اکستنشن کروم جت سئو

کسب درآمد با همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ


کسب درآمد با همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ فرآیندی است که در آن یک شخص حقیقی یا حقوقی، برای بازاریابی محصولات شخص حقیقی یا حقوقی دیگر، کمیسیون دریافت می‌کند. افیلیت مارکتینگ یک راه خوب برای افزایش فروش و ایجاد درآمد آنلاین است. درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ در ایالات متحده از 4/5میلیارد دلار در سال 2017، به 8.2 میلیارد دلار در سال 2022 افزایش یافته است. این به‌ این معنی است که فضای زیادی برای کسانی وجود دارد که می‌خواهند با استفاده از مهارت‌های بازاریابی خود، یک درآمد مطمئن داشته باشند.

«همیشه و همه جا، حتی وقتی در خواب هستید، درآمد کسب کنید!» این مفهومی‌ است که پشت پرده سیستم افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش قرار دارد.»

افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش

چه گروه‌هایی در افیلیت مارکتینگ شرکت دارند؟

افیلیت مارکتینگ یا سیستم همکاری در فروش، از طریق توزیع مسئولیت‌های بازاریابی کار می‌کند؛ یعنی از توانایی‌های افراد مختلف برای بازاریابی مؤثرتر استفاده می‌کند و در عین حال سهمی از سود را برای مشارکت‌کنندگان فراهم می‌کند. برای اجرای فرایند Affiliate Marketing  سه طرف مختلف باید درگیر شوند:

سازنده یا فروشنده محصول

فروشنده، چه یک شخص کارآفرین باشد و چه یک شرکت بزرگ، می‌تواند فروشنده، بازرگان، خالق محصول یا خرده‌فروشی باشد که محصولی برای عرضه به بازار دارد. این محصول می‌تواند یک کالای فیزیکی یا خدمات باشد. فروشنده که به عنوان صاحب برند نیز شناخته می‌شود، نیازی به مشارکت فعال در بازاریابی ندارد، اما ممکن است تبلیغ‌کننده باشد و از تقسیم درآمد مرتبط با بازاریابی وابسته سود ببرد. در فرایند افیلیت مارکتینگ، سازنده یا فروشنده، ضلع اول مثلث را تشکیل می‌دهد.

همکار فروش یا تبلیغ‌کننده

طرف دوم افیلیت مارکتینگ می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد که محصول فروشنده را با استفاده از روش‌های بازاریابی حرفه‌ای، به شیوه‌ای جذاب به مصرف‌کنندگان بالقوه معرفی می‌کند. به عبارت دیگر، شرکت وابسته، محصول را تبلیغ می‌کند تا مصرف‌کنندگان را متقاعد کند که برای آنها ارزشمند یا مفید است و آنها را متقاعد کند که محصول را خریداری کنند.

اگر مصرف‌کننده در نهایت محصول را بخرد، همکار فروش بخشی از سود حاصله را دریافت می‌کند. شرکت‌های وابسته معمولاً مخاطبان زیادی دارند و به خوبی به علایق آنها اشراف دارند. به همین دلیل محصولات یا خدماتی را برای بازاریابی انتخاب می‌کنند که با سلیقه مخاطبان آنها همخوانی داشته باشد.

مصرف‌کننده

برای اینکه سیستم همکاری در فروش به درستی کار کند، باید فروش وجود داشته باشد و مصرف‌کننده یا مشتری، همان کسی است که باعث تحقق آن می‌شود. همکار فروش، محصول یا خدمات را از طریق کانال‌های منتخب به مصرف‌کنندگان معرفی می‌کند؛ خواه این کانال رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ یا ویدیوهای یوتیوب باشد. مخاطبان اگر به محصولات یا خدمات معرفی شده نیاز داشته باشند، اقدام به خرید می‌کنند. به‌این ترتیب بخشی از سود نسیب فروشنده می‌شود و بخش دیگر آن به همکار فروش می‌رسد. در این فرایند مشتری باید بداند که همکار فروش، از محصول کمیسیون دریافت می‌کند.


بیشتر بخوانید: بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ (viral marketing) چیست؟


افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش چگونه کار می‌کند؟

شاید به نظر بیاید افیلیت مارکتینگ سازوکار پیچیده‌ای دارد، اما این طور نیست. در این فرایند سازنده یا فروشنده که به آن merchant هم گفته می‌شود، از قدرت و نفوذ یک شخص حقیقی یا حقوقی که مخاطبان زیادی دارد، برای فروش محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کند. تبلیغ کننده به نحوی مخاطب یا مصرف‌کننده را به سمت merchant هدایت می‌کند و او را متقاعد می‌کند تا از محصولات و خدمات او استفاده کند.

طی توافقی که میان فروشنده و تبلیغ‌کننده انجام می‌شود، مقرر می‌شود که از هر فروش که به واسطه تبلیغ کننده انجام شده باشد، بخشی از سود فروش به او تعلق بگیرد. به عبارت دیگر یک فرد یا یک شرکت، محصول فرد یا شرکت دیگری را تبلیغ می‌کند و از هر فروشی که انجام می‌دهد، بخشی از سود را به دست می‌آورد. شرایط، درصد سود و نحوه پرداخت کاملاً به نحوه توافق فروشنده و تبلیغ کننده بستگی دارد.

افیلیت مارکتینگ چیست

انواع روش‌های افیلیت مارکتینگ کدامند؟

پت فلین بازاریاب مشهور در سال 2009 بازاریابی وابسته را به سه نوع غیروابسته، وابسته و درگیرکننده طبقه‌بندی کرد. او با این طبقه‌بندی قصد داشت انواع بازاریابانی را که در فرایند افیلیت مارکتینگ مشارکت می‌کنند، به خریداران معرفی کند. در ادامه انواع روش‌های افیلیت مارکتینگ را معرفی می‌کنیم:

مدل غیروابسته یا Unattached

در مدل غیر وابسته، بازاریابان هیچ ارتباطی با محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنند ندارند. آنها هیچ تخصص یا اختیاری در زمینه محصول ندارند و نمی‌توانند در مورد استفاده از آن ادعایی داشته باشند. در این مدل بازاریابان عموماً کمپین‌های بازاریابی PPC  (پرداخت به ازای کلیک) را اجرا می‌کند، به این امید که خریداران روی آن کلیک کرده و خودشان خرید انجام دهند. بازاریابی غیروابسته ممکن است به دلیل این که تعهدی برای بازاریاب ایجاد نمی‌کند، جذاب باشد؛ این مدل عموماً برای کسانی است که می‌خواهند بدون سرمایه‌گذاری در محصول یا ارتباط با مشتری، درآمد ایجاد کنند.

مدل وابسته یا Related

مدل وابسته، حد واسط بین مدل غیروابسته و مدل درگیرکننده است، و برای کسانی مناسب است که لزوماً از محصول یا خدمات استفاده نمی‌کنند، اما به نوعی با مخاطب خاص ان محصول یا خدمات در ارتباط هستند. این بازاریابان اغلب افراد یا شرکت‌های بانفوذی هستند که افراد زیادی آنها را دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال، شاید شما در حال تبلیغ یک برند لباس هستید که قبلا هرگز از آن استفاده نکرده‌اید، اما از طریق یک وبلاگ مد یا کانال یوتیوب مخاطب دارید. در این مورد، شما یک بازاریاب وابسته خواهید بود. مزیت این نوع بازاریابی وابسته این است که بازاریاب، در ایجاد ترافیک تخصص دارد؛ اما در مقابل، اگر از محسول یا خدمتی که در فروش آن مشارکت دارد استفاده نکرده باشند، ممکن است اعتماد مخاطبانش را از دست بدهد.

مدل درگیرکننده یا Involved

همانطور که از نام آن پیداست، بازاریابی درگیرکننده به نوعی از افیلیت مارکتینگ گفته می‌شود که در آن بازاریاب، ارتباط تنگاتنگی با محصول یا خدماتی دارد که آن را تبلیغ می‌کنند. فرد یا شرکت بازاریاب، محصول را امتحان کرده است و اطمینان دارد که فروشنده، تجربه خوبی را ارائه می‌دهد و این اختیار را دارد که در مورد استفاده از آن ادعا کند.

در این مدل بازاریاب به جای استفاده از روشی مانند پرداخت به ازای هر کلیک، از تجربیات شخصی خود در مورد محصول استفاده می‌کنند و مشتریان می‌توانند به آنها به عنوان منابع اطلاعاتی اعتماد کنند. این نوع بازاریابی وابسته به زمان بیشتری برای ایجاد اعتبار نیاز دارد، اما احتمالاً منجر به بازده بیشتری خواهد شد.

انواع همکاری در فروش بر اساس نوع پرداخت

موضوعی که ممکن است کمی گیج کننده باشد، این است که بازاریاب، چطور بعد از فروش محصول سهم خود را دریافت می‌کند. پاسخ این سوال به نوع کالا یا خدمات و همچنین روش‌های استفاده خریدار از آن بستگی دارد. تبلیغ‌کننده ممکن است به روش‌های مختلفی پول دریافت کند که در ادامه شرح می‌دهیم:

پرداخت به ازای هر فروش

این یک ساختار استاندارد برای سیستم همکاری در فروش است. در این برنامه، فروشنده درصدی از قیمت فروش محصول را پس از خرید محصول توسط مصرف‌کننده در نتیجه استراتژی افیلیت مارکتینگ، به بازاریاب پرداخت می‌کند. به عبارت دیگر روش‌های بازاریابی باید طوری متقاعدکننده باشد که قطعاً منجر به فروش شود، در غیر این صورت هیچ سهمی به بازاریاب تعلق نمی‌گیرد.

پرداخت به ازای هر سرنخ (LEAD)

در این مدل، پرداخت به بازاریابی، در ازای اقدامی‌آنجام می‌شود که خریدار باید انجان دهد. به عبارت دیگر بازاریاب باید افراد را متقاعد کند که یک اقدام انجام دهند. این اقدام ممکن است بازدید از سایت، فالو کردن در اینستاگرام، پر کردن یک فرم، ثبت نام و اقدامات دیگر باشد.

پرداخت به ازای هر کلیک

افیلیت مارکتینگ می‌تواند در مورد سئو هم باشد؛ به عنوان مثال روش پرداخت به ازای هر کلیک، در مورد ایجاد ترافیک برای وب‌سایت‌ها و تلاش برای ترغیب مشتریان به کلیک کردن است. برنامه‌های PPC بر انگیزه دادن به شرکت‌های وابسته برای هدایت مصرف‌کنندگان از پلتفرم بازاریابی خود به وب‌سایت فروشنده تمرکز می‌کنند. این بدان معناست که شرکت وابسته باید مصرف‌کننده را تا حدی درگیر کند که از سایت وابسته به سایت فروشنده حرکت کند.

پرداخت به ازای نصب

این سیستم پرداخت برای کسب و کارهای اپلیکیشنی کاربرد دارد. بازاریاب برای کسب و کار تبلیغ می‌کند و به ازای هر کاربری که اپلیکیشن را دانلود و نصب کند، مبلغی را دریافت می‌کند. اگر یک بازاریاب برای هر نصبی که از طریق افیلیت مارکتینگ ایجاد می‌شود، 1000 تومان دریافت کند و کمپین منجر به 1000 نصب شود، بازاریاب 1 میلیون تومان دریافت خواهد پرداخت.

سیستم افیلیت مارکتینگ

انواع کانال‌های همکاری در فروش

اگرچه کلیت سیستم همکاری در فروش و روش‌های بازاریابی تقریباً یکسان است، اما کانال‌های متنوعی برای پیاده‌سازی این سیستم وجود دارد. در ادامه انواع کانال‌های بازاریابی را معرفی می‌کنیم:

اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر یک تولیدکننده محتوا است که با استفاده از فنون بازاریابی، قدرت نفوذ بالایی دارد و می‌تواند بر تصمیم مخاطبانش برای خرید از یک برند خاص تاثیر بگذارد. چنین افرادی موقعیت بسیار خوبی برای مشارکت در افیلیت مارکتینگ دارند.

آنها تعداد زیادی دنبال‌کننده دارند، بنابراین برای آنها کاری ندارد که مصرف‌کنندگان را از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و سایر انواع تعامل، به سمت محصولات فروشنده هدایت کنند. اینفلوئنسرها سهمی از سودی که به ایجاد آن کمک کرده‌اند، دریافت می‌کنند. کمپین‌های اینفلوئنسر مارکتینگ به ویژه در اینستاگرام و TikTok محبوب هستند. بسته به نوع محصول یا خدمات، یک کمپین می‌تواند شامل متن و تصویر یا ویدئوی زنده باشد.

بلاگرها

وبلاگ‌نویسان قادرند در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل حاضر شوند و این نکته‌ای است که باعث برتری آنها می‌شود. وبلاگ‌نویسان می‌توانند یک بررسی جامع و کامل در مورد محصول یا خدمات بنویسند و مخاطبانشان را قانع کنند که استفاده از از آن محصول، برای آنها ارزش افزوده ایجاد می‌کند. در این سیستم پرداخت، وبلاگ‌نویس از متن خود به سایت یا صفحه فروشنده در شبکه‌های اجتماعی لینک می دهد و خواننده را به سمت سایت مقصد هدایت می‌کند.

ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی هنوز یک منبع مناسب برای درآمد بازاریابی وابسته است. برخی از شرکت‌های بازاریابی دارای لیست‌های ایمیلی هستند که می‌توانند از آنها برای تبلیغ محصولات فروشنده استفاده کنند. همچنین ممکن است از خبرنامه‌های ایمیلی که شامل پیوندهایی به محصولات هستند، استفاده کنند و پس از خرید محصول توسط مشتری، کمیسیون دریافت کنند. شرکت‌های تبلیغاتی معمولاً از فرم‌های نظرسنجی برای دریافت آدرس ایمیل مخاطبان استفاده می‌کنند.

وب‌سایت‌های خبری

این سایت‌ها که برای ایجاد حجم عظیمی از ترافیک برای اطلاع از اخبار طراحی شده‌اند، بر روی ایجاد میلیون‌ها مخاطب تمرکز دارند. این وب‌سایت‌ها محصولات را از طریق استفاده از بنرها و پیوند به مخاطبان خود تبلیغ می‌کنند. این روش نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد و در نتیجه درآمد بالایی را هم برای فروشنده و هم برای سایت خبری به ارمغان می‌آورد.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ برای هر سه طرف معادله مزایایی دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

درآمد مستمر و مستقل از زمان و مکان

در حالی که هر شغل دیگری مستلزم آن است که برای کسب درآمد در محل کار باشید، بازاریابی وابسته به شما این امکان را می‌دهد که حتی در خواب درآمد کسب کنید. با یک سرمایه‌گذاری اولیه (زمان و تخصص) برای یک کمپین، زمانی که مصرف‌کنندگان محصول را طی روزها و هفته‌های بعد خریداری می‌کنند، بازدهی مستمر را در آن زمان مشاهده خواهید کرد. حتی زمانی که شما در سفر هستید، مهارت‌های بازاریابی جریان درآمدی ثابتی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

عدم تعهد در قبال پشتیبانی مشتری

در فرایند افیلیت مارکتینگ، فروشندگان محصولات یا خدمات، باید با مصرف‌کنندگان خود در تماس باشند و اطمینان حاصل کنند که مشتریان از آنچه خریداری کرده‌اند، رضایت دارند. به لطف ساختار افیلیت مارکتینگ، بازاریابان هرگز نباید نگران پشتیبانی یا رضایت مشتری باشند. تمام کار بازاریاب وابسته‌این است که فروشنده را به مصرف‌کننده متصل کند. فروشنده پس از دریافت کمیسیون خود از فروش، به هرگونه شکایت مصرف‌کننده رسیدگی می‌کند.

بدون نیاز به سرمایه گذاری

اکثر کسب و کارها برای تامین مالی محصولات فروخته شده، به سرمایه اولیه و تامین مالی نیاز دارند. اما بازاریابی وابسته را می‌توان با هزینه کم انجام داد، به‌این معنی که می‌توانید بدون نیاز به صرف سرمایه اولیه و خرید محصول، شروع به کار کنید. هیچ هزینه غیرمنتظره‌ای وجود ندارد و نیازی به خرید محصول نیست.

یک کار راحت و انعطاف‌پذیر

در جریان همکاری در فروش شما به یک فریلنسر تبدیل می‌شوید که از هر نظر استقلال دارید: محل کار را خودتان انتخاب می‌کنید، ساعت کار را خودتان مشخص می‌کنید و به کسی پاسخگو نیستید. این راحتی به این معنی است که اگر دوست دارید روی کمپین‌های ساده تمرکز کنید، می‌توانید پورتفولیوی خود را متنوع کنید.

پاداش مبتنی بر عملکرد

خوبی همکاری در فروش این است که پاداش و درآمد شما، صرفاً وابسته به عملکرد شما است. تقویت مهارت ها و تخصص، باعث افزایش درآمد شما می‌شود و هر چه در بازاریابی قوی‌تر عمل کنید، پاداش بیشتری به دست خواهید آورد.

افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)

چگونه در افیلیت مارکتینگ موفق شویم؟

آماده‌اید تا شانس خود را در بازاریابی افیلیت امتحان کنید؟ در ادامه نکاتی را با هم مرور می‌کنیم که موفقیت شما را در این روش تضمین می‌کنند:

با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

هنگامی که افیلیت مارکتینگ را شروع می‌کنید، می‌خواهید مخاطبانی را پرورش دهید که علایق بسیار خاصی دارند. باید مهارت ارتباط موثر را در خودتان تقویت کنید و تا حدی تاثیرگذار شوید که بتوانید علایق و سلیقه‌های مخاطبان را هدایت کنید و آنها را به کاری وادار کنید که خودتان می‌خواهید!

درست انتخاب کنید

هیچ کمبودی در محصولاتی که بتوانید تبلیغ کنید وجود ندارد. شما توانایی انتخاب و انتخاب محصولاتی را خواهید داشت که شخصاً به آنها علاقه دارید. با این حال بهتر است ابتدا مطمئن شوید که محصولات موردنظر واقعاً ارزشمند هستند و مصرف‌کنندگان از آنها لذت خواهند برد. به این ترتیب هم نرخ تبدیل را بالا می‌برید و هم اعتماد خریدار را جلب می‌کنید.

محصولات و خدمات را خوب بررسی کنید

روی بررسی محصولات و خدماتی که در حوزه تخصصی شما قرار دارند، تمرکز کنید. سپس، با استفاده از رابطه‌ای که با مخاطبان خود ایجاد کرده‌اید، به خوانندگان خود بگویید که چرا از خرید محصول یا خدماتی که تبلیغ می‌کنید، سود می‌برند. مقایسه محصول با سایر محصولات هم‌رده آن روش بسیار موثری است. مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که محتوای مفید و موثری برای بالا بردن نرخ تبدیل تولید می‌کنید.

از چندین کانال برای تبلیغ استفاده کنید

به جای تمرکز فقط بر روی یک کانال، وقت خود را صرف کسب درآمد با وبلاگ، ایجاد صفحات فرود، ارسال پست در سایت‌ها و دسترسی به مخاطبان خود در رسانه‌های اجتماعی کنید. انواع استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را آزمایش کنید تا ببینید مخاطبان شما به کدام یک بیشتر پاسخ می‌دهند.

کمپین‌ها را با دقت انتخاب کنید

مهم نیست که مهارت‌های بازاریابی آنلاین شما چقدر خوب است، از یک محصول بد، کمتر از یک محصول ارزشمند درآمد خواهید داشت. قبل از تبلیغ یک محصول جدید برای مطالعه بازار تقاضای آن وقت بگذارید. قبل از همکاری با فروشنده، با دقت در مورد آن تحقیق کنید. وقت شما ارزش زیادی دارد و می خواهید مطمئن باشید که آن را صرف محصولی می‌کنید که سودآور است.

اطلاعاتتان را به روز نگه دارید

رقابت جدی در حوزه افیلیت مارکتینگ وجود دارد. شما باید مطمئن شوید که در صدر روندهای جدید قرار می‌گیرید و می‌توانید ار رقیبانتان پیشی بگیرید. علاوه بر این، احتمالاً می‌توانید از حداقل تعدادی از تکنیک‌های بازاریابی جدید که دائماً در حال ایجاد هستند، بهره ببرید. اطلاعاتتان را به روز نگه دارید و استراتژی بازاریابی خودتان را با علم روز تطبیق بدهید.

جمع‌بندی

اگر یک بازاریاب حرفه‌ای باشید یا کسب و کاری داشته باشید که مخاطبان زیادی دارد، می‌توانید از تکنیک‌های بازاریابی برای کسب درآمد از فروش سایر برندها هم استفاده کنید. کافی است در قالب طرح همکاری در فروش، با فروشنده یا ارائه‌دهنده یک محصول یا خدمت همکاری کنید. در این مقاله مزایا، کانال‌های پیاده‌سازی و انواع روش‌های پرداخت در افیلیت مارکتینگ را به شما آموزش دادیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شود.

شما می توانید برای  آنالیز سایت خود از افزونه جت سئو استفاده کنید. به کمک آن می توانید مشکلات فنی هر صفحه از سایت خود یا رقبا را به راحتی بیابید. اگر هم به دنبال اطلاع از رنکینگ سایت خود بین رقبا هستید می توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

با عضویت در جت سئو گزارش سایت خود را 7 روز رایگان ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید