اشتراک جت سئو

خطای 500 (Server error 5xx) چیست ؛ نحوه رفع خطاهای سرور


یکی از ترسناک‌ترین خطاهایی که ممکن است هنگام استفاده از وب سایت‌های گوناگونی برای هر کسی رخ بدهد، خطای ۵۰۰ است. این خطا که http error 500 نیز نام دارد، در عملکرد وب سایت‌های مختلف اختلال ایجاد می‌کند و ممکن است برای مدیران این وب سایت‌ها هم  دردسرهای بسیاری را به وجود بیاورد.

به همین دلیل هنگام مواجه شدن با این خطا، باید در سریع‌ترین حالت ممکن به برطرف کردن آن بپردازید. ما در ادامه‌ این مطلب در جت سئو می‌خواهیم شما را با انواع خطاهای ۵۰۰ آشنا کنیم و نحوه‌ی برطرف کردن هر یک از این خطاها را نیز برای شما شرح دهیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

خطای 500 یا Server error 5xx چیست و انواع خطاهای 500 سرور کدامند؟

زمانی که سرورهای یک سایت با شرایطی ناهماهنگ و غیر منتظره رو به رو شوند، خطای ۵۰۰ رخ می‌دهد. خطاهایی که با نام ۵۰۰ شناخته می‌شوند، خطاهایی هستند که از رسیدن درخواست به سرورهای یک سایت جلوگیری می‌کنند. هنگامی که شما می‌خواهید سایتی را باز کنید، مرورگر منتخب شما درخواستی را به سرورهای گوناگون سایت مورد نظر ارسال می‌کند. پس از این که درخواست‌های مربوطه به این سرورها می‌رسند، تحت بررسی قرار می‌گیرند و پردازش می‌شوند.

ارور 500 Server error 5xx

پس از اتمام فرآیند پردازش، مرورگر شما هدرهایی را مثل هدر http دریافت می‌کند و با استفاده از کدهای http، نتیجه‌ی درخواست را به کاربر اطلاع می‌دهد. برای مثال اگر شما با کد ۲۰۰ مواجه شوید، به این معنا است که شرایط ارسال درخواست بسیار مطلوب است اما اگر کد ۵۰۰ را ببینید، باید بدانید که از سوی سرورهای سایت، هیچ پیامی دریافت نشده است و در واقع مشکل اصلی در عملکرد این سرورها است. در این شرایط، سرور مورد نظر شما با ارور 500 Server error 5xx مواجه شده است.

دلایل زیادی وجود دارند که می‌‌توانند سبب به وجود آمدن خطای ۵۰۰ در یک سایت شوند اما مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه وجود دارند خراب بودن دیتا، نادرست بودن اطلاعات پایگاه، مشکل در زمان بندی php، اشتباه بودن مجوزهای پوشه، خراب بودن پرونده htaccess، مشکلات مربوط به افزونه‌ها و وجود اختلال در فایل‌های وردپرس است.

خطاهای ۵۰۰ با روش‌های مختلفی نشان داده می‌شوند که در اغلب این روش‌ها، خطاهای ۵۰۰ با حروف لاتین همراه هستند؛ اما گاهی اوقات هم ممکن است در یک سایت شما با پیغامی همچون پیغام « سرور با خطای داخلی یا خطا در پیکربندی مواجه شده است» رو به رو شوید که در چنین شرایطی اختلال اصلی به همان خطاهای مختلف ۵۰۰ باز می‌گردد.

خطای 503 (service unavailable)

503 Service Unavailable یکی از مهم‌ترین خطاهایی است که در آن پیامی روی سایت مشاهده می‌شود که این پیام با عبارت سرویس در دسترس نیست، خطاها را به مخاطب می‌رساند. در اصل خطای ۵۰۳ در میان خطاهایی که با نام خطای ۵۰۰ معروف هستند، به معنای عدم حاضر بودن سرویس دهنده‌ سایت است. در این خطا سرورهای وب سایت توانایی سرویس دهی خود را از دست داده‌اند و این امر در طولانی مدت می‌تواند به ساختار سئو سایت آسیب جدی وارد کند.

البته در زمان‌هایی که شما مشغول آپدیت کردن پلاگین سایت خود هستید و یا در زمان‌هایی که باید قالب وب سایت وردپرس خود را تعویض کنید، می‌توانید از این خطاها به شکلی بهینه بهره ببرید. امروزه برای این که تا حد زیادی از بروز خطای ۵۰۳ جلوگیری کنند، آن را سفارشی سازی می‌کنند. یعنی برای نمایش دادن این خطا از پیام‌های مختلف و متفاوتی بهره می‌گیرند که‌ گاه برخی از این پیام‌ها می‌تواند از بروز این خطا جلوگیری کند.


در جت سئو بخوانید: تحلیل سرعت سایت با جی تی متریکس چیست؟


خطای 504 (Gateway Timeout)

یکی دیگر از انواع خطای ۵۰۰ که ممکن است برای هر کاربری نمایش داده شود، خطایی است که به سرورها بستگی دارد. این خطا با نام خطای ۵۰۴ شناخته می‌شود و  در زیر مجموعه‌ی خطای سرور ارور http ۵۰۰ خطای سرور طبقه بندی می‌شود، نوعی خطا است که در صورت عدم سرویس دهی سرورها رخ می‌دهد.

هنگامی که یک سرور در یک سایت پاسخی را به سرور دیگر که به تکمیل کردن درخواست مرورگر مشغول است می‌رساند و این سرور مشغول نمی‌تواند این پاسخ را دریافت کند، خطای ۵۰۴ رخ داده است. در این خطا کنترل وب سایت از دست کنترل کننده‌ها خارج می‌شود و باید اقداماتی برای رفع این ارور صورت بگیرد.

در اغلب اوقات خطاهای ۵۰۴ این معنا را به مخاطب می‌رسانند که به هر میزان که زمان انتقال اطلاعات بین سرورها افزایش پیدا کند، به همان میزان هم زمان انقضا کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه سرور به خوبی کار نمی‌کند. این خطا در هر مرورگری رخ می‌دهد و ممکن است پیغام‌های متفاوتی را به کاربر نمایش دهد.


بیشتر بخوانید: سئو چیست؟


چگونه خطاهای 500 سایت را پیدا کنیم؟

یکی از ساده ترین روش ها برای پیدا کردن صفحات با خطای 500 در سایت استفاده از جت سئو است. در ویدیو زیر نحوه استفاده از جت سئو را برای این منظور به طور کامل توضیح داده ایم:

برای 7 روز استفاده رایگان از جت سئو می تونید به این صفحه مراجعه کنید. علاوه بر جت سئو شما می توانید از ابزارهای دیگر مثل اسکریمینگ فراگ نیز برای پیدا کردن صفحات با خطای 500 استفاده کنید.

خطای سرور

آموزش رفع خطاهای 500 یا Server error 5xx

انواع ارورهایی که در صفحات وب سایت رخ می‌دهند، نیاز به راهکارهای متمایزی برای برطرف شدن دارند. این راهکارها عبارتند از:

رفع ارور 503 (service unavailable)

برای این که بتوانید خطای ۵۰۳ را برطرف کنید، راهکارهای مختلفی ارائه شده‌اند. این خطا که خطای سرور محور است، در دو سمت کاربر و سرور دچار خطا می‌شود که برطرف کردن هر کدام از این خطاها راهکارهای مختلفی دارد. اگر قرار است شما در سمت کاربر خطای ۵۰۳ را برطرف کنید، ابتدا باید روتر، مودم و دستگاهی را که با آن وارد یک سایت شده‌اید به صورت مجدد راه اندازی کنید.

اگر با راه اندازی مجدد این سرویس‌ها متوجه شدید که نمی‌توانید به سایت مربوطه دست پیدا کنید و هنوز خطای ۵۰۳ برطرف نشده است، باید dns سایت را بررسی نمایید. علاوه بر این راهکار، شما می‌توانید در زمان حال سایت مورد نظر را ببندید و بعدا به آن مراجعه کنید. با توجه به این که پیام Service Unavailable اغلب هنگام افزایش تردد سایت رخ می‌دهد، شما می‌توانید با صبر و شکیبایی به محتوای یک سایت دسترسی پیدا کنید.

اگر این خطا از سوی سرور باشد، ممکن است به این راحتی برطرف نشود. بنابراین در صورتی که با استفاده از جوملا یا وردپرس سایت را ساماندهی کرده‌اید، باید افزونه‌های بلا استفاده‌ای که در این نرم افزارها وجود دارد را از بین ببرید و آن‌ها را غیر فعال کنید. علاوه بر این، بهتر است که شما از قالب‌های پیش فرض موقت بهره بگیرید تا در نهایت خطای ۵۰۰ و خطاهای زیر مجموعه‌ی آن را از بین ببرید.

رفع ارور 504 (Gateway Timeout)

خطای ۵۰۴ یکی از خطاهایی است که به رایانه یا دستگاهی که شما با آن این خطا با یک سرور خاص در ارتباط است و به فضاهای اینترنتی هم بستگی دارد. برای برطرف نمودن ارور ۵۰۴ شما می‌توانید از دو طریق و دو سمت وارد عمل شوید. ابتدا از سمت کاربر و سپس از سمت سرور!

  • از سمت کاربر: این خطا که در زیر مجموعه خطای ۵۰۰ طبقه بندی می‌شود، راهکارهای مختلفی دارد که با به کار گرفتن آن‌ها، شما می‌توانید خطا را برطرف کنید و به سرورهای یک سایت متصل شوید. بهتر است برای این که به صفحه دسترسی پیدا کنید، تلاش‌ مجدد کنید. به این صورت که صفحه را ببندید و چندی بعد دوباره به صفحه مراجعه کنید. در این شرایط با فشردن دکمه‌  f5  که در صفحه کلید کامپیوتر وجود دارد، می‌توانید به تازه سازی و بارگذاری مجدد صفحه بپردازید؛ اما این تنها راهکار در این زمینه نیست، بلکه اگر شما در همان زمان تمام سرویس‌های سیستم خود را به روز رسانی کنید و آن‌ها را به صورت مجدد راه اندازی نمایید، ممکن است این خطا را برطرف کنید.
  • از سمت سرور: در مواردی ممکن است بروز خطاها به مدیر سایت ربطی نداشته باشد و اقدامات کاربر هم در رفع ارورهای مختلفی همچون ارور ۵۰۴ مؤثر نباشد. در این صورت شما باید از سمت سرور به برطرف کردن خطاها بپردازید. در این رابطه هم راهکارهای مختلفی وجود دارند. یکی از بهترین این راهکارها، کاهش ترافیک سایت است چرا که خطای ۵۰۴ تا حد زیادی از افزایش ترافیک سایت به وجود می‌آید. گاهی اوقات ممکن است این خطاها به علت نقص در پایگاه‌های داده‌ای پدیدار شوند که در این صورت شما باید پلاگین داده‌ها را بهینه سازی کنید و db را تعمیر کنید.

خطای ۵۰۴ هم مانند سایر مواردی که در زیر مجموعه‌ی خطای ۵۰۰ طبقه بندی می‌سوند، به سئو سایت آسیب زیادی می‌رساند. اگر شما پیش از راه اندازی سایت از سرویس‌های هاستینگ قدرتمندی بهره‌مند شوید و میزبانی سایت خود را بهینه کنید، تا حد زیادی در جلوگیری از بروز این خطاها مؤثر بوده‌اید.

سخن پایانی

شاید شما هم پس از این که‌ وارد یک سایت شدید، با ارورهایی مثل خطای ۵۰۰ مواجه شوید. خطاهای ۵۰۰ که انواع مختلفی دارند، خطاهایی هستند که اغلب سرورهای یک سایت را مختل می‌کنند. به این صورت که امکان ارسال و دریافت پاسخ از سرور را سلب کرده و ورود کاربر را هم با مشکل مواجه می‌کنند.

به همین دلیل لازم است که شما با اطلاع از انواع خطاهای ۵۰۰ و راه‌های برطرف کردن آن‌ها، از محتوای موجود در انواع سایت‌ها استفاده کنید. ما در این مطلب در مورد انواع خطاهای ۵۰۰ و روش‌های برطرف کردن آن‌ها با شما صحبت کردیم.

اگر به دنبال بررسی سایت هستید، به شما ابزار جت سئو را پیشنهاد میکنیم. این ابزار یک افزونه سئو کروم هم دارد که به کمک آن می توانید تحلیل هر صفحه از سایت خود یا دیگران را در کسری از ثانیه انجام دهید. اگر هم می خواهید رتبه سایت در ایران را  ببینید کافی است به صفحه مربوطه در جت سئو مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید