گوگل دنس یا رقص گوگل (Google Dance) چیست؟


بسیاری از اوقات برای شما پیش آمده که کسب و کارتان در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌شده اما الآن به صفحه ششم رفته‌اید یا برعکس. در این حالت دچار نگرانی‌های بزرگ خواهید شد و ممکن است ندانید باید چه کار کنید.
در این مقاله شما را با پدیده گوگل دنس آشنا خواهیم کرد. پدیده‌ای که نه تنها نباید از آن بترسید بلکه باید به آن به عنوان یک فرصت طلایی نگاه کنید و رتبه خود را در نتایج موتورهای جست و جو بهبود ببخشید.

گوگل دنس یا رقص گوگل چیست؟

30 وب‌سایت را در نظر بگیرید که کلمه کلیدی آن‌ها «ویروس کرونا» است. همگی آن‌ها مطالب مفیدی دارند که هر کدام نیازی را از مخاطب برطرف می‌سازد؛ اما چگونه باید آن‌ها را دسته‌بندی کرد؟ کدام‌یک باید جایگاه بالاتری نسبت به بقیه وب‌سایت‌ها داشته باشد؟
رقص جایگاه وب‌سایت‌ها بر اساس کلمات کلیدی در صفحه نتایج گوگل را «گوگل دنس» می‌نامند. گوگل جایگاه وب‌سایت‌ها را به طور موقت تغییر می‌دهد تا ببیند عکس‌العمل کاربران نسبت به آن وب‌سایت و محتوا چیست. چه تعداد کلیک می‌خورد؟ افرادی که بر روی آن کلیک می‌کنند و وارد صفحه می‌شود، چه مدت در صفحه می‌مانند و سایر رفتارهای کاربران را در نظر می‌گیرد و بر اساس آن‌ها کیفیت مطلب را ارزیابی می‌کند.
گوگل برای اولین بار در سال 2003 از رقص گوگل استفاده کرد و در سال 2015 امتیاز انحصاری آن را به ثبت رساند.

رقص-گوگل

چگونه گوگل دنس را تشخیص دهیم؟

رتبه یک سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از دلایل افت رتبه یک سایت پنالتی (جریمه) گوگل است. حال سؤال اصلی این است از کجا بفهمیم سایت از طرف گوگل جریمه شده یا در وضعیت گوگل دنس هستیم؟
پاسخ این است که شما باید وب‌سایت‌های اطراف خود را زیر نظر بگیرید و ببینید که آیا شرایط مشابه شما را دارند یا خیر.
عموماً دوره گوگل دنس بسیار کوتاه مدت است پس اگر موقتاً وب‌سایت شما تغییر رتبه را تجربه کرد یعنی تحت محک گوگل دنس قرار دارد. اما اگر دیدید که مدت زمان زیادی است که رتبه سایت شما تغییر کرده است، به احتمال زیاد تغییراتی در وبسایت شما به وجود آمده است که رتبه آن کاهش یا افزایش پیدا کرده است.

مورد دیگری که احتمالاً گوگل دنس تشخیص داده می‌شود، این است که تمامی مشکلات وب‌سایت خود را حل کنید اما همچنان شاهد اوج گیری یا سقوط وب‌سایت خود باشید.

رقص گوگل برای چه سایت‌هایی اتفاق نمی‌افتد؟

در مقابل برخی سایت‌ها و صفحات وب نیز ممکن است هرگز در رقص گوگل قرار نگیرند، برای مثال:

  • وب‌سایت‌هایی که در آن‌ها سئوی On Page انجام می‌شود و با لینک‌های با کیفیت همراه هستند. این وب‌سایت‌ها در مرحله اول، غالباً روی توسعه و بهینه سازی مطالب تمرکز می‌کنند و سعی دارند تا نیازی از مخاطب برطرف کنند تا اینکه بخواهند از ترفندهای سئو استفاده کنند.

  • ثانیاً لینک‌های داخلی و خارجی وب‌سایت به صورت دقیق و منظم ساخته می‌شوند و برای مطالب آن وب‌سایت مفید هستند.

وب‌سایت‌هایی که اغلب در طولانی مدت بر سیستم‌های بک لینک با کیفیت و پایدار تمرکز دارند.
اگر یک وب‌سایت بعد از اتمام دوره رقص گوگل به جایگاه قبلی خود بازگشت، گوگل تنها می‌خواسته وب‌سایت را مجدداً محک بزند.

در هنگام رخ دادن رقص گوگل چه کار کنیم؟

در هنگام گوگل دنس خونسردی خود را حفظ کنید و تغییراتی در صفحه خود انجام دهید. تغییراتی زیر می‌توانند مفید باشند:

  • تغییر عنوان صفحه

  • تغییر در UI و UX و قالب سایت

  • بهینه سازی تگ‌ها

  • تولید محتوای باکیفیت؛ محتوایی که جدید باشد و نیازهای بیشتری از کاربران اینترنت رفع کند.

گوگل دنس یک فرصت بی‌نظیر برای شما به حساب می‌آید فرصتی برای بهتر دیده شدن تا بتوانید جایگاه بهتری برای وب‌سایتتان به دست آورید.
Mozcast.com کمک می‌کند تا وضعیت گوگل دنس را ببینید. این وب‌سایت همچنین به صورت روزانه تغییرات الگوریتمی گوگل را بررسی می‌کند و نتایج را به صورت هوای آفتابی یا بارانی و طوفانی نشان می‌دهد که همان تغییر وضعیت الگوریتم‌های گوگل است.

مبارزه-با-رقص-گوگل

چرا Google Dance به وجود آمد؟

قبل از استفاده از گوگل دنس، گوگل تنها عبارات جست و جو شده را با تعداد کلیدواژه‌های یک محتوا تطبیق داده و هر کدام که تراکم کلیدواژه بیشتری داشتند آن وب‌سایت‌ها را در صفحه اول نتایج جست و جو نشان می‌داد. البته در این راستا از بک لینک‌ها هم استفاده می‌کرد. نتیجه این شد که وب‌سایت‌ها برای بهبود جایگاه خود در نتایج جست و جو، یک محتوا پر از کلمات کلیدی تولید می‌کردند و بک لینک‌های بی‌کیفیت از سایت‌های بی‌ارزش می‌گرفتند. خیلی زود فرصت‌طلبان شروع کردند به تولید این‌گونه محتواها و جایگاه صفحه اول گوگل را تصاحب کردند.
سایت‌های بسیاری پیش از سال 2003 از این نقطه‌ضعف گوگل استفاده کردند و جایگاه خوبی هم در گوگل برای خود کسب کردند. این به ضرر گوگل بود؛ چراکه کاربران نمی‌توانستند پاسخ سؤالات خود را از گوگل بگیرند و در نتیجه ممکن بود برای بار دوم به گوگل مراجعه نکنند و به این ترتیب گوگل نیز کاربرانش را از دست می‌داد!
آپدیت‌های کسندرا (Cassandra)، فلوریدا و بوستون گوگل، تلاش‌های اولیه گوگل برای مقابله با این مصیبت بودند.
امروزه گوگل از شاخص‌هایی مثل میزان اسکرول کردن صفحه، تعامل کاربر با بخش‌های دیگر سایت، به اشتراک‌گذاری و ده‌ها شاخص دیگر برای رتبه‌بندی سایت در صفحه نتایج جست و جو استفاده می‌کند. پس رضایت کاربر از محتوای تولید شده در اولویت اول هر متخصص سئو قرار دارد.
اکنون گوگل با سرعت بیشتری به ایندکس کردن سایت‌ها می‌پردازد و هر روز الگوریتمی هوشمند طراحی می‌کند تا وب‌سایت‌های با کیفیت جایگاه بهتری در گوگل پیدا کنند و همین امر انقلابی بزرگ در دنیای اطلاعات پدید آورده است. گوگل دنس نشان داد که رفتار کاربر بیش از هر چیز دیگری برای تیم گوگل اهمیت دارد و این کاربران هستند که جایگاه واقعی یک وب‌سایت را در گوگل انتخاب می‌کنند.

رقص گوگل چه مدت زمانی طول می‌کشد؟

مدت زمان گوگل دنس مشخص نیست و ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها طول بکشد. اگر رتبه و جایگاه سایتتان برای یک کلیدواژه مشخص تنزل پیدا کرد یک آپدیت در آن صفحه انجام دهید و منتظر شوید تا گوگل فرآیند رقص را برایش شروع کند.
باید خاطر نشان نمود که جایگاه صفحه اول گوگل جایگاهی دائمی نیست. بسیار مشاهده شده که وب‌سایتی برای مدت زمان زیادی در صفحه اول گوگل بوده ولی رتبه آن تنزل پیدا کرده است. باید بدانید که همواره رقبای شما در کمین نشسته‌اند تا با شناسایی نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما اقدام به تولید محتوایی کنند که جذاب‌تر بوده و نیاز بیشتری از مخاطب برطرف کند و به این ترتیب جایگاه شما را تصاحب کنند.
حفظ جایگاه در صفحه اول نتایج جست و جوی گوگل، مستلزم به‌روزرسانی وب‌سایت و محتوای آن، رعایت الگوریتم‌های گوگل و دیگر قواعد سئو است.

آیا می‌شود از رقص گوگل جلوگیری کرد؟

خیر! شما به هیچ وجه نمی‌توانید از اتفاق افتادن رقص گوگل جلوگیری کنید. اما با یکسری ترفندهايی که به آن اشاره کردیم، می‌توان کاری کرد تا وقتی که دچار رقص گوگل می‌شوید، از آن به عنوان سکویی برای پرتاب استفاده کنید.

کدام وب‌سایت‌ها بیشتر تحت تأثیر رقص گوگل قرار می‌گیرند؟

اطلاع دقیقی از این موضوع در دسترس نیست و خود گوگل هم در این باره اظهار نظری نکرده است اما تجربه نشان داده صفحات زیر بیشتر در کانون توجه رقص گوگل قرار دارند:

  • صفحاتی که کلمات کلیدی جدیدی در محتوای خود دارند.

  • صفحاتی که مدت زمان زیادی از راه‌اندازی آن‌ها نگذشته باشد و به شدت در حال محبوب شدن هستند.

  • وب‌سایت‌هایی اقدام به افراط و تفریط در عمل به اصول سئو می‌کنند؛ این سایت‌ها معمولاً بدون توجه به کیفیت محتوا و فقط با ساخت سریع بک لینک، پیوندهای اسپم، مطالب کپی شده و ... سعی در اخذ رتبه دارند.

چرا رقص گوگل اتفاق می‌افتد؟

بنا بر تجربیات و شواهد می‌توان چند فاکتور را به عنوان عوامل اتفاق افتادن رقص گوگل در نظر گرفت. البته ما دقیقاً و به صورت قطعی نمی‌توانیم بگوییم که گوگل دنس چه موقع اتفاق می‌افتد.

  • سن سایت یا صفحه: اگر صفحه یا وبسایتی نوظهور داشته باشید، احتمال گوگل دنس زیاد می‌شود.

  • رقابت بیش‌تر: هرچقدر که رقابت بر روی موضوع سایت یا کلمه کلیدی یک صفحه یا... بیش‌تر باشد، احتمال اینکه گوگل شما را به رقص دعوت کند، بیش‌تر است!

  •  لینک بیلدینگ: میزان لینک سازی شما چقدر است؟ هر چقدر لینک‌های بیش‌تر و یا جدیدتر داشته باشید، احتمال اتفاق افتادن رقص گوگل بیش‌تر می‌شود.

  • تحولات اساسی روی صفحه: اگر سایت یا صفحه‌ای از وبسایت دچار تغییری عظیم بشود، احتمال گوگل دنس زیاد می‌شود.

تأثیر گوگل دنس بر نتایج جستجو و رتبه‌بندی سایت‌ها چگونه است؟

عوامل زیادی بر رتبه سایت تأثیر می‌گذارد. از UI و UX خوب گرفته تا بک لینک‌های با کیفیت و ... . برخی از این عوامل تأثیر بیشتری در مقایسه با بقیه عوامل دارند.
رقص گوگل الگوریتم دقیقی نیست؛ به این معنا که نمی‌دانیم چه عواملی بر آن تأثیرگذار است. گوگل گاهی اوقات صفحه‌هایی با UI و UX ضعیف یا محتوایی که اصلاً نیازی از کاربر رفع نمی‌کند را به صفحه اول نتایج جست و جو می‌آورد تا آن‌ها را از نگاه کاربران محک بزند.
هراندازه که کاربران رغبت بیشتری برای باز کردن، ماندن در یک وب‌سایت و... نشان دهند همان اندازه گوگل دنس هم رتبه آن وب‌سایت را بالا می‌برد و برعکس.

رقص گوگل در عمل چگونه است؟

گوگل رتبه یک سایت را بر اساس رفتار کاربرانش تعیین می‌کند؛ به این صورت که وقتی یک صفحه وب یا یک محتوای جدید تولید شود و گوگل از کیفیت آن اطلاعی نداشته باشد به طور موقت آن صفحه را در معرض دید کاربران قرار می‌دهد تا واکنش کاربران را نسبت به آن بسنجد.
اگر کاربران به این محتوای تازه با رفتارهایی نظیر نرخ کلیک بالا، زمان طولانی ماندن در صفحه و... واکنش مثبت نشان دهند، رتبه آن وب‌سایت ارتقا پیدا می‌کند. اما در مقابل چنانچه آن صفحه وب با واکنش‌های منفی از سوی کاربران مواجه شد افت رتبه پیدا خواهد کرد.
 گوگل توسط ربات‌های خود این واکنش‌ها را زیر نظر می‌گیرد. این کاربران هستند که تعیین می‌کنند آیا یک صفحه یا یک محتوای تازه مفید است و ارزش دیده شدن دارد یا خیر.
فرض کنید در رابطه با کلیدواژه‌ای تازه 25 صفحه وب جدید ایجاد شده باشد. در این حالت الگوریتم‌های گوگل شروع به رتبه‌بندی صفحات می‌کنند. اما همین 25 صفحه وب ممکن است برای برخی کاربران در بازه‌های مختلف زمانی بالا و پایین نشان داده شود تا در نهایت هر کدام جایگاه واقعی خود را بیابند.
پس گوگل دنس یک وب‌سایت را در صفحه اول نتایج نشان می‌دهد، اگر آن وب‌سایت توانست نظر کاربران را جلب کند چه‌بسا جایگاه دیده شدن در صفحه اول را حفظ کند و اگر کاربران رغبتی برای باز کردن آن نداشته باشند ممکن است به جایگاه قبلی خود برگشته یا حتی تنزل رتبه پیدا کند.

تاثیر گوگل دنس بر سئو چیست؟

گوگل دنس یک اتفاق موقتی است و تاثیر آن بر روی سئو، بستگی به عملکرد شما دارد. اگر با دیده شدن وبسایتتان در دوره گوگل دنس، بتوانید عملکرد خوبی از خود نشان دهید و با به کارگیری ترفندهای سئو، ارزش سایت خود را اثبات کنید، تاثیر مثبتی را در سئو مشاهده می‌کنید و رتبه­‌تان ارتقا می‌­یابد. اما اگر تا حد مطلوب از صفحه شما استقبال به عمل نیاید، ممکن است حتی رتبه سایتتان از آنچه که قبلاً بود هم بدتر شود.
در واقع اگر صفحات سایت شما برای کاربران مفید باشد، گوگل دنس می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما کمک کند و در غیر اینصورت به جایگاه قبلی بازخواهید گشت یا افت رتبه را تجربه می‌کنید.

آیا رقص گوگل یکی از الگوریتم‌های گوگل است؟

اختلاف نظر گسترده‌ای بر سر اینکه رقص گوگل الگوریتم محسوب می‌شود یا خیر وجود دارد. اگرچه بررسی یک سایت و آزمودن آن یک الگوریتم پیچیده به نظر می‌رسد، هیچ یک از کارشناسان سئو تاکنون گوگل دنس را در فهرست الگوریتم‌های گوگل قرار نداده‌اند. در واقع گوگل دنس مانند گورخر، برت، کافئین و... ویژگی‌های الگوریتمی ندارد.
در هر حال مهم نیست که ما رقص گوگل را یک الگوریتم بدانیم یا نه، آنچه اهمیت دارد این است که ویژگی‌های آن را بشناسیم و با وفق دادن وب‌سایتمان از این ویژگی‌ها نهایت بهره را برای کسب رتبه بهتر ببریم.

جمع بندی

با توجه به آنچه گفته شد، اکنون می‌دانید اگر رتبه خوبی در گوگل کسب نمی‌کنید تنها به بی‌کیفیت بودن محتوای وب‌سایت ختم نمی‌شود بلکه ممکن است وب‌سایت UI و UX باکیفیتی نداشته باشد، در رقص گوگل قرار گرفته باشد، سایت شما به درستی ایندکس نشده باشد و ده‌ها دلیل دیگر.
اگر نتوانستید دلیل افت رتبه سایتتان را کشف کنید می‌توانید به متخصصان سئو مراجعه و از ایشان کمک بگیرید.
 

با عضویت در جت سئو گزارش رایگان سایت خود را ببینید

بیشتر بخوانید

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:





دیدگاه کاربران
امیر هرمزی
 ارسال شده در : یکشنبه 11 اسفند 1398

سلام خسته نباشید ستاره های امتیاز محصول من قبلا در گوگل نمایش داده میشد اما الان مدتیه غیب شدن . بخاطر این الگوریتمه یا نه؟ اگه نه دلیلش چی میتونه باشه بنظر شما؟ تشکر از سایت خوبتون

سوپر ادمین محترم
 ارسال شده در : یکشنبه 31 فروردین 1399

استاندارد rating و همچنین product در گوگل تغییر کرده است و سایت شما باید با استاندارد جدید سازگاری داشته باشد. از سوی دیگر در صورتی که استفاده نادرست از اسکیما بکنید جریمه خواهید شد، همچنین گوگل نمایش ستاره و سایر تغییرات در گوگل بر اساس اسکیما را به صورت اختیاری انجام می دهد و اجباری برای نمایش آنها برای همه سایت‌ها ندارد. یکی از دلایلی که گوگل دنس هم اتفاق می افتد این است که گوگل می خواهد از کیفیت محتوا و ساختار سایت های مختلف اطمینان پیدا کند.