها در آن ظاهر می‌شوند. شما باید هر روز در این صفحه حضور داشته باشید.

  1. از تصاویر استفاده کنید

تصاویر و عکس‌ها به طرز شگفت‌انگیزی نرخ تعامل را در تمام انواع شبکه‌های اجتماعی افزایش می‌دهند. محتوای بصری در صفحه بیشتر جلب‌توجه می‌کند تا نوشته. پس با استفاده از تصاویر جذاب و باکیفیت کاربر را به صفحه خود جذب کنید.

  1. گوش دهید

به آنچه مردم در مورد برندتان می‌گویند گوش دهید و به نقدهایشان به شیوه‌ای مثبت و سازنده پاسخ دهید.

  1. مسابقه برگزار کنید

استفاده از مسابقه که به تازگی بسیار هم باب شده از روش‌های بسیار مؤثر برای افزایش آگاهی مردم نسبت به برند و علاقه‌مند کردن کاربران به تعامل است و می‌تواند یک سوشیال سیگنال خوب برای موتورهای جستجو ایجاد کند.

  1. شراکت کنید

با برندهای محبوب دیگر شریک شوید، محتوای یونیک تولید کنید و لینک آن را با شریکانتان به اشتراک بگذارید. در مقابل، لینک محتوای آن‌ها را در پیج یا پروفایل خود منتشر کنید.

  1. همه شبکه‌های اجتماعی را پوشش دهید

در همه شبکه‌های اجتماعی معروف فعالیت داشته باشید و متناسب با نوع هر کدام محتوا تولید کنید.

جمع بندی
بدون شک سوشیال سیگنال بر محبوبیت یک وب‌سایت اثرگذار خواهد بود؛ هرچه تعامل کاربران با برندتان در شبکه‌های اجتماعی افزایش پیدا کند، شما را بیشتر بشناسند، پست‌هایتان را لایک کنند، آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک بگذارند، در مسابقاتتان شرکت کنند و زیر پست‌هایتان نظر بگذارند، گوگل متوجه می‌شود که در بین مردم محبوبیت بیشتری دارید. این تعامل در شبکه‌های اجتماعی تأثیر شگرفی در رتبه سایتتان خواهد داشت.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید